EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jest to znakomita publikacja, która obejmuje całokształt zagadnień dotyczących mózgowego porażenia dziecięcego. Ogromną zasługą autorów, specjalistów z różnych dziedzin - neurologów, kinezyterapeutów, psychologów oraz rehabilitantów - jest wszechstronne omówienie problemów kliniczno-diagnostycznych, leczenia farmakologicznego, zagadnień psychologiczno-pedagogicznych oraz usprawniania dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Olbrzymia wiedza i doświadczenie autorów sprawiają, iż książka jest niezbędna dla lekarzy pediatrów, neurologów, socjologów, pedagogów, logopedów oraz studentów.
Rok wydania | 2001 |
---|---|
Liczba stron | 492 |
Kategoria | Neurologia |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-2002-565-1 |
Numer wydania | 3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do trzeciego wydania | 3 |
Przedmowa do pierwszego wydania | 4 |
Część I PROBLEMY KLINICZNO-DIAGNOSTYCZNE | 16 |
1. Definicja, obraz kliniczny, podział – Roman Michałowicz | 17 |
Piśmiennictwo | 26 |
2. Wady rozwojowe oraz uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego powstałe w życiu płodowym i w okresie okołoporodowym oraz noworodkowym – Roman Michałowicz | 27 |
Embriopatie i fetopatie wirusowe | 28 |
Fetopatie bakteryjne i grzybicze | 29 |
Kiła wrodzona | 30 |
Listerioza | 31 |
Kandydoza | 31 |
Fetopatie wywołane przez pasożyty | 32 |
Toksoplazmoza wrodzona | 32 |
Embriopatie i fetopatie spowodowane działaniem czynników toksycznych | 33 |
Wady rozwojowe ośrodkowego układu nerwowego | 35 |
Niektóre choroby kobiety ciężarnej zaburzające rozwój płodu | 38 |
EPH-gestozy | 38 |
Noworodek matki chorej na cukrzycę | 41 |
Noworodek matki z niewydolnością krążenia | 43 |
Noworodek matki z niedokrwistością | 43 |
Uszkodzenia okołoporodowe | 44 |
Niedotlenienie i niedokrwienie płodu w okresie ciąży | 47 |
Zespół niedotlenienia i niedokrwienia u noworodka | 49 |
Wylew śródczaszkowy w okresie okołoporodowym i noworodkowym | 51 |
Noworodek przedwcześnie urodzony (noworodek o małej masie urodzeniowej) | 54 |
Noworodek dystroficzny | 58 |
Noworodek z ciąży mnogiej | 60 |
Choroba hemolityczna (cytotoksyczna) noworodków | 63 |
Procesy zapalne ośrodkowego układu nerwowego | 67 |
Napady drgawek | 70 |
Podsumowanie | 72 |
Piśmiennictwo | 76 |
3. Zmiany anatomopatologiczne – Bogdan Woźniewicz | 78 |
Zmiany krwotoczne w ośrodkowym układzie nerwowym u wcześniaków | 78 |
Krwotok podpajęczynówkowy | 78 |
Krwotoki wewnątrzkomorowe i przykomorowe | 79 |
Zmiany miąższowe w ośrodkowym układzie nerwowym u noworodków donoszonych | 80 |
Uszkodzenie istoty białej | 81 |
Glioza przykomorowa | 81 |
Martwica przykomorowa | 81 |
Uszkodzenie istoty szarej | 83 |
Obumieranie neuronów | 83 |
Martwica kory móżdżku | 85 |
Martwica istoty szarej jąder wzgórza | 86 |
Martwica pnia mózgu | 86 |
Martwica mostu | 87 |
Martwica rdzenia kręgowego | 87 |
Piśmiennictwo | 88 |
4. Okres noworodkowy dziecka w ocenie neurologiczno-pediatrycznej –Roman Michałowicz i Jolanta Chmielik | 89 |
Fizjologia noworodka donoszonego | 89 |
Ocena neurologiczna noworodka | 92 |
Ocena czynności sensorycznych u noworodka | 96 |
5. Rozpoznawanie wczesne – Jolanta Chmielik i Roman Michałowicz | 100 |
Ocena rozwoju psychoruchowego niemowlęcia | 100 |
Ocena przydatności niektórych odruchów postawy, prostowania i równowagi | 114 |
Odruch toniczny szyjny asymetryczny | 115 |
Odruch toniczny szyjny symetryczny | 115 |
Odruch podparcia | 116 |
Odruchy prostowania | 116 |
Odruch szyjny prostujący | 116 |
Reakcja spadochronowa | 117 |
Odruchy chwytne z kończyn górnych | 119 |
Odruchy chwytne z kończyn dolnych | 120 |
Ocena odruchów według Vojty | 120 |
Obserwacja wzrostu obwodu czaszki niemowlęcia | 131 |
Podsumowanie – Roman Michałowicz | 135 |
Piśmiennictwo | 139 |
6. Metody oceny rozwoju psychoruchowego – Jadwiga Ślenzak | 141 |
Piśmiennictwo | 151 |
7. Wybrane problemy psychiatryczne u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – Łucja Ignatowicz 152 | |
Upośledzenie umysłowe | 157 |
Padaczka | 160 |
Napadowe zaburzenia psychiczne | 161 |
Przewlekłe zaburzenia psychiczne | 163 |
Zaburzenia hiperkinetyczne | 165 |
Piśmiennictwo | 169 |
8. Dziecko ryzyka – Roman Michałowicz | 170 |
9. „Zespół encefalopatii” u dzieci – Roman Michałowicz i Roman Ignatowicz | 173 |
10. Problemy diagnostyczne | 176 |
Wybrane zagadnienia z diagnostyki prenatalnej – Roman Michałowicz | 176 |
Różnicowanie mózgowego porażenia dziecięcego z innymi chorobami ośrodkowego układu nerwowego | 181 |
Zespół piramidowy | 181 |
Zespół pozapiramidowy | 182 |
Zespół móżdżkowy | 183 |
Zespół uszkodzenia obwodowego neuronu ruchowego | 184 |
Metody pomocnicze służące rozpoznawaniu i różnicowaniu mózgowego porażenia dziecięcego | 190 |
Diagnostyka ultrasonograficzna ośrodkowego układu nerwowego –Kamil Wermeński | 195 |
Tomografia komputerowa – Hanna Radelicka-Rajszys | 198 |
Piśmiennictwo | 200 |
Część II LECZENIE | 204 |
11. Kinezyterapia – Zofia Lubicz-Rudnicka | 205 |
Krytyczny rys historyczny metod usprawniania | 205 |
Metoda Phelpsa | 205 |
Metoda Margaret S. Rood | 207 |
Metoda Kabata | 208 |
Metoda Singe Brunström | 210 |
Metoda Bobathów | 211 |
Metoda Petö | 215 |
Metoda Temple’a Faya | 220 |
Metoda Domana i Delacaty | 222 |
Metoda Vojty | 222 |
Zasady usprawniania ruchowego | 230 |
Okres niemowlęcy i poniemowlęcy | 233 |
Pozycja dziecka we wczesnym zapobieganiu utrwalania się patologicznych objawów porażenia | 239 |
Ochronny wyprost ramion | 244 |
Kształtowanie symetrycznego utrzymania głowy i rąk | 247 |
Ułatwianie ruchów | 248 |
Usprawnianie dzieci w wieku przedszkolnym | 297 |
Usprawnianie dzieci w wieku szkolnym | 307 |
Specyfika najczęściej stosowanych ćwiczeń w różnych formach klinicznych mózgowego porażenia dziecięcego | 314 |
Wyniki rehabilitacji i ich uwarunkowania | 321 |
Aneks | 324 |
Badania odruchów według Fiorentino | 324 |
Poziom pierwszy – rdzeniowy | 324 |
Poziom drugi – mostu | 326 |
Poziom trzeci – śródmózgowia | 330 |
Reakcje odruchów automatycznych | 335 |
Poziom czwarty – korowy | 337 |
Test funkcjonalny dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym | 344 |
Piśmiennictwo | 347 |
12. Wczesna stymulacja rozwoju mowy u dzieci w pierwszym roku życia –Elżbieta Stecko i Roman Michałowicz 348 | |
Piśmiennictwo | 351 |
13. Wpływ zaburzeń mowy na kształtowanie się osobowości dziecka –Roman Michałowicz i Elżbieta Stecko | 352 |
Piśmiennictwo | 355 |
14. Rehabilitacja logopedyczna – Elżbieta Stecko | 356 |
Piśmiennictwo | 367 |
15. Przykurcze i zniekształcenia oraz ich leczenie – Mieczysław M. Koszla | 368 |
Definicja | 368 |
Rys historyczny | 368 |
Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii | 369 |
Anatomia patologiczna | 370 |
Obraz kliniczny | 370 |
Typ spastyczny (kurczowy) | 371 |
Typ pozapiramidowy | 373 |
Typ ataktyczny | 373 |
Niedowłady kurczowe poszczególnych części układu ruchu | 373 |
Leczenie | 375 |
Usprawnianie fizyczne | 376 |
Leczenie operacyjne | 378 |
Piśmiennictwo | 386 |
16. Leczenie farmakologiczne – Roman Ignatowicz i Roman Michałowicz | 387 |
Piśmiennictwo | 406 |
Część III PROBLEMY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE | 409 |
17. Kierunki i metody oddziaływania psychologiczno-pedagogicznego wspomagającego rozwój psychiczny | 411 |
Uwagi ogólne – Jadwiga Ślenzak | 411 |
Piśmiennictwo | 416 |
Oddziaływania psychopedagogiczne wspomagające wczesny rozwój dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym – Ewa Mazanek | 417 |
Podstawowe zasady oddziaływań | 417 |
Pielęgnacja i samoobsługa | 418 |
Oddziaływania psychopedagogiczne wspomagające rozwój poznawczy dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym do 4 roku życia | 423 |
Organizacja opieki przedszkolnej | 434 |
Piśmiennictwo | 438 |
Dojrzałość szkolna – Jadwiga Bogucka | 439 |
Sprawność ruchowa | 441 |
Sprawność manualna | 442 |
Poziom rozwoju umysłowego | 443 |
Poziom rozwoju mowy | 445 |
Poziom rozwoju funkcji wzrokowo-ruchowych | 446 |
Poziom lateralizacji | 448 |
Poziom funkcji słuchowo-ruchowych | 450 |
Dojrzałość emocjonalno-społeczna | 450 |
Podsumowanie | 451 |
Piśmiennictwo | 452 |
18. Z badań nad zaburzeniami rozpoznawania schematu ciała u dzieci z mózgowym porażeniem – Jadwiga Bogucka | 453 |
Piśmiennictwo | 458 |
19. O niektórych metodach usprawniania psychoruchowego za pomocą muzyki – Jadwiga Bogucka | 459 |
Poglądy na znaczenie muzyki w terapii | 459 |
Próby zastosowania muzyki w terapii dzieci z zaburzeniami układu ruchu | 460 |
Piśmiennictwo | 463 |
20. Rola rodziny w procesie leczenia dziecka | 464 |
Wychowanie w rodzinie – Jadwiga Ślenzak | 464 |
Piśmiennictwo | 469 |
Wpływ niepełnosprawności dziecka na życie emocjonalne w rodzinie – Jadwiga Bogucka i Ewa Mazanek | 469 |
Rola rodziców w kształtowaniu osobowości dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym – Ewa Mazanek | 472 |
Piśmiennictwo | 477 |
Formy pracy z rodzicami – Jadwiga Bogucka | 478 |
Piśmiennictwo | 479 |
Przystosowanie społeczne dzieci – Jadwiga Ślenzak | 479 |
Piśmiennictwo | 485 |
Skorowidz | 486 |