EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Pierwszy na polskim rynku wydawniczym podręcznik akademicki poświęcony tekstologii. Autorzy szczegółowo omawiają zagadnienia związane z tworzeniem, odbieraniem i przekształcaniem tekstów. Wykład został podzielony na 4 główne części: zagadnienia teoretyczne, pragmatyka tekstu, struktura i semantyka tekstu oraz działania na tekście. Całość uzupełniają przykładowe teksty przeznaczone do samodzielnych ćwiczeń obejmujących m.in. streszczanie, indeksowanie, komentowanie i adiustację.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21072-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Ku tekstologii integralnej | 11 |
1.1. Tekstologia i jej działy | 11 |
1.2. Główne kierunki i szkoły badań nad tekstem | 13 |
1.2.1. Sytuacja tekstologii polskiej | 17 |
2. Tekst – dyskurs – komunikacja | 22 |
2.1. Tekst a dyskurs – między działaniem a wytworem | 22 |
2.1.1. Czym jest tekst? | 22 |
2.1.2. Pojęcie tekstu w słownikach specjalistycznych i encyklopediach | 24 |
2.1.3. Językowy obraz tekstu i potoczna wiedza o tekstach | 25 |
2.1.4. Metafory pojęciowe tekstu | 29 |
2.1.5. Czym jest dyskurs? | 31 |
2.1.6. Dylematy współczesnego tekstologa | 34 |
2.1.7. Tekstologiczna definicja tekstu | 36 |
2.2. Tekst wobec innych jednostek języka | 36 |
2.2.1. Poziom tekstowy w opisie języka | 36 |
2.2.2. Tekst wobec systemu, normy i użycia | 39 |
2.2.3. Tekst a wykrzyknienie i zawiadomienie | 40 |
2.2.4. Tekst a zdanie – „tekst minimalny” | 44 |
2.3. Tekst prototypowy | 48 |
2.4. Wzorzec tekstu – tekstem | 53 |
2.5. Hipertekst | 62 |
2.5.1. Hipertekst – „wielotekst” nielinearny | 62 |
2.5.2. Tekst tradycyjny a hipertekst | 68 |
2.6. Teksty multimedialne | 71 |
2.7. Teksty kultury | 72 |
2.8. Autonomia tekstu i problem intertekstualności | 73 |
3. Tekst a wewnętrzne zróżnicowanie języka | 76 |
3.1. Tekst a warianty języka | 76 |
3.2. Tekst w ustnej i pisanej odmianie języka | 78 |
3.2.1. Między mową a pismem | 78 |
3.2.2. Prymat mowy żywej | 79 |
3.2.3. Przykładowe teksty ustne i pisane | 82 |
3.2.4. Opozycja czy skala ustności i literackości? | 97 |
3.2.5. Cechy tekstów ustnych – charakterystyka zbiorcza | 99 |
3.2.5.1. Dźwiękowość | 99 |
3.2.5.2. Gestyczność | 101 |
3.2.5.3. Sytuacyjność | 102 |
3.2.5.4. Jednoczesność wymawiania i odbioru | 104 |
3.2.5.5. Dialogowość | 104 |
3.2.5.6. Swoiste ustne formy językowe | 105 |
3.2.6. Cechy tekstów pisanych – charakterystyka zbiorcza | 106 |
3.2.6.1. Grafizm | 106 |
3.2.6.2. Graficzne substytuty gestów („buźki”) | 107 |
3.2.6.3. Dekontekstualizacja | 107 |
3.2.6.4. Niejednoczesność nadawania i odbioru, pisania i czytania | 108 |
3.2.6.5. Zawieszenie dialogowości | 108 |
3.2.6.6. Swoiste pisane formy językowe | 108 |
3.3. Tekst a style językowe | 110 |
3.3.1. Podstawy teoretyczne opisu stylu | 110 |
3.3.2. Ile mamy stylów w języku polskim? | 113 |
3.3.3. Styl potoczny | 115 |
3.3.4. Styl artystyczny | 116 |
3.3.5. Styl urzędowy | 118 |
3.3.6. Styl naukowy | 119 |
3.4. Tekst wobec aktów mowy | 121 |
3.4.1. Akt mowy i jego aspekty | 121 |
3.4.2. Mówienie jako działanie | 123 |
3.4.3. Akty jawne i ukryte | 124 |
3.4.4. Typologia aktów mowy | 126 |
3.5. Tekst wobec gatunków mowy | 128 |
3.5.1. Gatunki mowy – miarą bogactwa kultury | 128 |
3.5.2. Gatunki mowy w edukacji szkolnej | 131 |
3.5.3. Gatunek jako przedmiot badań interdyscyplinarnych | 132 |
3.5.4. Teoria Stefanii Skwarczyńskiej | 134 |
3.5.5. W kręgu inspiracji Maxa Webera i Ludwiga Wittgensteina: ujęcie Stefana Sawickiego | 134 |
3.5.6. Koncepcja gatunków mowy Michaiła Bachtina | 135 |
3.5.7. Semantyczna koncepcja gatunków mowy Anny Wierzbickiej | 136 |
3.5.8. Gatunek jako „gramatyka literatury” według Michała Głowińskiego | 138 |
3.5.9. Gatunki mowy w opisie systematycznym | 139 |
3.5.9.1. Gatunki naukowe w opisie Jana Mistríka, Stanisława Gajdy i Aleksandra Wilkonia | 139 |
3.5.9.2. Gatunki folkloru w ujęciu Jerzego Bartmińskiego | 140 |
3.5.10. Kryteria opisu gatunku mowy | 141 |
3.5.11. Co o gatunkach mowy mówią schematy konotacyjne czasowników mówienia? | 141 |
3.5.12. Jakie cechy gatunków mowy są uwzględniane w definicjach leksykograficznych? | 144 |
3.5.13. Przykładowe teksty zróżnicowane gatunkowo | 146 |
3.6. Intencja a funkcja tekstu | 155 |
3.7. Modalność wypowiedzi | 170 |
3.7.1. Między filozofią, logiką a lingwistyką | 170 |
3.7.2. Modalność intencjonalna | 171 |
3.7.3. Możliwości współwystępowania dwóch typów modalności | 174 |
3.7.4. Sposoby wyrażania modalności w języku | 174 |
4. Struktura i semantyka tekstu | 177 |
4.1. Derywacja (tworzenie) tekstu | 177 |
4.2. Metatekst i operatory tekstowe | 186 |
4.2.1. Czym jest metatekst? | 186 |
4.2.2. Typologia operatorów tekstowych | 191 |
4.3. Operatory odnoszące się do przedmiotu: typowy i prawdziwy | 196 |
4.4. Delimitacja tekstu | 203 |
4.4.1. Względność granic i integralność tekstu | 203 |
4.4.2. Rama tekstu | 209 |
4.4.3. Tytuł tekstu | 212 |
4.4.4. Początek i koniec tekstu | 225 |
4.4.5. Akapit | 240 |
4.5. Temat – remat | 258 |
4.5.1. O czym się mówi i co się mówi w tekście? | 258 |
4.5.2. Zapis tematu | 258 |
4.5.3. Kierunki badań nad tematem | 260 |
4.5.4. Rozczłonkowanie temat – remat i jego wykładniki | 261 |
4.5.5. Testowanie podziału tematyczno-rematycznego | 264 |
4.5.6. Pojęcie dynamiczności wypowiedzeniowej | 265 |
4.5.7. Rozwijanie tematu w tekście | 266 |
4.6. Pojęcie presupozycji i jej rola w komunikacji | 268 |
4.7. Izotopia. Pary izotopiczne | 273 |
4.8. Następstwo tematyczne w tekście | 277 |
4.9. Spójność i integralność tekstu | 282 |
5. Przekształcanie tekstu i działania na tekście | 293 |
5.1. Wyciąg (ekscerpt) | 293 |
5.2. Wybór słów kluczowych i indeksowanie | 294 |
5.3. Plan tekstu – twórczy i odtwórczy (spis treści) | 294 |
5.4. Nicowanie tekstu | 299 |
5.5. Streszczanie | 301 |
5.6. Dekompozycja i gniazdowanie | 309 |
5.7. Transformacje | 312 |
5.8. Parafraza i trawestacja | 321 |
5.9. Adiustacja i korekta | 329 |
6. Analiza i interpretacja | 330 |
6.1. Problemy sporne i bezsporne | 330 |
6.2. Analiza morfologiczna. Przykład Pieśni o żołnierzu tułaczu | 331 |
6.3. Analiza kontekstualna. Przykład Mojej ojczyzny Norwida | 338 |
6.4. Analiza integralna. Przykład Desideraty | 348 |
Bibliografia | 358 |