POLECAMY
Format:
pdf, ibuk
Książka skierowana jest do wszystkich nauczycieli. Tym, którzy czują się odpowiedzialnymi wychowawcami, służyć ma pomocą w realizowaniu niezwykle trudnego zadania, jakim jest wychowanie młodego pokolenia. Tym zaś, którzy twierdzą, że nauczyciel ma jedynie nauczać, a nie wychowywać, powinna uzmysłowić, że w pracy pedagogicznej nie chodzi tylko o kompetencje w dziedzinie wiedzy, ale przede wszystkim o te, które odnoszą się do "bycia" pedagogiem. [Ze Wstępu]
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 164 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-112-9 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ I. SZKOŁA JAKO ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE | 13 |
1. Wychowawcza funkcja szkoły | 14 |
2. Istota klimatu wychowawczego szkoły i klasy szkolnej | 22 |
3. Postawy wychowawcze nauczycieli | 29 |
4. Klasa szkolna jako grupa społeczna | 40 |
ROZDZIAŁ II. WYBRANE UWARUNKOWANIA SKUTECZNOŚCI WYCHOWANIA W SZKOLE | 49 |
1. Świadomość wartości w wychowaniu | 50 |
1.1. Interpretacja wartości w głównych orientacjach psychologicznych | 53 |
1.2. Klasyfikacja wartości | 55 |
1.3. Znaczenie wartości w życiu człowieka | 58 |
2. Budowanie konstruktywnych relacji nauczyciela z uczniami | 63 |
2.1. Podmiotowe traktowanie wychowanków | 64 |
2.2. Demokratyczna postawa wychowawcy | 65 |
2.3. Akceptacja wychowanków | 66 |
2.4. Rozumienie empatyczne uczniów | 66 |
2.5. Autentyczność nauczyciela | 67 |
2.6. Wiarygodność nauczyciela | 68 |
2.7. Umiejętności nauczyciela w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej | 69 |
3. Poznawanie uczniów | 73 |
3.1. Sposoby poznawania uczniów | 73 |
3.2. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera | 78 |
4. Uwzględnianie potrzeb uczniów | 82 |
5. Współpraca nauczycieli z rodzicami uczniów | 91 |
ROZDZIAŁ III. WSPOMAGANIE UCZNIÓW W ROZWOJU | 105 |
1. Wprowadzanie uczniów w świat wartości | 105 |
2. Wzmacnianie samooceny uczniów | 109 |
3. Wspomaganie uczniów w rozwoju emocjonalnym | 118 |
4. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów | 125 |
5. Rozwijanie kompetencji społecznych uczniów | 132 |
5.1. Rozwijanie empatii u uczniów | 133 |
5.2. Rozwijanie asertywności u uczniów | 137 |
Nauczycielom – ku refleksji | 149 |
Bibliografia | 159 |