Historia literatury francuskiej

Historia literatury francuskiej

7 ocen

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowoczesna prezentacja kierunków i wielkich osobowości literatury francuskiej!


Książka:
- przedstawia aktualny stan badań nad literaturą francuską;
- przystępnie opisuje węzłowe problemy gatunkowe - rozwój liryki, powieści, dramatu, szczegółowo charakteryzuje przełomy literackie;
- omawia sylwetki pisarzy i prezentuje najwybitniejsze dzieła;
- każdą epokę literacką poprzedza wstęp, wprowadzający w kontekst historyczny;
- tekstowi autorskiemu towarzyszą liczne cytaty z wypowiedzi krytyków i historyków literatury, prezentujące różne opinie na temat poszczególnych twórców, dzieł i zjawisk literackich.


Dodatkowo książka zawiera:
- szczegółowy skorowidz autorów;
- obszerną bibliografię;
- tablice chronologiczno-synchroniczne, przedstawiające fakty z dziejów literatury francuskiej na tle wydarzeń społeczno-polityczno-kulturalnych we Francji, w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem historii filmu, teatru, sztuki i nauki.


Publikacja przygotowana z myślą o studentach kierunków filologicznych (głównie filologii romańskiej) i nauczycielskich kolegiów języka francuskiego oraz uczniach liceów dwujęzycznych, a także wszystkich zainteresowanych literaturą i kulturą Francji oraz Europy.


8 października 2006 roku na XIII Krajowych Targach Książki Akademickiej ATENA publikacja otrzymała Nagrodę Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.


Książka została wydana pod patronatem Ambasady Francji w Polsce.


Patronami medialnymi publikacji są: Magazyn Literacki KSIĄŻKI, Merlin.pl oraz Radio BIS.


Liczba stron460
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14551-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    15
  CZĘŚĆ I. ŚREDNIOWIECZE (Katarzyna Dybel)    19
  Ponadczasowość, nowatorstwo i specyfika literatury średniowiecznej Francji    21
  „Po cóż dziś wskrzeszać spróchniałe historie średniowiecza?”    21
  Francja w literackiej awangardzie średniowiecznej Europy    22
  Specyfika średniowiecznego tekstu literackiego    26
  Język    27
  Średniowieczny autor i odbiorca    28
  Mira profunditas: kontemplacja, słowo i milczenie    30
  „Bo nie zna snu blask od niej bijący”: literatura otwartości i wyruszania w drogę    31
  „By nie śpiewano o nas nieprzyjaznej pieśni”: chansons de geste (pieśni o czynach)    33
  Geneza i klasyfikacja    33
  Wyznaczniki epickości. Świat przedstawiony    37
  Materia bretońska    40
  „Trzeba mi umrzeć dla twojej miłości”: Dzieje Tristana i Izoldy    41
  „Znam ich wiele i nie chcę, by poszły w zapomnienie”: Lais Marie de France    43
  „Życie człowieka jest drogą”: Podróż św. Brendana spisana przez Benedykta    46
  „Wielu też ludzi tam schodziło i więcej nie wracało”: Czyściec św. Patryka    48
  Powieść średniowieczna: narodziny i ewolucja gatunku    51
  Wiek XII: narodziny, usamodzielnianie się i różnicowanie gatunku    51
  „Chcę wam na nowo opowiedzieć historię Aleksandra”: powieść antyczna    52
  Opowieść o Aleksandrze    53
  Opowieść o Tebach    55
  Opowieść o Eneaszu    56
  Opowieść o Troi    56
  „Księgi uczą, że Grecja jako pierwsza zyskała sławę rycerstwa i nauk”: powieść bizantyjska    57
  Opowieść o Herakliuszu    57
  Cligès    58
  „Artur nie umarł, bo nikt nie zna jego grobu”: powieść arturiańska    59
  Chrétien de Troyes    61
  Erek i Enida    63
  Lancelot albo Rycerz na wózku    64
  Iwen albo Rycerz z lwem    65
  Persewal albo Opowieść o Graalu    66
  Wiek XIII: poszukiwanie nowych rozwiązań    68
  „Oto przychodzą po mnie z dalekiego kraju, a ja – za twym przyzwoleniem – pragnę z nimi odejść”: eksperymenty prozy i kontynuacji    68
  Lancelot-Graal    70
  Historia o św. Graalu    70
  Merlin    71
  Lancelot pisany prozą    73
  Poszukiwanie św. Graala    75
  Śmierć Króla Artura    77
  Tristan pisany prozą    78
  „Littera gesta docet, quid credas allegoria…”: powieść alegoryczna    80
  Opowieść o Róży    81
  Opowieść o Lisie    82
  Wiek XIV–XV: kontynuacje i modyfikacje    84
  „Każdy powrócił szczęśliwy do swojego kraju”: dworna literatura późnego średniowiecza    84
  Perseforest    85
  Księga Zakochanego Serca    85
  Opowieść o Blandynie z Kornwalii    86
  Kobieta-wąż: wokół legendy Meluzyny    87
  Na początku była miłość: poezja albo siła twórczego pragnienia    89
  „Nic mnie nie cieszy, nic nie smuci prócz Miłowania mego w dali”: poezja trubadurów i truwerów    90
  „To wszystko miało się przydarzyć, więc się przydarzyło”: poezja ludzkiej doli i niedoli    95
  Pieśni krosienkowe    95
  Pastorele    96
  „Tyle byłoby do opowiedzenia”: Rutebeuf i trudna prawda ludzkiej egzystencji    96
  „Módl się o pokój, niebiosów królowo”: od Guillaume’a de Machaut do Karola Orleańskiego    98
  Guillaume de Machaut    98
  Eustache Deschamps    99
  Christine de Pisan    99
  Karol Orleański    101
  Sztuka „stałych form poetyckich”    102
  Geniusz w opałach i szkoła przetrwania: o poezji François Villona słów kilka    107
  Twórczość dramatyczna    112
  Teatr religijny    112
  „Wstańcie, śpiewajmy Te Deum!”: od dramatu liturgicznego do misteriów    113
  Quem quaeritis? – dramat liturgiczny    113
  „Będziesz królował...” albo Gra o Adamie    114
  „Od Wschodu aż do Katalonii”: Gra o św. Mikołaju    116
  „Kim jesteś ty, który tu przychodzisz?”: Cud o Teofilu    116
  „Pisma wypełnić trzeba”: sztuka misteriów    119
  Teatr świecki    121
  „Jeśli mnie kochasz, weź mnie razem z sobą”: XIII-wieczna Gra w teatrze komicznym    122
  Farsa albo śmiech za wszelką cenę    123
  CZĘŚĆ II. RENESANS (Barbara Marczuk)    125
  „Tak upragnione odrodzenie”    127
  Renesans i humanizm    128
  Renesans we Francji    131
  Prerenesans (1498–1515)    131
  Wczesny renesans (1515–34)    133
  Złoty okres renesansu (1534–60)    134
  Wiek żelaza i krwi (1560–98)    135
  Uświetnienie poezji    137
  Gotyk płomienisty    137
  „Żartobliwa elegancja”    138
  Ofensywa młodych    139
  Gwiazdy Plejady    143
  Pierre de Ronsard    143
  Poeta doctus, poeta vates    143
  Ut pictura poesis erit    144
  Francuski Petrarka?    145
  Historia i polityka    146
  Ostatnie wiersze    147
  Joachim du Bellay    147
  Miłość idealna    147
  Poezja rzymska    148
  Między Rodanem i Saoną: lyońska szkoła poezji    149
  Alchemia słowa: Maurice Scève    151
  Emblematyczny Canzoniere    152
  Erudycyjna epopeja    153
  „Muzy dworskie stręczycielki”    154
  Rozkwit narracji    157
  W kręgu Dekameronu    157
  Heptameron królowej Nawarry    158
  Historie tragiczne    159
  Metamorfozy noweli    160
  „Stos książek, którymi dzieci jeno się bawią” – powieść renesansowa    160
  Szkoła niemoralności    161
  Niedole miłości    162
  „Mistrz Alkofrybas, abstraktor piątej esencji” – François Rabelais    163
  „Fidrygałki faszerowane”    164
  „Historia wielce przeraźliwa”    165
  „Odtajałe słowa”    166
  „Sam siebie uczyniłem materią mojej książki” – Michel de Montaigne    167
  Honnête homme    167
  Trzy księgi Prób    168
  Dwa teatry renesansowe    170
  Tradycja średniowieczna    170
  Renesansowe misteria    171
  Moralitety    172
  Sotie i farsa    173
  Teatr humanistyczny    174
  Definicja gatunków    174
  Tragedia    175
  Komedia    176
  Pisarki renesansowe wobec sporu o kobiety (Sylwia Kinga Gruszka)    178
  Czy kobiety miały renesans?    178
  Spór o kobiety    179
  Kołowrotek czy pióro?    181
  Kobieta wykształcona    183
  Siostry w wierze    184
  Uczona hugenotka    187
  Renesansowa literatura protestancka (Sylwia Kinga Gruszka)    189
  Imperium Kalwina – rewolucja zwana reformà    189
  Poezja w służbie reformy    190
  Hugenota poetą    192
  „Zemsta ręki śmiertelnej”    194
  CZĘŚĆ III. LITERATURA BAROKU (Barbara Marczuk)    197
  Czy Francja miała epoki Baroku?    199
  Nowa wrażliwość    200
  Poezja bez reguł    202
  Poeci płonącej wyspy    202
  W kręgu libertynów    205
  La préciosité – wykwintność    207
  Powieść barokowa    209
  Astrea i mit pastoralny    209
  Historie tragiczne    210
  Antypowieść    211
  Próby ujarzmienia powieści    213
  Burleska jako przedłużenie nieregularności    214
  Teatr barokowy    217
  Tragedia nieregularna    218
  Tragikomedia    218
  Dramat pasterski    219
  „Wielki teatr świata”    219
  CZĘŚĆ IV. OD KLASYCYZMU DO POSTMODERNIZMU (Jan Prokop)    221
  Wiek XVII – klasycyzm    223
  Panowanie „Króla-Słońca”    223
  Monarchia absolutna – Richelieu i centralizacja    223
  François de Malherbe: dyscyplina i czystość języka    224
  W służbie monarchii: literatura i sztuka dworska    224
  Literatura poddana prawidłom sztuki poetyckiej: towarzyskość i konformizm    225
  Nicolas Boileau-Despréaux: sztuka poetycka – reguły a nie natchnienie rządzą literaturą    226
  Pierre Corneille: sztuka dramatu    227
  Blaise Pascal: człowiek jest „trzciną myślącą”    228
  Jean Racine: tragedia epoki klasycyzmu    230
  Jacques Bénigne Bossuet – ideolog francuskiego absolutyzmu    231
  Molière: rozkwit komedii francuskiej    232
  Jean de La Fontaine: największy bajkopisarz    233
  Psychologizm i moralistyka – uniwersalność    233
  Książę de La Rochefoucauld: kultura salonowa „złotego wieku”    234
  Pani de La Fayette: walka uczucia z obowiązkiem    235
  Jean de La Bruyère: Charaktery    236
  Kult antyku    237
  Niezmienność wzorów greckich i rzymskich a ideał honnête homme    237
  Klasycyzm w opozycji do barokowej ostentacji i migotliwej przemienności    237
  Świat elit dworskich i marginalizacja plebejskości    237
  Ład i rozumność dzieła odzwierciedla nad i rozumność natury    238
  Kodeks reguł wiążących twórcę    238
  Od romansu do powieści    239
  Romans jako seria zadziwiających przygód – początki psychologizmu    239
  Powieść pikarejska jako malowidło obyczajów    240
  Talent satyryczny Lesage’a    242
  Abbé Prévost i jego Manon    242
  Pierre Marivaux – realistyczna obserwacja i subtelna analiza psychologiczna    243
  Libertynizm    243
  Sceptycyzm religijny libertynów    243
  Pamiętniki, autobiografie, korespondencja jako studium natury ludzkiej od Montaigne’a do Geneta    244
  Salony jako ogniska życia literackiego    247
