POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W książce Twórz własne gry w Scratchu! będziemy pracować z narzędziem Scratch, które w łatwy sposób umożliwia rysowanie interaktywnych postaci poprzez łączenie prostych bloków kodów, co pozwala na budowanie zabawnych, dziwnych gier.
Scratch to proste narzędzie do tworzenia animacji, gier oraz filmów. W książce Twórz własne gry w Scratchu! skupimy się na tworzeniu gier, więc nasze projekty będą zabawne i interaktywne. Scratch jest w wielu przypadkach narzędziem samowystarczalnym, na przykład jeśli potrzebujesz postaci do swojej gry możesz narysować ją bezpośrednio w programie lub wgrać obraz, który już masz. Możesz również wykorzystać jednego z bohaterów, które proponuje narządzie.
Gry komputerowe mogą być wesołe, ekscytujące, interesujące, magiczne, a nawet przerażające. Lubimy grać w gry, ponieważ dzięki nim poznajemy inne światy - takie, które ruszają się i zmieniają podczas zabawy, a zasady w nich obowiązujące są inne, niż w naszym własnym świecie. (Czasami wydaje nam się, że te zasady mają więcej sensu, niż te panujące w naszym świecie). Gry to sposób na szybki relaks lub długie godziny spędzone przed komputerem. Poprzez gry możemy wcielać się w inne postaci oraz odkrywać inne perspektywy.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Programowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Monika Andryszczyk |
ISBN-13 | 978-83-01-21397-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PODZIĘKOWANIA XVI | |
KAŻDY MOŻE TWORZYĆ GRY XVII | |
Czego będziesz potrzebować xviii | |
Krótka historia gier xviii | |
Kto tworzy gry komputerowe? xix | |
W jakim celu tworzy się gry komputerowe? xx | |
O czym powinna być moja gra? xxi | |
Czym jest Scratch? xxi | |
Ile kosztuje Scratch? xxii | |
Czy muszę umieć programować? xxii | |
A jeśli od dawna uwielbiam programować? xxii | |
Inne narzędzia do projektowania gier xxii | |
1. LEAF ME ALONE!: SCRATCH BEZ TAJEMNIC 1 | |
Początek przygody ze Scratchem 2 | |
Zostaw mnie w spokoju (kiedy jem ten liść) 5 | |
Tworzenie własnych duszków 6 | |
Rysowanie dziwnych robaków 7 | |
Rysowanie tła 8 | |
Kategoria Zdarzenia 10 | |
Poruszanie robakiem 11 | |
Sterowanie robakiem 14 | |
Rysowanie otworów wygryzionych w liściach za pomocą pióra 17 | |
Rozpoczynanie gry od nowa 22 | |
Kontakt robaka z liściem 25 | |
Odtwarzanie dźwięków 27 | |
Porządkowanie kodu 30 | |
Wyzwanie 32 | |
Udostępnianie gry 33 | |
To już umiesz 36 | |
2. OBŻARSTWO DZIWNEGO ROBAKA: ZBIERANIE PRZEDMIOTÓW I UNIKANIE PRZESZKÓD 37 | |
Kopiowanie i modyfikowanie projektu 39 | |
Porządkowanie kodu 40 | |
Rysowanie tęczowego śladu 41 | |
Projektowanie pożywienia dla robaka 44 | |
Klonowanie duszka 45 | |
Użycie liczb ujemnych 46 | |
Tworzenie strefy bez jagód 47 | |
Programowanie poleceń dla sklonowanych jagód 48 | |
Nadawanie komunikatów 49 | |
Gra „na czas” 51 | |
Wykorzystanie animacji do tworzenia zepsutych jagód 53 | |
Tworzenie rozgałęzienia za pomocą jeżeli i w przeciwnym razie 56 | |
Nagrywanie dźwięku fuj 57 | |
Przeszkody 58 | |
Dlaczego śmierdzące przeszkody działają 59 | |
