EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Niniejsza książka nie wyrokuje w sposób ostateczny o ramach czasowych „nadrealizmu a la polonaise”, lecz wiedzie ku określeniu go jako metafory przemian w kulturze, literaturze i sztuce XX wieku. Pytanie o zasięg wpływów nadrealizmu na poezję polską jest zarazem pytaniem o odbiorcę i kształtowanie horyzontu oczekiwań wobec nowych komunikatów artystycznych i literackich, a także inspiracją do analizy porównawczej utworów surrealistów francuskich i polskich, owocującej ukazaniem przeogromnego bogactwa wyobraźni, asocjacji, metafor i „iuxtapozycji”.
(Marta Cywińska)
Wartość naukową książki stanowią nie tylko nowe interpretacje znanych tekstów Jana Brzękowskiego, Aleksandra Wata, Adama Ważyka, Anatola Sterna, jak również Józefa Czechowicza i wczesnego Czesława Miłosza, czyli twórców awangardy, futuryzmu, a także – to już oryginalne, więc szczególnie ciekawe – twórców tzw. II awangardy. Wartość tę tworzy również – i przede wszystkim nowa informacja komparatystyczna. Autorkę interesuje bowiem poetycki nadrealizm polski przedwojenny i powojenny w ścisłym związku ze źródłem – surrealizmem francuskim.
(Prof. Krystyna Jakowska)
Publikacja jest w zasadzie pierwszą w naszym piśmiennictwie propozycją, która próbuje dać zarys dziejów nadrealizmu w poezji polskiej XX wieku, nie ograniczając się do zjawisk i nazwisk, które tradycyjnie już u nas z pojęciem nadrealizmu wiążemy, lecz starając się uchwycić ciągłość pewnych procesów zainicjowanych w latach dwudziestych. Jest to przedsięwzięcie śmiałe i jak każda próba nowatorska obciążone pewnym ryzykiem, ale inaczej nie podobna, gdy się tylko chce przeciwstawić stereotypowym ujęciom, wbrew panującej praktyce.
(Prof. Jerzy Święch)
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15303-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne | 7 |
Rozdział 1. Nadrealizm – metafora rzeczywistości alternatywnej | 13 |
Nadrealizm. Próby zdefiniowania | 13 |
Komponenty pojęcia nadrealizmu | 14 |
Nadrealistyczna koncepcja obłędu. Miłość czy „piękno konwulsyjne”? | 18 |
Galeria nadrealistów | 23 |
Belgia „drugą ojczyzną nadrealistów” | 24 |
Nadrealizm w fotografii i filmie | 28 |
Od dadaistycznej zabawy ku nadrealizmowi walczącemu | 31 |
Nadrealizm: metafora rzeczywistości alternatywnej? Próba podsumowania | 36 |
Rozdział 2. Polska awangarda literacka wobec nadrealizmu – programy i dyskusje | 39 |
Nadrealizm avant la lettre | 39 |
Dwa futuryzmy | 42 |
Od Peipera do nadrealizmu | 45 |
Związki estetyki nadrealistycznej z polską estetyką artystyczną w latach 20. i 30. | 62 |
„Surrealizm a la polonaise”. Próba podsumowania | 64 |
Rozdział 3. Na warsztacie tłumaczy | 66 |
Tytułem wprowadzenia | 66 |
Presurrealiści w ofensywie | 67 |
Surrealistyczny rok 1939 | 77 |
Rozdział 4. „Nadrealizm a la polonaise” | 79 |
Tytułem wprowadzenia | 79 |
Jan Brzękowski i jego „flirt z samym diabłem nadrealizmu”. Metarealizm „pro-” czy „antysurrealistyczny”? | 80 |
„JA z jednej strony i Ja z drugiej strony...”. Wat i surrealizm egotyczny | 96 |
Mnogość rzeczywistości Adama Ważyka | 101 |
Anatol Stern – surrealista marnotrawny: z Domu Apollinaire’a ku igraszkom i bluźnierstwu | 115 |
Poezja drugiej awangardy a nadrealizm | 121 |
W stronę surrealizmu katastroficznego | 121 |
„Le monde étranger”: rozrachunek czy konfesja? | 134 |
Gwoli podsumowania | 144 |
Rozdział 5. Od przedwojennego do powojennego nadrealizmu | 146 |
Nadrealizm powojenny. Próba kolejnego samookreślenia | 146 |
Adam Ważyk – surrealizm ideologiczny czy cierpiący? | 147 |
Aleksander Wat i surrealizm „wygnańczy” | 153 |
Stern i surrealizm profetyczny | 164 |
Jan Brzękowski: od metarealizmu ku „fabrykacji snów” | 168 |
Próba podsumowania | 175 |
Rozdział 6. Ważyk, Brzękowski, Wat, Stern wobec surrealizmu powojennego | 176 |
Adam Ważyk i bataille’owskie „doświadczenie wewnętrzne” | 176 |
Twórczość popularyzatorska Jana Brzękowskiego wobec nadrealizmu | 193 |
Aleksander Wat: Ucieczka Lotha od surrealizmu? | 198 |
Anatol Stern – zapomniana „legenda naszych dni” | 199 |
Rozdział 7. W kręgu ideologii surrealistycznej | 203 |
Pod lupą krytyków | 203 |
Odbiorca niepokorny, surrealiści oswojeni | 219 |
Kubistyczne sentymenty | 224 |
Rozdział 8. Reinkarnacje metafory w surrealistycznej poezji popaździernikowej (mała antologia subiektywna) | 228 |
Jan Bolesław Ożóg – rewerdysta prowincjonalny | 231 |
Piękno znaczy brzydota: o poezji Tadeusza Różewicza | 236 |
Harasymowicz: oniryczne pars pro toto | 242 |
Surrealista doskonały: o poezji Kazimierza Mikulskiego | 251 |
„Nie kochałam go zanadto”: surrealistyczna niemiłość Poświatowskiej | 255 |
Nadrealizm w poezji polskiej po 1956 r.: pytanie... czy odpowiedź? | 258 |
Posłowie | 260 |
Bibliografia | 262 |