POLECAMY
-17%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Badania problemu efektywności transportu w warunkach współczesnej, globalnej gospodarki podporządkowano weryfikacji następujących hipotez:
- Efektywność transportu w warunkach globalnych kształtowana jest pod wpływem różnorodnych uwarunkowań i czynników, których identyfikacja jest koniecznym warunkiem wystąpienia określonych zachowań na rynku usług transportowych, zarówno oferentów, jak również nabywców.
- Czynniki kształtujące efektywność transportu w warunkach globalnych są ze sobą powiązane i mogą kształtować otoczenie, a poziom tych powiązań decyduje o stopniu oddziaływania.
- Wdrażanie nowych rozwiązań informacyjnych jest czynnikiem efektywności o największej dynamice wzrostu, co wynika z coraz szybszego wzrostu dostępności technologii telematycznych oraz szczególnej podatności systemów transportowych na wdrażanie telematyki i tworzenie Inteligentnych Systemów Transportowych.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 293 |
Kategoria | Logistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7246-756-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 9 |
Rozdział 1. Uwarunkowania efektywności transportu | 13 |
1.1. Istota i zakres kategorii efektywności | 14 |
1.2. Przesłanki efektywności europejskiego systemu transportowego | 22 |
1.2.1. Wpływ procesów globalizacji i integracji na efektywność transportu | 22 |
1.2.2. System transportowy i jego otoczenie | 24 |
1.2.3. Kształtowanie powiązań systemu transportowego w aspekcie zrównoważonego rozwoju | 30 |
Rozdział 2. Identyfikacja i hierarchizacja czynników efektywności transportu | 50 |
2.1. Rola efektywności transportu w globalizacji gospodarki | 50 |
2.2. Wewnętrzne czynniki efektywności transportu | 55 |
2.1. Organizatorzy rynków transportowych | 56 |
2.2.2. Integracja transportu | 58 |
2.3. Zewnętrzne czynniki efektywności transportu | 65 |
2.3.1. Regulacja w transporcie | 65 |
2.3.2. Postęp techniczny w transporcie | 70 |
Rozdział 3. Pomiar efektywności transportu | 81 |
3.1. Podstawowe zagadnienia badania efektywności transportu | 81 |
3.1.1. Określenie obszarów pomiaru efektywności transportu | 81 |
3.1.2. Kształtowanie organizacji procesów transportowych | 84 |
3.1.3. Ocena instrumentów pomiaru efektywności transportu w aspekcie praktycznej użyteczności | 95 |
3.2. Ocena efektywności działalności oraz przedsięwzięć rozwojowych transportu | 96 |
3.2.1. Podstawowe zasady oceny efektywności | 96 |
3.2.2. Praktyka identyfikacji czynników oraz ocen przedsięwzięć rozwojowych podejmowanych w sektorze transportu | 102 |
3.2.2.1. Czynniki wpływające na poziom kosztów operatorów miejskiego transportu zbiorowego | 102 |
3.2.2.2. Ocena finansowa oraz ekonomiczna przedsięwzięć integracji transportu zbiorowego | 112 |
Rozdział 4. Technologie telematyczne jako instrument poprawy efektywności transportu | 124 |
4.1. Zastosowanie rozwiązań telematycznych w podmiotach sektora TSL | 124 |
4.1.1. Rola systemów informatycznych w transporcie | 125 |
4.1.2. Technologie komunikacyjne w przedsiębiorstwach transportowych | 129 |
4.1.3. Programy komputerowe wspomagające gospodarowanie flotą pojazdów | 135 |
4.2. Ocena efektów zastosowań rozwiązań telematycznych w organizacjach sektora TSL | 143 |
4.2.1. Zastosowanie technologii informatycznych w usługach TSL | 143 |
4.2.1.1. Wymiana informacji z otoczeniem | 143 |
4.2.1.2. Przygotowanie ofert, umów oraz dokumentów przewozowych i księgowych | 146 |
4.2.1.3. Informacja o lokalizacji przesyłki | 148 |
4.2.2. Automatyczna identyfikacja jako element integrujący przepływ towarów | 150 |
4.2.2.1. Istota systemu RFID | 151 |
4.2.2.2. Nośniki informacji w systemie RFID | 153 |
4.2.2.3. Korzyści ze stosowania RFID | 158 |
Rozdział 5. Kierunki wzrostu efektywności transportu w warunkach gospodarki globalnej | 165 |
5.1. Podstawowe narzędzia poprawy efektywności wewnętrznej transportu | 165 |
5.2. Narzędzia poprawy efektywności zewnętrznej transportu | 172 |
5.3. Możliwości poprawy efektywności w transporcie lotniczym | 178 |
5.3.1. Sojusze strategiczne i umowy code-share | 181 |
5.3.2. Yield Management jako nowoczesna strategia efektywnego zarządzania cenami w usługach lotniczych | 184 |
5.3.2.1. Poziom współczynnika Load Factor | 187 |
5.3.2.2. Sezonowość popytu na usługi transportowe | 190 |
5.3.3. Rola przychodów pozabiletowych w działalności linii lotniczej | 191 |
5.3.4. Optymalizacja pojemności samolotów w poszczególnych okresach i na różnych destynacjach | 195 |
Rozdział 6. Działania w zakresie poprawy efektywności w transporcie miejskim | 203 |
6.1. Regulacje dotyczące udzielania zamówień i finansowania miejskiego transportu zbiorowego | 204 |
6.2. Modele przepływów finansowych występujących w finansowaniu transportu zbiorowego | 217 |
6.2.1. Miasta małe i średnie (kilkanaście-kilkadziesiąt tys. mieszkańców) | 217 |
6.2.2. Duże miasta, metropolie i aglomeracje złożone z wielu miast | 225 |
6.3. Finansowanie miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie KZK GOP | 229 |
6.4. Zróżnicowanie ośrodków miejskich w Polsce jako czynnik wpływający na wielkość publicznego finansowania | 240 |
Zakończenie | 267 |
Literatura | 269 |
Spis rysunków | 287 |
Spis tabel | 291 |