INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Niniejsza monografia to studium problematyki oceny zrozumiałości wypowiedzi osób z dyzartrią w diagnozie klinicznej i w badaniach eksperymentalnych. W publikacji zostały sformułowane ważne postulaty dotyczące postępowania logopedycznego w procesie diagnostyczno-terapeutycznym pacjentów.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 279 |
Kategoria | Logopedia |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-452-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym – ustalenia terminologiczne, problemy badawcze | 13 |
1.1. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół chorobowy | 13 |
1.2. Zaburzenia w porozumiewaniu się osób z mpd. | 19 |
1.3. Dyzartria w ujęciach logopedycznych i medycznych | 24 |
1.3.1. Dyzartria jako ruchowe zaburzenie mowy | 24 |
1.3.2. Zrozumiałość mowy dyzartrycznej | 35 |
1.3.3. Badania nad dyzartrią w mózgowym porażeniu dziecięcym | 42 |
2. Metodologia badań | 49 |
2.1. Cele badań, procedura postępowania badawczego | 49 |
2.2. Charakterystyka badanej populacji | 54 |
2.3 Techniki diagnostyczne | 61 |
2.3.1. Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci | 61 |
2.3.2. Eksperymentalne próby badania słuchu fonologicznego | 64 |
3. Wyniki pierwszego etapu badań – zaburzenia dyzartryczne w ocenie logopedycznej | 71 |
3.1 Skala dyzartrii i ocena postawy | 71 |
3.1.1. Sfera I. Samoocena | 71 |
3.1.2. Sfera II. Zrozumiałość | 74 |
3.1.3. Sfera III. Artykulacja | 77 |
3.1.4. Sfera IV. Rezonans | 92 |
3.1.5. Sfera V. Prozodia | 95 |
3.1.6. Sfera VI. Fonacja | 109 |
3.1.7. Sfera VII. Oddychanie | 117 |
3.1.8. Sfera VIII. Ruchy naprzemienne | 121 |
3.1.9. Sfera IX. Stan funkcjonalny mięśni aparatu artykulacyjnego | 127 |
3.1.10. Ocena postawy | 140 |
3.1.11. Wyniki ogólne w Skali dyzartrii (sfery II–IX) i ocenie postawy | 142 |
3.2. Ocena słuchu fonologicznego | 145 |
3.3. Zależności między wynikami prób diagnostycznych | 148 |
3.3.1. Zależności między wynikami w sferze III. Artykulacja a innymi próbami diagnostycznymi | 148 |
3.3.2. Zależności między wynikami w sferze IV. Rezonans a innymi próbami diagnostycznymi | 150 |
3.3.3. Zależności między wynikami w sferze V. Prozodia a innymi próbami diagnostycznymi | 151 |
3.3.4. Zależności między wynikami w sferze III. Artykulacja a wynikami w sferach: IV. Rezonans, V. Prozodia | 152 |
3.3.5. Zależności między wynikami w sferze II. Zrozumiałość a średnią wyników sfer III–IX Skali dyzartrii oraz oceny postawy | 153 |
3.3.6 Zależności między wynikami w sferze II. Zrozumiałość a wynikami w sferach: III. Artykulacja, IV. Rezonans, V. Prozodia | 155 |
3.3.7. Porównanie wyników w sferach III–IX Skali dyzartrii oraz oceny postawy | 159 |
3.4. Diagnoza logopedyczna | 163 |
3.4.1. Rozpoznanie logopedyczne | 164 |
3.4.2. Charakterystyka zaburzeń w płaszczyźnie segmentalnej ciągu fonicznego | 170 |
3.4.2.1. Zaburzenia paradygmatyczne | 170 |
3.4.2.2. Zaburzenia syntagmatyczne | 177 |
3.4.3. Charakterystyka zaburzeń w płaszczyźnie suprasegmentalnej ciągu fonicznego | 203 |
4. Wyniki drugiego etapu badań – zrozumiałość wypowiedzi dzieci z dyzartrią w mpd | 217 |
4.1. Ocena zrozumiałości wypowiedzi dzieci z dyzartrią w mpd. dokonana przez studentów | 217 |
4.2. Porównanie ocen zrozumiałości wypowiedzi dzieci z mpd. dokonanych przez studentów, specjalistę oraz osoby badane | 224 |
5. Symptomatologia zaburzeń dyzartrycznych w mpd. Podsumowanie badań | 233 |
Zakończenie. W stronę praktyki logopedycznej | 249 |
Bibliografia | 253 |
Spis tabel | 269 |
Spis wykresów | 274 |
Aneks | 275 |