INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
mobi, epub, ibuk
Podręcznik łączący wiedzę z zakresu językoznawstwa i tekstologii z praktycznymi wskazówkami, jak pisać teksty różnych gatunków, ze zwróceniem szczególnej uwagi na teksty naukowe i popularnonaukowe. Głównym celem książki jest zoperatywizowanie wiedzy językoznawczej, tak aby stała się podstawą warsztatu pracy studenta, przyszłego dziennikarza, nauczyciela czy pracownika działu marketingu.
Autorka podporządkowała wykład kolejnym etapom pracy nad tekstem. Rozpoczyna od uwag na temat przygotowania koncepcji wypowiedzi. Następnie uczy, jak ważyć słowa, dobierać je tak, aby wyrażały dokładnie to, co chcemy powiedzieć oraz pasowały do określonej formy komunikatu. Dalej przechodzi do poziomu zdań. Opisuje zasady ich prawidłowego budowania i łączenia w większe całości – akapity. Na zakończenie pokazuje, jak porządkować akapity, aby uzyskać spójny, logicznie ułożony tekst, spełniający wcześniej założony cel komunikacyjny.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17693-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Przygotowanie tekstu | 11 |
1.1. Rozpoznanie sytuacji komunikacyjnej | 11 |
1.1.1. Etapy tworzenia tekstu | 11 |
1.1.2. Podstawowe pytania | 12 |
1.1.3. Autokreacja nadawcy | 13 |
1.1.4. Wyobrażenie odbiorcy | 16 |
1.1.5. Funkcja i cel tekstu | 18 |
1.1.6. Kontekst komunikacyjny | 19 |
1.2. Od przedmiotu do tezy | 20 |
1.2.1. Od przedmiotu do tematu | 20 |
1.2.2. Od tematu do tezy | 22 |
1.2.3. Teza/temat a praca z materiałem | 24 |
1.3. Kompozycja | 25 |
1.3.1. Cechy dobrze skomponowanego tekstu | 25 |
1.3.2. Schemat kompozycyjny a plan/konspekt | 27 |
1.4. Początek i koniec | 29 |
1.4.1. Po co jest wstęp | 29 |
1.4.2. Rodzaje początków | 30 |
1.4.3. Po co jest zakończenie | 35 |
1.4.4. Rodzaje zakończeń | 37 |
2. Słowo | 42 |
2.1. Dobór słów a zrozumiałość | 42 |
2.1.1. Od czego zależy rozumienie tekstu | 42 |
2.1.2. Terminy specjalistyczne | 44 |
2.1.3. Wyrazy obce | 47 |
2.2. Dobór słów a precyzja | 51 |
2.2.1. Co to jest precyzja | 51 |
2.2.2. Precyzja jako szczegółowość | 52 |
2.2.3. Precyzja jako jednoznaczność | 56 |
2.3. Dobór słów a stosowność | 58 |
2.3.1. Na czym polega stosowność | 58 |
2.3.2. Stosowność wobec tematu | 60 |
2.3.3. Stosowność wobec sytuacji komunikacyjnej | 62 |
2.3.4. Stosowność wobec odbiorcy | 64 |
2.4. Dobór słów a ocenianie | 66 |
2.4.1. Jak wprowadzać ocenę do tekstu | 66 |
2.4.2. Oceny jawne | 68 |
2.4.3. Oceny ukryte w słowach | 69 |
2.4.4. Eufemizmy | 72 |
3. Zdanie | 74 |
3.1. Budowa zdania a informacyjność | 74 |
3.1.1. Relacje między składnikami zdania | 74 |
3.1.2. Relacje między zdaniami składowymi | 77 |
3.1.3. Składnia a uwydatnianie informacji | 79 |
3.2. Budowa zdania a zrozumiałość | 83 |
3.2.1. Długość zdań | 83 |
3.2.2. Zalety i wady skrótów składniowych | 87 |
3.2.3. Uporządkowanie zdań złożonych | 90 |
3.3. Szyk | 94 |
3.3.1. Szyk zdania w polszczyźnie | 94 |
3.3.2. Szyk a znaczenie | 98 |
3.3.3. Szyk a względy pragmatyczno-retoryczne | 100 |
3.3.4. Szyk a spójność | 103 |
3.4. Rytm zdaniowy | 107 |
3.4.1. Równowaga wewnętrzna | 107 |
3.4.2. Przeplatanie | 109 |
3.4.3. Budowa składniowa a rodzaj tekstu | 111 |
4. Akapit | 114 |
4.1. Akapit jako podstawowy człon tekstu | 114 |
4.1.1. Kryteria podziału na akapity | 114 |
4.1.2. Wewnętrzna budowa akapitu | 115 |
4.2. Rodzaje akapitów | 118 |
4.2.1. Akapity klasyczne: analityczny | 118 |
4.2.2. Akapity klasyczne: syntetyczny | 120 |
4.2.3. Inne akapity klasyczne | 122 |
4.2.4. Akapity bez wypowiedzenia tematowego | 124 |
4.2.5. Akapity nietypowe | 125 |
4.3. Spójność akapitu | 127 |
4.3.1. Spójność znaczeniowa a formalna | 127 |
4.3.2. Podstawowe środki spójnościowe: konektywy | 130 |
4.3.3. Powtórzenia a spójność | 133 |
4.3.4. Elementy odnoszące: zaimki i elipsa | 139 |
4.4. Zasady budowania akapitów | 141 |
4.4.1. Akapit jako całość | 141 |
4.4.2. Akapit jako część tekstu | 144 |
4.4.3. Rytm akapitowy | 146 |
5. Formy tekstowe | 149 |
5.1. Jak informować i/lub referować | 149 |
5.1.1. Informowanie a przekonywanie | 149 |
5.1.2. Definiowanie | 151 |
5.1.3. Klasyfikowanie | 157 |
5.2. Jak opowiadać | 162 |
5.2.1. Czym jest opowiadanie | 162 |
5.2.2. Sposób tworzenia opowiadań | 163 |
5.2.3. Środki językowe w opowiadaniu | 165 |
5.2.4. Funkcje opowiadania | 167 |
5.3. Jak opisywać | 169 |
5.3.1. Czym jest opis | 169 |
5.3.2. Sposób budowania opisów | 171 |
5.3.3. Charakterystyka, czyli opis osoby | 174 |
5.3.4. Funkcje opisów | 177 |
5.4. Jak porównywać | 179 |
5.4.1. Sposoby porównywania | 179 |
5.4.2. Funkcje porównywania | 181 |
5.4.3. Analogia | 183 |
Zamiast zakończenia | 185 |
Źródła przykładów (książki) | 187 |
Bibliografia | 188 |