POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
W pracy zbiorowej zacne grono naukowców oraz nauczycieli, zainteresowanych problemami z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, podjęło się diagnozy jej zasadności i kondycji na podstawie ukazanych procesów edukacyjnych. Kalejdoskop wątków, różnorodność podejmowanych, znaczących tematów stały się ważną zaletą tego tomu. Poziom monografii jest wysoki, zarówno pod względem merytorycznym jak i metodologicznym, co zapewne zainteresuje wielu badaczy, studentów, nauczycieli, terapeutów, psychologów, rodziców. Współcześnie istnieje konieczność modyfikacji teorii i praktyki kształcenia przyszłych nauczycieli, dlatego publikacja pozwala spojrzeć na pełnione przez nich funkcje, kompetencje czy zadania. Pracę charakteryzuje otwarte, zróżnicowane podejście autorów w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, co nadaje jej waloru w przestrzeni edukacyjnej dzieci oraz przyszłych, zainteresowanych odbiorców (z recenzji dr hab. Lidii Kataryńczuk-Mani, prof. UZ)
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-377-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Jolanta Maciąg, Tomasz Dobrowolski | |
WSTĘP | 5 |
ROZDZIAŁ | 1 |
Bolesław Niemierko | |
WIELOBARWNOŚĆ UCZENIA SIĘ. TYPOLOGIA NIE TYLKO WCZESNOSZKOLNA | 9 |
Wprowadzenie | 9 |
1.1. Typologia uczenia się | 11 |
1.2. Teoretyczne ujęcie typologii uczenia się | 13 |
1.3. Kolorystyczna wersja typologii | 14 |
1.4. Barwy twórczości | 15 |
1.5. Barwy pandemii | 16 |
1.6. Przesłanie dydaktyczne | 17 |
Literatura | 18 |
ROZDZIAŁ | 2 |
Marzena Magda-Adamowicz | |
TWÓRCZY NAUCZYCIELE I TWÓRCZY UCZNIOWIE RESTRUKTURYZACJĄ EDUKACJI DZIECKA | 21 |
Wprowadzenie | 21 |
2.1. Ewolucja pojęcia twórczości | 22 |
2.2. Aspekty twórczości | 24 |
2.3. Dyskursy na temat twórczości | 26 |
2.4. Specyfika twórczości dziecka | 27 |
2.5. Koncepcja własna twórczości pedagogicznej nauczycieli – szkic | 30 |
2.6. Podobieństwa i różnice między twórczością uczniów a nauczycieli | 36 |
Zakończenie | 36 |
Literatura | 37 |
ROZDZIAŁ | 3 |
Beata Oelszlaeger-Kosturek | |
PYTANIA I STWIERDZENIA JAKO WSKAŹNIKI CZYNNOŚCI I DZIAŁAŃ UCZNIÓW KREUJĄCYCH KSZTAŁT PROCESU EDUKACYJNEGO Z NAUCZYCIELEM | 39 |
Wprowadzenie | 39 |
3.1. Pytania i stwierdzenia uczniów w modelach komunikacyjnych – teoretyczne i praktyczne aspekty kreowania kształtu procesu edukacyjnego w kontekście czynności i działań nauczyciela | 41 |
3.2. Kategorie struktur wypowiedzeń pytajnych i stwierdzających uczniów w rzeczywistym kontekście edukacyjnym – wskaźniki czynności i działań uczniów oraz nauczyciela | 47 |
Zakończenie | 59 |
Literatura | 60 |
ROZDZIAŁ | 4 |
Jolanta Maciąg | |
NAUCZYCIEL WCZESNEJ EDUKACJI W WARUNKACH ZMIANY SPOŁECZNEJ I POSTĘPU TECHNOLOGICZNEGO | 63 |
Wprowadzenie | 63 |
4.1. Charakterystyka zmian w przestrzeni informacyjnej i edukacyjnej | 64 |
4.2. Nauczyciel wobec przekształcającej się rzeczywistości społecznej i edukacyjnej | 68 |
4.3. Nowy paradygmat edukacyjny w perspektywie wyzwań współczesności | 73 |
Zakończenie | 75 |
Literatura | 76 |
ROZDZIAŁ | 5 |
Tomasz Dobrowolski | |
JAKI JEST (I POWINIEN BYĆ) NAUCZYCIEL WCZESNEJ EDUKACJI. CO MOŻE BUDOWAĆ AUTORYTET W OCZACH WYCHOWANKÓW I UCZNIÓW | 79 |
Wprowadzenie | 79 |
5.1. O autorytecie | 79 |
5.2. Jaki jest (powinien być) nauczyciel | 80 |
5.3. Nauczyciel wczesnej edukacji | 82 |
Zakończenie | 88 |
Literatura | 89 |
ROZDZIAŁ | 6 |
Agnieszka Olczak | |
UMOWA Z DZIECKIEM – EDUKACYJNIE WAŻNA RZECZ | 93 |
Wprowadzenie | 93 |
6.1. Czym jest umowa z dzieckiem? | 94 |
6.2. Dlaczego umowa jest edukacyjnie ważna? | 96 |
Zakończenie | 102 |
Literatura | 103 |
ROZDZIAŁ | 7 |
Barbara Bilewicz | |
WYKORZYSTANIE KSIĄŻEK WE WCZESNEJ EDUKACJI MATEMATYCZNEJ DZIECI | 107 |
Wprowadzenie | 107 |
7.1. Książka do nauki liczenia, książka z utworami poetyckimi, aktywność matematyczna | 108 |
7.2. Treści matematyczne w literaturze dla dzieci | 113 |
7.3. Przykłady pracy z książką obrazkową | 115 |
7.4. Przykłady aktywizującego oddziaływania poezji narracyjnej Jana Brzechwy | 117 |
7.5. Aktywności matematyczne inspirowane tekstami abstrakcyjnymi | 119 |
Zakończenie | 124 |
Literatura | 125 |
ROZDZIAŁ | 8 |
Agnieszka Zalewska-Meler | |
NIE CODZIENNOŚĆ CZASU PANDEMII - POTENCJAL ZDROWOTNY UCZNIÓW NA ETAPIE EDUKACJI ELEMENTARNEJ | 129 |
Wprowadzenie | 129 |
8.1. Trudne słowa: epidemia i pandemia | 129 |
8.2. Reżim sanitarny a wypełnianie roli ucznia | 133 |
8.3. Świadomość zdrowotna ucznia klas I-III | 139 |
Zakończenie… walki z pandemią, czyli nadzieja na życie w zdrowiu | 141 |
Literatura | 142 |
ROZDZIAŁ | 9 |
Jacek Kowalczyk | |
ZDROWIE PSYCHICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY W DOBIE PANDEMII | 145 |
Wprowadzenie | 145 |
9.1. Przegląd badań | 147 |
9.2. Refleksje praktyczne | 155 |
Zakończenie | 158 |
Literatura | 159 |
ROZDZIAŁ | 10 |
Piotr Modzelewski | |
OPTYMIZM EDUKACYJNY – SIŁA WSPIERAJĄCA OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW | 163 |
Wprowadzenie | 163 |
10.1. Optymizm edukacyjny – charakterystyka konstruktu | 166 |
10.2. Metodologiczne podstawy badań własnych | 172 |
10.3. Wyniki badań własnych | 175 |
Podsumowanie. Przyszłe badania i praktyczne konkluzje | 179 |
Literatura | 180 |
ROZDZIAŁ | 11 |
Michalina Matynia | |
WYBRANE METODY WSPOMAGAJĄCE W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ DZIECI | 185 |
Wprowadzenie | 185 |
11.1. Zasady terapii logopedycznej | 188 |
11.2. Metody stosowane w terapii logopedycznej | 189 |
11.3. Wspomagające metody terapii logopedycznej dzieci | 190 |
Zakończenie | 196 |
Literatura | 197 |
ROZDZIAŁ | 12 |
Joanna Giebułtowska, Barbara Stępień | |
PROJEKT „OGRODY BENI” JAKO PRZYKŁAD INNOWACJI W EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ REALIZOWANY POPRZEZ TEAM TEACHING – STRATEGIĘ WSPÓŁNAUCZANIA | 201 |
Wprowadzenie | 201 |
12.1. Pojęcie innowacji pedagogicznej w edukacji | 202 |
12.2. Kreatywność i twórcze myślenie jako wyznacznik innowacyjności | 204 |
12.3. Kompetencje i umiejętności nauczyciela realizującego innowacyjne strategie nauczania | 207 |
12.4. Nowatorska wizja realizowana przez Fundację Kaszubskie Słoneczniki | 209 |
12.5. Team teaching jako strategia współnauczania wspierająca innowacyjność w edukacji przedszkolnej | 211 |
12.6. Realizowanie projektu Ogrody Beni poprzez team teaching | 213 |
Zakończenie | 214 |
Literatura | 215 |