Problem egoizmu w etyce Arystotelesa

Problem egoizmu w etyce Arystotelesa

1 opinia

Autor:

Olga Dryla

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

14,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czym jest szczęście stanowiące, zdaniem Arystotelesa, nadrzędny cel ludzkiego życia? Czy polega na wartościowej aktywności etycznej, czy może należy je utożsamić z filozoficzną kontemplacją? Czy w życiu, którego celem jest osiągnięcie własnego szczęścia, pozostaje choć trochę miejsca na działania mające na względzie dobro innych ludzi? Czy wartościowa przyjaźń musi być bezinteresowna? Co to znaczy, że człowiek wartościowy sam sobie jest najlepszym przyjacielem? Czym jest i jak przebiega rywalizacja, której przedmiotem jest wartościowość etyczna?


To niektóre z pytań pojawiających się w prezentowanej książce. Poszukując odpowiedzi, autorka stara się również, niejako przy okazji, przekonać czytelnika, że sprowadzanie egoizmu do formuły: „dążenie do realizacji własnego interesu" jest dużym uproszczeniem; próbuje także zwrócić uwagę na to, że egoizm wcale nie musi być synonimem postawy podejrzanej z punktu widzenia moralności zdroworozsądkowej.


Olga Dryla - dr filozofii, asystent w Zakładzie Badań nad Etyką Zawodową Instytutu Filozofii UJ, sekretarz redakcji internetowego Czasopisma Filozoficznego „Diametros"; w obszarze jej zainteresowań naukowych mieści się filozofia starożytna, etyka oraz bioetyka.


Liczba stron168
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-2463-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  CZĘŚĆ I. UWAGI WSTĘPNE    8
    ROZDZIAŁ 1. WPROWADZENIE    9
    ROZDZIAŁ 2. SYSTEMATYZACJA STANOWISK EGOISTYCZNYCH    11
      2.1 Egoizm psychologiczny    12
      2.2 Motywy i cele    16
      2.3 Egoizm etyczny    18
  CZĘŚĆ II. SZCZĘŚCIE    24
    ROZDZIAŁ 3. PREZENTACJA ZAGADNIENIA    25
      3.1 Szczęście w I księdze Etyki nikomachejskiej    26
      3.2 Szczęście w X księdze Etyki nikomachejskiej    31
      3.3 Możliwe interpretacje    34
    ROZDZIAŁ 4. PODWAŻENIE EUDAJMONIZMU    37
      4.1 Eudajmonizm aksjologiczny    38
      4.2 Eudajmonizm racjonalny    41
      4.3 Fragment 1094a18–22    47
      4.4 Intelektualistyczna interpretacja teorii szczęścia    51
    ROZDZIAŁ 5. EUDAJMONIZM NEUTRALISTYCZNY    55
    ROZDZIAŁ 6. INKLUZYWIZM    65
      6.1 Inkluzywizm skrajny    67
        6.1.1 Szczęście jako cel najbardziej kompletny    68
        6.1.2 Szczęście jako dobro samowystarczalne i niepolepszalne    70
        6.1.3 Argument z funkcji    71
      6.2 Inkluzywizm umiarkowany (1)    76
        6.2.1 Cel inkluzywny a cel dominujący    76
        6.2.2 Nieinkluzywne odczytanie warunku samowystarczalności i niepolepszalności    81
      6.3 Inkluzywizm umiarkowany (2)    83
        6.3.1 Argument z funkcji    84
        6.3.2 Doskonałe szczęście    87
      6.4 Podsumowanie    90
        6.4.1 Klasyfikacja stanowisk interpretacyjnych    90
        6.4.2 Bí?ç ????µ?????    93
        6.4.3 Aktywność teoretyczna a aktywność praktyczna    94
  CZĘŚĆ III. NIEEGOISTYCZNE MOTYWY W ETYCE ARYSTOTELESA    100
    ROZDZIAŁ 7. BEZINTERESOWNA ŻYCZLIWOŚĆ    101
      7.1 Przyjaźń    101
      7.2 ?????? – rozstrzygnięcia terminologiczne    107
      7.3 Bezinteresowna życzliwość a odmiany przyjaźni    111
        7.3.1 Bezinteresowna życzliwość jako wyznacznik przyjaźni    113
        7.3.2 Bezinteresowna życzliwość jako wyznacznik przyjaźni moralnej    119
        7.3.3 Bezinteresowna życzliwość w rozdziale 9.5 Etyki nikomachejskiej    122
    ROZDZIAŁ 8. PIĘKNO MORALNE    125
      8.1 Prezentacja zagadnienia    125
      8.2 Piękno jako cel działania    127
        8.2.1 Piękno a dobra naturalne    128
        8.2.2 Piękno a dobra chwalebne    130
      8.3 Piękno jako formalna cecha działania    132
      8.4 Podsumowanie    136
    ROZDZIAŁ 9. MORALNA RYWALIZACJA    139
      9.1 Prezentacja zagadnienia    139
      9.2 Dobro etyczne jako dobro wyczerpywalne    143
      9.3 Nieantagonistyczny charakter rywalizacji moralnej    146
      9.4 Podsumowanie    152
        9.4.1 Moralna rywalizacja a życzliwość    153
        9.4.2 Moralna rywalizacja a przyjaźń    156
        9.4.3 Piękno moralne a szczęście    158
  ZAKOŃCZENIE    161
  BIBLIOGRAFIA    163
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia