Manufaktura snów

Manufaktura snów

Rozważania o polskiej poezji nadrealistycznej

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza książka nie wyrokuje w sposób ostateczny o ramach czasowych „nadrealizmu a la polonaise”, lecz wiedzie ku określeniu go jako metafory przemian w kulturze, literaturze i sztuce XX wieku. Pytanie o zasięg wpływów nadrealizmu na poezję polską jest zarazem pytaniem o odbiorcę i kształtowanie horyzontu oczekiwań wobec nowych komunikatów artystycznych i literackich, a także inspiracją do analizy porównawczej utworów surrealistów francuskich i polskich, owocującej ukazaniem przeogromnego bogactwa wyobraźni, asocjacji, metafor i „iuxtapozycji”.


(Marta Cywińska)


Wartość naukową książki stanowią nie tylko nowe interpretacje znanych tekstów Jana Brzękowskiego, Aleksandra Wata, Adama Ważyka, Anatola Sterna, jak również Józefa Czechowicza i wczesnego Czesława Miłosza, czyli twórców awangardy, futuryzmu, a także – to już oryginalne, więc szczególnie ciekawe – twórców tzw. II awangardy. Wartość tę tworzy również – i przede wszystkim nowa informacja komparatystyczna. Autorkę interesuje bowiem poetycki nadrealizm polski przedwojenny i powojenny w ścisłym związku ze źródłem – surrealizmem francuskim.


(Prof. Krystyna Jakowska)


Publikacja jest w zasadzie pierwszą w naszym piśmiennictwie propozycją, która próbuje dać zarys dziejów nadrealizmu w poezji polskiej XX wieku, nie ograniczając się do zjawisk i nazwisk, które tradycyjnie już u nas z pojęciem nadrealizmu wiążemy, lecz starając się uchwycić ciągłość pewnych procesów zainicjowanych w latach dwudziestych. Jest to przedsięwzięcie śmiałe i jak każda próba nowatorska obciążone pewnym ryzykiem, ale inaczej nie podobna, gdy się tylko chce przeciwstawić stereotypowym ujęciom, wbrew panującej praktyce.


(Prof. Jerzy Święch)


Liczba stron272
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15303-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne    7
  Rozdział 1. Nadrealizm – metafora rzeczywistości alternatywnej    13
    Nadrealizm. Próby zdefiniowania    13
    Komponenty pojęcia nadrealizmu    14
    Nadrealistyczna koncepcja obłędu. Miłość czy „piękno konwulsyjne”?    18
    Galeria nadrealistów    23
    Belgia „drugą ojczyzną nadrealistów”    24
    Nadrealizm w fotografii i filmie    28
    Od dadaistycznej zabawy ku nadrealizmowi walczącemu    31
    Nadrealizm: metafora rzeczywistości alternatywnej? Próba podsumowania    36
  Rozdział 2. Polska awangarda literacka wobec nadrealizmu – programy i dyskusje    39
    Nadrealizm avant la lettre    39
    Dwa futuryzmy    42
    Od Peipera do nadrealizmu    45
    Związki estetyki nadrealistycznej z polską estetyką artystyczną w latach 20. i 30.    62
    „Surrealizm a la polonaise”. Próba podsumowania    64
  Rozdział 3. Na warsztacie tłumaczy    66
    Tytułem wprowadzenia    66
    Presurrealiści w ofensywie    67
    Surrealistyczny rok 1939    77
  Rozdział 4. „Nadrealizm a la polonaise    79
    Tytułem wprowadzenia    79
    Jan Brzękowski i jego „flirt z samym diabłem nadrealizmu”. Metarealizm „pro-” czy „antysurrealistyczny”?    80
    „JA z jednej strony i Ja z drugiej strony...”. Wat i surrealizm egotyczny    96
    Mnogość rzeczywistości Adama Ważyka    101
    Anatol Stern – surrealista marnotrawny: z Domu Apollinaire’a ku igraszkom i bluźnierstwu    115
    Poezja drugiej awangardy a nadrealizm    121
    W stronę surrealizmu katastroficznego    121
    „Le monde étranger”: rozrachunek czy konfesja?    134
    Gwoli podsumowania    144
  Rozdział 5. Od przedwojennego do powojennego nadrealizmu    146
    Nadrealizm powojenny. Próba kolejnego samookreślenia    146
    Adam Ważyk – surrealizm ideologiczny czy cierpiący?    147
    Aleksander Wat i surrealizm „wygnańczy”    153
    Stern i surrealizm profetyczny    164
    Jan Brzękowski: od metarealizmu ku „fabrykacji snów”    168
    Próba podsumowania    175
  Rozdział 6. Ważyk, Brzękowski, Wat, Stern wobec surrealizmu powojennego    176
      Adam Ważyk i bataille’owskie „doświadczenie wewnętrzne”    176
      Twórczość popularyzatorska Jana Brzękowskiego wobec nadrealizmu    193
      Aleksander Wat: Ucieczka Lotha od surrealizmu?    198
      Anatol Stern – zapomniana „legenda naszych dni”    199
  Rozdział 7. W kręgu ideologii surrealistycznej    203
    Pod lupą krytyków    203
    Odbiorca niepokorny, surrealiści oswojeni    219
    Kubistyczne sentymenty    224
  Rozdział 8. Reinkarnacje metafory w surrealistycznej poezji popaździernikowej (mała antologia subiektywna)    228
    Jan Bolesław Ożóg – rewerdysta prowincjonalny    231
    Piękno znaczy brzydota: o poezji Tadeusza Różewicza    236
    Harasymowicz: oniryczne pars pro toto    242
    Surrealista doskonały: o poezji Kazimierza Mikulskiego    251
    „Nie kochałam go zanadto”: surrealistyczna niemiłość Poświatowskiej    255
    Nadrealizm w poezji polskiej po 1956 r.: pytanie... czy odpowiedź?    258
  Posłowie    260
  Bibliografia    262
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia