Pedagogika sokratejska

-35%

Pedagogika sokratejska

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

24,70  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,32 zł  


24,70

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza książka jest w pierwszym rzędzie pracą o mądrości Sokratesa, a niewątpliwie także o „mądrości wychowawczej”, a dopiero później jego „pedagogice”, w której się ona objawiała, a którą utrwalili dla potomnych jego uczniowie.


Niniejsza książka stawia sobie następujące cele:
– zapoznanie z sokratejską nauką prowadzenia człowieka drogą mądrości i prawdy ku dobru czyniącemu życie ludzkie wartościowym;
– zapoznanie z zasadami sokratejskiej elenktyki i majeutyki oraz problematyką pytań, poleceń nauczyciela, a także dialogu – modelu układu czynności pedagogicznych;
– poznanie zróżnicowanych warunków i form organizacyjnych sokratejskiego nauczania.


Niniejsza książka jest pierwszym, szerszym opracowaniem pedagogiki sokratejskiej i nie daje całościowego i systematycznego wykładu problemów oraz ich rozwiązań. Prezentuje raczej ciągle jeszcze wybrane problemy filozoficzno-pedagogiczne i metodologiczne, częściowo publikowane, poprawione i uzupełnione, powstające w różnym czasie i odpowiadające na zapotrzebowania różnych spotkań konferencyjnych, wykładów i seminariów prowadzonych ze studentami kilku uczelni na przestrzeni wielu lat. Równolegle z dociekaniami teoretycznymi prowadzone były badania wdrożeniowe, których wyniki będą publikowane w kolejnych tomach coraz wnikliwiej analizujących problemy pedagogiki sokratejskiej. Zdaję sobie sprawę, że ciągle jeszcze jestem u początków poznawania wielkiej i głębokiej myśli sokratejsko-platońskiej oraz u początków budowania pedagogiki, która – jeżeli dobrze ją rozumiem – może wnieść wiele wartości do myślenia i działania pedagogów oraz do teorii współczesnej pedagogiki, otwierając je w większym zakresie na humanizm. Sokrates zawsze otwierał myśl i nigdy nie chciał jej ostatecznie domknąć po to, by niepokoiła, zdumiewała, zmuszała do krytycznego namysłu. Może ta książka też będzie dla wielu osób takim otwarciem się na początki pedagogiki i problemy, które starałam się przybliżyć, szczególnie myślę tu o studentach pedagogiki i nauczycielach.


Rok wydania2012
Liczba stron294
KategoriaKlasyczne teksty filozoficzne
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-969-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa     11
  
  Część I
   Człowiek i Logos
   Z podstaw sokratejskiej antropologii pedagogicznej
  
  Rozdział I
   Problem i metoda     21
   1. Problemy     21
   2. Kwestia źródeł i rekonstrukcji pedagogicznej myśli Sokratesa     23
  
  Rozdział II
   Filozoficzne źródła pedagogiki sokratejskiej     31
   1. Życie Sokratesa – ewolucja umysłu i ducha wychowawczego     34
   2. Sokrates i presokratycy – u początków pedagogiki     46
   3. Sokrates i sofiści – spór o filozofię człowieka Sokratejski przewrót na tradycyjnej skali wartości     54
  
  Rozdział III
   Sokrates i pytanie o jakość życia     65
   1. Jakość życia ideą kierunkową wychowania sokratejskiego     67
   2. Sokrates, czyli jakość życia ważniejsza od ciągłości tylko biologicznej egzystencji     70
   3. Gnothi seauton – sokratejskie wezwanie do troski o poznanie siebie     78
  
  Rozdział IV
   Pytanie o wychowanie i sokratejską pedagogikę     83
   1. Jak możliwe jest wychowanie     84
   2. Parabola jaskini: sens i znaczenie wychowania     86
   3. Ewolucja istoty pojęcia paidagogos     94
  
   Rozdział V
   Kto (co) więzi potencjał ludzki Rozważania z perspektywy antropologii sokratejskiej     103
   1. Potencjalność ludzka w ujęciu antropologii sokratejskiej     104
   2. Trudny uczeń „produktem” pedagogiki opartej na reprodukcji i transmisji wiedzy. Prawo odpłaty     112
   3. Pedagogika sokratejska szansą wyeliminowania problemu „trudnego ucznia”     117
  
  Część II
   Logos jako Dialogos
  Pedagogika sokratejska – metodologia procesu wychowania
  
  Rozdział VI
   Wartości i cele sokratejskiej pedagogiki     127
   1. Mądrość jako wartość i cel pedagogiki sokratejskiej     129
   2. Prawda, dobro, piękno jako wartości i bliższe cele wychowania sokratejskiego     137
   3. Sokratejskie poszukiwanie „trwałego kodu moralnego”     141
RozwińZwiń