POLECAMY
-17%
Autor:
Sławomir Presnarowicz, Marta Kuklo, Anna Ostrowska, Joanna M. Salachna, Urszula Zawadzka-Pąk, Marcin Tyniewicki, Grażyna Michalczuk, Joanna Małgorzata Salachna, Piotr Woltanowski, Ewa Lotko
Wydawca:
Format:
Komentarz zawiera przejrzystą i wyczerpującą analizę przepisów ustawy o finansach publicznych, a także uwzględnia bogatą literaturę przedmiotu oraz orzecznictwo. W celu przystępnego omówienia problematycznych zagadnień, autorzy posługują się tabelami i schematami.W publikacji omówiono m.in.:• fundamentalne zasady prowadzenia publicznej gospodarki finansowej,• organizację sektora finansów publicznych,• gospodarowanie środkami europejskimi oraz innymi środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych,• istotę i zakres planowania budżetowego i wieloletniego planowania finansowego,• nadzór nad wykonywaniem budżetu,• udzielanie i rozliczanie dotacji,• cele i zasady prowadzenia kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego,• procedurę budżetową w odniesieniu do budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.W przypadku przepisów mających istotne znaczenie dla funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych akcentowane były potencjalne problemy interpretacyjne, możliwe ich rozwiązanie oraz powiązanie z innymi regulacjami.Książka przeznaczona jest dla osób zatrudnionych w państwowych i samorządowych jednostkach sektora finansów publicznych, członków organów jednostek samorządu terytorialnego, pracowników regionalnych izb obrachunkowych, audytorów wewnętrznych oraz prawników specjalizujących się w prawie finansów publicznych i obsłudze prawnej różnych podmiotów sektora finansów publicznych.
Rok wydania | 2024 |
---|---|
Liczba stron | 1220 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8358-250-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Skorowidz rzeczowy | 55 |
Wykaz skrótów | 67 |
Przedmowa | 79 |
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych | 81 |
Dział I | |
Zasady finansów publicznych | 83 |
Rozdział | 1 |
Przepisy ogólne | 85 |
Art. 1. [Zakres regulacji] | 85 |
1. Zakres regulacji ustawowej. Miejsce ustawy o finansach publicznych w systemie źródeł prawa finansowego | 86 |
2. Charakter i rola przepisu | 87 |
Art. 2. [Definicje legalne] | 88 |
1. Uwagi ogólne | 89 |
2. Definicje dotyczące podmiotów | 89 |
2.1. Podmioty ze struktury SFP | 89 |
2.2. Organizacje pozarządowe | 93 |
3. Pozostałe definicje | 93 |
3.1. Układ zadaniowy | 93 |
3.2. Odrębne ustawy, środki europejskie oraz scenariusz makroekonomiczny | 97 |
Art. 3. [Normatywne pojęcie finansów publicznych] | 98 |
1. Definicja finansów publicznych, jej rozumienie i znaczenie | 99 |
2. Charakter (w tym „niekompletność”) definicji. Konieczność uwzględniania regulacji dotyczących podmiotów | 100 |
Art. 3a. [Wyłączenie obowiązku uzyskania opinii prawnej Prokuratorii Generalnej] | 101 |
1. Przedmiot wyłączenia | 101 |
2. Cel wyłączenia | 102 |
Art. 4. [Zakres podmiotowy stosowania ustawy] | 103 |
1. Uwagi ogólne. Przedmiot regulacji i jej charakter | 103 |
2. Jednostki SFP | 103 |
3. Inne podmioty niż jednostki SFP | 104 |
4. Związki metropolitalne oraz związki gmin i powiatów | 106 |
Rozdział | 2 |
Środki publiczne, nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych | 107 |
Art. 5. [Środki publiczne. Daniny i inne dochody publiczne. Przychody publiczne. Bezzwrotne środki zagraniczne] | 107 |
1. Definiowanie środków publicznych – ujęcie teoretycznoprawne | 109 |
2. Definicja środków publicznych w ustawie o finansach publicznych na tle regulacji konstytucyjnych | 111 |
3. Status „publiczności” środków publicznych (nabycie, utrata statusu) – zasady, wyjątki oraz ich wpływ na stosowanie reżimu ustawy o finansach publicznych | 113 |
4. Rodzaje środków publicznych | 115 |
5. Klasyfikacja środków publicznych ze względu na podmioty i formy publicznej gospodarki finansowej | 118 |
5.1. Budżetowe środki publiczne (środki finansowe budżetu publicznego: centralnego lub samorządowego) | 118 |
5.2. Dochody oraz przychody budżetu – kryterium rozróżnienia | 121 |
5.3. Środki publiczne pozabudżetowych form SFP (pozabudżetowe środki publiczne) | 122 |
Art. 6. [Przeznaczenie środków publicznych. Kategorie rozchodów publicznych] | 123 |
1. Zakres regulacji | 123 |
2. Pojęcie wydatków | 124 |
3. Pojęcie rozchodów | 124 |
Art. 7. [Nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych] | 125 |
1. Charakter regulacji i jej znaczenie | 125 |
2. Metodologia obliczania wyniku finansowego SFP. Dane w przedmiocie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych | 126 |
Rozdział | 3 |
Jednostki sektora finansów publicznych | 127 |
Art. 8. [Tworzenie jednostek sektora finansów publicznych] | 127 |
1. Zakres regulacji | 127 |
2. Formy jednostek SFP | 127 |
3. Ustawowa forma jednostek SFP – dwa znaczenia (forma przewidziana ustawą o finansach publicznych oraz tworzenie na podstawie odrębnej ustawy) | 128 |
Art. 9. [Podmioty tworzące sektor finansów publicznych] | 129 |
1. Istota i cele SFP – uzasadnienie funkcjonowania | 130 |
2. Sektor finansów publicznych a sektor publiczny oraz sektor instytucji rządowych i samorządowych (general government sector) | 131 |
3. Jednostki sektora finansów publicznych – znaczenie pojęcia i status prawny | 134 |
3.1. „Jednostka SFP” – wieloznaczność terminu | 134 |
3.2. Skarb Państwa a sektor finansów publicznych | 135 |
3.3. Wyłączenia z zakresu SFP i proces debudżetyzacji finansów publicznych | 136 |
4. Gospodarka finansowa jednostek SFP i metody jej prowadzenia | 138 |
4.1. Klasyczny podział metod prowadzenia gospodarki finansowej w SFP | 138 |
4.1.1. Dualizm metod prowadzenia publicznej gospodarki finansowej | 138 |
4.1.2. Niedoskonałości podziału metod budżetowania na brutto i netto | 141 |
4.2. Propozycja nowej typologii metod prowadzenia publicznej gospodarki finansowej | 142 |
5. Katalog jednostek SFP | 143 |
Art. 10. [Stosowanie zasad gospodarki finansowej do niektórych jednostek sektora finansów publicznych] | 161 |
Podstawy prawne prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki SFP | 161 |
Art. 11. [Pojęcie, statut i plan finansowy jednostki budżetowej] | 163 |
1. Istota jednostki budżetowej i jej znaczenie w realizacji zadań publicznych | 163 |
1.1. Ogólne znaczenie jednostek budżetowych w funkcjonowaniu administracji publicznej | 163 |
1.2. Jednostki budżetowe świadczące obsługę administracyjną organów władzy publicznej | 164 |
1.3. Jednostki budżetowe realizujące zadania publiczne (świadczące usługi publiczne) powierzone | 166 |
2. Status prawny | 169 |
3. Gospodarka finansowa jednostek budżetowych i ich plany finansowe | 171 |
Art. 11a. [Wydzielony rachunek dochodów w oświatowych jednostkach budżetowych] | 176 |
1. Wyodrębniony rachunek dochodów jednostek oświatowych jako wyjątek w gospodarce finansowej jednostek budżetowych | 177 |
2. Przesłanki utworzenia wyodrębnionego rachunku | 177 |
3. Środki finansowe na wyodrębnionym rachunku a budżet państwa | 178 |
4. Wyodrębniony rachunek jednostek oświatowych a dyscyplina finansów publicznych | 179 |
Art. 12. [Utworzenie, łączenie i likwidacja jednostek budżetowych] | 179 |
1. Forma prawna tworzenia jednostek budżetowych i ich | |
kategoryzacja | 180 |
2. Nadawanie statutu jednostkom budżetowym i wyposażanie w mienie | 181 |
3. Likwidacja i łączenie jednostek budżetowych oraz ich skutki | 183 |
Art. 13. [Jednostka budżetowa realizująca zadania na rzecz administracji rządowej] | 184 |
Szczególny charakter jednostek budżetowych tworzonych przez Prezesa Rady Ministrów | 184 |
Art. 14. [Samorządowe zakłady budżetowe jako jednostki wykonujące zadania własne samorządu terytorialnego] | 185 |
Zakres funkcjonowania samorządowych zakładów budżetowych | 186 |
Art. 15. [Gospodarka finansowa samorządowych zakładów budżetowych] | 187 |
1. Odpłatne wykonywanie zadań przez samorządowy zakład budżetowy | 188 |
2. Plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego | 189 |
3. Dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych | 190 |
4. Nadwyżka środków obrotowych | 192 |
Art. 16. [Tworzenie, łączenie i likwidacja samorządowych zakładów budżetowych] | 193 |
1. Tworzenie samorządowego zakładu budżetowego | 193 |
2. Przekształcanie, łączenie oraz likwidacja samorządowego zakładu budżetowego | 194 |
Art. 17. [Delegacja do określenia sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych] | 195 |
1. Sposób wykonania delegacji ustawowej | 196 |
2. Wykonanie delegacji z art. 17 ust. 2 u.f.p. | 196 |
Art. 18. [Definicja agencji wykonawczej] | 197 |
1. Powołanie agencji wykonawczych | 197 |
2. Istota agencji wykonawczych | 198 |
3. Podstawy prawne agencji wykonawczych funkcjonujących w 2023 r. | 200 |
Art. 19. [Podstawy prawne działania agencji wykonawczej] | 201 |
1. Wprowadzenie | 201 |
2. Statut agencji wykonawczych | 201 |
3. Delegacja ustawowa | 202 |
Art. 20. [Podstawy prawne prowadzenia gospodarki finansowej agencji wykonawczej] | 203 |
1. Wprowadzenie | 203 |
2. Gospodarka finansowa agencji wykonawczej na przykładzie Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego | 203 |
Art. 21. [Roczny plan finansowy agencji wykonawczej] | 205 |
1. Wprowadzenie | 206 |
2. Plany finansowe agencji wykonawczych w ujęciu memoriałowym i kasowym | 206 |
3. Opracowanie i zmiana planów finansowych agencji | 207 |
4. Dotacje udzielane z budżetu państwa | 209 |
5. Zaciąganie przez agencje wykonawcze zobowiązań wieloletnich | 212 |
6. Delegacja ustawowa | 212 |
Art. 22. [Rozliczenie nadwyżki środków finansowych agencji wykonawczej] | 212 |
Rozliczenie nadwyżki środków finansowych agencji wykonawczej | 213 |
Art. 23. [Instytucja gospodarki budżetowej; pojęcie, utworzenie i rejestracja] | 215 |
1. Istota instytucji gospodarki budżetowej | 216 |
2. Tworzenie instytucji gospodarki budżetowej | 218 |
3. Zadania, jakie można powierzyć instytucjom gospodarki budżetowej. Problem samofinansowania się instytucji | 218 |
4. Możliwość przekształcenia instytutu badawczego w instytucję gospodarki budżetowej. Inne ustawowe wskazania do tworzenia instytucji gospodarki budżetowej | 227 |
5. Obecnie funkcjonujące instytucje gospodarki budżetowej. Zjawisko odchodzenia od tej formy prowadzenia gospodarki finansowej | 227 |
Art. 24. [Gospodarka finansowa instytucji gospodarki budżetowej] | 229 |
1. Plan finansowy jako podstawa działalności finansowej instytucji gospodarki budżetowej | 230 |
2. Zmiany w planie finansowym instytucji podczas roku budżetowego | 230 |
3. Lokaty wolnych środków | 230 |
4. Praktyka dotowania instytucji gospodarki budżetowej | 231 |
Art. 25. [Mienie, należności i zobowiązania likwidowanej instytucji gospodarki budżetowej] | 232 |
Mienie, należności i zobowiązania likwidowanej instytucji gospodarki budżetowej | 233 |
Art. 26. [Statut i regulamin organizacyjny instytucji gospodarki budżetowej] | 233 |
1. Statut instytucji gospodarki budżetowej | 234 |
2. Regulamin organizacyjny | 234 |
Art. 27. [Dyrektor instytucji gospodarki budżetowej] | 234 |
1. Obowiązki dyrektora instytucji gospodarki budżetowej | 235 |
2. Tryb przygotowywania rocznego planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej | 235 |
Art. 28. [Gospodarka finansowa instytucji gospodarki budżetowej] | 236 |
1. Pojęcie mienia instytucji gospodarki budżetowej | 236 |
2. Podstawowe zasady gospodarowania mieniem instytucji gospodarki budżetowej | 237 |
3. Zasada zarządzania mieniem w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki | 238 |
4. Zasada zachowania należytej staranności | 238 |
5. Zasada samodzielności gospodarowania mieniem | 239 |
6. Zasada efektywności wykorzystania mienia | 239 |
7. Fundusz instytucji gospodarki budżetowej | 239 |
8. Fundusz zapasowy instytucji gospodarki budżetowej | 240 |
Art. 29. [Gospodarka finansowa państwowego funduszu celowego] | 240 |
1. Przyczyny tworzenia funduszy celowych | 241 |
2. Definicja i istota państwowego funduszu celowego | 241 |
3. Brak osobowości prawnej państwowych funduszy celowych | 243 |
4. Wymóg co do źródeł przychodów | 246 |
5. Wyraźne określenie w ustawie formy prawnej funduszu celowego | 247 |
6. Roczny plan finansowy jako podstawa gospodarki finansowej państwowego funduszu celowego | 247 |
Art. 30. [Utworzenie i gospodarka finansowa państwowych i samorządowych osób prawnych] | 249 |
1. Definicje państwowej oraz samorządowej osoby prawnej | 249 |
2. Zakres podmiotowy państwowych i samorządowych osób prawnych | 250 |
3. Gospodarka finansowa państwowych i samorządowych osób prawnych | 251 |
Art. 31. [Plan finansowy państwowych i samorządowych osób prawnych] | 252 |
Szczegółowość planu finansowego państwowych i samorządowych osób prawnych | 253 |
Art. 32. [Obowiązek sporządzania planów finansowych w układzie zadaniowym] | 254 |
Plany finansowe w układzie zadaniowym | 254 |
Rozdział | 4 |
Jawnoś? i?przejrzysto?? finans?w publicznych ć i przejrzystość finansów publicznych | 255 |
Art. 33. [Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi] | 255 |
1. Istota zasady jawności finansów publicznych | 255 |
2. Wyłączenia odnoszące się do zasady jawności finansów | |
publicznych | 256 |
Art. 34. [Formy jawności gospodarowania środkami publicznymi] | 258 |
1. Uwagi ogólne do zasady gospodarowania środkami publicznymi (zasada jawności finansów publicznych) | 259 |
2. Zagadnienia szczegółowe odnoszące się do zasady gospodarowania środkami publicznymi (zasada jawności finansów publicznych) | 259 |
3. Realizacja zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi (zasada jawności finansów publicznych) w odniesieniu do budżetu j.s.t. | 260 |
Art. 34a. [Rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych] | 261 |
1. Uwagi ogólne o obowiązku prowadzenia przez Ministra Finansów rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz daty jego wejścia w życie | 262 |
2. Zasady odnoszące się do obowiązku prowadzenia przez Ministra Finansów rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych | 263 |
Art. 34b. [Kara za naruszenie obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych] | 264 |
Odpowiedzialność karna odnosząca się do rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz data wejścia w życie przepisu | 264 |
Art. 34c. [Wyłączenie stosowania przepisów o rejestrze umów do umów zawartych przez placówki zagraniczne] | 265 |
Wyłączenie przepisów o rejestrze umów zawartych przez placówki zagraniczne | 265 |
Art. 35. [Wyłączenie jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa] | 265 |
1. Uwagi ogólne do wyłączenia jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa | 265 |
2. Orzecznictwo sądowe odnoszące się do wyłączenia jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa | 266 |
Art. 35a. [Obowiązek informowania o finansowaniu lub dofinansowaniu realizowanego zadania z budżetu państwa lub państwowego funduszu celowego] | 267 |
1. Uwagi ogólne do obowiązków nałożonych na podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych | 268 |
2. Rodzaje zadań odnoszących się do obowiązków nałożonych na podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych | 268 |
Art. 35b. [Działania informacyjne w przypadku zadań dofinansowanych z budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych oraz współfinansowanych ze środków unijnych] | 268 |
Przedmiot regulacji | 268 |
Art. 35c. [Kontrola wykonywania obowiązku informowania o finansowaniu lub dofinansowaniu realizowanego zadania z budżetu państwa lub państwowego funduszu celowego] | 269 |
Przedmiot regulacji | 269 |
Art. 35d. [Delegacja ustawowa] | 269 |
1. Uwagi ogólne do delegacji ustawowej dla Rady Ministrów | 270 |
2. Wybrane pojęcia szczegółowe do delegacji ustawowej dla Rady Ministrów | 270 |
Art. 36. [Obowiązki informacyjne związane z realizacją zasady jawności publicznej gospodarki finansowej] | 271 |
1. Uwagi ogólne do obowiązków informacyjnych wybranych podmiotów | 271 |
2. Ustawowa delegacja dla Ministra Finansów | 272 |
Art. 37. [Upublicznianie niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej] | 273 |
1. Uwagi ogólne do upubliczniania niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej | 273 |
2. Zagadnienia szczegółowe odnoszące się do upubliczniania niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej | 274 |
3. Orzecznictwo sądów administracyjnych odnoszące się do upubliczniania niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej | 275 |
Art. 38. [Ogłaszanie danych o zadłużeniu] | 276 |
Art. 38a. [Ogłaszanie danych o zadłużeniu] | 277 |
Istota regulacji | 277 |
Art. 38b. [Ogłaszanie danych o wyniku nominalnym oraz łącznej dynamice wartości produktu krajowego brutto] | 278 |
Istota regulacji | 278 |
Art. 38c. (uchylony). | 279 |
Art. 39. [Klasyfikowanie dochodów publicznych, wydatków publicznych i przychodów] | 279 |
1. Istota i znaczenie klasyfikacji budżetowej | 279 |
2. Struktura klasyfikacji budżetowej | 281 |
2.1. Klasyfikacja budżetowa a PKD | 281 |
2.2. Działy klasyfikacji budżetowej | 281 |
2.3. Rozdziały klasyfikacji budżetowej | 282 |
2.4. Paragrafy klasyfikacji budżetowej | 283 |
2.5. Klasyfikacja paragrafów przychodów oraz rozchodów | 288 |
3. Szczegółowa klasyfikacja wydatków do zadań z zakresu bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego | 288 |
Art. 40. [Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych] | 289 |
1. Ogólne zasady rachunkowości jednostek SFP | 290 |
2. Szczególne zasady rachunkowości dla jednostek SFP | 292 |
3. Zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetów j.s.t., jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych | 294 |
4. Zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego | 299 |
5. Zasady rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw | |
finansów publicznych | 300 |
6. Sporządzanie sprawozdań finansowych | 302 |
Art. 41. [Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych] | 303 |
1. Istota sprawozdawczości budżetowej | 304 |
2. Rodzaje sprawozdań budżetowych | 305 |
3. Jednostki zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych | 305 |
4. Sposoby sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych | 306 |
5. Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym | 308 |
6. Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych | 309 |
7. Sprawozdawczość budżetowa a naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 312 |
Rozdział | 5 |
Zasady gospodarowania środkami publicznymi | 314 |
Art. 42. [Zasada legalności i niefunduszowania] | 314 |
1. Zasady gospodarowania środkami publicznymi jako część zasad finansów publicznych | 315 |
2. Ustawowa podstawa gromadzenia środków publicznych | 317 |
3. Zasada niefunduszowania (jedności materialnej) budżetu | 318 |
4. Wyjątki od zasady niefunduszowania | 319 |
5. Obowiązek ustalania i dochodzenia należności pieniężnych | 325 |
Art. 43. [Zasada powszechności dostępu do realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych] | 327 |
1. Istota zasady powszechnego dostępu do realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych | 327 |
2. Ograniczenia zasady wyłącznie w drodze ustawy | 328 |
Art. 44. [Zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych] | 329 |
1. Zasady dokonywania wydatków publicznych | 329 |
2. Dokonywanie wydatków przez jednostki SFP na podstawie budżetu i planu finansowego | 330 |
3. Dokonywanie wydatków publicznych zgodnie z przepisami dotyczącymi dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków (zasada legalizmu) | 331 |
4. Standardy dokonywania wydatków publicznych | 333 |
Art. 45. [Zakaz tworzenia fundacji ze środków publicznych] | 334 |
Zakaz tworzenia fundacji ze środków publicznych | 334 |
Art. 46. [Zasada zaciągania zobowiązań ze środków publicznych] | 334 |
1. Zakres podmiotowy komentowanego przepisu | 335 |
2. Pojęcie zobowiązania i jego zaciągnięcie | 336 |
3. Zobowiązania o charakterze dłużnym (zobowiązania zwrotne) | 337 |
4. Zaciąganie zobowiązań a naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 339 |
Art. 47. [Oferta wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji] | 340 |
1. Istota i cel regulacji | 341 |
2. Obowiązek przedstawienia oferty wykonania zadania publicznego | 341 |
Art. 48. [Lokowanie wolnych środków] | 342 |
1. Przedmiot regulacji | 343 |
2. Formy lokowania „wolnych środków” przez jednostki SFP | 344 |
3. Lokowanie wolnych środków a finansowanie potrzeb pożyczkowych i zarządzanie długiem SP | 347 |
Art. 49. [Zakaz obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji | |
oraz obligacji] | 347 |
1. Zakaz obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji | |
oraz obligacji | 348 |
2. Przejmowanie akcji, udziałów oraz obligacji przez ministra właściwego do spraw aktywów państwowych | 348 |
Art. 50. [Wymóg określenia w projektach: skutków finansowych, źródeł sfinansowania oraz limitów wydatków] | 349 |
1. Istota i ogólny cel regulacji | 351 |
2. Zakres podmiotowy oraz geneza komentowanej regulacji | 352 |
3. Skutki finansowe ustaw wpływających na finanse jednostek samorządu terytorialnego | 354 |
Art. 50a. [Publikacja wytycznych zapewniających stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych] | 355 |
Wytyczne Ministra Finansów zapewniające stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych | 355 |
Art. 51. [Roszczenia i zobowiązania wynikające z budżetu państwa] | 356 |
1. Zasada nieroszczeniowego charakteru prawnego budżetu państwa, budżetów j.s.t. oraz planów finansowych jednostek SFP | 356 |
2. Nieroszczeniowy charakter wydatków na subwencje i dotacje | 358 |
Art. 52. [Prognostyczny charakter dochodów i przychodów. Nieprzekraczalny limit wydatków i rozchodów] | 360 |
1. Prognostyczny charakter dochodów i dyrektywny charakter wydatków | 360 |
2. Charakter przychodów i kosztów jednostek gospodarki przybudżetowej (gospodarki budżetowej „netto”) | 363 |
Art. 53. [Odpowiedzialność kierownika za całość gospodarki finansowej jednostki. Powierzenie obowiązków w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki] | 363 |
1. Odpowiedzialność kierownika jednostki SFP za całość jej gospodarki finansowej | 364 |
2. Skuteczne powierzenie pracownikowi jednostki obowiązków w zakresie gospodarki finansowej | 365 |
3. Powierzenie obowiązków pracownikowi a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 366 |
4. Odpowiedzialność kierownika jednostki obsługującej | 368 |
Art. 54. [Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych] | 368 |
1. Status i wymagania stawiane głównemu księgowemu | |
jednostki SFP | 370 |
2. Obowiązki i uprawnienia głównego księgowego jednostki SFP | 371 |
3. Odpowiedzialność głównego księgowego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 373 |
4. Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego jednostki obsługującej | 376 |
Art. 54a. [Ugoda w sprawie spornej należności cywilnoprawnej] | 376 |
1. Znaczenie i cel wprowadzenia regulacji | 377 |
2. Przedmiot ugody, stosowanie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego | 378 |
3. Warunki zawarcia ugody i ich kontekstowe/systemowe odczytywanie | 379 |
3.1. Uwagi wprowadzające | 379 |
3.2. Przedmiotowy zakres zastosowania | 380 |
3.3. Podmiotowy zakres zastosowania | 381 |
3.4. Moment dokonania oceny skutków potencjalnej (projektowanej) ugody. Przypadki, w których wymagana jest opinia Prokuratorii Generalnej | 381 |
4. Ocena skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej | 382 |
4.1. Uwagi wprowadzające | 382 |
4.2. Schemat oceny/analizy skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej – wersja podstawowa (wyjściowa) | 383 |
4.3. Schemat z uwzględnieniem elementów zarządzania organizacją (podmiotem) | 385 |
5. Zawarcie ugody a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zakres ewentualnego zastosowania art. 54a przez podmioty niezaliczane do SFP | 385 |
Art. 55. [Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności cywilnoprawnych] | 387 |
1. Pojęcia ogólne oraz określenie organów administracji rządowej, państwowych jednostek budżetowych i państwowych funduszy celowych | 388 |
2. Pojęcia „należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny” oraz „niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym” | 388 |
Art. 56. [Przesłanki umorzenia w całości należności cywilnoprawnych] | 389 |
