Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. T. 1: Stan wiedzy i postulaty badawcze

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

29,40

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 29,40 zł  


29,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Naczelną ideę niniejszego tomu stanowi refleksja nad sposobami uprawiania badań komunikacji w mediach. Uczeni z Uniwersytetu Śląskiego – reprezentujący różne dyscypliny naukowe: socjologię, medioznawstwo, kulturoznawstwo, pedagogikę, lingwistykę, teorię i historię literatury, oraz różne perspektywy poznawcze – przedstawiają swoje poglądy na istotę mediów, ich rolę, funkcjonowanie, przemiany itd. Podejmują także metodologiczną problematykę badania obiektu tak złożonego, jak komunikacja w mediach. Autorzy są przekonani, że przy szerokim spectrum badań nad mediami przydatne (jeśli nie konieczne) jest przekraczanie granic dyscyplin naukowych. Transdyscyplinarność jest tu rozumiana szeroko – jako podejście łączące wiedzę o mediach. Pierwszym krokiem w jej stronę jest spotkanie badaczy i dokonanie bilansu wiedzy z różnych dyscyplin naukowych dotyczącej mediów. Transdyscyplinarność – będąca paradygmatem naukowym – stanowi kolejną generację, po koncyliacyjności i interdyscyplinarności. Przynajmniej dwie spośród koegzystujących obecnie orientacji lingwistyki – kognitywizm i interakcjonizm – w założeniach mają ponaddyscyplinarny wymiar teoretyczno-metodologiczny, realizowany w badaniach empirycznych w różnym zakresie.


Rok wydania2014
Liczba stron330
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-096-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne (Małgorzata Kita, Magdalena Ślawska)    9
  
  Rozdział pierwszy
  Małgorzata Kita
  Razem. Konsiliencja, interdyscyplinarność, transdyscyplinarność    11
  
  Część pierwsza
  Media i teorie mediów
  
  Rozdział drugi
  Stanisław Michalczyk
  Teorie mediów w nauce o komunikowaniu    33
  
  Rozdział trzeci
  Krystyna Doktorowicz
  Medioznawstwo jako przedmiot badań w zakresie nauk o polityce    52
  
  Rozdział czwarty
  Zbigniew Oniszczuk
  Współczesne oblicze niemieckiej nauki o komunikowaniu    63
  
  Rozdział piąty
  Jerzy Mikułowski Pomorski
  Muzeum: charakterystyka i ewolucja medium na tle procesów konwergencji    72
  
  Rozdział szósty
  Stanisław Juszczyk
  Przestrzeń wirtualna w procesie komunikacji młodzieży — ujęcie socjopedagogiczne    95
  
  Część druga
  Badania nad językiem w mediach
  
  Rozdział siódmy
  Walery Pisarek
  Język w mediach, media w języku    113
  
  Rozdział ósmy
  Małgorzata Kita
  Czy istnieje medialna odmiana językowa?    126
  
  Rozdział dziewiąty
  Iwona Loewe
  Globalizacja kulturowa a język w mediach    143
  
  Rozdział dziesiąty
  Bożena Witosz
  O potrzebie perspektywy multimedialnej w badaniach stylistycznych    155
  
  Rozdział jedenasty
  Urszula Żydek-Bednarczuk
  Hipertekst w perspektywie lingwistycznej, komunikacyjnej i kulturowej    168
  
  Rozdział dwunasty
  Artur Rejter
  Komunikacja medialna w perspektywie historycznojęzykowej. Wybór problemów    179
  
  Część trzecia
  Zjawiska językowe w mediach
  
  Rozdział trzynasty
  Władysław Lubaś
  Słownictwo potoczne w mediach    193
  
  Rozdział czternasty
  Andrzej Łyda, Krystyna Warchał
  Po co komu negacja? Ideologiczne aspekty negacji w wiadomościach telewizyjnych    210
  
  Rozdział piętnasty
  Marcin Zabawa
  Przemiany współczesnej polszczyzny w mediach elektronicznych: internacjonalizacja znaczeń polskich wyrazów (na przykładzie tekstów zaczerpniętych z sieci Internet)    225
  
  Część czwarta
  Kreowanie wizerunku w mediach
  
  Rozdział szesnasty
  Krzysztof Łęcki
  Co można zrobić z polityka? Co można zrobić z politykiem? Kilka uwag socjologa o wizerunku medialnym (i nie tylko medialnym)    241
  
  Rozdział siedemnasty
  Dariusz Rott
  Badania strategii autoprezentacyjnych we współczesnym polskim reportażu podróżniczym (na przykładzie Wojciecha Cejrowskiego)    250
  
  Rozdział osiemnasty
  Beata Nowacka
  Pisarz w świecie mediów (o medialnym wizerunku Ryszarda Kapuścińskiego po publikacji biografii Artura Domosławskiego)    279
  
  Rozdział dziewiętnasty
  Ewa Bogdanowska-Jakubowska
  Strategie tworzenia wizerunku własnego w dyskursie politycznym    292
  
  Rozdział dwudziesty
  Ewa Biłas-Pleszak
  Pomiędzy autoprezentacją a autokreacją — sposoby (za)istnienia w sieci    310
  
  Noty o autorach    319
  
RozwińZwiń