Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne

Asertywność nauczycieli. Badania empiryczne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

37,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,80 zł  


37,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorzy podjęli ważny problem, który stosunkowo rzadko jest przedmiotem szerzej zakrojonych badań. (…) Przyjęcie postawy asertywnej pozwala jednostce na bycie sobą, akceptowanie siebie, swobodne wyrażanie opinii i emocji, a także na okazywanie sobie szacunku, z jednoczesnym poszanowaniem praw innych ludzi. Są to umiejętności niezbędne współczesnemu człowiekowi dla satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. (…) Należy podkreślić dużą wartość poznawczą pracy, która wynika z faktu, iż dostarcza wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie nauczycieli reprezentujących różne szczeble edukacji. (…) Porządkuje wiedzę dotyczącą problematyki asertywności, rozproszoną na co dzień w licznych opracowaniach naukowych, i przedstawia ją w formie przystępnej dla potencjalnego czytelnika. (…) Uważna lektura pozwala także znaleźć wiele odniesień do praktyki edukacyjnej, które mogą mieć zastosowanie w pracy wychowawczej nauczycieli. Wykorzystanie przez nich odpowiednich wniosków i propozycji rozwiązań zawartych w pracy oraz włączenie ich do określonych strategii edukacyjnych mogłoby ułatwić rozwój postawy asertywnej u wszystkich partnerów interakcji zachodzących w szkole (…) [ Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Mieczysława Radochońskiego]


Rok wydania2015
Liczba stron286
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-742-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  I. Wprowadzenie w problematykę asertywności     13
    1. Pojęcie asertywności    13
    2. Rodzaje zachowań asertywnych     20
    3. Uwarunkowania asertywności     23
    4. Znaczenie asertywności w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka    28
    5. Znaczenie asertywności w pracy nauczyciela     32
  II. Założenia badawcze 37
    1. Przedmiot, problematyka badawcza i cel badań    37
    2. Metoda badań     39
      2.1. Kwestionariusz Asertywności Nauczyciela/Wychowawczy (KAN/W – T. Zubrzycka-Maciąg, J. Kirenko)     39
      2.2. Inwentarz Osobowości NEO-FFI (P.T. Costa, R.R. McCrae)    40
      2.3. Skala Samooceny (SES – M. Rosenberg)     41
      2.4. Kwestionariusz COPE (COPE – C.S. Carver, M.S. Scheier, J.K. Weintraub)     41
      2.5. Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29 – A. Antonovsky)     41
      2.6. Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE – N.S. Schutte, J.M. Malauff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden, I. Dornheim)    42
    3. Demograficzno-społeczna charakterystyka badanych nauczycieli     42
  III. Poziom asertywności badanych nauczycieli     55
    1. Statystyki opisowe asertywności badanych nauczycieli     55
    2. Zróżnicowanie poziomów asertywności w obrębie zmiennych socjodemograficznych badanych nauczycieli     62
    3. Typy asertywności badanych nauczycieli     135
    4. Typy asertywności a struktura socjodemograficzna badanych nauczycieli     137
    5. Komponenty asertywności a ich obszary zawodowych oddziaływań    147
  Podsumowanie    150
  IV. Psychospołeczne uwarunkowania asertywności badanych nauczycieli     155
    1. Cechy osobowości    155
      1.1. Wprowadzenie w problematykę osobowości    155
      1.2. Związki pomiędzy cechami osobowości a asertywnością badanych Nauczycieli    162
    2. Samoocena    165
      2.1. Wprowadzenie w problematykę samooceny    165
      2.2. Związki pomiędzy samooceną a asertywnością badanych nauczycieli     174
    3. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych    177
      3.1. Wprowadzenie w problematykę radzenia sobie w sytuacjach trudnych     177
      3.2. Związki pomiędzy radzeniem sobie w sytuacjach trudnych a asertywnością badanych nauczycieli    188
    4. Poczucie koherencji    190
      4.1. Wprowadzenie w problematykę poczucia koherencji     190
      4.2. Związki pomiędzy poczuciem koherencji a asertywnością badanych nauczycieli     200
    5. Inteligencja emocjonalna     205
      5.1. Wprowadzenie w problematykę inteligencji emocjonalnej     205
      5.2. Związki pomiędzy inteligencją emocjonalną a asertywnością badanych
  Nauczycieli    214
  Podsumowanie    219
  V. Czynniki psychospołeczne związane z asertywnością badanych nauczycieli     223
    1. Obrona swoich praw     223
    2. Przyjmowanie ocen pozytywnych i negatywnych     227
    3. Wyrażanie ocen pozytywnych i negatywnych     231
    4. Wyrażanie próśb    235
    5. Wyrażanie uczuć     239
    6. Wyrażanie opinii     242
    7. Szanowanie cudzych granic     246
    8. Wynik globalny    249
  Podsumowanie     253
  Zakończenie    255
  Bibliografia    261
  Spis tabel i wykresów    279
RozwińZwiń