Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Segmentalna i suprasegmentalna specyfika ciągu fonicznego a zrozumiałość wypowiedzi w przypadkach dyzartrii w mpd.

Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym. Segmentalna i suprasegmentalna specyfika ciągu fonicznego a zrozumiałość wypowiedzi w przypadkach dyzartrii w mpd.

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

37,80

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,80 zł  


37,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza monografia to studium problematyki oceny zrozumiałości wypowiedzi osób z dyzartrią w diagnozie klinicznej i w badaniach eksperymentalnych. W publikacji zostały sformułowane ważne postulaty dotyczące postępowania logopedycznego w procesie diagnostyczno-terapeutycznym pacjentów.


Rok wydania2013
Liczba stron279
KategoriaLogopedia
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-452-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  1. Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym – ustalenia terminologiczne, problemy badawcze     13
  
  1.1. Mózgowe porażenie dziecięce jako zespół chorobowy     13
  1.2. Zaburzenia w porozumiewaniu się osób z mpd.     19
  1.3. Dyzartria w ujęciach logopedycznych i medycznych     24
  1.3.1. Dyzartria jako ruchowe zaburzenie mowy     24
  1.3.2. Zrozumiałość mowy dyzartrycznej     35
  1.3.3. Badania nad dyzartrią w mózgowym porażeniu dziecięcym     42
  
  2. Metodologia badań     49
  
  2.1. Cele badań, procedura postępowania badawczego     49
  2.2. Charakterystyka badanej populacji     54
  2.3 Techniki diagnostyczne     61
  2.3.1. Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci     61
  2.3.2. Eksperymentalne próby badania słuchu fonologicznego     64
  
  3. Wyniki pierwszego etapu badań – zaburzenia dyzartryczne w ocenie logopedycznej     71
  
  3.1 Skala dyzartrii i ocena postawy     71
  3.1.1. Sfera I. Samoocena     71
  3.1.2. Sfera II. Zrozumiałość     74
  3.1.3. Sfera III. Artykulacja     77
  3.1.4. Sfera IV. Rezonans     92
  3.1.5. Sfera V. Prozodia     95
  3.1.6. Sfera VI. Fonacja     109
  3.1.7. Sfera VII. Oddychanie     117
  3.1.8. Sfera VIII. Ruchy naprzemienne     121
  3.1.9. Sfera IX. Stan funkcjonalny mięśni aparatu artykulacyjnego     127
  3.1.10. Ocena postawy     140
  3.1.11. Wyniki ogólne w Skali dyzartrii (sfery II–IX) i ocenie postawy     142
  3.2. Ocena słuchu fonologicznego     145
  3.3. Zależności między wynikami prób diagnostycznych     148
  3.3.1. Zależności między wynikami w sferze III. Artykulacja a innymi próbami diagnostycznymi     148
  3.3.2. Zależności między wynikami w sferze IV. Rezonans a innymi próbami diagnostycznymi     150
  3.3.3. Zależności między wynikami w sferze V. Prozodia a innymi próbami diagnostycznymi     151
  3.3.4. Zależności między wynikami w sferze III. Artykulacja a wynikami w sferach: IV. Rezonans, V. Prozodia     152
  3.3.5. Zależności między wynikami w sferze II. Zrozumiałość a średnią wyników sfer III–IX Skali dyzartrii oraz oceny postawy     153
  3.3.6 Zależności między wynikami w sferze II. Zrozumiałość a wynikami w sferach: III. Artykulacja, IV. Rezonans, V. Prozodia     155
  3.3.7. Porównanie wyników w sferach III–IX Skali dyzartrii oraz oceny postawy     159
  3.4. Diagnoza logopedyczna     163
  3.4.1. Rozpoznanie logopedyczne     164
  3.4.2. Charakterystyka zaburzeń w płaszczyźnie segmentalnej ciągu fonicznego     170
  3.4.2.1. Zaburzenia paradygmatyczne     170
  3.4.2.2. Zaburzenia syntagmatyczne     177
  3.4.3. Charakterystyka zaburzeń w płaszczyźnie suprasegmentalnej ciągu fonicznego     203
  
  4. Wyniki drugiego etapu badań – zrozumiałość wypowiedzi dzieci z dyzartrią w mpd     217
  
  4.1. Ocena zrozumiałości wypowiedzi dzieci z dyzartrią w mpd. dokonana przez studentów     217
  4.2. Porównanie ocen zrozumiałości wypowiedzi dzieci z mpd. dokonanych przez studentów, specjalistę oraz osoby badane     224
  
  5. Symptomatologia zaburzeń dyzartrycznych w mpd. Podsumowanie badań     233
  
  Zakończenie. W stronę praktyki logopedycznej     249
  Bibliografia     253
  Spis tabel     269
  Spis wykresów     274
  Aneks     275
RozwińZwiń