Metafizyka moralności

Metafizyka moralności

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 24,50 zł  


24,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jedno z ważniejszych pism Immanuela Kanta, w którym wyłożył on teorię prawa, moralności, cały system etyczny oraz "koncepcję nowoczesnej wolności". Dzieło prezentuje nieznaną w Polsce, a niezwykle ważną dla ducha demokracji, kantowską filozofię prawa. Składa się z dwóch części: pierwsza poświęcona jest metafizycznym podstawom teorii prawa, druga dotyczy metafizycznych podstaw teorii cnót. Nauka Kanta, ze względu na swój uniwersalny charakter może służyć za podstawę współczesnej europejskiej moralności obywatelskiej.

Filozofowie cenią w Kancie krytyka rozumu i klasycznej metafizyki, a także twórcę metody transcendentalnej i fundatora nowej metafizyki. Etycy widzą w kategorycznym imperatywie podwaliny nowoczesnej deontologii; estetycy chętnie odwołują się do Kantowskiej teorii smaku czy wzniosłości. teolodzy zaś nieufnym okiem spoglądają na ideę Boga jako postulatu rozumu. Także teoria polityki zdążyła już okrzyknąć ideał wieczystego pokoju "naiwnym urojeniem".

Dotychczas jednak najmniej skorzystano z teorii państwa i prawa; jak się wydaje, to właśnie adeptom nauk prawniczych książka posłużyć może radą, inspiracją lub choćby prowokacją gwoli rozwagi nad genezą i legitymacją pozytywnego prawa – od cywilnego poczynając, na obywatelskim i międzynarodowym kończąc. Jeśli chodzi o racjonalistyczą szkołę prawa naturalnego, to Kant nie ma sobie równych.

Książka należy do kanonu lektur nie tylko filozofów i etyków, ale także politologów i prawników.


