INNE EBOOKI AUTORA
-35%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza książka jest w pierwszym rzędzie pracą o mądrości Sokratesa, a niewątpliwie także o „mądrości wychowawczej”, a dopiero później jego „pedagogice”, w której się ona objawiała, a którą utrwalili dla potomnych jego uczniowie.
Niniejsza książka stawia sobie następujące cele:
– zapoznanie z sokratejską nauką prowadzenia człowieka drogą mądrości i prawdy ku dobru czyniącemu życie ludzkie wartościowym;
– zapoznanie z zasadami sokratejskiej elenktyki i majeutyki oraz problematyką pytań, poleceń nauczyciela, a także dialogu – modelu układu czynności pedagogicznych;
– poznanie zróżnicowanych warunków i form organizacyjnych sokratejskiego nauczania.
Niniejsza książka jest pierwszym, szerszym opracowaniem pedagogiki sokratejskiej i nie daje całościowego i systematycznego wykładu problemów oraz ich rozwiązań. Prezentuje raczej ciągle jeszcze wybrane problemy filozoficzno-pedagogiczne i metodologiczne, częściowo publikowane, poprawione i uzupełnione, powstające w różnym czasie i odpowiadające na zapotrzebowania różnych spotkań konferencyjnych, wykładów i seminariów prowadzonych ze studentami kilku uczelni na przestrzeni wielu lat. Równolegle z dociekaniami teoretycznymi prowadzone były badania wdrożeniowe, których wyniki będą publikowane w kolejnych tomach coraz wnikliwiej analizujących problemy pedagogiki sokratejskiej. Zdaję sobie sprawę, że ciągle jeszcze jestem u początków poznawania wielkiej i głębokiej myśli sokratejsko-platońskiej oraz u początków budowania pedagogiki, która – jeżeli dobrze ją rozumiem – może wnieść wiele wartości do myślenia i działania pedagogów oraz do teorii współczesnej pedagogiki, otwierając je w większym zakresie na humanizm. Sokrates zawsze otwierał myśl i nigdy nie chciał jej ostatecznie domknąć po to, by niepokoiła, zdumiewała, zmuszała do krytycznego namysłu. Może ta książka też będzie dla wielu osób takim otwarciem się na początki pedagogiki i problemy, które starałam się przybliżyć, szczególnie myślę tu o studentach pedagogiki i nauczycielach.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 294 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-969-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 11 |
Część I | |
Człowiek i Logos | |
Z podstaw sokratejskiej antropologii pedagogicznej | |
Rozdział I | |
Problem i metoda | 21 |
1. Problemy | 21 |
2. Kwestia źródeł i rekonstrukcji pedagogicznej myśli Sokratesa | 23 |
Rozdział II | |
Filozoficzne źródła pedagogiki sokratejskiej | 31 |
1. Życie Sokratesa – ewolucja umysłu i ducha wychowawczego | 34 |
2. Sokrates i presokratycy – u początków pedagogiki | 46 |
3. Sokrates i sofiści – spór o filozofię człowieka Sokratejski przewrót na tradycyjnej skali wartości | 54 |
Rozdział III | |
Sokrates i pytanie o jakość życia | 65 |
1. Jakość życia ideą kierunkową wychowania sokratejskiego | 67 |
2. Sokrates, czyli jakość życia ważniejsza od ciągłości tylko biologicznej egzystencji | 70 |
3. Gnothi seauton – sokratejskie wezwanie do troski o poznanie siebie | 78 |
Rozdział IV | |
Pytanie o wychowanie i sokratejską pedagogikę | 83 |
1. Jak możliwe jest wychowanie | 84 |
2. Parabola jaskini: sens i znaczenie wychowania | 86 |
3. Ewolucja istoty pojęcia paidagogos | 94 |
Rozdział V | |
Kto (co) więzi potencjał ludzki Rozważania z perspektywy antropologii sokratejskiej | 103 |
1. Potencjalność ludzka w ujęciu antropologii sokratejskiej | 104 |
2. Trudny uczeń „produktem” pedagogiki opartej na reprodukcji i transmisji wiedzy. Prawo odpłaty | 112 |
3. Pedagogika sokratejska szansą wyeliminowania problemu „trudnego ucznia” | 117 |
Część II | |
Logos jako Dialogos | |
Pedagogika sokratejska – metodologia procesu wychowania | |
Rozdział VI | |
Wartości i cele sokratejskiej pedagogiki | 127 |
1. Mądrość jako wartość i cel pedagogiki sokratejskiej | 129 |
2. Prawda, dobro, piękno jako wartości i bliższe cele wychowania sokratejskiego | 137 |
3. Sokratejskie poszukiwanie „trwałego kodu moralnego” | 141 |