INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Słowa włoskiego pisarza G. Papiniego (1881–1956), zamieszczone w jednym z pierwszych polskich powojennych podręczników do nauki religii, z jednej strony wskazują na wrogość do Kościoła katolickiego, a z drugiej na ogromne jego umiłowanie. Zjawisko pejoratywnego stosunku do Kościoła, o którym wspomina cytowany autor, a także negacji potrzeby i sensowności jego istnienia, występuje także w XXI wieku z równie dużym, a może nawet i większym nasileniem niż w czasach Papiniego. Charakterystycznym jego przejawem jest postawa, także części samych chrześcijan, wyrażona w skrajnym sformułowaniu: „Jezus – tak, Kościół – nie”. J. Ratzinger, obecny papież Benedykt XVI mówi, że wydaje się ona czymś typowym dla sposobu myślenia całej generacji dzisiejszych Europejczyków, w znacznej mierze „zmęczonych” Kościołem. Antyeklezjalne nastawienie dostrzec można także wśród polskich katolików. Wskazuje na nie M. Rusecki w refleksji nad problemami współczesnego Kościoła: „W Kościele katolickim zaczyna powstawać moda na postawy antyeklezjalne. Szerzy się ona zwłaszcza wśród młodzieży, ale nie tylko. Zjawisko to występuje głównie na Zachodzie, ale zaczyna przenikać i do nas. Wprawdzie – jak dotąd – dotyczy niezbyt wielkiej liczby w skali całej populacji wierzących, ale lekceważyć go nie można. Dlaczego tak się dzieje, że część chrześcijan wierzy w Chrystusa, a odrzuca Kościół?”. Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa, gdyż złożone jest zjawisko, którego dotyczy. M. Rusecki wskazuje tylko na niektóre z przyczyn: oświeceniowe dziedzictwo, które ciąży na współczesnej mentalności; kryzys instytucjonalizmu, który dostrzega dzisiaj wielu socjologów i historyków; protestantyzacja mentalności katolików i idea Kościoła niewidzialnego rozwijana przez teologię liberalną; błędy ludzi Kościoła popełnione zwłaszcza w przeszłości; fałszywe rozumienie Kościoła wynikające z niepełnej, a nawet znikomej świadomości eklezjalnej (Rusecki mówi o świadomości eklezjologicznej) wielu katolików.
Liczba stron | 360 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
ISBN-13 | 978-83-231-2457-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Wstęp | 13 |
Rozdział I. Pojęcie Kościoła w nauczaniu Kościoła katolickiego | 23 |
1. Rozumienie Kościoła do Soboru Trydenckiego | 24 |
1.1. Okres apostolski (I wiek) | 24 |
1.2. Tradycja patrystyczna (do VII wieku) | 29 |
1.3. Średniowiecze (VIII-XV wiek) | 38 |
2. Rozumienie Kościoła od Soboru Trydenckiego do Watykańskiego I | 44 |
2.1. Sobór Trydencki i zagadnienie Kościoła w Katechizmie Rzymskim (1566) | 44 |
2.2. Potrydencka idea Kościoła - definicja Kościoła według Roberta Bellarmina | 48 |
2.3. Idea Kościoła w okresie oświecenia | 51 |
3. Eklezjologia XIX i XX wieku do Soboru Watykańskiego II | 53 |
3.1. Nowe próby ujęcia idei Kościoła na początku XIX wieku | 53 |
3.2. Perspektywa eklezjologiczna Soboru Watykańskiego I | 55 |
3.3. Kościół jako Mistyczne Ciało Chrystusa w świetle Satis cognitum Leona XIII (1896) i Mystici Corporis Christi Piusa XII (1943) | 58 |
4. Idea Kościoła w nauczania Soboru Watykańskiego II | 63 |
4.1. Ecclesia, quid dicis de te ipsa jako podstawowa perspektywa Vaticanum II | 63 |
4.2. Myśli przewodnie i struktura Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen gentium | 66 |
4.3. Kościół jako misterium i sakrament zbawienia | 73 |
4.4. Kościół Chrystusa nowotestamentalnym Ludem Bożym | 78 |
4.5. Mistyczne Ciało Chrystusa | 83 |
4.6. Communio | 85 |
5. Istotne elementy katolickiej eklezjologii po Soborze Watykańskim II | 90 |
5.1. Interpretacja soborowych idei Kościoła w dokumentach Kongregacji Nauki Wiary i dokumentach Międzynarodowej Komisji Teologicznej | 91 |
5.2. Kościół w posoborowych dokumentach katechetycznych | 99 |
5.2.1. Ogólna instrukcja katechetyczna Directorium Catechisticum Generale (1971) | 100 |
5.2.2. Adhortacja Jana Pawła II Catechesi tradendae (1979) | 103 |
5.2.3. Katechizm Kościoła Katolickiego (1992) | 106 |
5.2.4. Dyrektorium ogólne o katechizacji (1997) | 116 |
Rozdział II. Idea Kościoła w katechizmach i podręcznikach do nauki religii w latach 1945-1971 | 121 |
1. Pojęcie Kościoła w katechizmach i podręcznikach do nauki religii okresu międzywojennego i ich wpływ na publikacje powojenne | 122 |
1.1. Programy nauczania religii w okresie międzywojennym | 122 |
1.2. Kościół w wybranych katechizmach i podręcznikach do nauki religii | 124 |
1.2.1. Katechizmy W. Gadowskiego i podręczniki Z. Bielawskiego | 125 |
1.2.2. Inne katechizmy i podręczniki do nauki religii | 132 |
2. Kontekst historyczny katechizacji w Polsce po 1945 roku | 145 |
2.1. Nauczanie katechetyczne w pierwszych latach po drugiej wojnie światowej | 145 |
2.2. Katecheza parafialna w latach 1950-1956 | 149 |
2.3. Szkolne nauczanie religii w latach 1956-1961 | 151 |
3. Pojęcie Kościoła w katechizmach i podręcznikach do programu nauczania religii z 1946 roku | 155 |
3.1. Katechizmy oraz podręczniki dla przygotowania dzieci do pierwszej spowiedzi i Komunii św | 156 |
3.2. Inne katechizmy dla dzieci | 172 |
3.3. Podręczniki do historii biblijnej | 179 |
3.4. Podręczniki do nauki wiary i moralności | 181 |
3.5. Podręczniki dla szkoły średniej | 184 |
3.6. Katechizmy dla młodzieży | 192 |
4. Pojęcie Kościoła w katechizmach i podręcznikach do programu nauczania religii z 1957 roku | 198 |
4.1. Publikacje E. Materskiego i N. Hekker | 199 |
4.2. Seria podręczników Życie religijne Z. Baranowskiego i J. Noryśkiewicza | 211 |
4.3. Inne katechizmy i podręczniki do nauki religii | 217 |
4.3.1. Katechizmy komunijne i katechizmy dla młodzieży | 217 |
4.3.2. Podręczniki do historii biblijnej Starego i Nowego Testamentu | 225 |
5. Podsumowanie i próba oceny pojęcia Kościoła w powojennych katechizmach i podręcznikach do nauki religii | 228 |
Rozdział III. Soborowy obraz Kościoła w katechizmach i podręcznikach do nauki religii dla dzieci w latach 1971-1990 | 241 |
1. Eklezjalne ukierunkowanie katechezy w nowych kierunkach katechetycznych | 242 |
1.1. Katecheza kerygmatyczna | 243 |
1.2. Katecheza antropologiczna | 247 |
1.3. Katecheza integralna | 253 |
2. Zagadnienie Kościoła w programie katechizacji dzieci szkoły podstawowej z 1971 roku | 255 |
2.1. Ramowy program katechizacji w zakresie szkoły podstawowej | 255 |
2.2. Programy szczegółowe: jezuicki i warszawsko-kielecki | 263 |
3. Kościół w serii podręczników dla uczniów szkoły podstawowej do I wersji programu (jezuickiej) | 279 |
3.1. Bóg z nami | 280 |
3.2. Katechizm religii katolickiej | 292 |
4. Kościół w podręcznikach E. Materskiego i N. Hekker do II wersji programu (warszawsko-kieleckiej) | 315 |
5. Nauka o Kościele w katechizmach i podręcznikach do nauki religii wykraczających poza ramy programów szczegółowych | 322 |
6. Podsumowanie i próba oceny recepcji soborowej eklezjologii w podręcznikach dla dzieci szkoły podstawowej | 349 |
Rozdział IV. Soborowy obraz Kościoła w podręcznikach do nauki religii dla młodzieży w latach 1971-1990 | 355 |
1. Zagadnienie Kościoła w programie katechizacji młodzieży z 1971 roku | 356 |
1.1. Ramowy program katechizacji w zakresie szkoły średniej | 356 |
1.2. Programy szczegółowe | 364 |
1.2.1. Pierwsza wersja (poznańska) | 365 |
1.2.2. Druga wersja (krakowska) | 370 |
1.2.3. Trzecia wersja (warszawska) | 375 |
1.2.4. Czwarta wersja (lubelska) | 378 |
2. Kościół w serii podręczników Wiara i życie chrześcijanina W. Koski (do I wersji programu) | 381 |
3. Kościół w podręczniku dla klasy I z serii Spotkania z Bogiem (do III wersji programu) | 387 |
4. Kościół w serii podręczników H. Łuczaka (do IV wersji programu) | 390 |
5. Nauka o Kościele w katechizmach i podręcznikach dla pojedynczych klas | 398 |
6. Podsumowanie i próba oceny recepcji soborowej eklezjologii w podręcznikach dla młodzieży | 403 |
Rozdział V. Zagadnienie Kościoła w podręcznikach do nauki religii dla dzieci i młodzieży w latach 1990-2001 | 409 |
1. Kontekst historyczny katechizacji w Polsce po 1989 r. | 410 |
1.1. Powrót religii do szkół w 1990 r. | 410 |
1.2. Nauczanie religii w szkole wobec reformy oświaty w 1999 r. | 416 |
2. Zagadnienie Kościoła w podstawie programowej i programie nauczania religii z 1999 r. | 420 |
3. Kościół w podręcznikach dla dzieci szkoły podstawowej | 429 |
3.1. Nowe wydania podręczników Bóg z nami i Katechizm religii katolickiej | 429 |
3.2. Seria podręczników W drodze do miłości Ojca pod redakcją T. Śmiecha | 437 |
3.3. Inne jednostkowe podręczniki dla uczniów klas I-VIII | 448 |
4. Kościół w podręcznikach dla szkoły średniej | 461 |
4.1. Seria podręczników Spotkania z Bogiem (kl. II-IV) | 462 |
4.2. Seria podręczników Żyć prawdą pod redakcją J. Szpeta | 471 |
4.3. Inne jednostkowe podręczniki dla młodzieży | 474 |
5. Kościół w pierwszych nowych podręcznikach dla gimnazjum po reformie oświaty | 483 |
5.1. Podręcznik dla klasy III z serii W drodze do miłości Ojca pod redakcją T. Śmiecha | 483 |
5.2. Podręczniki z serii Przyjąć blask Bożej prawdy pod redakcją D. Jackowiak i J. Szpeta | 485 |
5.3. Seria podręczników W drodze do Emaus | 490 |
5.4. Seria podręczników Jezus Chrystus drogą, prawdą i życiem | 508 |
5.5. Podręczniki P. Tomasika | 520 |
6. Podsumowanie i próba oceny recepcji eklezjologii Katechizmu Kościoła Katolickiego w nowych podręcznikach do nauki religii | 525 |
Zakończenie | 533 |
Bibliografia | 539 |
Aneks | 569 |
Wykaz tabel i schematów | 583 |
Summary | 585 |