Rok wydania2005
Liczba stron456
KategoriaKlasyczne teksty filozoficzne
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-0114-532-3
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa od tłumacza XI
  Część pierwsza METAFIZYCZNE ELEMENTY TEORI I PRAWA    5
    Przedmowa    5
    Tabelaryczny podział teorii prawa    11
    Wprowadzenie do metafizyki moralności    13
      I. O stosunku pomiędzy władzą ludzkiego umysłu a prawidłami etycznymi    13
      II. O idei tudzież nieodzowności metafizyki moralności    19
      III. Podział metafizyki moralności    23
      IV. Elementarne pojęcia metafizyki moralności    27
    Wprowadzenie do teorii prawa    39
      Aneks do podziału teorii prawa    46
      Podział teorii prawa    50
      Podział metafizyki moralności jako takiej    54
    OGÓLNA TEORIA PRAWA. CZEŚĆ PIERWSZA Prawo prywatne do tego, co Moje i Twoje w sferze zewnętrznej    59
      Rozdział pierwszy. O sposobie, w jaki przedmiot zewnętrzny stać się może "Mój"    59
      Rozdział drugi. O sposobie nabywania przedmiotów zewnętrznych    79
        Podrozdział pierwszy. O prawie rzeczowym    82
        Podrozdział drugi. O prawie do osoby    98
        Podrozdział trzeci. O prawie do osoby na wzór prawa rzeczowego    107
          1. Prawo małżeńskie    108
          2. Prawo rodzicielskie    113
          3. Pan domu i jego prawo    116
        Dogmatyczna klasyfikacja wszelkiego typu praw nabywanych w drodze umowy    118
          I. Czym jest pieniądz?    122
          II. Czym jest książka?    126
        Podrozdział epizodyczny. O nabyciu zewnętrznego przedmiotu woli w sensie idealnym    128
          I. Nabycie przez zasiedzenie    129
          II. Dziedziczenie    131
          III. Dobre imię uzyskane pośmiertnie    133
      Rozdział trzeci. Nabycie z mocy wyroku sądu publicznego posiada prawomocność subiektywną    136
        A. Umowa darowizny    137
        B. Umowa użyczenia    138
        C. Windykacja, czyli żądanie zwrotu utraconej rzeczy    140
        D. Nabycie gwarancji przez złożenie przysięgi    144
        W jaki sposób "Moje" i "Twoje" w stanie naturalnym staje się "Moim" i "Twoim" w stanie prawnym    147
    TEORII PRAWA CZĘŚĆ DRUGA Prawo publiczne    151
      Rozdział pierwszy. Prawo państwowe    151
        Uwaga ogólna o wpływie prawnym, jaki wywierać może zjednoczenie obywateli    161
        O prawnym stosunku obywatela do ojczyzny i obczyzny    187
      Rozdział drugi. Prawo narodów    193
      Rozdział trzeci. Prawo obywatelstwa światowego    205
    Dodatek zawierający objaśnienia do metafizycznych elementów teorii prawa    209
  Cześć druga METAFIZYCZNE ELEMENTY TEORI I CNOTY    233
    Przedmowa    233
    Wprowadzenie do teorii cnoty    239
      I. Analiza pojęcia "teoria cnoty"    239
      II. Analiza pojęcia celu, który stanowi jednocześnie obowiązek    243
      III. Jak to możliwe, że potrafimy sobie pomyśleć cel będący jednocześnie obowiązkiem?    246
      IV. Które spośród ludzkich celów stanowią zarazem obowiązki?    248
      V. Wyjaśnienie obu pojęć    249
        A. Własna doskonałość    249
        B. Cudze szczęście    250
      VI. Etyka dostarcza praw, które odnoszą się tylko do maksym działania, a nie do samych działań (to bowiem należy do prawa, Ius)    252
      VII. Prawo zobowiązuje w sposób zupełny, zaś powinność etyczna - w sposób niezupełny    254
      VIII. Ekspozycja obowiązków wypływających z cnoty z uwagi na ich niezupełność    256
      IX. Co to znaczy: obowiązek wypływający z cnoty?    260
      X. Teoria prawa miała za pryncypium naczelne sąd analityczny, teoria cnoty ma za takowe sąd syntetyczny    263
      XI. Schematyczny podział obowiązków wypływających z cnoty    265
      XII. Estetyczna podstawa wrażliwości ludzkiego ducha na pojęcie obowiązku    265
        a) Uczucie moralne    266
        b) Sumienie    267
        c) Miłość bliźniego    269
        d) Szacunek    271
      XIII. Podstawowe pryncypia metafizyki moralności z punktu widzenia czystej teorii cnoty    271
      XIV. Pryncypium odróżniające teorię cnoty od teorii prawa    276
      XV. Najpierwszym wymogiem cnoty jest panowanie nad sobą    278
      XVI. Cnota zakłada z konieczności apatię (czyli siłę)    279
      XVII. Elementarne kryteria swoistości i podziału teorii cnoty    281
      XVIII. Podział etyki    284
    I. NAUKA O ELEMENTACH ETYKI    287
      Cześć pierwsza. Obowiązki człowieka wobec siebie samego    287
        Wprowadzenie    287
        Księga pierwsza. O obowiązkach zupełnych człowieka wobec samego siebie    293
          Rozdział pierwszy. Obowiązki człowieka wobec samego siebie jako istoty animalnej    293
            Artykuł pierwszy. Pozbawienie się życia    294
            Artykuł drugi. O hańbieniu się dla przyziemnej uciechy    297
            Artykuł trzeci. Oszołomienie spowodowane nadmiarem pokarmów i używek    300
          Rozdział drugi. Obowiązki człowieka wobec samego siebie jako istoty wyłącznie moralnej    302
            I. Kłamstwo    303
            II. Skąpstwo    307
            III. Pochlebstwo    310
              Podrozdział pierwszy. Obowiązek człowieka wobec siebie samego jako swego własnego sędziego    315
              Podrozdział drugi. Pierwsze przykazanie, otwierające rejestr obowiązków wobec samego siebie    319
              Podrozdział epizodyczny. O tym, że terminom własnym refleksji moralnej towarzyszy dwuznaczność, umożliwiająca człowiekowi uznanie obowiązków wobec siebie za obowiązki wobec innych istot    320
        Księga druga. Niezupełne obowiązki człowieka wobec samego siebie (ze względu na jego cele)    324
          Rozdział pierwszy. Obowiązek człowieka wobec siebie, nakazujący rozwijanie i wzrost jego doskonałości naturalnej (mający charakter pragmatyczny)    324
          Rozdział drugi. Obowiązek wobec siebie, nakazujący wznosić się ku własnej doskonałości moralnej (mający charakter stricte etyczny)    326
      Część druga. Obowiązki etyczne wobec innych    329
        Rozdział pierwszy. Obowiązki cnoty wobec innych jako istot stricte ludzkich    329
          Podrozdział pierwszy. Obowiązek miłości bliźniego    329
            A. Obowiązek dobroczynności    334
            B. Obowiązek wdzięczności    337
            C. Współczucie jako takie jest obowiązkiem    339
            Występki popełniane z nienawiści do ludzi, zaprzeczające (contrarie) miłości bliźniego    342
          Podrozdział drugi. Obowiązki cnoty względem innych ludzi z uwagi na należny im szacunek    347
            Występki przeciwko obowiązkowi poszanowania innych ludzi    351
              A. Pycha    351
              B. Obmowa    352
              C. Szyderstwo    353
        Rozdział drugi. Etyczne obowiązki człowieka wobec innych ze względu na ich stan i różnice    355
      Podsumowanie nauki o elementach etyki. Głęboki związek miłości i szacunku ujawniający się w przyjaźni    357
      Dodatek. Cnoty odnoszące się do kultury i należytego traktowania innych ludzi    362
    II. NAUKA O METODZIE ETYKI    364
      Rozdział pierwszy. Dydaktyka moralna    364
      Uwaga. Lapidarium katechezy moralnej    368
      Rozdział drugi. Ascetyka moralna    373
      Zakończenie. Nauka religii obejmująca obowiązki wobec Boga wykracza poza granice filozofii czysto moralnej    375
  Uwaga zamykająca    377
  Skorowidz osób    382
  Skorowidz pojęć    383
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia