Manufaktura snów

Manufaktura snów

Rozważania o polskiej poezji nadrealistycznej

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

24,50

cena zawiera podatek VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza książka nie wyrokuje w sposób ostateczny o ramach czasowych „nadrealizmu a la polonaise”, lecz wiedzie ku określeniu go jako metafory przemian w kulturze, literaturze i sztuce XX wieku. Pytanie o zasięg wpływów nadrealizmu na poezję polską jest zarazem pytaniem o odbiorcę i kształtowanie horyzontu oczekiwań wobec nowych komunikatów artystycznych i literackich, a także inspiracją do analizy porównawczej utworów surrealistów francuskich i polskich, owocującej ukazaniem przeogromnego bogactwa wyobraźni, asocjacji, metafor i „iuxtapozycji”.


(Marta Cywińska)


Wartość naukową książki stanowią nie tylko nowe interpretacje znanych tekstów Jana Brzękowskiego, Aleksandra Wata, Adama Ważyka, Anatola Sterna, jak również Józefa Czechowicza i wczesnego Czesława Miłosza, czyli twórców awangardy, futuryzmu, a także – to już oryginalne, więc szczególnie ciekawe – twórców tzw. II awangardy. Wartość tę tworzy również – i przede wszystkim nowa informacja komparatystyczna. Autorkę interesuje bowiem poetycki nadrealizm polski przedwojenny i powojenny w ścisłym związku ze źródłem – surrealizmem francuskim.


(Prof. Krystyna Jakowska)


Publikacja jest w zasadzie pierwszą w naszym piśmiennictwie propozycją, która próbuje dać zarys dziejów nadrealizmu w poezji polskiej XX wieku, nie ograniczając się do zjawisk i nazwisk, które tradycyjnie już u nas z pojęciem nadrealizmu wiążemy, lecz starając się uchwycić ciągłość pewnych procesów zainicjowanych w latach dwudziestych. Jest to przedsięwzięcie śmiałe i jak każda próba nowatorska obciążone pewnym ryzykiem, ale inaczej nie podobna, gdy się tylko chce przeciwstawić stereotypowym ujęciom, wbrew panującej praktyce.


(Prof. Jerzy Święch)


Rok wydania2007
Liczba stron272
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15303-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY


PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne    7
  
  Rozdział 1. Nadrealizm – metafora rzeczywistości alternatywnej    13
    Nadrealizm. Próby zdefiniowania    13
    Komponenty pojęcia nadrealizmu    14
    Nadrealistyczna koncepcja obłędu. Miłość czy „piękno konwulsyjne”?    18
    Galeria nadrealistów    23
    Belgia „drugą ojczyzną nadrealistów”    24
    Nadrealizm w fotografii i filmie    28
    Od dadaistycznej zabawy ku nadrealizmowi walczącemu    31
    Nadrealizm: metafora rzeczywistości alternatywnej? Próba podsumowania    36
  
  Rozdział 2. Polska awangarda literacka wobec nadrealizmu – programy i dyskusje    39
    Nadrealizm avant la lettre    39
    Dwa futuryzmy    42
    Od Peipera do nadrealizmu    45
    Związki estetyki nadrealistycznej z polską estetyką artystyczną w latach 20. i 30.    62
    „Surrealizm a la polonaise”. Próba podsumowania    64
  
  Rozdział 3. Na warsztacie tłumaczy    66
    Tytułem wprowadzenia    66
    Presurrealiści w ofensywie    67
    Surrealistyczny rok 1939    77
  
  Rozdział 4. „Nadrealizm a la polonaise    79
    Tytułem wprowadzenia    79
    Jan Brzękowski i jego „flirt z samym diabłem nadrealizmu”. Metarealizm „pro-” czy „antysurrealistyczny”?    80
    „JA z jednej strony i Ja z drugiej strony...”. Wat i surrealizm egotyczny    96
    Mnogość rzeczywistości Adama Ważyka    101
    Anatol Stern – surrealista marnotrawny: z Domu Apollinaire’a ku igraszkom i bluźnierstwu    115
    Poezja drugiej awangardy a nadrealizm    121
    W stronę surrealizmu katastroficznego    121
    „Le monde étranger”: rozrachunek czy konfesja?    134
    Gwoli podsumowania    144
  
  Rozdział 5. Od przedwojennego do powojennego nadrealizmu    146
    Nadrealizm powojenny. Próba kolejnego samookreślenia    146
    Adam Ważyk – surrealizm ideologiczny czy cierpiący?    147
    Aleksander Wat i surrealizm „wygnańczy”    153
    Stern i surrealizm profetyczny    164
    Jan Brzękowski: od metarealizmu ku „fabrykacji snów”    168
    Próba podsumowania    175
  
  Rozdział 6. Ważyk, Brzękowski, Wat, Stern wobec surrealizmu powojennego    176
      Adam Ważyk i bataille’owskie „doświadczenie wewnętrzne”    176
      Twórczość popularyzatorska Jana Brzękowskiego wobec nadrealizmu    193
      Aleksander Wat: Ucieczka Lotha od surrealizmu?    198
      Anatol Stern – zapomniana „legenda naszych dni”    199
  
  Rozdział 7. W kręgu ideologii surrealistycznej    203
    Pod lupą krytyków    203
    Odbiorca niepokorny, surrealiści oswojeni    219
    Kubistyczne sentymenty    224
  
  Rozdział 8. Reinkarnacje metafory w surrealistycznej poezji popaździernikowej (mała antologia subiektywna)    228
    Jan Bolesław Ożóg – rewerdysta prowincjonalny    231
    Piękno znaczy brzydota: o poezji Tadeusza Różewicza    236
    Harasymowicz: oniryczne pars pro toto    242
    Surrealista doskonały: o poezji Kazimierza Mikulskiego    251
    „Nie kochałam go zanadto”: surrealistyczna niemiłość Poświatowskiej    255
    Nadrealizm w poezji polskiej po 1956 r.: pytanie... czy odpowiedź?    258
  
  Posłowie    260
  Bibliografia    262
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia