Historia literatury włoskiej

5 ocen

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

89,00

Format: epub, epub, mobi, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 89,00 zł  


89,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka przedstawia dzieje literatury włoskiej od średniowiecza do współczesności, w podziale na epoki. Każdą epokę wprowadza wstęp ogólny, po którym następuje omówienie najważniejszych nurtów, zjawisk i pisarzy oraz węzłowych problemów gatunkowych (rozwój liryki, dramatu, powieści, przełomy literackie). Podręcznik zawiera cytaty z wypowiedzi krytyków i historyków literatury, informacje historyczne, kulturowe i biograficzne, definicje zjawisk i nurtów literackich, cytaty z tłumaczeń literatury włoskiej na język polski, informacje o percepcji literatury włoskiej w Polsce.


Rok wydania2008
Liczba stron450
KategoriaHistoria literatury
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-17720-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  CZĘŚĆ I. ŚREDNIOWIECZE     13
   Włochy w średniowieczu (XI-XIV w.)     13
   Początki języka włoskiego     16
   Literatura religijna     17
   Szkoła sycylijska     20
   Poezja liryczna w Toskanii     22
   Toskańska poezja komiczno-realistyczna     23
   Literatura franko-wenecka     25
   Dolce stil novo     25
   Guido Guinizelli     27
   Guido Cavalcanti     28
   Cino da Pistoia     29
   Proza w XIII w.     30
   Brunetto Latini. Marco Polo     30
   Nowelistyka     31
   Kronikarze     32
   Dante Alighieri     34
   Francesco Petrarca     52
   Giovanni Boccaccio     65
   Nowelistyka XIV w. po Boccacciu     83
   Piśmiennictwo kupieckie i municypalne     84
   Prozare ligijna     85
  
  CZĘŚĆ II. HUMANIZM I ODRODZENIE     89
   Włochy w XV i XVI w.     89
   Humanizm     91
   Humaniści florenccy     93
   Inne ośrodki myśli humanistycznej     96
   Piśmiennictwo w języku włoskim     100
   Oryginalność Burchiella     100
   Kazania dla ludu     100
   Nowelistyka     101
   Leon Battista Alberti     103
   Na dworze Medyceuszy     105
   Luigi Pulci     105
   Angelo Poliziano     107
   Wawrzyniec Wspaniały     109
   Dwór w Ferrarze i Matteo Maria Boiardo     111
   Neapol: Iacopo Sannazaro     114
   Odrodzenie     115
   Kwestia języka     116
   Pietro Bembo     116
   Myśl estetyczna     118
   Ludovico Ariosto     119
   Niccoló Machiavelli     126
   Francesco Guicciardini     136
   Baldassarre Castiglione     138
   Poezja     140
   Petrarkizm     140
   Francesco Berni     142
   Poezja makaroniczna     143
   Teatr renesansowy     144
   Nowelistyka     148
   Inni prozaicy     150
   Niepokorny myśliciel -Giordano Bruno     152
   Torquato Tasso     154
  
  CZĘŚĆ III. BAROK     165
   Włochy w XVII w.     165
   Polityka, filozofia i nauka     166
   Poezja doby baroku     170
   Gian Battista Marino     172
   Kontynuatorzy tradycji klasycznej     177
   Poezja heroikomiczna     178
   Teatr: melodramat, dramat pasterski, komedia, tragedia     179
   Komedia dell'arte     182
   Twórczość w dialekcie     185
   Powieści     188
   Misjonarze, pisarze zakonni, kaznodzieje     190
  
  CZĘŚĆ IV. ARKADIA I OŚWIECENIE     195
   Włochy w XVIII w.     195
   Arkadia     196
   Między Arkadią a Oświeceniem     199
   Ludovico Antonio Muratori     199
   Pietro Giannone     200
   Giambattista Vico     201
   Francesco Algarotti     203
   Melodramat: Pietro Metastasio     204
   Oświecenie i jego pisarze     206
   Pamiętnikarstwo i literatura podróżnicza     210
   Powraca kwestia języka     213
   Dziennikarstwo. Gasparo Gozzi     214
   Giuseppe Parini     215
   Teatr drugiej połowy stulecia     218
   Teatr komediowy. Carlo Goldoni     218
   Carlo Gozzi i jego baśni teatralne     225
   Teatr tragiczny. Vittorio Alfieri     227
  
  CZĘŚĆ. V. NEOKLASYCYZM I ROMANTYZM. PIŚMIENNICTWO PO ZJEDNOCZENIU WŁOCH     233
   Włochy w XIXw.     233
   Neoklasycyzm     236
   Vincenzo Monti     236
   Ugo Foscolo     238
   Romantyzm     242
   Początki ruchu     242
   Poezja romantyczna     245
   Poeci dialektalni     248
   Proza romantyków. Powieść historyczna     251
   Ippolito Nievo     253
   Niccoló Tommaseo     254
   Pamiętnikarstwo     256
   Pismiennictwo polityczne Risorgimenta     258
   Giuseppe Mazzini     258
   Vincenzo Gioberti i Cesare Balbo     259
   Antonio Rosmini     260
   Carlo Cattaneo     260
   Carlo Pisacane     261
   Dwóch wielkich twórców     262
   Alessandro Manzoni     262
   Giacomo Leopardi     268
   W połowie stulecia i później     274
   Badania nad literaturą     274
   Twórczość teatralna     276
   "Scapigliatura"     277
   Wychowawcy     279
   Wieszcz nowych Włoch: Giosue Carducci     280
  
  CZĘŚĆ VI. WERYZM I DEKADENTYZM     287
   Weryzm     287
   Giovanni Verga     289
   Inni weryści     292
   Na przełomie stuleci. Dekadentyzm     296
   Antonio Fogazzaro     297
   Giovanni Pascoli     298
   Gabriele D'Annunzio     300
  
  CZĘŚĆ VII. WIEK XX     309
   Włochy w XX w.     309
   Pierwsze dziesięciolecia     311
   Czasopisma kulturalne początku XX w.     311
   Pisarze z kręgu "La Voce"     313
   Giovanni Papini     315
   Futuryzm     314
   "Zmierzchowcy"     317
   Benedetto Croce i literatura     318
   Luigi Pirandello     319
   Italo Svevo     323
   Intelektualiści wobec faszyzmu     325
   Czasopismo "La Ronda" i jego założciele     326
   Czasopisma zaangażowane     327
   Inne czasopisma kulturalne okresu międzywojennego     328
   Poezja hermetyczna     329
   Giuseppe Ungaretti     329
   Eugenio Montale     330
   Inni adepci hermetyzmu     333
   Umberto Saba     335
   Proza okresu międzywojennego     337
   Teatr międzywojenny     340
   Literatura po II wojnie światowej.     342
   Alberto Moravia     342
   Carlo Emilio Gadda     344
   Dino Buzzati     347
   Cesare Pavese     347
   Elio Vittorini     349
   Beppe Fenoglio     351
   Elsa Morante     353
   Giuseppe Tomasidi Lampedusa     354
   Giorgio Bassani     356
   Carlo Cassola     356
   Paolo Volponi     357
   Italo Calvino     358
   Leonardo Sciascia     359
   Pier Paolo Pasolini     361
   Neorealizm     362
   Neoawangarda     364
   Teatr drugiej połowy XX w.     365
   Ostatnie dziesięciolecia     367
   Poezja     367
   Powieść     370
   Literaturapopularna     372
   Proza najnowsza     375
   Claudio Magris     378
   Umberto Eco     379
   Zamiast zakończenia     384
  Bibliografia     385
  Indeks nazwisk     395
  Tablice chronologiczne     412
RozwińZwiń

Historia literatury włoskiej - RECENZJE

Pisemne recenzje mogą być dodawane wyłączenie przez klientów zarejestrowanych w sklepie. Na liczbę gwiazdek wyświetlanych przy produkcie składają się również oceny produktów, dodanie których nie wymaga posiadania konta.