1. Pojęcia ogólne | 389 |
2. Umorzenia w ramach tzw. uznania cywilnoprawnego | 389 |
3. Przesłanki udzielania ulgi w spłacie należności | 390 |
3.1. Przesłanka związana ze śmiercią osoby fizycznej i pozostałe warunki | 390 |
3.2. Przesłanka wykreślenia osoby prawnej z właściwego rejestru tych podmiotów i inne warunki | 391 |
3.3. Przesłanka związana z uzasadnionym przypuszczeniem o bezskuteczności egzekucji | 392 |
3.4. Przesłanka likwidacji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej | 393 |
3.5. Przesłanka interesu publicznego | 393 |
4. Ulgi w spłacie należności w orzecznictwie sądów | |
administracyjnych | 395 |
5. Przesłanka dodatkowa zastosowania ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych przy wielości podmiotów zobowiązanych | 396 |
Art. 57. [Ulgi uzasadnione ważnym interesem dłużnika, interesem publicznym, względami społecznymi lub gospodarczymi] | 397 |
1. Uwagi ogólne | 397 |
2. Przesłanki stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych wyłącznie na wniosek | 397 |
3. Stosowanie ulg w spłacie należności cywilnoprawnych w orzecznictwie sądów administracyjnych | 398 |
Art. 57a. [Umorzenie należności zasądzonych na rzecz Skarbu Państwa w postępowaniu związanym z naruszeniem Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności] | 399 |
Zasady umarzania należności zasądzonych na rzecz Skarbu Państwa w postępowaniu związanym z naruszeniem Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności | 400 |
Art. 58. [Właściwość organów uprawnionych do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym] | 401 |
1. Pojęcia ogólne | 402 |
2. Stosowanie ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz jego formy | 403 |
Art. 59. [Delegacja do określenia zasad, sposoby i trybu udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych] | 404 |
1. Pojęcia ogólne | 405 |
2. Możliwości j.s.t. do podjęcia uchwały w sprawie stosowania ulg z urzędu | 406 |
3. Warunki do udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych | 406 |
4. Formy stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych | 407 |
Art. 59a. [Niedochodzenie małych kwotowo należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego] | 407 |
1. Pojęcia ogólne | 407 |
2. Wyłączenia w zakresie niedochodzenia małych kwotowo należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających j.s.t. | 408 |
Art. 60. [Środki publiczne stanowiące niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym] | 408 |
1. Pojęcia ogólne | 409 |
2. Przedmiot regulacji i jego uzasadnienie | 409 |
3. Środki publiczne jako niepodatkowe należności podatkowe w orzecznictwie sądów administracyjnych | 410 |
Art. 61. [Właściwość organów w sprawach niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym] | 411 |
1. Przedmiot regulacji prawnej | 413 |
2. Odpowiednie stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego do spraw nieuregulowanych w komentowanym przepisie | 414 |
Art. 62. [Potrącenie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych] | 415 |
1. Pojęcia ogólne oraz przedmiot regulacji prawnej | 416 |
2. Warunki umożliwiające potrącenia | 416 |
3. Podstawa zastosowania instytucji potrącenia | 417 |
4. Tryb postępowania przy potrąceniu | 418 |
Art. 63. [Potrącenie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych w stosunku do gminy, powiatu i województwa] | 418 |
1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej | 419 |
2. Zawężony krąg tytułów do potrącenia | 419 |
3. Zasady obowiązujące przy potrąceniu | 419 |
Art. 64. [Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym] | 419 |
1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej | 420 |
2. Stosowanie ulg w spłacie niepodatkowych należności | |
budżetowych | 421 |
3. Stosowanie ulg w spłacie niepodatkowych należności budżetowych – zobowiązanym „prowadzącym działalność gospodarczą” | 422 |
3.1. Stosowanie ulg w spłacie należności niestanowiących pomocy publicznej | 423 |
3.2. Stosowanie ulg w spłacie należności stanowiących pomoc de minimis | 424 |
3.3. Udzielanie ulg w spłacie należności stanowiących pomoc publiczną udzielaną na określone cele | 425 |
3.4. Udzielanie ulg w spłacie należności w orzecznictwie sądów administracyjnych | 426 |
Art. 65. [Odpowiedzialność solidarna za zobowiązania z tytułu niepodatkowych należności budżetowych] | 427 |
1. Pojęcia ogólne | 427 |
2. Odpowiedzialność solidarna określona w Kodeksie cywilnym | 428 |
Art. 66. [Egzekucja niepodatkowych należności budżetowych] | 429 |
1. Pojęcia ogólne | 429 |
2. Najważniejsze zasady prowadzenia egzekucji administracyjnej | 429 |
Art. 66a. [Przedawnienie zobowiązania do zwrotu środków] | 430 |
1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej | 431 |
2. Zasady (terminy) przedawnień do zwrotu środków finansowych z UE oraz orzecznictwo sądów administracyjnych | 432 |
Art. 66b. [Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania do zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich – termin wydania decyzji, przedawnienie] | 433 |
1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej | 433 |
2. Zakres podmiotowy oraz termin przedawnienia | 433 |
Art. 67. [Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej w sprawach niepodatkowych należności budżetowych] | 434 |
1. Pojęcia ogólne oraz zakres regulacji prawnych | 434 |
2. Zakres przedmiotowy komentowanego unormowania | 435 |
2.1. Niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym | 435 |
2.2. Administracyjne kary pieniężne | 436 |
Rozdział | 6 |
Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych | 437 |
Art. 68. [Pojęcie i cele kontroli zarządczej] | 437 |
1. Definicja kontroli zarządczej jako równoważna pojęciu zarządzania jednostką SFP | 437 |
2. Cele oraz elementy kontroli zarządczej | 439 |
2.1. Cele podstawowe i szczegółowe | 439 |
2.2. Obligatoryjne elementy kontroli zarządczej | 440 |
Art. 69. [Organy zapewniające funkcjonowanie kontroli zarządczej] | 440 |
1. Obowiązki zarządzających. Poziomy zarządzania (kontroli zarządczej) | 441 |
2. Adekwatność, skuteczność i efektywność kontroli zarządczej oraz zapewnienie jej funkcjonowania (ujęcie przedmiotowe obowiązków podmiotów zarządzających) | 443 |
3. Standardy systemu zarządzania w SFP (kontroli zarządczej) | 445 |
3.1. Uwagi wprowadzające | 445 |
3.2. Elementy kontroli zarządczej | 445 |
4. Szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej | 450 |
4.1. Wytyczne w zakresie samooceny kontroli zarządczej | 450 |
4.2. Wytyczne w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem | 453 |
5. Organizacja kontroli zarządczej a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 454 |
Art. 70. [Plan działalności w ramach kontroli zarządczej i sprawozdanie z jego wykonania. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej] | 456 |
1. Zakres regulacji | 457 |
2. Unormowania szczegółowe w przedmiocie planów działalności oraz sprawozdań | 457 |
Art. 71. [Koordynacja kontroli zarządczej] | 458 |
1. Kompetencje Ministra Finansów – konkretyzacja ogólnie określonego obowiązku | 459 |
2. Charakter regulacji. Realizacja zadań przez MF | 459 |
Dział II | |
Państwowy dług publiczny | 461 |
Rozdział | 1 |
Przepisy ogólne | 463 |
Art. 72. [Tytuły zobowiązań sektora finansów publicznych tworzących państwowy dług publiczny (tzw. tytuły dłużne)] | 463 |
1. Ustalenia terminologiczne w zakresie deficytu i długu publicznego | 463 |
2. Pojęcie długu publicznego | 469 |
3. Podmiotowa struktura długu publicznego | 471 |
4. Zakres przedmiotowy długu publicznego | 472 |
Art. 73. [Obliczanie państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji] | 475 |
1. Uwagi wprowadzające | 475 |
2. Metodologia obliczania państwowego długu publicznego | 475 |
2.1. Wartość nominalna państwowego długu publicznego | 475 |
2.2. Wartość nominalna gwarancji i poręczeń | 477 |
2.3. Wartość nominalna zobowiązań wyrażonych w walutach obcych | 478 |
3. Metodologia obliczania długu publicznego w Unii Euro-pejskiej i w Polsce | 478 |
Art. 74. [Kontrola Ministra Finansów w zakresie państwowego długu publicznego] | 481 |
1. Limit ustawowy a konstytucyjna reguła zadłużenia | 482 |
2. Formy kontroli sprawowanej przez Ministra Finansów | 483 |
Art. 75. [Czteroletnia strategia zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny] | 484 |
1. Charakter strategii zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny | 484 |
2. Treść strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych | 486 |
3. Strategia a ustawa budżetowa | 488 |
Rozdział | 2 |
Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa | 489 |
Art. 76. [Pojęcie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa] | 489 |
Istota regulacji – znaczenie potrzeb pożyczkowych | 489 |
Art. 77. [Uprawnienia Ministra Finansów związane z finansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa] | 491 |
1. Istota zaciągania długu SP | 491 |
2. Rola Ministra Finansów | 492 |
3. Zarządzanie długiem Skarbu Państwa | 493 |
3.1. Istota zarządzania długiem | 493 |
3.2. Operacje dotyczące zarządzania długiem SP | 493 |
3.3. Instrumenty pochodne w procesie zarządzania długiem SP | 494 |
Art. 77a. [Finansowanie potrzeb pożyczkowych przez bezpośrednie przekazanie przez kredytodawcę (pożyczkodawcę) środków do dostawcy sprzętu lub uzbrojenia bez udziału rachunków budżetu państwa] | 496 |
1. Przedmiot regulacji | 496 |
2. Charakter środków z operacji typu eksportowego a konstrukcja budżetu państwa | 497 |
3. Ewidencja przychodu i wydatku a kasowa metoda wykonywania budżetu państwa | 498 |
Art. 78. [Sposoby wykonywania zadań wynikających z zarządzania długiem Skarbu Państwa] | 499 |
1. Przedmiot regulacji | 499 |
2. Zarządzanie dlugiem publicznym a czynności prawne i faktyczne | 499 |
3. Zarządzanie wolnymi środkami budżetu państwa | 500 |
4. Zarządzanie aktywami i pasywami finansowymi | 501 |
Art. 78a. [Upoważnienie Ministra Finansów do przyjmowania wolnych środków w depozyt] | 501 |
1. Uwagi ogólne | 502 |
2. Przyjmowanie w depozyt wolnych środków | 502 |
Art. 78b. [Warunki depozytu u Ministra Finansów] | 502 |
Warunki depozytu składanego u Ministra Finansów | 503 |
Art. 78c. [Czas depozytu i jego zwrot] | 504 |
Obligatoryjne lokowanie wolnych środków w formie depozytu u Ministra Finansów | 504 |
Art. 78d. [Przejęcie w zarządzanie wolnych środków państwowych funduszy celowych] | 505 |
Zarządzanie wolnymi środkami państwowych funduszy celowych przez Ministra Finansów | 505 |
Art. 78e. [Oprocentowanie środków przyjętych w depozyt lub zarządzanie] | 506 |
Ustalanie oprocentowania wolnych środków przekazanych w depozyt lub zarządzanie | 506 |
Art. 78f. [Zlecenie Bankowi Gospodarstwa Krajowego dokonywania wszelkich czynności prawnych i faktycznych związanych z przyjmowaniem wolnych środków w depozyt lub zarządzanie oraz ich zwrotem] | 507 |
Bank Gospodarstwa Krajowego jako podmiot wykonujący czynności związane z przyjmowaniem wolnych środków w depozyt lub zarządzanie | 507 |
Art. 78g. [Delegacja do określenia szczegółowych warunków przekazywania i przyjmowania wolnych środków w depozyt lub zarządzanie] | 508 |
Szczegółowe zasady przyjmowania wolnych środków w depozyt lub zarządzanie | 508 |
Art. 78h. [Dokonywanie operacji finansowych skarbowymi papierami wartościowymi] | 509 |
Obrót określonymi rodzajami skarbowych papierów | |
wartościowych | 509 |
Art. 79. [Umarzanie skarbowych papierów wartościowych] | 510 |
1. Uwagi ogólne | 510 |
2. Umarzanie skarbowych papierów wartościowych w kontekście operacji zarządzania długiem | 510 |
Art. 80. [Zaciąganie pożyczek i kredytów przez Skarb Państwa] | 510 |
1. Istota i zakres regulacji | 511 |
2. Upoważnienie Ministra Finansów | 511 |
Art. 81. [Zaciąganie oraz udzielanie pożyczek i kredytów w celu wsparcia bilansu płatniczego] | 511 |
1. Przedmiot regulacji – pożyczki na wsparcie bilansu płatniczego | 511 |
2. Charakter pożyczek i kredytów w związku ze wsparciem bilansu płatniczego | 512 |
Art. 82. [Limity pożyczek i kredytów] | 513 |
Charakter limitów zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek | 513 |
Art. 83. [Dokonywanie lokat bankowych i innych operacji finansowych przez Ministra Finansów] | 514 |
Zakładanie lokat i przeprowadzanie innych operacji finansowych przez Ministra Finansów | 514 |
Art. 83a. [Rachunki depozytowe Ministra Finansów. Zarządzanie środkami na rachunkach depozytowych i oprocentowanie tych środków] | 515 |
1. Istota i przedmiot regulacji | 516 |
2. Szczegółowe zasady zarządzania środkami zgromadzonymi na rachunkach depozytowych Ministra Finansów | 518 |
Art. 84. [Wyłączenie stosowania przepisów o zamówieniach publicznych oraz przepisów o grach hazardowych do operacji związanych bezpośrednio z zarządzaniem państwowym długiem publicznym] | 518 |
1. Uzasadnienie wyłączenia stosowania określonych regulacji w kontekście zarządzania długiem publicznym | 518 |
2. Grupy przepisów wyłączających | 519 |
Art. 85. [Obowiązki informacyjne Narodowego Banku Polskiego] | 520 |
Uzasadnienie regulacji | 520 |
Rozdział | 3 |
Procedury ostrożnościowe i sanacyjne | 521 |
Art. 86. [Procedury ostrożnościowe i sanacyjne] | 521 |
1. Uwagi wprowadzające | 523 |
2. Procedury ostrożnościowe i sanacyjne | 524 |
3. Terminy wszczynania procedur | 526 |
Art. 86a. [Wyłączenie procedur ostrożnościowych i sanacyjnych | |
w roku 2013] | 527 |
Uzasadnienie wprowadzonych zmian | 527 |
Art. 87. [Elementy programu sanacyjnego] | 529 |
1. Charakter programu sanacyjnego | 529 |
2. Treść programu sanacyjnego | 530 |
3. Znaczenie prawne programu sanacyjnego | 530 |
Art. 88. [Wyłączenia procedur ostrożnościowych i sanacyjnych] | 531 |
Zakres wyłączeń stosowania procedur sanacyjnych a stany nadzwyczajne | 531 |
Rozdział | 4 |
Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez inne niż Skarb Państwa jednostki sektora finansów publicznych | 533 |
Art. 89. [Cele zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych przez j.s.t.] | 533 |
1. Charakter długu jednostki samorządu terytorialnego | 533 |
2. Cele zaciągania zobowiązań finansowych przez jednostki samorządu terytorialnego | 535 |
2.1. Finansowanie przejściowego deficytu budżetowego | 535 |
2.2. Finansowanie planowanego deficytu budżetowego | 536 |
2.3. Spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań | 536 |
2.4. Wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE | 537 |
2.5. Wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych | 537 |
3. Konstruowanie limitów zobowiązań | 538 |
Art. 90. [Pożyczki w państwowych funduszach celowych oraz w państwowych i samorządowych osobach prawnych] | 538 |
Cel i podstawa zaciągania pożyczek | 538 |
Art. 91. [Limit zobowiązań określony w uchwale budżetowej. Opinia RIO o możliwości spłaty kredytu lub pożyczki lub wykupu papierów wartościowych] | 539 |
1. Charakter limitów zobowiązań zaciąganych przez j.s.t. | 540 |
2. Obowiązek uzyskania opinii RIO | 540 |
3. Wyjątki od opiniowania spłaty zobowiązań przez j.s.t. | 542 |
Art. 91a. [Przyjmowanie wolnych środków w depozyt] | 543 |
Depozyt wolnych środków w j.s.t. | 543 |
Art. 92. [Koszty obsługi zobowiązań finansowych jako kolejne ograniczenia zaciągania zobowiązań] | 544 |
Przedmiot regulacji | 544 |
Art. 93. [Zakaz zaciągania zobowiązań, których wartość nominalna należna do zapłaty w dniu wymagalności, wyrażona w złotych, nie została ustalona w dniu zawierania transakcji] | 545 |
1. Przedmiot regulacji | 545 |
2. Wyjątki od zasady zakazu zaciągania zobowiązań wynikającego z art. 93 ust. 1 u.f.p. | 546 |
Art. 94. [Poręczenia i gwarancje udzielane przez j.s.t.] | 547 |
Warunki udzielenia poręczeń i gwarancji | 547 |
Rozdział | 5 |
Zasady i tryb emisji skarbowych papierów wartościowych | 549 |
Art. 95. [Skarbowe papiery wartościowe: definicja, limity, emitenci, zakres odpowiedzialności] | 549 |
1. Istota skarbowych papierów wartościowych | 549 |
2. Cele emisji skarbowych papierów wartościowych | 551 |
3. Rola Ministra Finansów w emisji skarbowych papierów wartościowych | 551 |
Art. 96. [Papiery wartościowe według pierwotnego terminu wykupu] | 552 |
Klasyfikacja skarbowych papierów wartościowych ze względu na termin zapadalności | 552 |
Art. 97. [Delegacja do określenia warunków emitowania skarbowych papierów wartościowych] | 552 |
Upoważnienia ustawowe do wydania rozporządzeń w sprawie skarbowych papierów wartościowych | 553 |
Art. 98. [List emisyjny. Delegacja do określenia szczegółowych warunków emisji skarbowych papierów wartościowych] | 554 |
Charakter i znaczenie listu emisyjnego | 555 |
Art. 99. [Definicja bonu skarbowego] | 556 |
Charakterystyka bonów skarbowych | 556 |
Art. 100. [Definicja obligacji skarbowej] | 557 |
1. Ogólne cechy obligacji skarbowej | 557 |
2. Rodzaje obligacji skarbowych | 558 |
2.1. Różnorodność kryteriów podziału obligacji | 558 |
2.2. Obligacje detaliczne | 558 |
2.3. Obligacje oferowane na rynek hurtowy | 559 |
2.4. Obligacje oferowane na rynki zagraniczne | 560 |
2.5. Obligacje uprawniające do określonych świadczeń niepieniężnych | 560 |
Art. 101. [Definicja skarbowego papieru oszczędnościowego] | 560 |
Charakterystyka skarbowego papieru oszczędnościowego | 561 |
Art. 102. [Skarbowe papiery wartościowe; odpłatność, emisja, rejestracja] | 561 |
Przedmiot regulacji | 562 |
Dział III | |
Wieloletni Plan Finansowy Państwa i ustawa budżetowa | 563 |
Rozdział | 1 |
Wieloletni Plan Finansowy Państwa | 565 |
Art. 103. [Okresowość Wieloletniego Planu Finansowego Państwa] | 565 |
1. Uwagi wprowadzające | 565 |
2. Zakres czasowy Wieloletniego Planu Finansowego Państwa | 566 |
Art. 103a. (uchylony). | 567 |
Art. 104. [Elementy Wieloletniego Planu Finansowego Państwa] | 567 |
1. Program Konwergencji | 567 |
2. Cele wraz z miernikami stopnia ich realizacji, w układzie obejmującym główne funkcje państwa | 569 |
Art. 105. [Wpływ Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na ustawy budżetowe] | 569 |
Wpływ Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na ustawy budżetowe | 570 |
Art. 106. [Tryb uchwalenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa i jego ogłoszenie] | 571 |
1. Tryb przygotowywania i uchwalania WPFP | 571 |
2. Forma prawna WPFP | 572 |
Art. 107. (uchylony). | 572 |
Art. 108. [Sprawozdanie ministrów z realizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa] | 573 |
Sprawozdanie ministrów z realizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa | 573 |
Rozdział | 2 |
Ustawa budżetowa | 574 |
Art. 109. [Ustawa budżetowa] | 574 |
1. Treść ustawy budżetowej | 574 |
2. Pojęcie roku budżetowego | 575 |
3. Zakaz zawierania w ustawie budżetowej przepisów zmieniających inne ustawy | 576 |
Art. 110. [Elementy budżetu państwa] | 576 |
1. Definicja budżetu państwa | 577 |
2. Elementy składowe budżetu | 578 |
Art. 111. [Katalog dochodów budżetu państwa] | 579 |
1. Podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu państwa | 580 |
2. Dochody budżetowe z podatków i opłat | 581 |
Art. 112. [Przeznaczenie wydatków publicznych] | 583 |
Przeznaczenie wydatków budżetu państwa | 584 |
Art. 112a. (uchylony). | 584 |
Art. 112a1. [Mechanizm dostosowania fiskalnego] | 584 |
Art. 112aa. [Stabilizująca reguła wydatkowa] | 586 |
1. Ratio legis regulacji | 591 |
2. Zakres podmiotowy stabilizującej reguły wydatkowej | 593 |
3. Treść stabilizującej reguły wydatkowej | 594 |
Art. 112b–112c. (uchylone). | 597 |
Art. 112d. [Wyłączenia zastosowania stabilizującej reguły wydatkowej] | 597 |
1. Ratio legis regulacji | 599 |
2. Przesłanki zastosowania tzw. klauzuli wyjścia | 600 |
3. Istota tzw. klauzuli wyjścia | 601 |
Art. 112e. [Wyłączenie wydatkowej reguły dyscyplinującej w roku 2013] | 601 |
Wyłączenie stosowania wydatkowej reguły dyscyplinującej | |
w 2013 r. | 601 |
Art. 113. [Pojęcia deficytu i nadwyżki deficytu budżetu państwa. Źródła finansowania deficytu budżetowego] | 602 |
1. Istota deficytu i nadwyżki budżetu państwa | 602 |
2. Źródła pokrycia deficytu budżetu państwa | 603 |
Art. 114. [Klasyfikacja budżetu państwa. Części budżetowe] | 604 |
1. Istota części budżetowych | 605 |
2. Dysponenci części budżetowych | 606 |
Art. 115. [Pożyczki i kredyty udzielane z budżetu państwa] | 607 |
1. Definicja pożyczki i kredytu | 607 |
2. Kredyty zagraniczne | 607 |
3. Kredyty i pożyczki w ustawie budżetowej na 2023 r. | 608 |
Art. 116. [Szczegółowość podziału dochodów oraz wydatków | |
budżetu państwa] | 608 |
1. Zakres regulacji | 609 |
2. Klasyfikacja dochodów budżetowych | 609 |
Art. 117. [Budżet środków europejskich] | 614 |
1. Ratio legis budżetu środków europejskich | 614 |
2. Charakter i zakres BŚE | 615 |
2.1. BŚE jako publiczny plan finansowy | 615 |
2.2. Dwustronność BŚE – jego dochody i wydatki | 617 |
2.3. BŚE a refundacja | 620 |
3. Charakter prawny BŚE i jego relacje z budżetem państwa | 620 |
Art. 118. [Deficyt i nadwyżka budżetu środków europejskich] | 623 |
1. Saldo budżetu środków europejskich | 623 |
2. Odrębny charakter salda BŚE | 624 |
Art. 119. [Szczegółowość podziału dochodów i wydatków budżetu środków europejskich] | 625 |
1. Zasada szczegółowości w BŚE | 625 |
2. Klasyfikowanie dochodów w BŚE | 625 |
3. Klasyfikowanie wydatków w BŚE | 626 |
Art. 120. [Rezerwa celowa w budżecie środków europejskich] | 627 |
Szczególna rezerwa celowa w BŚE | 627 |
Art. 121. [Programy finansowane z udziałem środków europejskich w ustawie budżetowej] | 627 |
Sposób ujmowania programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ustawie budżetowej | 628 |
Art. 122. [Treść załączników do ustawy budżetowej] | 628 |
Zakres regulacji | 629 |
Art. 123. [Treść planów finansowych niektórych jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych] | 630 |
1. Zakres regulacji | 631 |
2. Plany finansowe agencji wykonawczych | 631 |
3. Plany finansowe państwowych funduszy celowych | 632 |
4. Plany finansowe instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych | |
osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 u.f.p. | 633 |
Rozdział | 3 |
Przeznaczenie wydatków budżetu państwa | 634 |
Art. 124. [Systematyka wydatków budżetu państwa] | 634 |
Rodzaje klasyfikacji wydatków | 635 |
Art. 125. [Ujęcie środków własnych UE w ustawie budżetowej] | 636 |
1. Środki (wydatki) budżetu państwa na rzecz budżetu UE – ich charakter i podstawy prawne | 636 |
1.1. Istota pojęcia „środki własne UE” | 636 |
1.2. Podstawy prawne ustalania i przekazywania środków własnych UE | 636 |
2. Charakterystyka dochodów budżetu UE – systemu zasobów własnych | 637 |
2.1. Ograniczoność systemu zasobów własnych | 637 |
2.2. Rodzaje środków przekazywanych do budżetu UE | 639 |
3. Ustalanie wysokości wydatków z tytułu środków własnych UE | 641 |
Art. 126. [Definicja dotacji] | 642 |
1. Definicja dotacji i jej znaczenie | 642 |
2. Celowość i rozliczalność środków dotacyjnych | 645 |
Art. 127. [Definicja dotacji celowych] | 648 |
1. Uwagi wprowadzające | 648 |
2. Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego | 650 |
3. Dotacje celowe na zadania z zakresu mecenatu państwa nad kulturą | 651 |
4. Dotacje celowe na zadania zlecone organizacjom pozarządowym | 651 |
5. Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji | 651 |
6. Dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych | 652 |
7. Dotacje celowe na realizację programów i projektów UE | 652 |
8. Dotacje celowe (zasilenia, wpłaty) z budżetu państwa nieprzewidziane w ustawie o finansach publicznych | 653 |
Art. 128. [Podstawa prawna udzielania dotacji celowych. Limit kwotowy dotacji] | 653 |
1. 80% limit wysokości dotacji na zadania własne j.s.t. i jego konstytucyjność | 654 |
2. Limity ustanawiane w odrębnych ustawach | 655 |
Art. 129. [Określenie dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone odrębnymi ustawami jednostkom samorządu terytorialnego] | 656 |
1. Zasada adekwatności | 656 |
2. Zasada adekwatności a prawo dochodzenia dotacji na drodze sądowej | 657 |
Art. 130. [Dotacje przedmiotowe] | 658 |
1. Definicja dotacji przedmiotowej | 659 |
2. Podstawa prawna udzielania dotacji przedmiotowych | 659 |
Art. 131. [Dotacje podmiotowe] | 661 |
1. Definicja dotacji podmiotowej | 661 |
2. Dotacje podmiotowe w orzecznictwie | 661 |
Art. 132. [Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji] | 662 |
1. Uwagi wprowadzające | 663 |
2. Inwestycje państwowych jednostek budżetowych | 663 |
3. Dotacje inwestycyjne dla jednostek niezaliczanych do SFP | 664 |
4. Dotacje inwestycyjne dla organizacji pozarządowych | 664 |
5. Dotacje inwestycyjne w ramach umów o partnerstwie publiczno-prywatnym | 664 |
Art. 133. [Limit kwoty dotacji celowych dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych] | 666 |
Limit wysokości dotacji inwestycyjnej dla jednostki niezaliczanej | |
do SFP | 666 |
Art. 133a. [Ocena stopnia realizacji założonych celów dotowanych inwestycji] | 667 |
Istota i ocena regulacji | 667 |
Art. 133b. [Niewiążąca opinia ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w przedmiocie sposobu realizacji inwestycji] | 668 |
Niewiążąca opinia ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w przedmiocie sposobu realizacji inwestycji w formule PPP | 668 |
Art. 133c. [Wniosek o wydanie niewiążącej opinii] | 669 |
Wniosek o wydanie niewiążącej opinii | 670 |
Art. 133d. [Wydanie niewiążącej opinii] | 671 |
Zakres i termin wydania niewiążącej opinii | 671 |
Art. 133e. [Zasady ujawniania treści wydanej niewiążącej opinii] | 672 |
Zasady ujawniania treści wydanej niewiążącej opinii | 672 |
Art. 134. [Delegacja do określenia szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa] | 673 |
Delegacja do określenia szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa | 673 |
Art. 135. [Zgoda na zakup lub budowę nieruchomości] | 674 |
Geneza regulacji. Zgoda na zakup lub budowę nieruchomości | 674 |
Art. 136. [Programy wieloletnie] | 675 |
1. Ewolucja regulacji programów wieloletnich | 676 |
2. Istota programów wieloletnich | 676 |
3. Programy wieloletnie a strategie rozwoju | 677 |
Art. 137. [Delegacja do określenia sposobu finansowania zadań realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu bezpieczeństwa państwa] | 677 |
1. Uwagi wprowadzające | 677 |
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z 3.12.2010 r. | 678 |
Rozdział | 4 |
Tryb opracowywania i uchwalania budżetu państwa | 679 |
Art. 138. [Założenia projektu budżetu państwa. Materiały do projektu ustawy budżetowej] | 679 |
1. Założenia projektu budżetu | 680 |
2. Materiały do projektu ustawy budżetowej | 682 |
3. Istota noty budżetowej | 683 |
Art. 139. [Przygotowanie projektu ustawy budżetowej] | 683 |
1. Opracowanie projektu ustawy budżetowej | 683 |
2. Autonomia budżetowa wybranych organów i jednostek | 684 |
Art. 140. [Rezerwa ogólna i rezerwy celowe] | 684 |
1. Istota rezerw budżetowych | 685 |
2. Rezerwa ogólna | 685 |
3. Rezerwy celowe | 686 |
4. Limity rezerw w ustawie budżetowej | 686 |
Art. 141. [Uchwalenie i przedłożenie projektu ustawy budżetowej] | 687 |
Uchwalenie i przedłożenie projektu ustawy budżetowej | 687 |
Art. 142. [Uchwalenie i przedłożenie projektu ustawy budżetowej] | 688 |
1. Zakres regulacji | 690 |
2. Uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na 2023 r. | 690 |
3. Planowanie w układzie zadaniowym | 691 |
4. Odrębności w zakresie treści uzasadnienia w przypadku wyłączenia stosowania stabilizującej reguły wydatkowej | 692 |
Art. 143. [Termin opracowania i przekazania projektów planów | |
finansowych] | 692 |
Projekty planów finansowych | 693 |
Art. 144. [Projekt ustawy o prowizorium budżetowym] | 693 |
1. Prowizorium budżetowe w świetle regulacji konstytucyjnej | 694 |
2. Prowizorium budżetowe w świetle regulacji ustawowej | 695 |
Art. 145. [Prowadzenie gospodarki finansowej na podstawie projektu ustawy] | 695 |
1. Prowadzenie gospodarki finansowej na podstawie projektu ustawy i ubiegłorocznej ustawy | 696 |
2. Zasada dyskontynuacji prac parlamentarnych w zakresie projektu ustawy budżetowej | 697 |
Rozdział | 5 |
Wykonywanie ustawy budżetowej | 701 |
Art. 146. [Plany finansowe jednostek podległych dysponentom części budżetowych] | 701 |
1. Wykonywanie ustawy budżetowej | 701 |
2. Procedura dostosowywania treści planów finansowych jednostek podległych | 702 |
3. Trójszczeblowa struktura dysponentów budżetowych | 704 |
Art. 147. [Harmonogram realizacji wydatków] | 706 |
1. Istota harmonogramu | 707 |
2. Tryb sporządzania harmonogramu wykonania budżetu państwa na rok 2023 | 708 |
3. Kwestia obowiązku publikacji harmonogramu | 709 |
Art. 148. [Obowiązki informacyjne dysponentów części budżetowej] | 709 |
1. Termin przekazania informacji | 710 |
2. Zakres obowiązku informacyjnego | 710 |
3. Ostateczna informacja o kwotach a plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej | 711 |
Art. 149. [Terminy przekazywania dotacji celowych] | 711 |
1. Dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami | 712 |
2. Dotacje celowe przekazywane przez Szefa KBW | 713 |
3. Dotacje celowe przekazywane przez dyrektorów urzędów statystycznych | 714 |
4. Przekazywanie dotacji celowych w świetle art. 49 u.d.j.s.t. i art. 149 u.f.p. i konsekwencje przekazania dotacji z naruszeniem terminu i w niepełnej wysokości | 714 |
Art. 150. [Umowa dotacyjna] | 715 |
1. Ewolucja regulacji i jej zakres podmiotowy | 716 |
2. Istota i charakter prawny umowy dotacyjnej | 716 |
3. Elementy umowy dotacyjnej | 718 |
Art. 151. [Umowa dotacyjna między dysponentem części budżetowej a organizacją pozarządową] | 719 |
1. Uwagi wprowadzające | 720 |
2. Istota umowy dotacyjnej z organizacją pozarządową | 720 |
3. Odpowiedzialność organizacji pozarządowej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 721 |
4. Odpowiedzialność dotującego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | 722 |
Art. 152. [Obowiązki ewidencyjne podmiotów dotowanych. Rozliczenie i zwrot dotacji] | 722 |
1. Obowiązki ewidencyjne podmiotów dotowanych | 722 |
2. Decyzja w sprawie zwrotu dotacji | 723 |
Art. 153. [Zapewnienia finansowania lub dofinansowania przez Ministra Finansów] | 724 |
1. Uwagi wprowadzające | 725 |
2. Procedura zapewnienia finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa realizacji przedsięwzięcia | 725 |
3. Procedura zmiany udzielonego zapewnienia finansowania lub dofinansowania przedsięwzięcia z budżetu państwa | 727 |
Art. 154. [Tryb dzielenia rezerw celowych budżetu państwa] | 727 |
1. Rezerwy celowe w procesie wykonywania ustawy budżetowej | 728 |
2. Uprawnienia w zakresie podziału rezerw celowych | 730 |
3. Terminy podziału rezerw celowych | 730 |
4. Zmiana przeznaczenia rezerwy celowej | 731 |
Art. 155. [Dysponowanie rezerwą ogólną] | 731 |
1. Zjawisko marginalizacji znaczenia rezerwy ogólnej przed pandemią COVID-19 i stan obecny | 732 |
2. Szczegółowe rozwiązania w zakresie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa – kompetencje Prezesa Rady Ministrów | 732 |
3. Szczegółowe rozwiązania w zakresie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa – kompetencje Ministra Finansów | 733 |
4. Częściowe wyłączenie stosowania przepisów dotyczących rezerwy ogólnej | 733 |
Art. 156. [Powiadomienie o podziale rezerw, których dysponentami są wojewodowie] | 734 |
1. Podział rezerwy przez wojewodów | 734 |
2. Niedostateczna regulacja podziału rezerwy przez wojewodów | 734 |
Art. 157. [Środki niepodzielone przez wojewodów w ramach rezerwy] | 734 |
Środki nierozdzielone przez wojewodów | 735 |
Art. 158. [Dysponowanie rezerwą ogólną i rezerwami celowymi w razie wprowadzenia stanów nadzwyczajnych] | 735 |
1. Stany nadzwyczajne | 735 |
2. Rezerwy celowe w stanach nadzwyczajnych | 735 |
3. Inne rozwiązania uelastyczniające gospodarkę budżetową podczas trwania stanów wyjątkowych oraz w sytuacjach nadzwyczajnych | 736 |
Art. 159. [Podmiot kierujący wykonywanie budżetu państwa] | 737 |
Uprawnienia i obowiązki Rady Ministrów związane z kierowaniem wykonaniem budżetu państwa | 737 |
Art. 160. [Delegacja do określenia organów uprawnionych do dokonywania określonych rodzajów wydatków oraz wytycznych dotyczących wydatków] | 739 |
Delegacja ustawowa i treść ewentualnych rozporządzeń RM w sprawie wykonywania budżetu | 740 |
Art. 161. [Zobowiązania na okres dłuższy niż rok budżetowy w ramach realizacji współpracy rozwojowej na terytoriach uznanych za strefę działań wojennych] | 741 |
1. Wyjątek od zasady roczności | 741 |
2. Uprawnienie do wydania rozporządzenia | 741 |
3. Współpraca rozwojowa | 741 |
4. Finansowanie przygotowania i działania jednostek wojskowych poza granicami Polski | 742 |
Art. 162. [Zasady gospodarki finansowej obowiązujące w toku wykonywania budżetu państwa] | 743 |
1. Pojęcie zasad gospodarki finansowej obowiązujące w toku wykonywania budżetu państwa | 744 |
2. Zasada legalności i terminowości gromadzenia dochodów | 744 |
3. Zasada pełnej i terminowej realizacji zadań | 746 |
4. Zasada planowości | 746 |
5. Zasada celowości wydatkowania środków publicznych | 746 |
6. Zasada oszczędności wydatkowania środków publicznych | 747 |
7. Zasada efektywności wydatkowania środków publicznych | 748 |
8. Zasada wyboru najkorzystniejszej oferty przy zlecaniu zadań | 748 |
Art. 163. [Gromadzenie przez państwowe jednostki budżetowe mające siedzibę poza granicami RP środków na wydzielonym rachunku bankowym] | 749 |
1. Powiązanie jednostek budżetowych z budżetem macierzystym | 749 |
2. Dochody, które mogą być gromadzone na wydzielonym rachunku bankowym | 750 |
3. Zakres podmiotowy komentowanej regulacji | 751 |
Art. 164. [Realizowanie wydatków nieprzewidzianych] | 752 |
1. Realizowanie wydatków nieprzewidzianych – uwagi | |
wprowadzające | 752 |
2. Zakres przedmiotowy – typy wydatków nieprzewidzianych | 753 |
3. Tryby realizacji wydatków nieprzewidzianych | 753 |
Art. 165. [Pierwszeństwo wydatków na obsługę długu Skarbu Państwa] | 754 |
1. Zasada pierwszeństwa wydatków na obsługę długu Skarbu | |
Państwa | 755 |
2. Przenoszenie wydatków na podstawie art. 165 u.f.p. | 755 |
Art. 166. [Księgowanie środków finansowych z transakcji na instrumentach pochodnych] | 756 |
1. Instrumenty pochodne | 756 |
2. Istota komentowanego przepisu | 757 |
Art. 167. [Wpłaty środków własnych UE do jej budżetu] | 757 |
1. Przedmiot regulacji | 757 |
2. Środki własne UE | 758 |
Art. 167a. [Przekazanie dodatkowych środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych] | 759 |
1. Możliwość przekazania przez Ministra Obrony Narodowej do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych środków na realizację zadań Funduszu | 759 |
2. Zakres podmiotowy regulacji | 760 |
Art. 168. [Zwrot niewykorzystanych w terminie dotacji z budżetu państwa] | 760 |
1. Uwagi wprowadzające | 761 |
2. Odsetki od kwot zwracanych dotacji | 761 |
3. Wykorzystanie dotacji poprzez realizację celów | 762 |
4. Termin zwrotu niewykorzystanej dotacji a zasada roczności | 763 |
Art. 169. [Zwrot dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości] | 763 |
1. Istota i geneza regulacji | 764 |
2. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem | 765 |
3. Dotacja pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości | 766 |
4. Decyzja w sprawie zwrotu dotacji | 766 |
5. Odpowiedzialność karna skarbowa zawiązana z udzielaniem i wykorzystywaniem dotacji | 767 |
Art. 170. [Terminy zmiany kwot dotacji celowych] | 767 |
1. Terminy zmian kwot dotacji celowych udzielanych j.s.t. Ratio legis regulacji | 767 |
2. Przesłanki wyłączające obowiązek zachowywania terminów | 768 |
Art. 171. [Przeniesienia wydatków pomiędzy podziałkami klasyfikacji przez dysponentów części budżetowych] | 768 |
1. Virement – przenoszenie wydatków pomiędzy podziałkami klasyfikacji budżetowej | 769 |
2. Podmioty uprawnione do przenoszenia wydatków | 770 |
3. Procedura dokonywania przeniesień | 773 |
4. Przekroczenie uprawnień w zakresie dokonywania przeniesień | 774 |
Art. 172. [Przeniesienia planowanych dochodów i wydatków w razie zniesienia lub przekształcenia ministerstwa] | 774 |
Zakres regulacji | 775 |
Art. 173. [Wykorzystanie środków przeznaczonych na finansowanie programów wieloletnich] | 775 |
1. Środki przeznaczone na finansowanie programów wieloletnich | 775 |
2. Niewykorzystane środki | 776 |
3. Wyłączenie stosowania regulacji | 776 |
Art. 174. [Kontrola wykonania budżetu przez Ministra Finansów] | 776 |
1. Istota komentowanej regulacji | 776 |
2. Ogólna kontrola wykonywania budżetu jako zadanie Ministra Finansów | 777 |
Art. 175. [Kontrola wykonania budżetu przez dysponentów części budżetowych] | 778 |
1. Nadzór i kontrola sprawowana przez dysponentów | 779 |
2. Zakres przedmiotowy kontroli i nadzoru dysponentów części budżetowych w zakresie wykonywania ustawy budżetowej | 779 |
3. Kryteria kontroli i nadzoru sprawowanych przez dysponentów części budżetowych | 780 |
4. Instrumenty nadzoru sprawowanego przez dysponentów części budżetowych | 780 |
5. Zasady kontroli i nadzoru przy korzystaniu ze służbowych kart płatniczych | 781 |
6. Pozostałe kluczowe kompetencje dysponentów części budżetowych związane z wykonaniem budżetu państwa | 783 |
Art. 175a. [Cele prowadzenia przeglądu wydatków; podmioty wyłączone spod przeglądu] | 783 |
1. Istota przeglądów wydatków (kosztów) jednostek SFP | 783 |
2. Problemy występujące w dotychczasowej praktyce przeglądów wydatków | 784 |
3. Cele prowadzenia przeglądów wydatków | 786 |
4. Zakres podmiotowy uprawnień MF w zakresie prowadzenia przeglądów wydatków | 788 |
Art. 175b. [Plan przeglądu wydatków] | 788 |
1. Sporządzanie planu przeglądu wydatków | 789 |
2. Przeglądy prowadzone na podstawie planu przeglądu wydatków i poza planem przeglądu | 790 |
Art. 175c. [Program przeglądu wydatków] | 790 |
1. Treść programu przeglądu wydatków | 791 |
2. Procedura sporządzania programów przeglądów | 791 |
Art. 175d. [Podmioty uczestniczące w przeglądzie wydatków] | 791 |
Podmioty uczestniczące w przeglądzie wydatków | 792 |
Art. 175e. [Dokumentowanie przeglądu wydatków; raport] | 792 |
1. Raport | 793 |
2. Kwestia obligatoryjności zastosowania propozycji zmian w zakresie jakości wydatków publicznych zawartych w raporcie | 793 |
Art. 175f. [Delegacja ustawowa] | 794 |
1. Delegacja ustawowa | 795 |
2. Projekt rozporządzenia | 795 |
Art. 175g. [Wytyczne w zakresie prowadzenia przeglądu wydatków] | 797 |
Wytyczne w zakresie prowadzenia przeglądu wydatków | 797 |
Art. 175h. [Obowiązki informacyjne podmiotów, których wydatki podlegają przeglądowi wydatków] | 798 |
Obowiązek przekazania dokumentów, informacji i danych | 798 |
Art. 176. [Ocena planowania i gospodarowania środkami publicznymi] | 799 |
1. Istota kontroli sprawowanej na podstawie art. 176 u.f.p. | 799 |
2. Osoby uprawnione do prowadzenia kontroli | 800 |
Art. 177. [Decyzja o blokowaniu planowanych wydatków] | 801 |
1. Istota i charakter prawny blokowania wydatków | 802 |
2. Niegospodarność jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych | 802 |
3. Opóźnienia w realizacji zadań jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych | 803 |
4. Nadmiar posiadanych środków jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych | 804 |
5. Naruszenie zasad gospodarki finansowej jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych | 804 |
6. Podmioty uprawnione do blokowania wydatków budżetowych | 804 |
7. Specyfika rezerw celowych tworzonych na podstawie art. 177 ust. 6 u.f.p. | 805 |
Art. 178. [Utworzenie nowej rezerwy celowej na realizację opóźnionych programów] | 806 |
1. Istota blokowania wydatków na programy wykorzystujące środki europejskie | 806 |
2. Zakres przedmiotowy komentowanego przepisu | 806 |
3. Tryb zmiany przeznaczenia środków | 807 |
Art. 179. [Blokowanie planowanych wydatków w przypadku zagrożenia realizacji ustawy budżetowej] | 807 |
1. Zagrożenie realizacji ustawy budżetowej jako przesłanka podjęcia decyzji o blokowaniu na czas oznaczony planowanych wydatków budżetu państwa | 808 |
2. Definicja blokowania na czas oznaczony planowanych wydatków budżetu państwa | 808 |
3. Zakres przedmiotowy blokowania planowanych wydatków budżetu państwa | 809 |
4. Tryb procedury blokowania na podstawie art. 179 u.f.p. | 810 |
Art. 180. [Przeniesienia planowanych wydatków w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego] | 810 |
1. Przenoszenie wydatków na podstawie art. 180 u.f.p. | 811 |
2. Forma prawna | 811 |
Art. 180a. [Przeniesienia planowanych wydatków w przypadku stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii] | 811 |
1. Porównanie przenoszenia na gruncie art. 180 i 180a u.f.p. | 812 |