INNE EBOOKI AUTORA
Wybór z Dzieł wszystkich Arystotelesa. Zawiera traktat społeczno-polityczny: Polityka. Przekład, słowo wstępne i komentarz – Ludwik Piotrowicz. Wstępem poprzedził Mikołaj Szymański.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-309-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Mikołaj Szymański) | 8 |
Słowo wstępne do pierwszego wydania (Ludwik Piotrowicz) | 23 |
POLITYKA (tłum. Ludwik Piotrowicz) | 25 |
Księga pierwsza | 25 |
1. Definicja państwa. Człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie | 25 |
2. Dom czyli rodzina najmniejszą częścią składową państwa. Niewolnik jako część własności domowej. Jego definicja. Niewolnicy z natury i wbrew niej. Stosunek pana do niewolnika | 28 |
3. Nauka o gospodarstwie domowym. Sztuka zdobywania własności. Rola pieniądza | 33 |
4. Praktyczne wskazania do sztuki zarobkowania | 39 |
5. Działem nauki o gospodarstwie domowym jest stosunek męża do żony i ojca do dzieci. Troska o doskonalenie członków rodziny obowiązkiem głowy domu | 41 |
Księga druga | 44 |
1. Krytyka teorii wyłożonych w Państwie Platona co do wspólności kobiet i dzieci | 44 |
2. Krytyka wspólności dóbr | 49 |
3. Krytyka dzieła Platona: Prawa | 53 |
4. Krytyka ustroju Faleasa | 57 |
5. Krytyka ustroju Hippodamosa | 60 |
6. Ustrój Lacedemończyków | 63 |
7. Ustrój kreteński | 69 |
8. Ustrój kartagiński | 71 |
9. Ustrój Solona. Ustroje innych państw greckich i ich twórcy | 73 |
Księga trzecia | 76 |
1. Definicja obywatela. Obywatelstwo przez urodzenie i przez nadanie. Państwo a zmiana ustroju | 76 |
2. Cnota dzielnego obywatela a cnota dobrego człowieka | 80 |
3. Różne rodzaje obywateli w różnych ustrojach | 83 |
4. Różne rodzaje ustrojów: właściwe i zwyrodniałe | 84 |
5. Trzy ustroje właściwe (monarchia, arystokracja, politeja) i trzy zwyrodniałe (tyrania, oligarchia, demokracja). Trudność ustalenia ich istoty wynika z różnego ujmowania celu państwa, a celem tym jest życie szczęśliwe | 86 |
6. Kto w państwie winien być decydującym czynnikiem? (ogół? bogaci? cnotliwi? jednostka najlepsza? tyran?). Najlepiej prawa właściwie ujęte | 89 |
7. Podstawą wymiaru praw politycznych powinno by być w pewnej mierze wolne urodzenie, przynależność do znakomitego rodu, majątek i cnota | 93 |
8. Górujący bezwzględnie cnotą winni zajmować przemożne stanowisko w państwie; nie uznające tej zasady demokracje usuwają takie jednostki w drodze ostracyzmu | 96 |
9. Cztery różne rodzaje królestwa: 1) w Sparcie, 2) u ludów barbarzyńskich, 3) dawniej u Greków z wyboru, 4) królestwo za czasów bohaterskich | 98 |
10. Piąty rodzaj: pełne królestwo. Różnica między królestwem a arystokracją | 100 |
11. Strony dodatnie i ujemne pełnego królestwa. Kiedy ma ono uzasadnienie | 102 |
12. Najlepszy ustrój jest ten, przy którym rządzą najlepsi | 106 |
Księga czwarta | 106 |
1. Ustrój bezwzględnie i względnie najlepszy | 106 |
2. Plan dalszych wywodów o innych formach ustroju | 108 |
3. Przyczyny wielości ustrojów | 109 |
4. Demokracja i jej rodzaje | 113 |
5. Demokracja a oligarchia. Różne rodzaje oligarchii. Arystokracja. Różne rodzaje arystokracji | 114 |
6. Politeja czyli mieszanina oligarchii i demokracji | 117 |
7. Jak powstaje politeja i jak ją należy urządzać | 118 |
8. Tyrania i różne jej rodzaje | 120 |
9. Najlepszym państwem jest to, które opiera się na stanie średnim | 121 |
10. Jaki ustrój jest korzystny dla pewnych grup społecznych? Jakie środki stosują oligarchie i demokracje dla utrzymania ustroju? | 124 |
11. Części składowe każdego ustroju. Czynnik obradujący | 126 |
12. Czynnik rządzący | 129 |
13. Czynnik sądzący | 132 |
Księga piąta | 134 |
1. Przyczyny zmian ustroju. Uwagi wstępne | 134 |
2. W jakich warunkach ludzie przystępują do zmiany ustroju, do jakich celów zmierzają, jakie bywają początki i przyczyny zamieszek | 136 |
3. Przykłady zaburzeń i przewrotów w różnych państwach greckich | 141 |
4. Obalenie demokracji w różnych państwach | 143 |
5. Obalenie oligarchii | 145 |
6. Obalenie arystokracji | 148 |
7. Warunki trwałości ustrojów w ogóle i w szczególności | 150 |
8. Obalenie monarchii | 156 |
9. Środki sprzyjające utrzymaniu się monarchii, a zwłaszcza tyranii | 162 |
10. Krytyka uwag Platona o przemianach ustroju | 168 |
Księga szósta | 170 |
1. Jak należy urządzić ustrój demokratyczny? Założeniem jego jest wolność, równość i sprawiedliwość. Trudności przy realizowaniu tych zasad | 170 |
2. Najlepsza jest demokracja rolnicza. Jak ją urządzić? Po niej idzie pasterska, dalej miejska i, najgorsza ze wszystkich, skrajna, w której wszyscy biorą udział w rządach | 174 |
3. Jak zapewnić trwałość demokracji? Postępowanie demagogów a postępowanie właściwe | 177 |
4. Jak urządzać oligarchie? Jak im zapewnić trwałość? | 178 |
5. Urzędy, rodzaje ich i zakres działania | 180 |
Księga siódma | 183 |
1. Urządzenie najlepszego państwa. Celem jego jest zapewnić obywatelom życie szczęśliwe, a takim jest życie cnotliwe, wyposażone w środki zewnętrzne umożliwiające dobre uczynki | 183 |
2. Wojny i podboje nie są celem państwa, choć państwo musi być i na wojny przygotowane | 185 |
3. Życie cnotliwe wymaga aktywności — bo „szczęście leży w działaniu” — a ta może być skierowana zarówno ku celom politycznym, jak i ku rozmyślaniu | 187 |
4. Liczba ludności w najlepszym państwie | 189 |
5. Państwa obszar, położenie, połączenie z morzem | 191 |
6. Jakie cechy charakteru powinni z natury wykazywać obywatele najlepszego państwa | 193 |
7. Konieczne człony najlepszego państwa i ich zadania | 194 |
8. Naczelne zadania państwa (obrona, zarząd, wymiar sprawiedliwości, służba boża) i kto do ich pełnienia jest powołany | 195 |
9. Historyczne uzasadnienie podziału państwa na klasy — podział własności ziemskiej na część wspólną i prywatną. Ich przeznaczenie. Do uprawy roli najlepiej użyć niewolników | 197 |
10. Położenie miasta, jego domy i mury | 199 |
11. Świątynie, budynki rządowe, place publiczne | 201 |
12. Nawrót do zagadnienia z początku księgi. Szczęście życia polega na cnocie, a to zależy od właściwości przyrodzonych, a nadto od odpowiedniego wyrobienia i rozumu, co zdobywa się przez wychowanie | 202 |
13. Obywatele winni być tak wychowani, by zdobyli przygotowanie do swych zadań, by umieli za młodu słuchać, a w starszym wieku rządzić. Fałszywy system wychowawczy Sparty | 204 |
14. Jak powinno być ujęte prawo małżeńskie? Wiek małżonków i ich właściwości fizyczne. Okres ciąży. Spędzanie płodu. Granica rozrodczości. Kary za niewierność małżeńską | 209 |
15. Wychowanie dzieci. Zabawy ich. Ochrona dzieci przed zepsuciem moralnym. Dalsza nauka | 211 |
Księga ósma | 214 |
1. Wychowanie winno być rzeczą państwa i takie samo dla wszystkich. Różnice poglądów na cele wychowania | 214 |
2. Co powinno być przedmiotem nauczania? Z czterech przedmiotów, które obejmuje wychowanie (gramatyka, gimnastyka, muzyka, rysunki) na szczególną uwagę zasługuje muzyka | 215 |
3. Znaczenie innych przedmiotów, zwłaszcza gimnastyki | 216 |
4. Wartości wychowawcze muzyki | 218 |
5. Czy muzyka powinna stanowić przedmiot nauczania i jakim celom ma służyć? (wychowaniu? rozrywce? Czy szlachetnemu używaniu?) | 219 |
6. Czy młodzież winna sama uczyć się śpiewu i gry na instrumentach i na jakich, czy też tylko wyrabiać w sobie zdolność osądzania piękna? | 221 |
7. Różne rodzaje tonacji i taktów, wartość ich dla celów wychowawczych | 223 |
Bibliografia | 227 |