Tworzenie kup poprzez klonowanie duszków 59 | |
Kodowanie śmierdzących przeszkód 60 | |
Podnoszenie poprzeczki 63 | |
Tworzenie własnych zmiennych 63 | |
Zmiana prędkości 65 | |
Zakończenie gry 67 | |
Wybór kostiumu motyla 67 | |
Kodowanie metamorfozy 68 | |
Zmiana zachowania motyla 72 | |
Wprowadzenie komunikatu rozpoczynającego grę 73 | |
Co jeszcze możesz wypróbować 74 | |
To już umiesz 75 | |
3. TWORZENIE GRY PLATFORMOWEJ HATLIGHT 77 | |
O grze Hatlight 78 | |
Kodowanie ruchu platformowego 79 | |
Tworzenie duszka hitbox 80 | |
Tworzenie okna testowego 81 | |
Porządkowanie kodu za pomocą zdarzeń 82 | |
Tworzenie zmiennych 83 | |
Kodowanie ruchu gracza 84 | |
Poruszanie się w lewo i w prawo 84 | |
Wspinaczka po zboczach i schodach 85 | |
Spadanie 87 | |
Skoki 88 | |
Tworzenie naturalnego ruchu za pomocą zmiennych 88 | |
Tworzenie świata pełnego odkrywczych wypraw 91 | |
Tworzenie mapy z siatką współrzędnych za pomocą zmiennych 91 | |
Przechodzenie między ekranami 92 | |
Kodowanie zmiany ekranu 94 | |
Światłość i ciemność 95 | |
Kodowanie światła padającego z latarki 97 | |
Tworzenie przedmiotów do zbierania 97 | |
To już umiesz 100 | |
4. PROJEKTOWANIE POZIOMÓW 101 | |
Przejdźmy do tworzenia poziomów! 102 | |
Rysowanie poziomów 103 | |
Rysowanie jaskini 104 | |
Odkładanie szczegółów na później 105 | |
O tym warto pamiętać 107 | |
Dodawanie scenerii w tle 109 | |
Jak prawidłowo grać w grę 111 | |
Wyświetlanie obiektów, do których gracz nie może się dostać 113 | |
Tworzenie charakterystycznych obiektów 114 | |
Tworzenie animacji 116 | |
Animowanie ruchów gracza 117 | |
Postać w formie kropli 120 | |
Tworzenie odbicia lustrzanego kostiumu 121 | |
Tworzenie kodu dla animacji 122 | |
Dodatkowe wyzwania 124 | |
To już umiesz 124 | |
5. TWORZENIE EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH 125 | |
Narzędzie do projektowania dźwięku 126 | |
Nagrywanie i edytowanie dźwięków w programie Audacity 127 | |
Nagrywanie śmiertelnego upadku 128 | |
Selekcja dźwięku 130 | |
Użycie narzędzia Efekt 132 | |
Zapisywanie dźwięków 134 | |
Wykorzystanie dźwięków pobranych z Internetu 136 | |
Generowanie dźwięków za pomocą programu sfxr 137 | |
Kształt fali 138 | |
Zmiana dźwięków za pomocą suwaków 140 | |
Eksportowanie dźwięków 142 | |
Narzędzie bfxr 143 | |
Tworzenie pętli muzycznej za pomocą narzędzia Drumcircle 144 | |
Tworzenie pętli grających bębenków 146 | |
Dodawanie dźwięków bębna 147 | |
Dodawanie kolejnych dźwięków 148 | |
Dodawanie melodii 150 | |
Zapisywanie i eksportowanie pętli 151 | |
Narzędzie Bosca Ceoil 152 | |
Dodawanie pętli do gry w Scratchu 153 | |
Dodatkowe wyzwania 155 | |
Skomponuj muzykę do gry jedynie za pomocą ust 155 | |
Użycie muzyki do tworzenia kontrastujących ze sobą nastrojów 156 | |
Stwórz prawdziwą muzyczną grę 156 | |
To już umiesz 156 | |
6. CO DALEJ? 157 | |
Zadawanie pytań 158 | |
Nagraj swoją grę 158 | |
Udostępnij swoją grę na portalu itch.io 159 | |
Współpraca z innymi 160 | |
Gra dla wielu graczy 160 | |
Utwórz nietypowe urządzenie sterujące 161 | |
Odkrywaj i twórz! 163 | |
INDEKS 164 | |