POLECAMY
Format:
pdf, ibuk
Autorzy podjęli ważny problem, który stosunkowo rzadko jest przedmiotem szerzej zakrojonych badań. (…) Przyjęcie postawy asertywnej pozwala jednostce na bycie sobą, akceptowanie siebie, swobodne wyrażanie opinii i emocji, a także na okazywanie sobie szacunku, z jednoczesnym poszanowaniem praw innych ludzi. Są to umiejętności niezbędne współczesnemu człowiekowi dla satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. (…) Należy podkreślić dużą wartość poznawczą pracy, która wynika z faktu, iż dostarcza wielu cennych informacji zweryfikowanych empirycznie w badaniach przeprowadzonych w grupie nauczycieli reprezentujących różne szczeble edukacji. (…) Porządkuje wiedzę dotyczącą problematyki asertywności, rozproszoną na co dzień w licznych opracowaniach naukowych, i przedstawia ją w formie przystępnej dla potencjalnego czytelnika. (…) Uważna lektura pozwala także znaleźć wiele odniesień do praktyki edukacyjnej, które mogą mieć zastosowanie w pracy wychowawczej nauczycieli. Wykorzystanie przez nich odpowiednich wniosków i propozycji rozwiązań zawartych w pracy oraz włączenie ich do określonych strategii edukacyjnych mogłoby ułatwić rozwój postawy asertywnej u wszystkich partnerów interakcji zachodzących w szkole (…) [ Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Mieczysława Radochońskiego]
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-742-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
I. Wprowadzenie w problematykę asertywności | 13 |
1. Pojęcie asertywności | 13 |
2. Rodzaje zachowań asertywnych | 20 |
3. Uwarunkowania asertywności | 23 |
4. Znaczenie asertywności w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka | 28 |
5. Znaczenie asertywności w pracy nauczyciela | 32 |
II. Założenia badawcze 37 | |
1. Przedmiot, problematyka badawcza i cel badań | 37 |
2. Metoda badań | 39 |
2.1. Kwestionariusz Asertywności Nauczyciela/Wychowawczy (KAN/W – T. Zubrzycka-Maciąg, J. Kirenko) | 39 |
2.2. Inwentarz Osobowości NEO-FFI (P.T. Costa, R.R. McCrae) | 40 |
2.3. Skala Samooceny (SES – M. Rosenberg) | 41 |
2.4. Kwestionariusz COPE (COPE – C.S. Carver, M.S. Scheier, J.K. Weintraub) | 41 |
2.5. Kwestionariusz Orientacji Życiowej (SOC-29 – A. Antonovsky) | 41 |
2.6. Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (INTE – N.S. Schutte, J.M. Malauff, L.E. Hall, D.J. Haggerty, J.T. Cooper, C.J. Golden, I. Dornheim) | 42 |
3. Demograficzno-społeczna charakterystyka badanych nauczycieli | 42 |
III. Poziom asertywności badanych nauczycieli | 55 |
1. Statystyki opisowe asertywności badanych nauczycieli | 55 |
2. Zróżnicowanie poziomów asertywności w obrębie zmiennych socjodemograficznych badanych nauczycieli | 62 |
3. Typy asertywności badanych nauczycieli | 135 |
4. Typy asertywności a struktura socjodemograficzna badanych nauczycieli | 137 |
5. Komponenty asertywności a ich obszary zawodowych oddziaływań | 147 |
Podsumowanie | 150 |
IV. Psychospołeczne uwarunkowania asertywności badanych nauczycieli | 155 |
1. Cechy osobowości | 155 |
1.1. Wprowadzenie w problematykę osobowości | 155 |
1.2. Związki pomiędzy cechami osobowości a asertywnością badanych Nauczycieli | 162 |
2. Samoocena | 165 |
2.1. Wprowadzenie w problematykę samooceny | 165 |
2.2. Związki pomiędzy samooceną a asertywnością badanych nauczycieli | 174 |
3. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych | 177 |
3.1. Wprowadzenie w problematykę radzenia sobie w sytuacjach trudnych | 177 |
3.2. Związki pomiędzy radzeniem sobie w sytuacjach trudnych a asertywnością badanych nauczycieli | 188 |
4. Poczucie koherencji | 190 |
4.1. Wprowadzenie w problematykę poczucia koherencji | 190 |
4.2. Związki pomiędzy poczuciem koherencji a asertywnością badanych nauczycieli | 200 |
5. Inteligencja emocjonalna | 205 |
5.1. Wprowadzenie w problematykę inteligencji emocjonalnej | 205 |
5.2. Związki pomiędzy inteligencją emocjonalną a asertywnością badanych | |
Nauczycieli | 214 |
Podsumowanie | 219 |
V. Czynniki psychospołeczne związane z asertywnością badanych nauczycieli | 223 |
1. Obrona swoich praw | 223 |
2. Przyjmowanie ocen pozytywnych i negatywnych | 227 |
3. Wyrażanie ocen pozytywnych i negatywnych | 231 |
4. Wyrażanie próśb | 235 |
5. Wyrażanie uczuć | 239 |
6. Wyrażanie opinii | 242 |
7. Szanowanie cudzych granic | 246 |
8. Wynik globalny | 249 |
Podsumowanie | 253 |
Zakończenie | 255 |
Bibliografia | 261 |
Spis tabel i wykresów | 279 |