INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Książka prezentuje efekt badań prowadzonych przez Autora w latach 2013–2017, składających się na jego rozprawę doktorską obronioną na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS w Lublinie. Praca swym zasięgiem przestrzennym obejmuje dziesięć największych obszarów aglomeracyjnych w Polsce, co stanowi element wyróżniający na tle krajowej literatury z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. Uzyskanie porównywalności wyników dla wszystkich badanych jednostek możliwe było w dużej mierze dzięki realizacji własnych badań terenowych, a także dzięki uprzejmości Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN w Warszawie, który udostępnił niepublikowane bazy danych statystycznych. Nieodłącznym elementem niniejszej książki jest bogaty autorski materiał kartograficzny, stąd zdecydowano się na użycie formatu A4 i druk wybranych map na rozkładanych planszach.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 182 |
Kategoria | Geografia społeczno-gospodarcza |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9156-1 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 9 |
1. Wstęp | 11 |
1.1. Określenie problemu badawczego i uzasadnienie wyboru tematu | 11 |
1.2. Cele pracy | 14 |
1.3. Zakres przestrzenny i czasowy | 15 |
1.3.1 Delimitacje obszarów aglomeracyjnych | 15 |
1.3.2 Zbiory obiektów badawczych | 18 |
1.3.3 Zakres czasowy opracowania | 23 |
1.4. Definicja pasażerskiego transportu multimodalnego | 24 |
2. Przegląd literatury 27 | |
2.1. Transport kolejowy jako przedmiot badań geograficznych | 27 |
2.2. Stan badań nad systemami transportowymi w obszarach aglomeracyjnych | 29 |
3. Metody badawcze i źródła danych | 33 |
3.1. Badania kameralne | 34 |
3.1.1 Studia literatury | 34 |
3.1.2 Analizy statystyczne | 34 |
3.1.3 Analizy przestrzenne i metody prezentacji kartograficznej | 36 |
3.1.4 Bonitacja punktowa i tabela znaków | 37 |
3.2. Badania terenowe | 37 |
3.2.1 Weryfikacja autobusowych rozkładów jazdy | 37 |
3.2.2 Inwentaryzacja infrastruktury przesiadkowej | 38 |
3.2.3 Obserwacja uczestnicząca | 38 |
4. Sieć kolejowa badanych obszarów aglomeracyjnych 39 | |
4.1. Uwarunkowania historyczne | 39 |
4.2. Stan obecny | 41 |
5. Sytuacja społeczno-gospodarcza badanych obszarów aglomeracyjnych | 45 |
5.1. Liczba ludności i gęstość zaludnienia | 45 |
5.2. Aktywność zawodowa ludności | 47 |
5.3. Podmioty gospodarcze | 49 |
6. Dojazdy do pracy w świetle badań GUS a natężenie ruchu na sieci kolejowej | 55 |
6.1. Dojazdy do pracy z gmin otaczających do rdzeni aglomeracji | 55 |
6.2. Natężenie ruchu pociągów regionalnych na obszarach aglomeracyjnych | 56 |
6.3. Dynamika dojazdów do pracy 2006–2011 na tle dynamiki natężenia kolejowego ruchu pasażerskiego 2005–2010 | 58 |
7. Ocena korzyści i niekorzyści wynikających z lokalizacji infrastruktury kolejowej względem elementów zagospodarowania przestrzennego obszarów aglomeracyjnych | 65 |
7.1. Rozmieszczenie stacji i przystanków kolejowych | 65 |
7.1. 1 Rozmieszczenie stacji i przystanków względem sieci osadniczej stref podmiejskich | 65 |
7.1. 2 Rozmieszczenie stacji i przystanków w rdzeniach aglomeracji | 66 |
7.2. Struktura użytkowania terenu strefy podmiejskiej w buforze 1 km od linii kolejowej | 67 |
8. Diagnoza poziomu wdrożenia rozwiązań multimodalnych w rejonie wytypowanych węzłów przesiadkowych w strefach podmiejskich 73 | |
8.1. Integracja kolei z transportem autobusowym | 73 |
8.1.1. Stan rozwoju oraz integracja infrastruktury autobusowej i kolejowej | 73 |
8.1.2. Kierunki obsługi, częstotliwość kursowania oraz integracja rozkładów jazdy pociągów i autobusów międzygminnych | 80 |
8.2. Konkurencyjność czasowa kolei względem transportu autobusowego w dojazdach ze stref podmiejskich do rdzeni aglomeracji | 88 |
8.3. Konkurencyjność czasowa kolei względem transportu indywidualnego w dojazdach ze stref podmiejskich do rdzeni aglomeracji | 90 |
8.4. Rozwiązania P+R | 94 |
8.5. Rozwiązania B+R | 99 |
9. Kolejowe inwestycje infrastrukturalne w obszarach aglomeracyjnych w kontekście postanowień dokumentów strategicznych 103 | |
9.1. Inwestycje przedakcesyjne oraz pierwszej perspektywy 2004–2006 | 104 |
9.2. Inwestycje zrealizowane w ramach perspektywy 2007–2013 | 105 |
9.3. Inwestycje realizowane i planowane w perspektywie 2014–2020 | 108 |
10. Aspekty organizacyjne determinujące atrakcyjność transportu kolejowego jako środka służącego dojazdom do pracy | 113 |
10.1. Kolejowi przewoźnicy pasażerscy na obszarach aglomeracyjnych | 113 |
10.2. Oferty specjalne dla pasażerów | 117 |
10.3. Współpraca między przewoźnikami | 120 |
11. Synteza stanu i perspektyw wykorzystania transportu kolejowego w codziennych dojazdach do pracy na obszarach aglomeracyjnych w Polsce | 123 |
11.1. Typologia linii kolejowych w dziesięciu obszarach aglomeracyjnych | 123 |
11.2. Ranking badanych obszarów aglomeracyjnych | 136 |
12. Podsumowanie, wnioski i rekomendacje 139 | |
Spis literatury | 143 |
Spis rycin | 153 |
Spis tabel | 157 |
Załączniki | 159 |
Załącznik 1. – Wykaz badanych punktów przesiadkowych | 159 |
Załącznik 2. – Wykaz badanych odcinków sieci kolejowej | 165 |
Załącznik 3. – Zestawienie wybranych danych zmierzonych w badanych punktach przesiadkowych | 167 |
Załącznik 4. – Wykaz inwestycji infrastrukturalnych 2000–2006 (2008) | 173 |
Załącznik 5. – Wykaz inwestycji infrastrukturalnych 2007–2013 (2015) | 173 |
Załącznik 6. – Wykaz inwestycji infrastrukturalnych 2014–2020 (2023) | 178 |