EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Nowoczesny polski podręcznik psychologii rozwojowej pokazujący ewolucję dyscypliny, stan obecny i perspektywy przyszłych badań.
Książka prezentuje:
teoretyczne podstawy badań nad rozwojem pozwalające zrozumieć i wyjaśnić zmiany w zachowaniu człowieka w ciągu życia,
obecny stan dyscypliny, najnowsze koncepcje, problemy i wyniki badań, a także klasyczne badania i teorie, które wywarły istotny wpływ na kształt współczesnej psychologii rozwoju człowieka,
zagadnienia stosowanej psychologii rozwojowej, pokazujące zastosowania wiedzy o rozwoju w wybranych obszarach praktyki społecznej,
rozwiązania dydaktyczne niezwykle przydatne w samodzielnej pracy studenta: bloki rozszerzające, podsumowania rozdziałów, słowa kluczowe, zadania kontrolne, słownik pojęć, dodatkowe lektury.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 544 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21508-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA XI | |
I. PODSTAWY PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA redakcja Janusz Trempała 1 | |
1. KSZTAŁTOWANIE SIĘ NAUKOWEJ PSYCHOLOGII ROZWOJU CZŁOWIEKA Maria Kielar-Turska 3 | |
1.1. Poglądy na dziecko i dzieciństwo | 3 |
1.1.1. Obraz dzieciństwa w okresie średniowiecza | 4 |
1.1.2. Obraz dzieciństwa w okresie Oświecenia i Romantyzmu | 5 |
1.1.3. Obraz dzieciństwa w XIX wieku | 6 |
1.1.4. Obraz dzieciństwa w XX wieku | 6 |
1.1.5. Obraz dzieciństwa na początku XXI wieku | 7 |
1.2. Prekursorzy badań nad rozwojem | 8 |
1.2.1. Początki naukowych badań w XIX wieku | 8 |
1.2.2. Prace okresu międzywojennego | 12 |
1.2.3. Początki koncepcji rozwoju człowieka w ciągu życia | 16 |
1.2.4. Prekursorzy badań nad rozwojem w Polsce | 18 |
1.3. Krótka historia podstawowych dylematów w rozważaniach nad rozwojem | 22 |
1.4. Przedmiot, zadania i działy współczesnej psychologii rozwojowej | 23 |
1.5. Podsumowanie | 26 |
2. NATURA ROZWOJU PSYCHICZNEGO Janusz Trempała | 28 |
2.1. Pojmowanie rozwoju | 28 |
2.1.1. Pojęcie rozwoju | 28 |
2.1.2. Cechy zmian rozwojowych | 31 |
2.2. mian rozwojowych | 36 |
2.2.1. Zmiany ontogenetyczne | 36 |
2.2.2. Czas i zakres występowania zmian | 37 |
2.2.3. Klasyfikacja uogólniająca | 38 |
2.3. Mikro- i makroskopowe modele przebiegu zmian rozwojowych | 38 |
2.3.1. Mikro- i makrorozwój | 38 |
2.3.2. Poziom makroskopowy | 39 |
2.3.3. Poziom mikroskopowy | 40 |
2.4. W kierunku ogólnego modelu przebiegu zmian rozwojowych | 42 |
2.4.1. Indywidualny charakter zmian rozwojowych | 43 |
2.4.2. Relacyjność zmian rozwojowych | 45 |
2.5. Podsumowanie | 48 |
3. MECHANIZM ZMIANY ROZWOJOWEJ Janusz Trempała | 50 |
3.1. Natura a kultura | 50 |
3.1.1. Dziedziczenie i dojrzewanie | 50 |
3.1.2. Środowisko i nabywanie doświadczeń | 53 |
3.2. Geny a środowisko | 58 |
3.2.1. Odziedziczalność cech zachowania | 58 |
3.2.2. Geny a środowisko w ciągu życia ludzkiego | 60 |
3.2.3. Współdziałanie genów i środowiska w ciągu życia | 61 |
3.3. W kierunku ogólnego modelu wyjaśniania zmian rozwojowych | 63 |
3.3.1. Rozwój jako funkcja ogólnej sytuacji | 63 |
3.3.2. Rozwój jako funkcjonowanie w procesie zmian o charakterze adaptacyjnym | 64 |
3.3.3. Neorealizm w poszukiwaniu ogólnego modelu rozwoju | 68 |
3.4. Podsumowanie | 69 |
4. TEORIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO Hanna Liberska | 71 |
4.1. Klasyfikacje teorii rozwoju psychicznego | 71 |
4.2. Wybrane teorie i koncepcje rozwoju człowieka | 72 |
4.2.1. Teorie psychoanalityczne | 72 |
4.2.2. Teorie behawiorystyczne i uczenia się | 80 |
4.2.3. Teorie poznawcze | 85 |
4.2.4. Teorie etologiczne | 95 |
4.2.5. Podejście humanistyczne | 102 |
4.2.6. Podejście socjologiczne | 104 |
4.2.7. Podejście ekologiczne | 105 |
4.2.8. Podejście kontekstualno-dialektyczne | 107 |
4.3. Koncepcje rozwoju człowieka w polskiej literaturze psychologicznej | 113 |
4.3.1. Koncepcja strukturacji i restrukturacji doświadczenia Tyszkowej | 113 |
4.3.2. Koncepcja rozwoju aktywności Przetacznik‑Gierowskiej | 115 |
4.3.3. Koncepcja rozwoju w cyklu życia indywidualnego Niemczyńskiego | 117 |
4.3.4. Temporalny model rozwoju Trempały | 119 |
4.3.5. Funkcjonalna koncepcja rozwoju Porębskiej | 120 |
4.3.6. Biograficzna koncepcja rozwoju człowieka Pietrasińskiego | 121 |
4.3.7. Koncepcja osobowości rozwojowej Obuchowskiego | 123 |
4.4. Podsumowanie | 125 |
5. BADANIE ROZWOJU PSYCHICZNEGO CZŁOWIEKA Janusz Trempała i Marian Olejnik 127 | |
5.1. Podejścia badawcze w psychologii rozwojowej | 127 |
5.1.1. Podejście skoncentrowane na zmiennych vs. na osobie | 127 |
5.1.2. Podejście statyczne vs. dynamiczne | 129 |
5.1.3. Paradygmat ilościowy vs. jakościowy | 132 |
5.2. Plany badań rozwojowych | 133 |
5.2.1. Ogólny Model Rozwoju Schaie’go | 133 |
5.2.2. Strategie tradycyjne | 134 |
5.2.3. Strategie sekwencyjne | 136 |
5.3. Analiza danych o rozwoju: analiza różnic, analiza korelacji, dopasowanie modeli | 137 |
5.4. Problemy etyczne w badaniach nad rozwojempsychicznym | 140 |
5.5. Podsumowanie | 142 |
II. ROZWÓJ PSYCHICZNY CZŁOWIEKA W POSZCZEGÓLNYCH OKRESACH ŻYCIA redakcja Maria Kielar-Turska | 145 |
6. Okres prenatalny Dorota Kornas-Biela | 147 |
6.1. Embrionalny okres życia | 147 |
6.1.1. Biologiczne warunki poczęcia | 147 |
6.1.2. Embrionalny rozwój człowieka | 149 |
6.2. Płodowy okres życia | 153 |
6.2.1. Rozwój fizyczny | 153 |
6.2.2. Rozwój motoryczny | 157 |
6.2.3. Rozwój zmysłów | 159 |
6.2.4. Dojrzewanie układu nerwowego | 163 |
6.2.5. Komunikacja prenatalna | 166 |
6.2.6. Wykrywanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka | 169 |
6.3. Narodziny jako etap rozwojowy | 169 |
6.4. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie prenatalnym | 170 |
7. Wczesne dzieciństwo Marta Białecka-Pikul 172 | |
7.1. Wiek niemowlęcy. Pierwszy rok życia | 172 |
7.1.1. Noworodek | 172 |
7.1.2. Rozwój psychomotoryczny niemowlęcia | 174 |
7.1.3. Rozwój społeczny niemowlęcia: poznanie społeczne, komunikacja, przywiązanie | 183 |
7.1.4. Rozwój emocjonalny, temperament i samoświadomość niemowląt | 187 |
7.2. Wiek poniemowlęcy. Drugi i trzeci rok życia | 189 |
7.2.1. Rozwój fizyczny i motoryczny | 189 |
7.2.2. Rozwój poznawczy | 190 |
7.2.3. Rozwój komunikacji i języka | 192 |
7.2.4. Rozwój społeczny i emocjonalny | 194 |
7.2.5. Rozwój pojęcia Ja, temperament i aktywność | 196 |
7.3. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie wczesnego dzieciństwa | 200 |
8. ŚREDNIE DZIECIŃSTWO – WIEK PRZEDSZKOLNY Maria Kielar-Turska 202 | |
8.1. Rozwój fizyczny i motoryczny | 202 |
8.2. Rozwój poznawczy | 204 |
8.2.1. Sprawności percepcyjne | 204 |
8.2.2. Funkcje zarządzające | 205 |
8.2.3. Pamięć | 206 |
8.2.4. Myślenie | 208 |
8.2.5. Reprezentacja poznawcza | 212 |
8.3. Sprawności językowe i komunikacyjne | 215 |
8.4. Rozwój emocjonalny | 219 |
8.5. Rozwój społeczny | 221 |
8.6. Dziecięca moralność | 223 |
8.7. Osobowość dziecka | 224 |
8.8. Formy aktywności | 226 |
8.9. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie średniego dzieciństwa | 229 |
9. PÓŹNE DZIECIŃSTWO – MŁODSZY WIEK SZKOLNY Anna Kołodziejczyk | 234 |
9.1. Rozwój fizyczny i motoryczny | 235 |
9.1.1. Rozwój fizyczny | 235 |
9.1.2. Sprawność motoryczna | 235 |
9.2. Rozwój poznawczy | 235 |
9.2.1. Rozwój myślenia logicznego | 235 |
9.2.2. Zmiany rozwojowe w przetwarzaniu informacji | 236 |
9.2.3. Obraz świata | 240 |
9.3. Sprawności językowe i komunikacyjne | 242 |
9.3.1. Świadomość językowa i rozumienie wypowiedzi | 242 |
9.3.2. Sprawności komunikacyjne | 242 |
9.3.3. Język pisany | 243 |
9.4. Rozwój społeczny i emocjonalny | 245 |
9.4.1. Rozwój percepcji społecznej | 245 |
9.4.2. Rozwój relacji z innymi | 245 |
9.4.3. Rozwój rozumienia i wyrażania emocji | 247 |
9.5. Rozwój moralny | 249 |
9.6. Osobowość | 251 |
9.7. Formy aktywności | 253 |
9.8. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie późnego dzieciństwa | 254 |
10. DORASTANIE Anna Oleszkowicz i Alicja Senejko | 259 |
10.1. Rozwój biologiczny | 259 |
10.1.1. Rozwój fizyczny i motoryczny, czyli osiąganie wyglądu człowieka dorosłego | 259 |
10.1.2. Rozwój seksualny – ku zachowaniom intymnym | 261 |
10.2. Rozwój poznawczy | 263 |
10.2.1. Przejście w myśleniu od prymatu rzeczywistości do prymatu możliwości | 263 |
10.2.2. Rozwój świadomości: od świadomości praktycznej do autorefleksji | 264 |
10.2.3. Rozwój poznawczy a myślenierelatywistyczne w okresie dorastania | 264 |
10.2.4. Rozwój poznawczy w okresie dorastania z perspektywy teorii przetwarzania informacji | 265 |
10.2.5. Pamięć w okresie dorastania | 266 |
10.3. Rozwój emocjonalny | 266 |
10.3.1. Od chwiejności do stabilizacji uczuciowej | 266 |
10.3.2. Rozwój ku wyższej uczuciowości | 268 |
10.4. Rozwój osobowości | 269 |
10.4.1. Przejście od niespójnego i niestabilnego Ja do Ja zintegrowanego | 269 |
10.4.2. Rodzaje sytuacji trudnych doświadczanych przez współczesnych dorastających | 270 |
10.4.3. Tożsamość indywidualna jako najistotniejszy czynnik integrujący osobowość dorastających | 271 |
10.4.4. Rozwój tożsamości | 273 |
10.5. Rozwój moralny | 274 |
10.5.1. Przejście od heteronomii do autonomii moralnej | 274 |
10.5.2. motywacja zaangażowana w zachowanie etyczne | 275 |
10.5.3. Płeć oraz kulturowe uwarunkowania rozwoju moralnego dorastających | 277 |
10.6. Rozwój społeczny | 277 |
10.6.1. Zmiany w relacjach z rodzicami i rówieśnikami | 277 |
10.6.2. Odnajdywanie swojego miejsca w społeczeństwie | 279 |
10.7. Zachowanie młodzieży – przegląd wybranych zagadnień | 280 |
10.7.1. Zachowania pozytywne | 280 |
10.7.2. Zachowania negatywne | 281 |
10.8. Podstawowe formy aktywności | 283 |
10.9. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie dorastania | 283 |
11. WCZESNA DOROSŁOŚĆ Ewa Gurba | 287 |
11.1. Wkraczanie w dorosłość | 287 |
11.2. Pojęcie „dorosłości” w rozumieniu młodzieży i badaczy | 289 |
11.3. Rozwój fizyczny | 292 |
11.4. Rozwój emocjonalny i społeczny | 293 |
11.4.1. Rozwój emocjonalny | 293 |
11.4.2. Związki intymne | 294 |
11.4.3. Małżeństwo i rodzina | 295 |
11.4.4. Aktywność zawodowa | 297 |
11.5. Rozwój poznawczy | 298 |
11.5.1. Perspektywa psychometryczna | 298 |
11.5.2. Perspektywa genetyczno‑epistemologiczna | 299 |
11.6. Rozwój moralny | 303 |
11.7. Osobowość młodego dorosłego, czyli o dojrzałości psychicznej | 305 |
11.7.1. Zmiany w strukturze Ja | 305 |
11.7.2. Zmiana i ciągłość w obrębie cech osobowości | 306 |
11.7.3. Rozwój tożsamości | 308 |
11.8. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości | 309 |
12. ŚREDNIA DOROSŁOŚĆ Marian Olejnik 312 | |
12.1. Rozwój fizyczny | 312 |
12.1.1. Funkcje czuciowe | 312 |
12.1.2. Funkcje psychomotoryczne | 313 |
12.1.3. Ogólny stan zdrowia | 313 |
12.2. Rozwój poznawczy | 314 |
12.2.1. Inteligencja psychometryczna | 314 |
12.2.2. Prywatne teorie inteligencji | 315 |
12.2.3. Myślenie postformalne | 316 |
12.2.4. Wiedza „ekspertywna” | 316 |
12.3. Rozwój emocjonalny i społeczny | 317 |
12.3.1. Kryzys wieku średniego | 317 |
12.3.2. Rozwój uczestnictwa w pracy zawodowej | 318 |
12.3.3. Aktywność społeczna w rodzinie | 319 |
12.4. Rozwój osobowości | 320 |
12.4.1. Modele stabilności | 320 |
12.4.2. Modele wzrostu | 322 |
12.5. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie średniej dorosłości | 323 |
13. PÓŹNA DOROSŁOŚĆ Maria Straś-Romanowska | 326 |
13.1. Wkraczanie w okres późnej dorosłości | 326 |
13.2. Biologiczny wymiar starzenia się | 327 |
13.2.1. Mechanizmy starzenia się | 328 |
13.3. Społeczny wymiar starzenia się | 330 |
13.3.1. Style funkcjonowania ludzi starszych | 331 |
13.3.2. Role społeczne w późnej dorosłości | 331 |
13.4. Starzenie się w wymiarze życia psychicznego | 333 |
13.4.1. Zmiany dotyczące funkcji poznawczych | 333 |
13.4.2. Starzenie się w wymiarze osobowości | 337 |
13.4.3. Mądrość człowieka starego | 342 |
13.5. Jakość życia w późnej dorosłości | 344 |
13.6. Kres życia – umieranie | 345 |
13.7. Podsumowanie. Charakterystyka zmian rozwojowych w okresie późnej dorosłości | 347 |
III. STOSOWANA PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA: WYBRANE ZAGADNIENIA redakcja Adam Niemczyński i Maria Czerwińska-Jasiewicz | 351 |
Wiedza o rozwoju człowieka w sferze edukacji | 352 |
14. PRAWIDŁOWOŚCI ROZWOJU SFERY METAPOZNAWCZEJ W TEORII I PRAKTYCE NAUCZANIA Maria Ledzińska i Ewa Czerniawska | 353 |
14.1. Zmiany w świecie, zmiany w nauczaniu | 353 |
14.2. Psychologia poznawcza jako kontekst analiz | 354 |
14.3. Uczenie się w ujęciu poznawczym | 355 |
14.4. Metapoznanie | 356 |
14.4.1. Istota, struktura, rozwój | 356 |
14.4.2. Związki metapoznania ze sferą poznawczą | 357 |
14.4.3. Kontrola jako istotne ogniwo metapoznania | 358 |
14.5. Metapoznanie w praktyce nauczania | 359 |
14.5.1. Zasady nauczania z perspektywy poznawczej | 359 |
14.5.2. Etapy nauczania | 361 |
14.6. Podsumowanie | 363 |
15. PRAKTYCZNE IMPLIKACJE WIEDZY O ROZWOJU SPOŁECZNO-MORALNYM Adam Niemczyński | 364 |
15.1. Użyteczność wiedzy o rozwoju społeczno‑moralnym | 364 |
15.2. badań nad rozwojem społeczno-moralnym | 365 |
15.2.1. Natywizm i charakter moralny | 365 |
15.2.2. Empiryzm i moralny hedonizm | 367 |
15.3. Psychologia poznawczo-rozwojowa i jej intencjonalizm moralny | 368 |
15.4. Strategia stosowania wiedzy o rozwoju społeczno‑moralnym | 373 |
15.5. Podsumowanie | 376 |
16. ZARZĄDZANIE EDUKACJĄ WSPIERAJĄCĄ ROZWÓJ INDYWIDUALNY UCZNIÓW Jan Łuczyński | 379 |
16.1. Obszary edukacyjnego wspierania rozwoju | 379 |
16.1.1. Nabywanie wiedzy | 380 |
16.1.2. Orientacja w świecie wartości | 381 |
16.1.3. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych | 383 |
16.1.4. Rozwijanie umiejętności funkcjonowania w świecie społecznym | 387 |
16.1.5. Rozwijanie zdolności samopoznania i kierowania własnym rozwojem | 388 |
16.2. Zarządzanie edukacyjne | 390 |
16.3. Podsumowanie | 391 |
Wiedza o rozwoju człowieka w sferze opieki psychologicznej | 393 |
17. PRAKTYCZNA WIEDZA O ROZWOJU ŻYCIA RODZINNEGO Ludwika Wojciechowska | 395 |
17.1. Rodzina: definicje i właściwości | 395 |
17.2. Teorie rozwoju rodziny | 396 |
17.3. Przemiany w życiu rodziny na tle rozwoju jej członków | 402 |
17.4. Natura zmian w rodzinie w ciągu życia | 405 |
17.5. Podsumowanie | 405 |
18. WSPIERANIE MŁODZIEŻY W ZAKRESIE SAMOPOZNANIA, PLANOWANIA WŁASNEGO ŻYCIA ORAZ PODEJMOWANIA DECYZJI DOTYCZĄCYCH WŁASNEJ PRZYSZŁOŚCI Maria Czerwińska-Jasiewicz | 40 |
18.1. Samopoznanie i samookreślenie jako główne zadania rozwojowe okresu dorastania | 407 |
18.1.1. Samopoznanie w procesie kształtowania się tożsamości młodzieży | 407 |
18.1.2. „Wrastanie” w społeczeństwo dorosłych a określanie siebie i swojej przyszłości przez młodzież | 408 |
18.1.3. Rozwój orientacji przyszłościowej młodzieży a samopoznanie | 408 |
18.1.4. Tworzenie koncepcji dotyczącej własnego życia oraz jego projektu | 410 |
18.2. Planowanie własnej przyszłości przez młodzież w okresie dorastania | 411 |
18.2.1. Style życia preferowane przez młodzież | 411 |
18.2.2. Cele i plany życiowe młodzieży | 412 |
18.3. Decyzje młodzieży dotyczące własnej przyszłości | 412 |
18.3.1. Główne rodzaje decyzji życiowych młodzieży | 412 |
18.3.2. Decyzje życiowe w kontekście teorii decyzji | 413 |
18.4. Przygotowanie młodzieży do planowania własnego życia i podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości | 414 |
18.4.1. Podstawy teoretyczne oddziaływań | 414 |
18.4.2. Oddziaływania dotyczące planowania własnego życia i podejmowania decyzji dotyczących własnej przyszłości przez młodzież | 415 |
18.5. Podsumowanie | 416 |
19. WSPOMAGANIE FUNKCJONOWANIA LUDZI STARZEJĄCYCH SIĘ Ludmiła Zając-Lamparska 419 | |
19.1. Możliwości pomyślnego starzenia się | 419 |
19.2. Wspomaganie funkcjonowania poznawczego osób starzejących się | 421 |
19.2.1. Selektywna optymalizacja procesów poznawczych | 421 |
19.2.2. Kompensacja w obszarze procesów poznawczych | 424 |
19.2.3. Mądrość jako nowe jakościowo zjawisko w funkcjonowaniu poznawczym osób starzejących się | 425 |
19.3. Wspomaganie funkcjonowania osób starzejących się na poziomie osobowościowym – samoocena i tożsamość | 426 |
19.3.1. Selektywna optymalizacja i kompensacja w zakresie samooceny | 426 |
19.3.2. Nowe jakościowo zjawiska w obszarze tożsamości | 428 |
19.4. Podsumowanie | 430 |
Zastosowania kliniczne wiedzy o rozwoju człowieka | 432 |
20. WSPOMAGANIE ROZWOJU OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ Małgorzata Kościelska | 433 |
20.1. Postacie niepełnosprawności intelektualnej | 434 |
20.2. Geneza niepełnosprawności intelektualnej | 434 |
20.2.1. Wady genetyczne | 434 |
20.2.2. Uszkodzenia układu nerwowego | 435 |
20.2.3. Choroby somatyczne i defekty percepcyjne w powstawaniu niepełnosprawności | 435 |
20.2.4. inne formy patologii środowiska | 436 |
20.2.5. Trauma psychiczna | 436 |
20.2.6. Zaburzenia intrapsychiczne | 436 |
20.2.7. Procesy inwolucyjne | 436 |
20.2.8. Proces patologizacji rozwoju prowadzący do niepełnosprawności intelektualnej | 436 |
20.3. Ogólne zasady wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną | 437 |
20.3.1. Wspomaganie biofizyczne | 437 |
20.3.2. Wspomaganie środowiskowe | 437 |
20.3.3. Wspomaganie pedagogiczne | 438 |
20.3.4. Wspomaganie psychologiczne | 438 |
20.3.5. Wspomaganie ogólnospołeczne | 439 |
20.4. Wybrane problemy i potrzeby osób niepełnosprawnych intelektualnie w różnych fazach życia | 439 |
20.4.1. Okres przed narodzeniem | 439 |
20.4.2. Narodziny | 440 |
20.4.3. Dzieciństwo | 440 |
20.4.4. Okres szkolny | 441 |
20.4.5. W kierunku dorosłości | 442 |
20.5. Podsumowanie | 444 |
21. WSPOMAGANIE OSÓB Z ZABURZENIAMI NALEŻĄCYMI DO AUTYSTYCZNEGO SPEKTRUM W PERSPEKTYWIE PSYCHOPATOLOGII ROZWOJOWEJ Ewa Pisula 446 | |
21.1. Charakterystyka osób z zaburzeniami należącymi do autystycznego spektrum | 446 |
21.2. Wspomaganie rozwoju dzieci z autyzmem | 448 |
21.2.1. Wczesne wykrywanie i wczesna interwencja | 449 |
21.2.2. Wspieranie rozwoju dziecka z autyzmem w wieku szkolnym | 450 |
21.2.3. Trudności szkolne dzieci z autyzmem | 451 |
21.3. Wspomaganie rozwoju młodzieży i dorosłych | 452 |
21.3.1. Problemy związane z dorastaniem | 452 |
21.3.2. Problemy rozwoju osób z autyzmem od dzieciństwa do dorosłości | 453 |
21.4. Podsumowanie | 453 |
SŁOWNIK SŁÓW KLUCZOWYCH | 455 |
LITERATURA CYTOWANA | 461 |
INDEKS NAZWISK | 514 |
INDEKS RZECZOWY | 527 |
WYKAZ ŹRÓDEŁ ILUSTRACJI | 536 |
O AUTORACH | 537 |