Publikujemy wszystkie recenzje produktów, zarówno pozytywne, jak i negatywne. Jeśli wiemy, że produkt został zakupiony przez recenzenta, oznaczamy to ikonką  Recenzja potwierdzona zakupem

Włochy na talerzu

Autor: Kolmanka

Dodano: 25.09.2012

Kolejny tom z cyklu "Historia literatury", wydanej przez PWN, gościł na moim nocnym stoliku przez ostatnie 2 tygodnie. Przyznam, że nie wiedziałam prawie nic o literaturze włoskiej, szczególnie tej nieco starszej. Oczywiście nie obca mi jest twórczość Umberto Eco. Ba! Po lekturze Historii literatury włoskiej zdecydowałam się nawet na kupno audiobooka "Cmentarz w Pradze", który towarzyszy mi podczas pieszych wędrówek. Pierwsza część książki przenosi czytelnika w czasy średniowiecza. Autor analizuje w jaki sposób powstał język włoski i gdzie powstawały pierwsze wielkie dzieła. Nie będzie to chyba wielkim zaskoczeniem, jeśli napiszę, że literatura włoska miała swój początek w kościele. Włochy jako państwo katolickie, ze swoim Watykanem stało się przecież głównym miejscem pielgrzymek wierzących. Kolejne niezwykle istotne dla literatury miejsce to Toskania. Co miało swój początek w Toskanii? Oglądając filmy podróżnicze i czytając (bardzo liczne) powieści, których akcja dzieję się właśnie w tej krainie, możemy dojść do wniosku, że trudno znaleźć bardziej romantyczne miejsce. Nic dziwnego, że powstała tam poezja liryczna. Mogę sobie tylko wyobrazić starożytnych pisarzy, którzy patrząc na zachód słońca, siedzą na zazielenionych wzgórzach i przelewają na papier swe uczucia. Słodki nowy styl czyli Dolce still nuovo to określenie opisujące grupę poetów, działających we Florencji. Trzem najważniejszym, autor poświęca wyjątkowo dużo miejsca. Ich utwory opisują romantyczną i wręcz nierealną, idealną i słodką do omdlenia (stąd nazwa!) miłość. Uczucie pełne uniesień, które odbiera człowiekowi apetyt i możliwość spania. Amatorów tego rodzaju literatury nie brakowało. Druga część książki poświęcona jest okresowi odrodzenia i humanizmie. To co szczególnie zwróciło moją uwagę i zainteresowało w dużym stopniu to postać Giordano Bruno. Filozof ten i pisarz zarazem, jako młodzieniec wstąpił do klasztoru dominikanów. Zaledwie 4 lata później jego naukowe i literackie poczynania doprowadziły do tragedii. Został skazany na tułaczkę oraz ekskomunikowany przez inkwizycję. Bruno przyjął swą karę ze stoickim spokojem i zdawał się być pogodzony z losem. Niestety jego sprawa zakończyła się dla niego dramatycznie. W 1600 roku został publicznie spalony na stosie w Rzymie. Kolejne rozdział książki omawiają takie okresy jak barok, oświecenie, romantyzm czy dekadentyzm, a także literaturę współczesną. Wyjątkowo obfity okres dla literatury włoskiej przypadł na okres powojenny. Jak grzyby po deszczu pojawiały się coraz to nowe i bardziej utalentowane sylwetki pisarzy, takich jak Giorgio Bassani, Alberto Moravia czy Carlo Cassola. Na końcu mojej włoskiej wyprawy miałam również okazję zapoznać się z krótką biografią Umberto Eco. Jest to doskonała lektura dla miłośników literatury i studentów filologi włoskiej. To co mnie przeraziło, to fakt, iż tak często nazywałam się molem książkowym i miłośnikiem słowa pisanego, a wciąż tak mało o nim wiem. Boję się, że nie starczy mi życia na zapoznanie się z dziełami klasyków włoskich.