  Uczone białogłowy    248
  Salony jako szkoła sociabilité    248
  Schyłek wieku    250
  Charles Perrault: Bajki Babci Gąski    250
  Fénelon: Przygody Telemaka    250
  Klasycyzm na straży stabilności    251
  Nowoczesność jako szeroka rama    252
  Wiek XVIII – Oświecenie    254
  Modernité – długa nowoczesność    254
  Prekursorzy i początki oświecenia    261
  Spór „starożytników” i „nowożytników”    261
  Krytyka wszelkich autorytetów – koniec „świata chrześcijańskiego”    261
  Montesquieu – satyryczny obraz Francji    264
  Voltaire – mistrz duchowy oświecenia    265
  W kręgu Encyklopedii    267
  Prekursorstwo Descartesa    267
  Walka z „fanatyzmem” czyli religią. Dobry człowiek i złe instytucje    267
  Denis Diderot – Encyklopedia i Kubuś Fatalista i jego Pan    269
  Marie Jean Antoine Condorcet – pochwała postępu i oświaty    270
  André Chénier – zapowiedź romantyzmu    271
  Antoine Rivarol – pochwała języka francuskiego    271
  Cnota starorzymska i etos mieszczański. Cnota bez wyrzeczeń    271
  Nowe formy literackie – powieść, teatr, publicystyka    273
  Rynek literacki zastępuje mecenasa    274
  Jean-Jacques Rousseau – projektodawca radykalnych zmian społecznych i politycznych    274
  Beaumarchais: Wesele Figara – przygrywka do rewolucji 1789 r.    276
  Henri Bernardin de Saint-Pierre: Paweł i Wirginia    276
  Przedrewolucyjni skandaliści – markiz de Sade i Choderlos de Laclos    276
  Sentymentalizm jako cząstka duszy oświecenia    277
  Czułe serca w zimnym wieku racjonalizmu    277
  Natura rozumie nasze serca – egzotyczna przyroda i początki industrializacji    278
  Wiek XIX – epoka romantyczna    280
  Rewolucja 1789 r. i jej wieloznaczne skutki. Legenda Napoleona    280
  Romantyczna reakcja przeciw racjonalizmowi    281
  Pani de Staël – romantyczna wrażliwość    282
  François-René Chateaubriand – początek francuskiego romantyzmu    283
  Benjamin Constant: Adolf – studium zobojętnienia    285
  Nowa uczuciowość    285
  Powrót do chrześcijaństwa i rycerskiego średniowiecza. Koloryt lokalny    286
  Alfred de Musset: Spowiedź dziecięcia wieku    287
  Rozkwit francuskiego romantyzmu    287
  Raczej egzystencja niż esencja, raczej konkret niż ogólność    287
  Ludowość i narodowość    288
  Francuska specyfika    289
  Gérard de Nerval – romantyczna antynowoczesność    290
  Pierre Jean de Béranger – poezja polityczna    290
  Jules Michelet – romantyczny patriotyzm historyka    291
  Twórczość jako poszukiwanie Absolutu    291
  Poeta jako prorok    292
  Victor Hugo: konserwatywny romantyk – republikanin – emigrant polityczny    294
  Alphonse de Lamartine – od lirycznego egotyzmu do politycznego zaangażowania    295
  Romantyczny historyzm – odwrót od mitologii antycznej    296
  Alfred de Vigny – „wieża z kości słoniowej”    297
  Tęsknota do przednowoczesności    298
  Romantycy i modernité    299
  Henri Murger – cyganeria (post)romantyczna: mit głodującego, ale wolnego i szczęśliwego artysty    301
  Théophile Gautier – autonomia sztuki    301
  Leconte de Lisle – sztuka dla sztuki    302
  Charles Baudelaire – egzystencjalna udręka i poszukiwanie nowości    302
  Sully-Prudhomme – od Parnasu do akademizmu    305
  Wiek XIX – powieść i realizm    306
  Odczarowanie świata. Zwykłość i przypadkowość    306
  Jednostka na falach przemian jako temat powieści    307
  Honoré de Balzac – dziejopis przemian epoki Restauracji i Monarchii Lipcowej    308
  Stendhal – marazm monarchii Burbonów    309
  Prosper Merimée – klasyczna wstrzemięźliwość    310
  Sainte-Beuve – krytyk ponad pokoleniami    310
  George Sand – emancypantka na obrzeżach realizmu    310
  Realizm i naturalizm    311
  Depolityzacja i „bezstronność” realistów    311
  Triumfy scjentyzmu    312
  Ernest Renan – mistrz duchowy pokolenia sceptyków    312
  Hippolyte Taine – rewizja poglądów na rewolucję 1789 r.    313
  Jules Verne – potęga nauki i Rozumu    314
  Realizm jako antyromantyczność    314
  Gustave Flaubert – czołowy prozaik XIX w.    316
  Bracia Goncourt – literacka sława spółki autorskiej    317
  Powieść realistyczna jako dziecko „nowoczesności”    318
  Bohater powieści określony przez dziedziczność i środowisko    318
  Powieść jako „zwierciadło przechadzające się po gościńcu”    319
  Jules Vallès – komunard i kontestator    320
  Emile Zola – naczelny wódz naturalizmu    320
  Guy de Maupassant – bezlitosny obraz francuskiego społeczeństwa    321
  Henri Becque – radykalna krytyka mieszczańskiego światka    322
  Jules Renard – twórczość o elementach autobiograficznych    322
  Alphonse Daudet i Frédéric Mistral, piewcy prowansalskiej prowincji    322
  Teatr bulwarowy – stereotypy budowane poprzez scenę dla mas    323
  Humor i ironia    324
  Dekadentyzm i symbolizm    324
  Jules Barbey d’Aurevilly – barokowość i ekstrawagancka romantyka    327
  Lautréamont – prekursor surrealizmu    327
  Auguste Villiers de l’Isle-Adam – spirytualistyczna reakcja na materializm i scjentyzm    328
  Paul Verlaine – „poeta przeklęty”    328
  Arthur Rimbaud – kultowy poeta surrealistów    329
  Stéphane Mallarmé – patron symbolizmu    330
  Léon Bloy – wróg burżuazyjnego materializmu i progresizmu    330
  Joris-Karl Huysmans – sacrum jako źródło duchowego odrodzenia    330
  Impresjonistyczne pisarstwo – Pierre Loti    331
  Paul Bourget – obrona tradycyjnych wartości mieszczańskich    332
  Maurice Maeterlinck – symbolizm w teatrze    332
  Edmond Rostand – powrót do stereotypów romantycznych    332
  Antysemityzm i nacjonalizm    333
  Maurice Barrès – nacjonalizm integralny    334
  Charles Maurras – ideolog monarchicznej prawicy    335
  Anatole France – wolteriański sceptycyzm    336
  Wiek XX – modernizm i awangarda    337
  Wątpliwości poznawcze modernizmu    337
  Alain Fournier – jawa i marzenie    338
  Kryzys kultury i kontestacja    338
  Charles Péguy – poeta mistyczny poszukujący prawdy i sprawiedliwości    339
  Alain (Emile Chartier) niezależny intelektualista    340
  Paul Valéry – hermetyzm i tradycja śródziemnomorskiego klasycyzmu    341
  Kryzys mowy i obsesja innowacji    342
  Irracjonalność i geometryzm konstruktywistów    342
  Rewolucja w języku poezji – poetyka absurdu    343
  „Nowi barbarzyńcy” – krytyka dekadenckiej cywilizacji jako wstęp do totalitarnych utopii i do rewolucji    344
  Dehumanizacja sztuki i literatury w modernizmie    344
  Nurt hymniczny    345
  Valéry Larbaud – poetycka turystyka „globtrottera”    346
  Blaise Cendrars – globalność nowoczesnego świata    346
  Witalizm i krytyka mechaniczności obok pochwały „masy, miasta i maszyny”    347
  Guillaume Apollinaire – u początków poetyckiej awangardy XX w.    347
  Jean Cocteau – portret pokolenia powojennego    348
  Potrzeba wiary religijnej    348
  Paul Claudel – religijna żarliwość w kontrreformacyjnym duchu    349
