Finanse publiczne. Komentarz

-17%

RODZAJ DOSTĘPU

267,26  322,00

Format: pdf

Cena początkowa: 322,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 267,26 zł  


267,26

w tym VAT

Komentarz zawiera przejrzystą i wyczerpującą analizę przepisów ustawy o finansach publicznych, a także uwzględnia bogatą literaturę przedmiotu oraz orzecznictwo. W celu przystępnego omówienia problematycznych zagadnień, autorzy posługują się tabelami i schematami.W publikacji omówiono m.in.:• fundamentalne zasady prowadzenia publicznej gospodarki finansowej,• organizację sektora finansów publicznych,• gospodarowanie środkami europejskimi oraz innymi środkami pochodzącymi ze źródeł zagranicznych,• istotę i zakres planowania budżetowego i wieloletniego planowania finansowego,• nadzór nad wykonywaniem budżetu,• udzielanie i rozliczanie dotacji,• cele i zasady prowadzenia kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego,• procedurę budżetową w odniesieniu do budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.W przypadku przepisów mających istotne znaczenie dla funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych akcentowane były potencjalne problemy interpretacyjne, możliwe ich rozwiązanie oraz powiązanie z innymi regulacjami.Książka przeznaczona jest dla osób zatrudnionych w państwowych i samorządowych jednostkach sektora finansów publicznych, członków organów jednostek samorządu terytorialnego, pracowników regionalnych izb obrachunkowych, audytorów wewnętrznych oraz prawników specjalizujących się w prawie finansów publicznych i obsłudze prawnej różnych podmiotów sektora finansów publicznych.


Rok wydania2024
Liczba stron1220
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8358-250-4
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Skorowidz rzeczowy    55
   Wykaz skrótów    67
   Przedmowa    79
   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych    81
   Dział I
   Zasady finansów publicznych    83
   Rozdział    1
   Przepisy ogólne    85
   Art. 1. [Zakres regulacji]    85
   1. Zakres regulacji ustawowej. Miejsce ustawy o finansach publicznych w systemie źródeł prawa finansowego    86
   2. Charakter i rola przepisu    87
   Art. 2. [Definicje legalne]    88
   1. Uwagi ogólne    89
   2. Definicje dotyczące podmiotów    89
   2.1. Podmioty ze struktury SFP    89
   2.2. Organizacje pozarządowe    93
   3. Pozostałe definicje    93
   3.1. Układ zadaniowy    93
   3.2. Odrębne ustawy, środki europejskie oraz scenariusz makroekonomiczny    97
   Art. 3. [Normatywne pojęcie finansów publicznych]    98
   1. Definicja finansów publicznych, jej rozumienie i znaczenie    99
   2. Charakter (w tym „niekompletność”) definicji. Konieczność uwzględniania regulacji dotyczących podmiotów    100
   Art. 3a. [Wyłączenie obowiązku uzyskania opinii prawnej Prokuratorii Generalnej]    101
   1. Przedmiot wyłączenia    101
   2. Cel wyłączenia    102
   Art. 4. [Zakres podmiotowy stosowania ustawy]    103
   1. Uwagi ogólne. Przedmiot regulacji i jej charakter    103
   2. Jednostki SFP    103
   3. Inne podmioty niż jednostki SFP    104
   4. Związki metropolitalne oraz związki gmin i powiatów    106
   Rozdział    2
   Środki publiczne, nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych    107
   Art. 5. [Środki publiczne. Daniny i inne dochody publiczne. Przychody publiczne. Bezzwrotne środki zagraniczne]    107
   1. Definiowanie środków publicznych – ujęcie teoretycznoprawne    109
   2. Definicja środków publicznych w ustawie o finansach publicznych na tle regulacji konstytucyjnych    111
   3. Status „publiczności” środków publicznych (nabycie, utrata statusu) – zasady, wyjątki oraz ich wpływ na stosowanie reżimu ustawy o finansach publicznych    113
   4. Rodzaje środków publicznych    115
   5. Klasyfikacja środków publicznych ze względu na podmioty i formy publicznej gospodarki finansowej    118
   5.1. Budżetowe środki publiczne (środki finansowe budżetu publicznego: centralnego lub samorządowego)    118
   5.2. Dochody oraz przychody budżetu – kryterium rozróżnienia    121
   5.3. Środki publiczne pozabudżetowych form SFP (pozabudżetowe środki publiczne)    122
   Art. 6. [Przeznaczenie środków publicznych. Kategorie rozchodów publicznych]    123
   1. Zakres regulacji    123
   2. Pojęcie wydatków    124
   3. Pojęcie rozchodów    124
   Art. 7. [Nadwyżka i deficyt sektora finansów publicznych]    125
   1. Charakter regulacji i jej znaczenie    125
   2. Metodologia obliczania wyniku finansowego SFP. Dane w przedmiocie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych    126
   Rozdział    3
   Jednostki sektora finansów publicznych    127
   Art. 8. [Tworzenie jednostek sektora finansów publicznych]    127
   1. Zakres regulacji    127
   2. Formy jednostek SFP    127
   3. Ustawowa forma jednostek SFP – dwa znaczenia (forma przewidziana ustawą o finansach publicznych oraz tworzenie na podstawie odrębnej ustawy)    128
   Art. 9. [Podmioty tworzące sektor finansów publicznych]    129
   1. Istota i cele SFP – uzasadnienie funkcjonowania    130
   2. Sektor finansów publicznych a sektor publiczny oraz sektor instytucji rządowych i samorządowych (general government sector)    131
   3. Jednostki sektora finansów publicznych – znaczenie pojęcia i status prawny    134
   3.1. „Jednostka SFP” – wieloznaczność terminu    134
   3.2. Skarb Państwa a sektor finansów publicznych    135
   3.3. Wyłączenia z zakresu SFP i proces debudżetyzacji finansów publicznych    136
   4. Gospodarka finansowa jednostek SFP i metody jej prowadzenia    138
   4.1. Klasyczny podział metod prowadzenia gospodarki finansowej w SFP    138
   4.1.1. Dualizm metod prowadzenia publicznej gospodarki finansowej    138
   4.1.2. Niedoskonałości podziału metod budżetowania na brutto i netto    141
   4.2. Propozycja nowej typologii metod prowadzenia publicznej gospodarki finansowej    142
   5. Katalog jednostek SFP    143
   Art. 10. [Stosowanie zasad gospodarki finansowej do niektórych jednostek sektora finansów publicznych]    161
   Podstawy prawne prowadzenia gospodarki finansowej przez jednostki SFP    161
   Art. 11. [Pojęcie, statut i plan finansowy jednostki budżetowej]    163
   1. Istota jednostki budżetowej i jej znaczenie w realizacji zadań publicznych    163
   1.1. Ogólne znaczenie jednostek budżetowych w funkcjonowaniu administracji publicznej    163
   1.2. Jednostki budżetowe świadczące obsługę administracyjną organów władzy publicznej    164
   1.3. Jednostki budżetowe realizujące zadania publiczne (świadczące usługi publiczne) powierzone    166
   2. Status prawny    169
   3. Gospodarka finansowa jednostek budżetowych i ich plany finansowe    171
   Art. 11a. [Wydzielony rachunek dochodów w oświatowych jednostkach budżetowych]    176
   1. Wyodrębniony rachunek dochodów jednostek oświatowych jako wyjątek w gospodarce finansowej jednostek budżetowych    177
   2. Przesłanki utworzenia wyodrębnionego rachunku    177
   3. Środki finansowe na wyodrębnionym rachunku a budżet państwa    178
   4. Wyodrębniony rachunek jednostek oświatowych a dyscyplina finansów publicznych    179
   Art. 12. [Utworzenie, łączenie i likwidacja jednostek budżetowych]    179
   1. Forma prawna tworzenia jednostek budżetowych i ich
   kategoryzacja    180
   2. Nadawanie statutu jednostkom budżetowym i wyposażanie w mienie    181
   3. Likwidacja i łączenie jednostek budżetowych oraz ich skutki    183
   Art. 13. [Jednostka budżetowa realizująca zadania na rzecz administracji rządowej]    184
   Szczególny charakter jednostek budżetowych tworzonych przez Prezesa Rady Ministrów    184
   Art. 14. [Samorządowe zakłady budżetowe jako jednostki wykonujące zadania własne samorządu terytorialnego]    185
   Zakres funkcjonowania samorządowych zakładów budżetowych    186
   Art. 15. [Gospodarka finansowa samorządowych zakładów budżetowych]    187
   1. Odpłatne wykonywanie zadań przez samorządowy zakład budżetowy    188
   2. Plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego    189
   3. Dotacje dla samorządowych zakładów budżetowych    190
   4. Nadwyżka środków obrotowych    192
   Art. 16. [Tworzenie, łączenie i likwidacja samorządowych zakładów budżetowych]    193
   1. Tworzenie samorządowego zakładu budżetowego    193
   2. Przekształcanie, łączenie oraz likwidacja samorządowego zakładu budżetowego    194
   Art. 17. [Delegacja do określenia sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych]    195
   1. Sposób wykonania delegacji ustawowej    196
   2. Wykonanie delegacji z art. 17 ust. 2 u.f.p.    196
   Art. 18. [Definicja agencji wykonawczej]    197
   1. Powołanie agencji wykonawczych    197
   2. Istota agencji wykonawczych    198
   3. Podstawy prawne agencji wykonawczych funkcjonujących w 2023 r.    200
   Art. 19. [Podstawy prawne działania agencji wykonawczej]    201
   1. Wprowadzenie    201
   2. Statut agencji wykonawczych    201
   3. Delegacja ustawowa    202
   Art. 20. [Podstawy prawne prowadzenia gospodarki finansowej agencji wykonawczej]    203
   1. Wprowadzenie    203
   2. Gospodarka finansowa agencji wykonawczej na przykładzie Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego    203
   Art. 21. [Roczny plan finansowy agencji wykonawczej]    205
   1. Wprowadzenie    206
   2. Plany finansowe agencji wykonawczych w ujęciu memoriałowym i kasowym    206
   3. Opracowanie i zmiana planów finansowych agencji    207
   4. Dotacje udzielane z budżetu państwa    209
   5. Zaciąganie przez agencje wykonawcze zobowiązań wieloletnich    212
   6. Delegacja ustawowa    212
   Art. 22. [Rozliczenie nadwyżki środków finansowych agencji wykonawczej]    212
   Rozliczenie nadwyżki środków finansowych agencji wykonawczej    213
   Art. 23. [Instytucja gospodarki budżetowej; pojęcie, utworzenie i rejestracja]    215
   1. Istota instytucji gospodarki budżetowej    216
   2. Tworzenie instytucji gospodarki budżetowej    218
   3. Zadania, jakie można powierzyć instytucjom gospodarki budżetowej. Problem samofinansowania się instytucji    218
   4. Możliwość przekształcenia instytutu badawczego w instytucję gospodarki budżetowej. Inne ustawowe wskazania do tworzenia instytucji gospodarki budżetowej    227
   5. Obecnie funkcjonujące instytucje gospodarki budżetowej. Zjawisko odchodzenia od tej formy prowadzenia gospodarki finansowej    227
   Art. 24. [Gospodarka finansowa instytucji gospodarki budżetowej]    229
   1. Plan finansowy jako podstawa działalności finansowej instytucji gospodarki budżetowej    230
   2. Zmiany w planie finansowym instytucji podczas roku budżetowego    230
   3. Lokaty wolnych środków    230
   4. Praktyka dotowania instytucji gospodarki budżetowej    231
   Art. 25. [Mienie, należności i zobowiązania likwidowanej instytucji gospodarki budżetowej]    232
   Mienie, należności i zobowiązania likwidowanej instytucji gospodarki budżetowej    233
   Art. 26. [Statut i regulamin organizacyjny instytucji gospodarki budżetowej]    233
   1. Statut instytucji gospodarki budżetowej    234
   2. Regulamin organizacyjny    234
   Art. 27. [Dyrektor instytucji gospodarki budżetowej]    234
   1. Obowiązki dyrektora instytucji gospodarki budżetowej    235
   2. Tryb przygotowywania rocznego planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej    235
   Art. 28. [Gospodarka finansowa instytucji gospodarki budżetowej]    236
   1. Pojęcie mienia instytucji gospodarki budżetowej    236
   2. Podstawowe zasady gospodarowania mieniem instytucji gospodarki budżetowej    237
   3. Zasada zarządzania mieniem w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki    238
   4. Zasada zachowania należytej staranności    238
   5. Zasada samodzielności gospodarowania mieniem    239
   6. Zasada efektywności wykorzystania mienia    239
   7. Fundusz instytucji gospodarki budżetowej    239
   8. Fundusz zapasowy instytucji gospodarki budżetowej    240
   Art. 29. [Gospodarka finansowa państwowego funduszu celowego]    240
   1. Przyczyny tworzenia funduszy celowych    241
   2. Definicja i istota państwowego funduszu celowego    241
   3. Brak osobowości prawnej państwowych funduszy celowych    243
   4. Wymóg co do źródeł przychodów    246
   5. Wyraźne określenie w ustawie formy prawnej funduszu celowego    247
   6. Roczny plan finansowy jako podstawa gospodarki finansowej państwowego funduszu celowego    247
   Art. 30. [Utworzenie i gospodarka finansowa państwowych i samorządowych osób prawnych]    249
   1. Definicje państwowej oraz samorządowej osoby prawnej    249
   2. Zakres podmiotowy państwowych i samorządowych osób prawnych    250
   3. Gospodarka finansowa państwowych i samorządowych osób prawnych    251
   Art. 31. [Plan finansowy państwowych i samorządowych osób prawnych]    252
   Szczegółowość planu finansowego państwowych i samorządowych osób prawnych    253
   Art. 32. [Obowiązek sporządzania planów finansowych w układzie zadaniowym]    254
   Plany finansowe w układzie zadaniowym    254
   Rozdział    4
   Jawnoś? i?przejrzysto?? finans?w publicznych ć i przejrzystość finansów publicznych    255
   Art. 33. [Zasada jawności gospodarowania środkami publicznymi]    255
   1. Istota zasady jawności finansów publicznych    255
   2. Wyłączenia odnoszące się do zasady jawności finansów
   publicznych    256
   Art. 34. [Formy jawności gospodarowania środkami publicznymi]    258
   1. Uwagi ogólne do zasady gospodarowania środkami publicznymi (zasada jawności finansów publicznych)    259
   2. Zagadnienia szczegółowe odnoszące się do zasady gospodarowania środkami publicznymi (zasada jawności finansów publicznych)    259
   3. Realizacja zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi (zasada jawności finansów publicznych) w odniesieniu do budżetu j.s.t.    260
   Art. 34a. [Rejestr umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych]    261
   1. Uwagi ogólne o obowiązku prowadzenia przez Ministra Finansów rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz daty jego wejścia w życie    262
   2. Zasady odnoszące się do obowiązku prowadzenia przez Ministra Finansów rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych    263
   Art. 34b. [Kara za naruszenie obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych]    264
   Odpowiedzialność karna odnosząca się do rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych oraz data wejścia w życie przepisu    264
   Art. 34c. [Wyłączenie stosowania przepisów o rejestrze umów do umów zawartych przez placówki zagraniczne]    265
   Wyłączenie przepisów o rejestrze umów zawartych przez placówki zagraniczne    265
   Art. 35. [Wyłączenie jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa]    265
   1. Uwagi ogólne do wyłączenia jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa    265
   2. Orzecznictwo sądowe odnoszące się do wyłączenia jawności ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa    266
   Art. 35a. [Obowiązek informowania o finansowaniu lub dofinansowaniu realizowanego zadania z budżetu państwa lub państwowego funduszu celowego]    267
   1. Uwagi ogólne do obowiązków nałożonych na podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych    268
   2. Rodzaje zadań odnoszących się do obowiązków nałożonych na podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych    268
   Art. 35b. [Działania informacyjne w przypadku zadań dofinansowanych z budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych oraz współfinansowanych ze środków unijnych]    268
   Przedmiot regulacji    268
   Art. 35c. [Kontrola wykonywania obowiązku informowania o finansowaniu lub dofinansowaniu realizowanego zadania z budżetu państwa lub państwowego funduszu celowego]    269
   Przedmiot regulacji    269
   Art. 35d. [Delegacja ustawowa]    269
   1. Uwagi ogólne do delegacji ustawowej dla Rady Ministrów    270
   2. Wybrane pojęcia szczegółowe do delegacji ustawowej dla Rady Ministrów    270
   Art. 36. [Obowiązki informacyjne związane z realizacją zasady jawności publicznej gospodarki finansowej]    271
   1. Uwagi ogólne do obowiązków informacyjnych wybranych podmiotów    271
   2. Ustawowa delegacja dla Ministra Finansów    272
   Art. 37. [Upublicznianie niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej]    273
   1. Uwagi ogólne do upubliczniania niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej    273
   2. Zagadnienia szczegółowe odnoszące się do upubliczniania niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej    274
   3. Orzecznictwo sądów administracyjnych odnoszące się do upubliczniania niektórych danych dotyczących samorządowej gospodarki finansowej    275
   Art. 38. [Ogłaszanie danych o zadłużeniu]    276
   Art. 38a. [Ogłaszanie danych o zadłużeniu]    277
   Istota regulacji    277
   Art. 38b. [Ogłaszanie danych o wyniku nominalnym oraz łącznej dynamice wartości produktu krajowego brutto]    278
   Istota regulacji    278
   Art. 38c. (uchylony).    279
   Art. 39. [Klasyfikowanie dochodów publicznych, wydatków publicznych i przychodów]    279
   1. Istota i znaczenie klasyfikacji budżetowej    279
   2. Struktura klasyfikacji budżetowej    281
   2.1. Klasyfikacja budżetowa a PKD    281
   2.2. Działy klasyfikacji budżetowej    281
   2.3. Rozdziały klasyfikacji budżetowej    282
   2.4. Paragrafy klasyfikacji budżetowej    283
   2.5. Klasyfikacja paragrafów przychodów oraz rozchodów    288
   3. Szczegółowa klasyfikacja wydatków do zadań z zakresu bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego    288
   Art. 40. [Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych]    289
   1. Ogólne zasady rachunkowości jednostek SFP    290
   2. Szczególne zasady rachunkowości dla jednostek SFP    292
   3. Zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetów j.s.t., jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych    294
   4. Zasady rachunkowości oraz plany kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego    299
   5. Zasady rachunkowości i planów kont dla organów podatkowych podległych ministrowi właściwemu do spraw
   finansów publicznych    300
   6. Sporządzanie sprawozdań finansowych    302
   Art. 41. [Sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych]    303
   1. Istota sprawozdawczości budżetowej    304
   2. Rodzaje sprawozdań budżetowych    305
   3. Jednostki zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych    305
   4. Sposoby sporządzania i przekazywania sprawozdań budżetowych    306
   5. Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym    308
   6. Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych    309
   7. Sprawozdawczość budżetowa a naruszenie dyscypliny finansów publicznych    312
   Rozdział    5
   Zasady gospodarowania środkami publicznymi    314
   Art. 42. [Zasada legalności i niefunduszowania]    314
   1. Zasady gospodarowania środkami publicznymi jako część zasad finansów publicznych    315
   2. Ustawowa podstawa gromadzenia środków publicznych    317
   3. Zasada niefunduszowania (jedności materialnej) budżetu    318
   4. Wyjątki od zasady niefunduszowania    319
   5. Obowiązek ustalania i dochodzenia należności pieniężnych    325
   Art. 43. [Zasada powszechności dostępu do realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych]    327
   1. Istota zasady powszechnego dostępu do realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych    327
   2. Ograniczenia zasady wyłącznie w drodze ustawy    328
   Art. 44. [Zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych]    329
   1. Zasady dokonywania wydatków publicznych    329
   2. Dokonywanie wydatków przez jednostki SFP na podstawie budżetu i planu finansowego    330
   3. Dokonywanie wydatków publicznych zgodnie z przepisami dotyczącymi dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków (zasada legalizmu)    331
   4. Standardy dokonywania wydatków publicznych    333
   Art. 45. [Zakaz tworzenia fundacji ze środków publicznych]    334
   Zakaz tworzenia fundacji ze środków publicznych    334
   Art. 46. [Zasada zaciągania zobowiązań ze środków publicznych]    334
   1. Zakres podmiotowy komentowanego przepisu    335
   2. Pojęcie zobowiązania i jego zaciągnięcie    336
   3. Zobowiązania o charakterze dłużnym (zobowiązania zwrotne)    337
   4. Zaciąganie zobowiązań a naruszenie dyscypliny finansów publicznych    339
   Art. 47. [Oferta wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji]    340
   1. Istota i cel regulacji    341
   2. Obowiązek przedstawienia oferty wykonania zadania publicznego    341
   Art. 48. [Lokowanie wolnych środków]    342
   1. Przedmiot regulacji    343
   2. Formy lokowania „wolnych środków” przez jednostki SFP    344
   3. Lokowanie wolnych środków a finansowanie potrzeb pożyczkowych i zarządzanie długiem SP    347
   Art. 49. [Zakaz obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji
   oraz obligacji]    347
   1. Zakaz obejmowania lub nabywania udziałów lub akcji
   oraz obligacji    348
   2. Przejmowanie akcji, udziałów oraz obligacji przez ministra właściwego do spraw aktywów państwowych    348
   Art. 50. [Wymóg określenia w projektach: skutków finansowych, źródeł sfinansowania oraz limitów wydatków]    349
   1. Istota i ogólny cel regulacji    351
   2. Zakres podmiotowy oraz geneza komentowanej regulacji    352
   3. Skutki finansowe ustaw wpływających na finanse jednostek samorządu terytorialnego    354
   Art. 50a. [Publikacja wytycznych zapewniających stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych]    355
   Wytyczne Ministra Finansów zapewniające stosowanie jednolitych wskaźników makroekonomicznych    355
   Art. 51. [Roszczenia i zobowiązania wynikające z budżetu państwa]    356
   1. Zasada nieroszczeniowego charakteru prawnego budżetu państwa, budżetów j.s.t. oraz planów finansowych jednostek SFP    356
   2. Nieroszczeniowy charakter wydatków na subwencje i dotacje    358
   Art. 52. [Prognostyczny charakter dochodów i przychodów. Nieprzekraczalny limit wydatków i rozchodów]    360
   1. Prognostyczny charakter dochodów i dyrektywny charakter wydatków    360
   2. Charakter przychodów i kosztów jednostek gospodarki przybudżetowej (gospodarki budżetowej „netto”)    363
   Art. 53. [Odpowiedzialność kierownika za całość gospodarki finansowej jednostki. Powierzenie obowiązków w zakresie gospodarki finansowej pracownikom jednostki]    363
   1. Odpowiedzialność kierownika jednostki SFP za całość jej gospodarki finansowej    364
   2. Skuteczne powierzenie pracownikowi jednostki obowiązków w zakresie gospodarki finansowej    365
   3. Powierzenie obowiązków pracownikowi a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych    366
   4. Odpowiedzialność kierownika jednostki obsługującej    368
   Art. 54. [Główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych]    368
   1. Status i wymagania stawiane głównemu księgowemu
   jednostki SFP    370
   2. Obowiązki i uprawnienia głównego księgowego jednostki SFP    371
   3. Odpowiedzialność głównego księgowego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych    373
   4. Odpowiedzialność kierownika i głównego księgowego jednostki obsługującej    376
   Art. 54a. [Ugoda w sprawie spornej należności cywilnoprawnej]    376
   1. Znaczenie i cel wprowadzenia regulacji    377
   2. Przedmiot ugody, stosowanie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego    378
   3. Warunki zawarcia ugody i ich kontekstowe/systemowe odczytywanie    379
   3.1. Uwagi wprowadzające    379
   3.2. Przedmiotowy zakres zastosowania    380
   3.3. Podmiotowy zakres zastosowania    381
   3.4. Moment dokonania oceny skutków potencjalnej (projektowanej) ugody. Przypadki, w których wymagana jest opinia Prokuratorii Generalnej    381
   4. Ocena skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej    382
   4.1. Uwagi wprowadzające    382
   4.2. Schemat oceny/analizy skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej – wersja podstawowa (wyjściowa)    383
   4.3. Schemat z uwzględnieniem elementów zarządzania organizacją (podmiotem)    385
   5. Zawarcie ugody a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zakres ewentualnego zastosowania art. 54a przez podmioty niezaliczane do SFP    385
   Art. 55. [Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty należności cywilnoprawnych]    387
   1. Pojęcia ogólne oraz określenie organów administracji rządowej, państwowych jednostek budżetowych i państwowych funduszy celowych    388
   2. Pojęcia „należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny” oraz „niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym”    388
   Art. 56. [Przesłanki umorzenia w całości należności cywilnoprawnych]    389
   1. Pojęcia ogólne    389
   2. Umorzenia w ramach tzw. uznania cywilnoprawnego    389
   3. Przesłanki udzielania ulgi w spłacie należności    390
   3.1. Przesłanka związana ze śmiercią osoby fizycznej i pozostałe warunki    390
   3.2. Przesłanka wykreślenia osoby prawnej z właściwego rejestru tych podmiotów i inne warunki    391
   3.3. Przesłanka związana z uzasadnionym przypuszczeniem o bezskuteczności egzekucji    392
   3.4. Przesłanka likwidacji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej    393
   3.5. Przesłanka interesu publicznego    393
   4. Ulgi w spłacie należności w orzecznictwie sądów
   administracyjnych    395
   5. Przesłanka dodatkowa zastosowania ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych przy wielości podmiotów zobowiązanych    396
   Art. 57. [Ulgi uzasadnione ważnym interesem dłużnika, interesem publicznym, względami społecznymi lub gospodarczymi]    397
   1. Uwagi ogólne    397
   2. Przesłanki stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych wyłącznie na wniosek    397
   3. Stosowanie ulg w spłacie należności cywilnoprawnych w orzecznictwie sądów administracyjnych    398
   Art. 57a. [Umorzenie należności zasądzonych na rzecz Skarbu Państwa w postępowaniu związanym z naruszeniem Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności]    399
   Zasady umarzania należności zasądzonych na rzecz Skarbu Państwa w postępowaniu związanym z naruszeniem Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności    400
   Art. 58. [Właściwość organów uprawnionych do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym]    401
   1. Pojęcia ogólne    402
   2. Stosowanie ulg w spłacie należności cywilnoprawnych oraz jego formy    403
   Art. 59. [Delegacja do określenia zasad, sposoby i trybu udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych]    404
   1. Pojęcia ogólne    405
   2. Możliwości j.s.t. do podjęcia uchwały w sprawie stosowania ulg z urzędu    406
   3. Warunki do udzielania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych    406
   4. Formy stosowania ulg w spłacie należności cywilnoprawnych    407
   Art. 59a. [Niedochodzenie małych kwotowo należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających jednostce samorządu terytorialnego]    407
   1. Pojęcia ogólne    407
   2. Wyłączenia w zakresie niedochodzenia małych kwotowo należności o charakterze cywilnoprawnym przypadających j.s.t.    408
   Art. 60. [Środki publiczne stanowiące niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym]    408
   1. Pojęcia ogólne    409
   2. Przedmiot regulacji i jego uzasadnienie    409
   3. Środki publiczne jako niepodatkowe należności podatkowe w orzecznictwie sądów administracyjnych    410
   Art. 61. [Właściwość organów w sprawach niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym]    411
   1. Przedmiot regulacji prawnej    413
   2. Odpowiednie stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego do spraw nieuregulowanych w komentowanym przepisie    414
   Art. 62. [Potrącenie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych]    415
   1. Pojęcia ogólne oraz przedmiot regulacji prawnej    416
   2. Warunki umożliwiające potrącenia    416
   3. Podstawa zastosowania instytucji potrącenia    417
   4. Tryb postępowania przy potrąceniu    418
   Art. 63. [Potrącenie zobowiązań z tytułu niepodatkowych należności budżetowych w stosunku do gminy, powiatu i województwa]    418
   1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej    419
   2. Zawężony krąg tytułów do potrącenia    419
   3. Zasady obowiązujące przy potrąceniu    419
   Art. 64. [Umarzanie, odraczanie i rozkładanie na raty niepodatkowych należności budżetowych o charakterze publicznoprawnym]    419
   1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej    420
   2. Stosowanie ulg w spłacie niepodatkowych należności
   budżetowych    421
   3. Stosowanie ulg w spłacie niepodatkowych należności budżetowych – zobowiązanym „prowadzącym działalność gospodarczą”    422
   3.1. Stosowanie ulg w spłacie należności niestanowiących pomocy publicznej    423
   3.2. Stosowanie ulg w spłacie należności stanowiących pomoc de minimis    424
   3.3. Udzielanie ulg w spłacie należności stanowiących pomoc publiczną udzielaną na określone cele    425
   3.4. Udzielanie ulg w spłacie należności w orzecznictwie sądów administracyjnych    426
   Art. 65. [Odpowiedzialność solidarna za zobowiązania z tytułu niepodatkowych należności budżetowych]    427
   1. Pojęcia ogólne    427
   2. Odpowiedzialność solidarna określona w Kodeksie cywilnym    428
   Art. 66. [Egzekucja niepodatkowych należności budżetowych]    429
   1. Pojęcia ogólne    429
   2. Najważniejsze zasady prowadzenia egzekucji administracyjnej    429
   Art. 66a. [Przedawnienie zobowiązania do zwrotu środków]    430
   1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej    431
   2. Zasady (terminy) przedawnień do zwrotu środków finansowych z UE oraz orzecznictwo sądów administracyjnych    432
   Art. 66b. [Odpowiedzialność osób trzecich za zobowiązania do zwrotu środków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich – termin wydania decyzji, przedawnienie]    433
   1. Pojęcia ogólne i przedmiot regulacji prawnej    433
   2. Zakres podmiotowy oraz termin przedawnienia    433
   Art. 67. [Stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej w sprawach niepodatkowych należności budżetowych]    434
   1. Pojęcia ogólne oraz zakres regulacji prawnych    434
   2. Zakres przedmiotowy komentowanego unormowania    435
   2.1. Niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno-prawnym    435
   2.2. Administracyjne kary pieniężne    436
   Rozdział    6
   Kontrola zarządcza oraz koordynacja kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych    437
   Art. 68. [Pojęcie i cele kontroli zarządczej]    437
   1. Definicja kontroli zarządczej jako równoważna pojęciu zarządzania jednostką SFP    437
   2. Cele oraz elementy kontroli zarządczej    439
   2.1. Cele podstawowe i szczegółowe    439
   2.2. Obligatoryjne elementy kontroli zarządczej    440
   Art. 69. [Organy zapewniające funkcjonowanie kontroli zarządczej]    440
   1. Obowiązki zarządzających. Poziomy zarządzania (kontroli zarządczej)    441
   2. Adekwatność, skuteczność i efektywność kontroli zarządczej oraz zapewnienie jej funkcjonowania (ujęcie przedmiotowe obowiązków podmiotów zarządzających)    443
   3. Standardy systemu zarządzania w SFP (kontroli zarządczej)    445
   3.1. Uwagi wprowadzające    445
   3.2. Elementy kontroli zarządczej    445
   4. Szczegółowe wytyczne w zakresie kontroli zarządczej    450
   4.1. Wytyczne w zakresie samooceny kontroli zarządczej    450
   4.2. Wytyczne w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem    453
   5. Organizacja kontroli zarządczej a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych    454
   Art. 70. [Plan działalności w ramach kontroli zarządczej i sprawozdanie z jego wykonania. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej]    456
   1. Zakres regulacji    457
   2. Unormowania szczegółowe w przedmiocie planów działalności oraz sprawozdań    457
   Art. 71. [Koordynacja kontroli zarządczej]    458
   1. Kompetencje Ministra Finansów – konkretyzacja ogólnie określonego obowiązku    459
   2. Charakter regulacji. Realizacja zadań przez MF    459
   Dział II
   Państwowy dług publiczny    461
   Rozdział    1
   Przepisy ogólne    463
   Art. 72. [Tytuły zobowiązań sektora finansów publicznych tworzących państwowy dług publiczny (tzw. tytuły dłużne)]    463
   1. Ustalenia terminologiczne w zakresie deficytu i długu publicznego    463
   2. Pojęcie długu publicznego    469
   3. Podmiotowa struktura długu publicznego    471
   4. Zakres przedmiotowy długu publicznego    472
   Art. 73. [Obliczanie państwowego długu publicznego, długu Skarbu Państwa, wartości zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji]    475
   1. Uwagi wprowadzające    475
   2. Metodologia obliczania państwowego długu publicznego    475
   2.1. Wartość nominalna państwowego długu publicznego    475
   2.2. Wartość nominalna gwarancji i poręczeń    477
   2.3. Wartość nominalna zobowiązań wyrażonych w walutach obcych    478
   3. Metodologia obliczania długu publicznego w Unii Euro-pejskiej i w Polsce    478
   Art. 74. [Kontrola Ministra Finansów w zakresie państwowego długu publicznego]    481
   1. Limit ustawowy a konstytucyjna reguła zadłużenia    482
   2. Formy kontroli sprawowanej przez Ministra Finansów    483
   Art. 75. [Czteroletnia strategia zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny]    484
   1. Charakter strategii zarządzania długiem Skarbu Państwa oraz oddziaływania na państwowy dług publiczny    484
   2. Treść strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych    486
   3. Strategia a ustawa budżetowa    488
   Rozdział    2
   Finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa    489
   Art. 76. [Pojęcie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa]    489
   Istota regulacji – znaczenie potrzeb pożyczkowych    489
   Art. 77. [Uprawnienia Ministra Finansów związane z finansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz z zarządzaniem długiem Skarbu Państwa]    491
   1. Istota zaciągania długu SP    491
   2. Rola Ministra Finansów    492
   3. Zarządzanie długiem Skarbu Państwa    493
   3.1. Istota zarządzania długiem    493
   3.2. Operacje dotyczące zarządzania długiem SP    493
   3.3. Instrumenty pochodne w procesie zarządzania długiem SP    494
   Art. 77a. [Finansowanie potrzeb pożyczkowych przez bezpośrednie przekazanie przez kredytodawcę (pożyczkodawcę) środków do dostawcy sprzętu lub uzbrojenia bez udziału rachunków budżetu państwa]    496
   1. Przedmiot regulacji    496
   2. Charakter środków z operacji typu eksportowego a konstrukcja budżetu państwa    497
   3. Ewidencja przychodu i wydatku a kasowa metoda wykonywania budżetu państwa    498
   Art. 78. [Sposoby wykonywania zadań wynikających z zarządzania długiem Skarbu Państwa]    499
   1. Przedmiot regulacji    499
   2. Zarządzanie dlugiem publicznym a czynności prawne i faktyczne    499
   3. Zarządzanie wolnymi środkami budżetu państwa    500
   4. Zarządzanie aktywami i pasywami finansowymi    501
   Art. 78a. [Upoważnienie Ministra Finansów do przyjmowania wolnych środków w depozyt]    501
   1. Uwagi ogólne    502
   2. Przyjmowanie w depozyt wolnych środków    502
   Art. 78b. [Warunki depozytu u Ministra Finansów]    502
   Warunki depozytu składanego u Ministra Finansów    503
   Art. 78c. [Czas depozytu i jego zwrot]    504
   Obligatoryjne lokowanie wolnych środków w formie depozytu u Ministra Finansów    504
   Art. 78d. [Przejęcie w zarządzanie wolnych środków państwowych funduszy celowych]    505
   Zarządzanie wolnymi środkami państwowych funduszy celowych przez Ministra Finansów    505
   Art. 78e. [Oprocentowanie środków przyjętych w depozyt lub zarządzanie]    506
   Ustalanie oprocentowania wolnych środków przekazanych w depozyt lub zarządzanie    506
   Art. 78f. [Zlecenie Bankowi Gospodarstwa Krajowego dokonywania wszelkich czynności prawnych i faktycznych związanych z przyjmowaniem wolnych środków w depozyt lub zarządzanie oraz ich zwrotem]    507
   Bank Gospodarstwa Krajowego jako podmiot wykonujący czynności związane z przyjmowaniem wolnych środków w depozyt lub zarządzanie    507
   Art. 78g. [Delegacja do określenia szczegółowych warunków przekazywania i przyjmowania wolnych środków w depozyt lub zarządzanie]    508
   Szczegółowe zasady przyjmowania wolnych środków w depozyt lub zarządzanie    508
   Art. 78h. [Dokonywanie operacji finansowych skarbowymi papierami wartościowymi]    509
   Obrót określonymi rodzajami skarbowych papierów
   wartościowych    509
   Art. 79. [Umarzanie skarbowych papierów wartościowych]    510
   1. Uwagi ogólne    510
   2. Umarzanie skarbowych papierów wartościowych w kontekście operacji zarządzania długiem    510
   Art. 80. [Zaciąganie pożyczek i kredytów przez Skarb Państwa]    510
   1. Istota i zakres regulacji    511
   2. Upoważnienie Ministra Finansów    511
   Art. 81. [Zaciąganie oraz udzielanie pożyczek i kredytów w celu wsparcia bilansu płatniczego]    511
   1. Przedmiot regulacji – pożyczki na wsparcie bilansu płatniczego    511
   2. Charakter pożyczek i kredytów w związku ze wsparciem bilansu płatniczego    512
   Art. 82. [Limity pożyczek i kredytów]    513
   Charakter limitów zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek    513
   Art. 83. [Dokonywanie lokat bankowych i innych operacji finansowych przez Ministra Finansów]    514
   Zakładanie lokat i przeprowadzanie innych operacji finansowych przez Ministra Finansów    514
   Art. 83a. [Rachunki depozytowe Ministra Finansów. Zarządzanie środkami na rachunkach depozytowych i oprocentowanie tych środków]    515
   1. Istota i przedmiot regulacji    516
   2. Szczegółowe zasady zarządzania środkami zgromadzonymi na rachunkach depozytowych Ministra Finansów    518
   Art. 84. [Wyłączenie stosowania przepisów o zamówieniach publicznych oraz przepisów o grach hazardowych do operacji związanych bezpośrednio z zarządzaniem państwowym długiem publicznym]    518
   1. Uzasadnienie wyłączenia stosowania określonych regulacji w kontekście zarządzania długiem publicznym    518
   2. Grupy przepisów wyłączających    519
   Art. 85. [Obowiązki informacyjne Narodowego Banku Polskiego]    520
   Uzasadnienie regulacji    520
   Rozdział    3
   Procedury ostrożnościowe i sanacyjne    521
   Art. 86. [Procedury ostrożnościowe i sanacyjne]    521
   1. Uwagi wprowadzające    523
   2. Procedury ostrożnościowe i sanacyjne    524
   3. Terminy wszczynania procedur    526
   Art. 86a. [Wyłączenie procedur ostrożnościowych i sanacyjnych
   w roku 2013]    527
   Uzasadnienie wprowadzonych zmian    527
   Art. 87. [Elementy programu sanacyjnego]    529
   1. Charakter programu sanacyjnego    529
   2. Treść programu sanacyjnego    530
   3. Znaczenie prawne programu sanacyjnego    530
   Art. 88. [Wyłączenia procedur ostrożnościowych i sanacyjnych]    531
   Zakres wyłączeń stosowania procedur sanacyjnych a stany nadzwyczajne    531
   Rozdział    4
   Ogólne zasady zaciągania zobowiązań przez inne niż Skarb Państwa jednostki sektora finansów publicznych    533
   Art. 89. [Cele zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych przez j.s.t.]    533
   1. Charakter długu jednostki samorządu terytorialnego    533
   2. Cele zaciągania zobowiązań finansowych przez jednostki samorządu terytorialnego    535
   2.1. Finansowanie przejściowego deficytu budżetowego    535
   2.2. Finansowanie planowanego deficytu budżetowego    536
   2.3. Spłata wcześniej zaciągniętych zobowiązań    536
   2.4. Wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE    537
   2.5. Wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych    537
   3. Konstruowanie limitów zobowiązań    538
   Art. 90. [Pożyczki w państwowych funduszach celowych oraz w państwowych i samorządowych osobach prawnych]    538
   Cel i podstawa zaciągania pożyczek    538
   Art. 91. [Limit zobowiązań określony w uchwale budżetowej. Opinia RIO o możliwości spłaty kredytu lub pożyczki lub wykupu papierów wartościowych]    539
   1. Charakter limitów zobowiązań zaciąganych przez j.s.t.    540
   2. Obowiązek uzyskania opinii RIO    540
   3. Wyjątki od opiniowania spłaty zobowiązań przez j.s.t.    542
   Art. 91a. [Przyjmowanie wolnych środków w depozyt]    543
   Depozyt wolnych środków w j.s.t.    543
   Art. 92. [Koszty obsługi zobowiązań finansowych jako kolejne ograniczenia zaciągania zobowiązań]    544
   Przedmiot regulacji    544
   Art. 93. [Zakaz zaciągania zobowiązań, których wartość nominalna należna do zapłaty w dniu wymagalności, wyrażona w złotych, nie została ustalona w dniu zawierania transakcji]    545
   1. Przedmiot regulacji    545
   2. Wyjątki od zasady zakazu zaciągania zobowiązań wynikającego z art. 93 ust. 1 u.f.p.    546
   Art. 94. [Poręczenia i gwarancje udzielane przez j.s.t.]    547
   Warunki udzielenia poręczeń i gwarancji    547
   Rozdział    5
   Zasady i tryb emisji skarbowych papierów wartościowych    549
   Art. 95. [Skarbowe papiery wartościowe: definicja, limity, emitenci, zakres odpowiedzialności]    549
   1. Istota skarbowych papierów wartościowych    549
   2. Cele emisji skarbowych papierów wartościowych    551
   3. Rola Ministra Finansów w emisji skarbowych papierów wartościowych    551
   Art. 96. [Papiery wartościowe według pierwotnego terminu wykupu]    552
   Klasyfikacja skarbowych papierów wartościowych ze względu na termin zapadalności    552
   Art. 97. [Delegacja do określenia warunków emitowania skarbowych papierów wartościowych]    552
   Upoważnienia ustawowe do wydania rozporządzeń w sprawie skarbowych papierów wartościowych    553
   Art. 98. [List emisyjny. Delegacja do określenia szczegółowych warunków emisji skarbowych papierów wartościowych]    554
   Charakter i znaczenie listu emisyjnego    555
   Art. 99. [Definicja bonu skarbowego]    556
   Charakterystyka bonów skarbowych    556
   Art. 100. [Definicja obligacji skarbowej]    557
   1. Ogólne cechy obligacji skarbowej    557
   2. Rodzaje obligacji skarbowych    558
   2.1. Różnorodność kryteriów podziału obligacji    558
   2.2. Obligacje detaliczne    558
   2.3. Obligacje oferowane na rynek hurtowy    559
   2.4. Obligacje oferowane na rynki zagraniczne    560
   2.5. Obligacje uprawniające do określonych świadczeń niepieniężnych    560
   Art. 101. [Definicja skarbowego papieru oszczędnościowego]    560
   Charakterystyka skarbowego papieru oszczędnościowego    561
   Art. 102. [Skarbowe papiery wartościowe; odpłatność, emisja, rejestracja]    561
   Przedmiot regulacji    562
   Dział III
   Wieloletni Plan Finansowy Państwa i ustawa budżetowa    563
   Rozdział    1
   Wieloletni Plan Finansowy Państwa    565
   Art. 103. [Okresowość Wieloletniego Planu Finansowego Państwa]    565
   1. Uwagi wprowadzające    565
   2. Zakres czasowy Wieloletniego Planu Finansowego Państwa    566
   Art. 103a. (uchylony).    567
   Art. 104. [Elementy Wieloletniego Planu Finansowego Państwa]    567
   1. Program Konwergencji    567
   2. Cele wraz z miernikami stopnia ich realizacji, w układzie obejmującym główne funkcje państwa    569
   Art. 105. [Wpływ Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na ustawy budżetowe]    569
   Wpływ Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na ustawy budżetowe    570
   Art. 106. [Tryb uchwalenia Wieloletniego Planu Finansowego Państwa i jego ogłoszenie]    571
   1. Tryb przygotowywania i uchwalania WPFP    571
   2. Forma prawna WPFP    572
   Art. 107. (uchylony).    572
   Art. 108. [Sprawozdanie ministrów z realizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa]    573
   Sprawozdanie ministrów z realizacji Wieloletniego Planu Finansowego Państwa    573
   Rozdział    2
   Ustawa budżetowa    574
   Art. 109. [Ustawa budżetowa]    574
   1. Treść ustawy budżetowej    574
   2. Pojęcie roku budżetowego    575
   3. Zakaz zawierania w ustawie budżetowej przepisów zmieniających inne ustawy    576
   Art. 110. [Elementy budżetu państwa]    576
   1. Definicja budżetu państwa    577
   2. Elementy składowe budżetu    578
   Art. 111. [Katalog dochodów budżetu państwa]    579
   1. Podatkowe i niepodatkowe dochody budżetu państwa    580
   2. Dochody budżetowe z podatków i opłat    581
   Art. 112. [Przeznaczenie wydatków publicznych]    583
   Przeznaczenie wydatków budżetu państwa    584
   Art. 112a. (uchylony).    584
   Art. 112a1. [Mechanizm dostosowania fiskalnego]    584
   Art. 112aa. [Stabilizująca reguła wydatkowa]    586
   1. Ratio legis regulacji    591
   2. Zakres podmiotowy stabilizującej reguły wydatkowej    593
   3. Treść stabilizującej reguły wydatkowej    594
   Art. 112b–112c. (uchylone).    597
   Art. 112d. [Wyłączenia zastosowania stabilizującej reguły wydatkowej]    597
   1. Ratio legis regulacji    599
   2. Przesłanki zastosowania tzw. klauzuli wyjścia    600
   3. Istota tzw. klauzuli wyjścia    601
   Art. 112e. [Wyłączenie wydatkowej reguły dyscyplinującej w roku 2013]    601
   Wyłączenie stosowania wydatkowej reguły dyscyplinującej
   w 2013 r.    601
   Art. 113. [Pojęcia deficytu i nadwyżki deficytu budżetu państwa. Źródła finansowania deficytu budżetowego]    602
   1. Istota deficytu i nadwyżki budżetu państwa    602
   2. Źródła pokrycia deficytu budżetu państwa    603
   Art. 114. [Klasyfikacja budżetu państwa. Części budżetowe]    604
   1. Istota części budżetowych    605
   2. Dysponenci części budżetowych    606
   Art. 115. [Pożyczki i kredyty udzielane z budżetu państwa]    607
   1. Definicja pożyczki i kredytu    607
   2. Kredyty zagraniczne    607
   3. Kredyty i pożyczki w ustawie budżetowej na 2023 r.    608
   Art. 116. [Szczegółowość podziału dochodów oraz wydatków
   budżetu państwa]    608
   1. Zakres regulacji    609
   2. Klasyfikacja dochodów budżetowych    609
   Art. 117. [Budżet środków europejskich]    614
   1. Ratio legis budżetu środków europejskich    614
   2. Charakter i zakres BŚE    615
   2.1. BŚE jako publiczny plan finansowy    615
   2.2. Dwustronność BŚE – jego dochody i wydatki    617
   2.3. BŚE a refundacja    620
   3. Charakter prawny BŚE i jego relacje z budżetem państwa    620
   Art. 118. [Deficyt i nadwyżka budżetu środków europejskich]    623
   1. Saldo budżetu środków europejskich    623
   2. Odrębny charakter salda BŚE    624
   Art. 119. [Szczegółowość podziału dochodów i wydatków budżetu środków europejskich]    625
   1. Zasada szczegółowości w BŚE    625
   2. Klasyfikowanie dochodów w BŚE    625
   3. Klasyfikowanie wydatków w BŚE    626
   Art. 120. [Rezerwa celowa w budżecie środków europejskich]    627
   Szczególna rezerwa celowa w BŚE    627
   Art. 121. [Programy finansowane z udziałem środków europejskich w ustawie budżetowej]    627
   Sposób ujmowania programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ustawie budżetowej    628
   Art. 122. [Treść załączników do ustawy budżetowej]    628
   Zakres regulacji    629
   Art. 123. [Treść planów finansowych niektórych jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych]    630
   1. Zakres regulacji    631
   2. Plany finansowe agencji wykonawczych    631
   3. Plany finansowe państwowych funduszy celowych    632
   4. Plany finansowe instytucji gospodarki budżetowej oraz państwowych
   osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 u.f.p.    633
   Rozdział    3
   Przeznaczenie wydatków budżetu państwa    634
   Art. 124. [Systematyka wydatków budżetu państwa]    634
   Rodzaje klasyfikacji wydatków    635
   Art. 125. [Ujęcie środków własnych UE w ustawie budżetowej]    636
   1. Środki (wydatki) budżetu państwa na rzecz budżetu UE – ich charakter i podstawy prawne    636
   1.1. Istota pojęcia „środki własne UE”    636
   1.2. Podstawy prawne ustalania i przekazywania środków własnych UE    636
   2. Charakterystyka dochodów budżetu UE – systemu zasobów własnych    637
   2.1. Ograniczoność systemu zasobów własnych    637
   2.2. Rodzaje środków przekazywanych do budżetu UE    639
   3. Ustalanie wysokości wydatków z tytułu środków własnych UE    641
   Art. 126. [Definicja dotacji]    642
   1. Definicja dotacji i jej znaczenie    642
   2. Celowość i rozliczalność środków dotacyjnych    645
   Art. 127. [Definicja dotacji celowych]    648
   1. Uwagi wprowadzające    648
   2. Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego    650
   3. Dotacje celowe na zadania z zakresu mecenatu państwa nad kulturą    651
   4. Dotacje celowe na zadania zlecone organizacjom pozarządowym    651
   5. Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji    651
   6. Dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych    652
   7. Dotacje celowe na realizację programów i projektów UE    652
   8. Dotacje celowe (zasilenia, wpłaty) z budżetu państwa nieprzewidziane w ustawie o finansach publicznych    653
   Art. 128. [Podstawa prawna udzielania dotacji celowych. Limit kwotowy dotacji]    653
   1. 80% limit wysokości dotacji na zadania własne j.s.t. i jego konstytucyjność    654
   2. Limity ustanawiane w odrębnych ustawach    655
   Art. 129. [Określenie dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone odrębnymi ustawami jednostkom samorządu terytorialnego]    656
   1. Zasada adekwatności    656
   2. Zasada adekwatności a prawo dochodzenia dotacji na drodze sądowej    657
   Art. 130. [Dotacje przedmiotowe]    658
   1. Definicja dotacji przedmiotowej    659
   2. Podstawa prawna udzielania dotacji przedmiotowych    659
   Art. 131. [Dotacje podmiotowe]    661
   1. Definicja dotacji podmiotowej    661
   2. Dotacje podmiotowe w orzecznictwie    661
   Art. 132. [Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji]    662
   1. Uwagi wprowadzające    663
   2. Inwestycje państwowych jednostek budżetowych    663
   3. Dotacje inwestycyjne dla jednostek niezaliczanych do SFP    664
   4. Dotacje inwestycyjne dla organizacji pozarządowych    664
   5. Dotacje inwestycyjne w ramach umów o partnerstwie publiczno-prywatnym    664
   Art. 133. [Limit kwoty dotacji celowych dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych]    666
   Limit wysokości dotacji inwestycyjnej dla jednostki niezaliczanej
   do SFP    666
   Art. 133a. [Ocena stopnia realizacji założonych celów dotowanych inwestycji]    667
   Istota i ocena regulacji    667
   Art. 133b. [Niewiążąca opinia ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w przedmiocie sposobu realizacji inwestycji]    668
   Niewiążąca opinia ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w przedmiocie sposobu realizacji inwestycji w formule PPP    668
   Art. 133c. [Wniosek o wydanie niewiążącej opinii]    669
   Wniosek o wydanie niewiążącej opinii    670
   Art. 133d. [Wydanie niewiążącej opinii]    671
   Zakres i termin wydania niewiążącej opinii    671
   Art. 133e. [Zasady ujawniania treści wydanej niewiążącej opinii]    672
   Zasady ujawniania treści wydanej niewiążącej opinii    672
   Art. 134. [Delegacja do określenia szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa]    673
   Delegacja do określenia szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa    673
   Art. 135. [Zgoda na zakup lub budowę nieruchomości]    674
   Geneza regulacji. Zgoda na zakup lub budowę nieruchomości    674
   Art. 136. [Programy wieloletnie]    675
   1. Ewolucja regulacji programów wieloletnich    676
   2. Istota programów wieloletnich    676
   3. Programy wieloletnie a strategie rozwoju    677
   Art. 137. [Delegacja do określenia sposobu finansowania zadań realizowanych w ramach międzynarodowej współpracy z zakresu bezpieczeństwa państwa]    677
   1. Uwagi wprowadzające    677
   2. Rozporządzenie Rady Ministrów z 3.12.2010 r.    678
   Rozdział    4
   Tryb opracowywania i uchwalania budżetu państwa    679
   Art. 138. [Założenia projektu budżetu państwa. Materiały do projektu ustawy budżetowej]    679
   1. Założenia projektu budżetu    680
   2. Materiały do projektu ustawy budżetowej    682
   3. Istota noty budżetowej    683
   Art. 139. [Przygotowanie projektu ustawy budżetowej]    683
   1. Opracowanie projektu ustawy budżetowej    683
   2. Autonomia budżetowa wybranych organów i jednostek    684
   Art. 140. [Rezerwa ogólna i rezerwy celowe]    684
   1. Istota rezerw budżetowych    685
   2. Rezerwa ogólna    685
   3. Rezerwy celowe    686
   4. Limity rezerw w ustawie budżetowej    686
   Art. 141. [Uchwalenie i przedłożenie projektu ustawy budżetowej]    687
   Uchwalenie i przedłożenie projektu ustawy budżetowej    687
   Art. 142. [Uchwalenie i przedłożenie projektu ustawy budżetowej]    688
   1. Zakres regulacji    690
   2. Uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na 2023 r.    690
   3. Planowanie w układzie zadaniowym    691
   4. Odrębności w zakresie treści uzasadnienia w przypadku wyłączenia stosowania stabilizującej reguły wydatkowej    692
   Art. 143. [Termin opracowania i przekazania projektów planów
   finansowych]    692
   Projekty planów finansowych    693
   Art. 144. [Projekt ustawy o prowizorium budżetowym]    693
   1. Prowizorium budżetowe w świetle regulacji konstytucyjnej    694
   2. Prowizorium budżetowe w świetle regulacji ustawowej    695
   Art. 145. [Prowadzenie gospodarki finansowej na podstawie projektu ustawy]    695
   1. Prowadzenie gospodarki finansowej na podstawie projektu ustawy i ubiegłorocznej ustawy    696
   2. Zasada dyskontynuacji prac parlamentarnych w zakresie projektu ustawy budżetowej    697
   Rozdział    5
   Wykonywanie ustawy budżetowej    701
   Art. 146. [Plany finansowe jednostek podległych dysponentom części budżetowych]    701
   1. Wykonywanie ustawy budżetowej    701
   2. Procedura dostosowywania treści planów finansowych jednostek podległych    702
   3. Trójszczeblowa struktura dysponentów budżetowych    704
   Art. 147. [Harmonogram realizacji wydatków]    706
   1. Istota harmonogramu    707
   2. Tryb sporządzania harmonogramu wykonania budżetu państwa na rok 2023    708
   3. Kwestia obowiązku publikacji harmonogramu    709
   Art. 148. [Obowiązki informacyjne dysponentów części budżetowej]    709
   1. Termin przekazania informacji    710
   2. Zakres obowiązku informacyjnego    710
   3. Ostateczna informacja o kwotach a plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej    711
   Art. 149. [Terminy przekazywania dotacji celowych]    711
   1. Dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami    712
   2. Dotacje celowe przekazywane przez Szefa KBW    713
   3. Dotacje celowe przekazywane przez dyrektorów urzędów statystycznych    714
   4. Przekazywanie dotacji celowych w świetle art. 49 u.d.j.s.t. i art. 149 u.f.p. i konsekwencje przekazania dotacji z naruszeniem terminu i w niepełnej wysokości    714
   Art. 150. [Umowa dotacyjna]    715
   1. Ewolucja regulacji i jej zakres podmiotowy    716
   2. Istota i charakter prawny umowy dotacyjnej    716
   3. Elementy umowy dotacyjnej    718
   Art. 151. [Umowa dotacyjna między dysponentem części budżetowej a organizacją pozarządową]    719
   1. Uwagi wprowadzające    720
   2. Istota umowy dotacyjnej z organizacją pozarządową    720
   3. Odpowiedzialność organizacji pozarządowej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych    721
   4. Odpowiedzialność dotującego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych    722
   Art. 152. [Obowiązki ewidencyjne podmiotów dotowanych. Rozliczenie i zwrot dotacji]    722
   1. Obowiązki ewidencyjne podmiotów dotowanych    722
   2. Decyzja w sprawie zwrotu dotacji    723
   Art. 153. [Zapewnienia finansowania lub dofinansowania przez Ministra Finansów]    724
   1. Uwagi wprowadzające    725
   2. Procedura zapewnienia finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa realizacji przedsięwzięcia    725
   3. Procedura zmiany udzielonego zapewnienia finansowania lub dofinansowania przedsięwzięcia z budżetu państwa    727
   Art. 154. [Tryb dzielenia rezerw celowych budżetu państwa]    727
   1. Rezerwy celowe w procesie wykonywania ustawy budżetowej    728
   2. Uprawnienia w zakresie podziału rezerw celowych    730
   3. Terminy podziału rezerw celowych    730
   4. Zmiana przeznaczenia rezerwy celowej    731
   Art. 155. [Dysponowanie rezerwą ogólną]    731
   1. Zjawisko marginalizacji znaczenia rezerwy ogólnej przed pandemią COVID-19 i stan obecny    732
   2. Szczegółowe rozwiązania w zakresie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa – kompetencje Prezesa Rady Ministrów    732
   3. Szczegółowe rozwiązania w zakresie dysponowania rezerwą ogólną budżetu państwa – kompetencje Ministra Finansów    733
   4. Częściowe wyłączenie stosowania przepisów dotyczących rezerwy ogólnej    733
   Art. 156. [Powiadomienie o podziale rezerw, których dysponentami są wojewodowie]    734
   1. Podział rezerwy przez wojewodów    734
   2. Niedostateczna regulacja podziału rezerwy przez wojewodów    734
   Art. 157. [Środki niepodzielone przez wojewodów w ramach rezerwy]    734
   Środki nierozdzielone przez wojewodów    735
   Art. 158. [Dysponowanie rezerwą ogólną i rezerwami celowymi w razie wprowadzenia stanów nadzwyczajnych]    735
   1. Stany nadzwyczajne    735
   2. Rezerwy celowe w stanach nadzwyczajnych    735
   3. Inne rozwiązania uelastyczniające gospodarkę budżetową podczas trwania stanów wyjątkowych oraz w sytuacjach nadzwyczajnych    736
   Art. 159. [Podmiot kierujący wykonywanie budżetu państwa]    737
   Uprawnienia i obowiązki Rady Ministrów związane z kierowaniem wykonaniem budżetu państwa    737
   Art. 160. [Delegacja do określenia organów uprawnionych do dokonywania określonych rodzajów wydatków oraz wytycznych dotyczących wydatków]    739
   Delegacja ustawowa i treść ewentualnych rozporządzeń RM w sprawie wykonywania budżetu    740
   Art. 161. [Zobowiązania na okres dłuższy niż rok budżetowy w ramach realizacji współpracy rozwojowej na terytoriach uznanych za strefę działań wojennych]    741
   1. Wyjątek od zasady roczności    741
   2. Uprawnienie do wydania rozporządzenia    741
   3. Współpraca rozwojowa    741
   4. Finansowanie przygotowania i działania jednostek wojskowych poza granicami Polski    742
   Art. 162. [Zasady gospodarki finansowej obowiązujące w toku wykonywania budżetu państwa]    743
   1. Pojęcie zasad gospodarki finansowej obowiązujące w toku wykonywania budżetu państwa    744
   2. Zasada legalności i terminowości gromadzenia dochodów    744
   3. Zasada pełnej i terminowej realizacji zadań    746
   4. Zasada planowości    746
   5. Zasada celowości wydatkowania środków publicznych    746
   6. Zasada oszczędności wydatkowania środków publicznych    747
   7. Zasada efektywności wydatkowania środków publicznych    748
   8. Zasada wyboru najkorzystniejszej oferty przy zlecaniu zadań    748
   Art. 163. [Gromadzenie przez państwowe jednostki budżetowe mające siedzibę poza granicami RP środków na wydzielonym rachunku bankowym]    749
   1. Powiązanie jednostek budżetowych z budżetem macierzystym    749
   2. Dochody, które mogą być gromadzone na wydzielonym rachunku bankowym    750
   3. Zakres podmiotowy komentowanej regulacji    751
   Art. 164. [Realizowanie wydatków nieprzewidzianych]    752
   1. Realizowanie wydatków nieprzewidzianych – uwagi
   wprowadzające    752
   2. Zakres przedmiotowy – typy wydatków nieprzewidzianych    753
   3. Tryby realizacji wydatków nieprzewidzianych    753
   Art. 165. [Pierwszeństwo wydatków na obsługę długu Skarbu Państwa]    754
   1. Zasada pierwszeństwa wydatków na obsługę długu Skarbu
   Państwa    755
   2. Przenoszenie wydatków na podstawie art. 165 u.f.p.    755
   Art. 166. [Księgowanie środków finansowych z transakcji na instrumentach pochodnych]    756
   1. Instrumenty pochodne    756
   2. Istota komentowanego przepisu    757
   Art. 167. [Wpłaty środków własnych UE do jej budżetu]    757
   1. Przedmiot regulacji    757
   2. Środki własne UE    758
   Art. 167a. [Przekazanie dodatkowych środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych]    759
   1. Możliwość przekazania przez Ministra Obrony Narodowej do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych środków na realizację zadań Funduszu    759
   2. Zakres podmiotowy regulacji    760
   Art. 168. [Zwrot niewykorzystanych w terminie dotacji z budżetu państwa]    760
   1. Uwagi wprowadzające    761
   2. Odsetki od kwot zwracanych dotacji    761
   3. Wykorzystanie dotacji poprzez realizację celów    762
   4. Termin zwrotu niewykorzystanej dotacji a zasada roczności    763
   Art. 169. [Zwrot dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości]    763
   1. Istota i geneza regulacji    764
   2. Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem    765
   3. Dotacja pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości    766
   4. Decyzja w sprawie zwrotu dotacji    766
   5. Odpowiedzialność karna skarbowa zawiązana z udzielaniem i wykorzystywaniem dotacji    767
   Art. 170. [Terminy zmiany kwot dotacji celowych]    767
   1. Terminy zmian kwot dotacji celowych udzielanych j.s.t. Ratio legis regulacji    767
   2. Przesłanki wyłączające obowiązek zachowywania terminów    768
   Art. 171. [Przeniesienia wydatków pomiędzy podziałkami klasyfikacji przez dysponentów części budżetowych]    768
   1. Virement – przenoszenie wydatków pomiędzy podziałkami klasyfikacji budżetowej    769
   2. Podmioty uprawnione do przenoszenia wydatków    770
   3. Procedura dokonywania przeniesień    773
   4. Przekroczenie uprawnień w zakresie dokonywania przeniesień    774
   Art. 172. [Przeniesienia planowanych dochodów i wydatków w razie zniesienia lub przekształcenia ministerstwa]    774
   Zakres regulacji    775
   Art. 173. [Wykorzystanie środków przeznaczonych na finansowanie programów wieloletnich]    775
   1. Środki przeznaczone na finansowanie programów wieloletnich    775
   2. Niewykorzystane środki    776
   3. Wyłączenie stosowania regulacji    776
   Art. 174. [Kontrola wykonania budżetu przez Ministra Finansów]    776
   1. Istota komentowanej regulacji    776
   2. Ogólna kontrola wykonywania budżetu jako zadanie Ministra Finansów    777
   Art. 175. [Kontrola wykonania budżetu przez dysponentów części budżetowych]    778
   1. Nadzór i kontrola sprawowana przez dysponentów    779
   2. Zakres przedmiotowy kontroli i nadzoru dysponentów części budżetowych w zakresie wykonywania ustawy budżetowej    779
   3. Kryteria kontroli i nadzoru sprawowanych przez dysponentów części budżetowych    780
   4. Instrumenty nadzoru sprawowanego przez dysponentów części budżetowych    780
   5. Zasady kontroli i nadzoru przy korzystaniu ze służbowych kart płatniczych    781
   6. Pozostałe kluczowe kompetencje dysponentów części budżetowych związane z wykonaniem budżetu państwa    783
   Art. 175a. [Cele prowadzenia przeglądu wydatków; podmioty wyłączone spod przeglądu]    783
   1. Istota przeglądów wydatków (kosztów) jednostek SFP    783
   2. Problemy występujące w dotychczasowej praktyce przeglądów wydatków    784
   3. Cele prowadzenia przeglądów wydatków    786
   4. Zakres podmiotowy uprawnień MF w zakresie prowadzenia przeglądów wydatków    788
   Art. 175b. [Plan przeglądu wydatków]    788
   1. Sporządzanie planu przeglądu wydatków    789
   2. Przeglądy prowadzone na podstawie planu przeglądu wydatków i poza planem przeglądu    790
   Art. 175c. [Program przeglądu wydatków]    790
   1. Treść programu przeglądu wydatków    791
   2. Procedura sporządzania programów przeglądów    791
   Art. 175d. [Podmioty uczestniczące w przeglądzie wydatków]    791
   Podmioty uczestniczące w przeglądzie wydatków    792
   Art. 175e. [Dokumentowanie przeglądu wydatków; raport]    792
   1. Raport    793
   2. Kwestia obligatoryjności zastosowania propozycji zmian w zakresie jakości wydatków publicznych zawartych w raporcie    793
   Art. 175f. [Delegacja ustawowa]    794
   1. Delegacja ustawowa    795
   2. Projekt rozporządzenia    795
   Art. 175g. [Wytyczne w zakresie prowadzenia przeglądu wydatków]    797
   Wytyczne w zakresie prowadzenia przeglądu wydatków    797
   Art. 175h. [Obowiązki informacyjne podmiotów, których wydatki podlegają przeglądowi wydatków]    798
   Obowiązek przekazania dokumentów, informacji i danych    798
   Art. 176. [Ocena planowania i gospodarowania środkami publicznymi]    799
   1. Istota kontroli sprawowanej na podstawie art. 176 u.f.p.    799
   2. Osoby uprawnione do prowadzenia kontroli    800
   Art. 177. [Decyzja o blokowaniu planowanych wydatków]    801
   1. Istota i charakter prawny blokowania wydatków    802
   2. Niegospodarność jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych    802
   3. Opóźnienia w realizacji zadań jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych    803
   4. Nadmiar posiadanych środków jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych    804
   5. Naruszenie zasad gospodarki finansowej jako podstawa do podjęcia decyzji o blokowaniu planowanych wydatków budżetowych    804
   6. Podmioty uprawnione do blokowania wydatków budżetowych    804
   7. Specyfika rezerw celowych tworzonych na podstawie art. 177 ust. 6 u.f.p.    805
   Art. 178. [Utworzenie nowej rezerwy celowej na realizację opóźnionych programów]    806
   1. Istota blokowania wydatków na programy wykorzystujące środki europejskie    806
   2. Zakres przedmiotowy komentowanego przepisu    806
   3. Tryb zmiany przeznaczenia środków    807
   Art. 179. [Blokowanie planowanych wydatków w przypadku zagrożenia realizacji ustawy budżetowej]    807
   1. Zagrożenie realizacji ustawy budżetowej jako przesłanka podjęcia decyzji o blokowaniu na czas oznaczony planowanych wydatków budżetu państwa    808
   2. Definicja blokowania na czas oznaczony planowanych wydatków budżetu państwa    808
   3. Zakres przedmiotowy blokowania planowanych wydatków budżetu państwa    809
   4. Tryb procedury blokowania na podstawie art. 179 u.f.p.    810
   Art. 180. [Przeniesienia planowanych wydatków w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego]    810
   1. Przenoszenie wydatków na podstawie art. 180 u.f.p.    811
   2. Forma prawna    811
   Art. 180a. [Przeniesienia planowanych wydatków w przypadku stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii]    811
   1. Porównanie przenoszenia na gruncie art. 180 i 180a u.f.p.    812
RozwińZwiń