  Saint-John Perse – refleksja o miejscu człowieka w kosmosie przyrody    350
  Rozwój powieści    350
  Powieść kroczy tradycyjnym szlakiem, choć głosi nowe przesłania    350
  Romain Rolland – wołanie pacyfisty    351
  Georges Duhamel – piewca „szarych ludzi”    351
  Marcel Proust: rekonstrukcja pamięci    352
  André Gide – szczerość i autentyczność ponad wszystko    353
  Raymond Radiguet – nawrót klasycyzmu    354
  Louis-Ferdinand Céline: Podróż do kresu nocy    354
  André Malraux – „jak hartowała się stal” albo lewicowy nietzscheanista    354
  Marcel Aymé i satyra obyczajowa    356
  Jean Giraudoux – wątki antyczne i współczesność    356
  André Maurois – biograf sławnych pisarzy i polityków    356
  Ludzie i zwierzęta w powieściach i opowiadaniach Colette    356
  François Mauriac – powieść katolicka    357
  Georges Bernanos – religijny wymiar ludzkiego losu    358
  Montherlant – wielbiciel heroizmu    359
  Piewcy Prowansji: Giono i Pagnol    359
  Anouilh – sztuki „różowe” i „czarne”    360
  Antoine de Saint-Exupéry – pisarz-humanista    360
  Między zaangażowaniem i politycznym indyferentyzmem    360
  Między sztuką dla wybranych a tęsknotą do masowości    361
  Jacques Prévert – radykalny nonkonformista    362
  Dadaizm i surrealizm    362
  André Breton – twórca surrealizmu    363
  Max Jacob – ironia, kaprys i mistyka    364
  Henri Michaux – oniryczność i absurd    364
  Raymond Queneau i zabawa z językiem    364
  Intelektualiści od Voltaire’a do Sartre’a    365
  Intelektualista jako autorytet moralny w czasach dechrystianizacji    365
  Kontestacja kultury burżuazyjnej i kapitalizmu – fascynacja sowieckim komunizmem – intelektualiści na lewicy (intellectuels de gauche)    366
  Paul Eluard – surrealista, działacz lewicowy w Ruchu Oporu, związany ze stalinowskim komunizmem    367
  Louis Aragon – entuzjasta komunizmu    368
  Jean-Paul Sartre – mistrz duchowy intelektualnej lewicy    368
  Albert Camus – obrona ludzkiej godności    370
  Boris Vian – młody zbuntowany    370
  Po drugiej wojnie światowej    371
  Własna droga Marguerite Yourcenar    372
  Nowa powieść – le nouveau roman    372
  Odwrót od tradycyjnej fabuły i psychologii postaci oraz depolityzacja    372
  Alain Robbe-Grillet, teoretyk le nouveau roman – Sarraute – Duras – Simon    373
  Michel Butor – nouveau roman i collages    374
  Simenon – znakomite czytadło    374
  Teatr absurdu – absurdalność świata odbita w absurdalności sztuki    374
  Prekursorzy    374
  Przełamanie tradycyjnych konwencji w teatrze    375
  Samuel Beckett: Czekając na Godota    375
  Eugène Ionesco: Krzesła i Łysa śpiewaczka    376
  Jean Genet – outsider i skandalista    376
  Postmodernizm    377
  Odwrót od dogmatów nowoczesności i zakwestionowanie awangardowej innowacyjności    377
  Powrót do kultury masowej    379
  Roland Barthes – pełne wyzwolenie pragnień    379
  Georges Perec – twórczość jako eksperyment    380
  Jean-Marie Gustave Le Clezio – samotność i obsesja śmierci    380
  Komercjalizacja literatury i sztuki    381
  Środki przekazu arbitralnie kreują sukces twórcy    381
  Amerykanizacja Francji i antyamerykanizm Francuzów    381
  Konkluzja – Dylematy XXI w. (Jan Prokop)    383
  Bibliografia dotycząca wszystkich epok    388
  Indeks nazwisk    395
  Tablice chronologiczne    411
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia