Programowanie strukturalne i obiektowe. T. 1

Programowanie strukturalne i obiektowe. T. 1

Programowanie strukturalne

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

12,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest wprowadzeniem do programowania, a zarazem podręcznikiem do przedmiotu PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE I OBIEKTOWE, wykładanym dla zawodu technik informatyk. Wiadomości w niej zawarte są przydatne także studentom rozpoczynającym naukę programowania – przedmiot WSTĘP DO PROGRAMOWANIA.


Publikacja opisuje podstawy programowania – algorytmy, cykl tworzenia programu oraz programowanie w językach Pascal oraz C/C++, zarówno w środowisku tekstowym, jak i w Windows. Przedstawia też skrótowo podstawy programowania w Javie.


Książka składa się z 2 części. Tom 1 obejmuje podstawy programowania oraz programowanie strukturalne w językach Pascal i C/C++. Przedstawiane w niej zagadnienia to:


- wstęp do algorytmów,


- podstawy programowania,


- podstawy języka Pascal,


- podstawy języka C i C++,


- obsługa środowisk programistycznych Free Pascal i C++ Builder,


- podstawy użycia debuggera.


Liczba stron286
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16042-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Część pierwsza. Podstawy programowania    11
   1. Podstawy programowania    11
   1.1. Co to jest program komputerowy    11
   1.2. Algorytmy    11
   1.3. Języki programowania    13
   1.4. Jak jest realizowany program komputerowy    16
   1.5. Cykl powstawania programu    17
   1.5.1. Utworzenie kodu źródłowego    18
   1.5.2. Kompilacja kodu źródłowego    18
   1.5.3. Konsolidacja    19
   1.5.4. Uruchamianie i testowanie programu    20
   1.5.5. Cykl tworzenia programu    20
   2. Algorytmy    23
   2.1. Sposób przedstawiania algorytmów    23
   2.1.1. Opis słowny    24
   2.1.2. Lista kroków    24
   2.1.3. Schemat blokowy    24
   2.1.4. Zapis w języku programowania    26
   2.2. Elementy algorytmów    27
   2.2.1. Sekwencja operacji    27
   2.2.2. Rozgałęzienie    28
   2.2.3. Pętla    28
   2.3. Złożoność algorytmu    30
   2.4. Iteracja i rekurencja    31
   2.4.1. Iteracja    32
   2.4.2. Rekurencja    33
  Część druga. Pascal i C/C++, programowanie strukturalne    37
   3. Środowisko programistyczne Free Pascal    37
   4. Elementy języka Pascal    41
   4.1. Struktura prostego programu w Pascalu    41
   4.2. Nazwy, komentarze, estetyka i czytelność programu    45
   4.2.1. Nazwy    45
   4.2.2. Komentarze i akapitowanie    46
   4.3. Typy danych – do czego służą zmienne    47
   4.3.1. Typy podstawowe    49
   4.3.2. Typ porządkowy    49
   4.3.3. Typ BOOLEAN    50
   4.3.4. Typ STRING    50
   4.3.5. Typy definiowane przez użytkownika    51
   4.4. Instrukcje sterujące, zastosowanie do realizacji elementów algorytmów    57
   4.4.1. if...then lub if...then...else    57
   4.4.2. case    59
   4.4.3. repeat...until    61
   4.4.4. while...do    63
   4.4.5. for...to/downto...do    64
   4.5. Operatory arytmetyczne i logiczne    66
   4.5.1. Operatory arytmetyczne    67
   4.5.2. Operatory logiczne    69
   4.6. Procedury i funkcje    74
   4.6.1. Procedury    74
   4.6.2. Funkcje    78
   4.6.3. Zmienne globalne i lokalne. Zasięg nazw    79
   4.7. Projektowanie programu od ogółu do szczegółu (top-down) i od szczegółu do ogółu (bottom-up)    81
   4.8. Uruchamianie programu, debugger - podstawy    83
   4.8.1. Techniki uruchamiania programów    83
   4.8.2. Debugowanie we Free Pascalu    84
   4.9. Obsługa wejścia/wyjścia    89
   4.9.1. Standardowe wejście/wyjście i moduł CRT    89
   4.9.2. Operacje na plikach    97
   4.10. Wskaźniki i dynamiczna rezerwacja pamięci    104
   4.10.1. Wskaźniki    104
   4.10.2. Dynamiczna rezerwacja pamięci    107
   4.10.3. Dynamiczne struktury danych    107
   4.11. Jak to zrobić?    110
   4.11.1. Sekwencja działań i instrukcja blokowa    111
   4.11.2. Moment decyzyjny    111
   4.11.3. Pętla, w której warunek sprawdzamy na początku    113
   4.11.4. Pętla, w której warunek sprawdzamy na końcu    114
   4.11.5. Wybór jednej z kilku dróg realizacji programu    115
   5. Elementy języka C/C++ – programowanie strukturalne    117
   5.1. Struktura programu w C/C++    118
   5.1.1. Kilka uwag o wprowadzaniu i wyprowadzaniu informacji w C++    118
   5.1.2. Struktura programu    119
   5.1.3. Nazwy (identyfikatory) w C/C++    124
   5.2. Środowisko C++ Builder 6    125
   5.3. Komentarze i czytelność programu    129
   5.4. Wbudowane typy danych i deklarowanie zmiennych    130
   5.4.1. Wbudowane typy danych    130
   5.4.2. Deklarowanie zmiennych    133
   5.4.3. Dyrektywa #define    133
   5.5. Operatory    134
   5.5.1. Operator przypisania (podstawienia)    135
   5.5.2. Operatory arytmetyczne dwuargumentowe    135
   5.5.3. Operatory arytmetyczne jednoargumentowe    137
   5.5.4. Pozostałe operatory przypisania    138
   5.5.5. Operatory logiczne    139
   5.5.6. Operator sizeof()    143
   5.5.7. Operator przecinek    145
   5.5.8. Konwersje typów danych. Operator rzutowania    145
   5.6. Priorytety operatorów    148
   5.7. Przykłady użycia operatorów    151
   5.7.1. Przykłady realizacji sekwencji działań arytmetycznych    151
   5.7.2. Przykłady tworzenia warunków    152
   5.8. Instrukcje sterujące    153
   5.8.1. Instrukcja if...else    154
   5.8.2. Instrukcja pętli for    156
   5.8.3. Instrukcja do...while    157
   5.8.4. Pętle zagnieżdżone    159
   5.8.5. Instrukcja while    159
   5.8.6. Instrukcja break    161
   5.8.7. Instrukcja switch    162
   5.8.8. Instrukcja continue    164
   5.8.9. Instrukcja goto    165
   5.9. Funkcje - podstawy    166
   5.9.1. Definiowanie funkcji    167
   5.9.2. Przekazywanie parametrów do funkcji - część pierwsza    176
   5.9.3. Funkcje typu inline    179
   5.9.4. Zmienne globalne i lokalne    180
   5.10. Typy danych definiowane przez użytkownika    183
   5.10.1. Tablice    184
   5.10.2. Tablice znakowe i przetwarzanie łańcuchów znaków    187
   5.10.3. Struktury    190
   5.11. Wskaźniki i referencje    192
   5.11.1. Wskaźniki    192
   5.11.2. Referencje    198
   5.11.3. Kilka słów o czytaniu deklaracji    199
   5.12. Przekazywanie parametrów do funkcji – część druga    201
   5.12.1. Przekazywanie parametrów do funkcji przez wartość, wskaźnik i referencję    201
   5.12.2. Przekazywanie do funkcji tablic i struktur    203
   5.13. Dynamiczna rezerwacja pamięci, przykłady zastosowań    208
   5.13.1. Operatory new i delete    209
   5.13.2. Funkcje rezerwujące pamięć w języku C    213
   5.14. Kilka przykładów funkcji bibliotecznych    215
   6. Podstawy obsługi wejścia/wyjścia    221
   6.1. Obsługa wejścia/wyjścia w języku C    221
   6.2. Obsługa wejścia/wyjścia w języku C++    229
   6.2.1. Klasy, strumienie i pliki nagłówkowe do obsługi wejścia/wyjścia w C++    229
   6.2.2. Operatory wprowadzania i wyprowadzania informacji dla strumieni    230
   6.2.3. Flagi stanu formatowania    231
   6.2.4. Domniemania w pracy strumieni predefiniowanych    232
   6.2.5. Sterowanie formatem wyświetlanej informacji    233
   7. Podstawy operacji na plikach    239
   7.1. Otwieranie i zamykanie pliku    239
   7.2. Pliki tekstowe i binarne    241
   7.3. Wejście/wyjście formatowane i nieformatowane    241
   7.3.1. Wejście/wyjście formatowane    242
   7.3.2. Wejście/wyjście nieformatowane. Dostęp sekwencyjny do pliku    247
   7.3.3. Dostęp swobodny do pliku    251
   8. Obsługa debuggera C++ Buildera    259
   8.1. Śledzenie realizacji programu – debugger    259
   8.2. Okno procesora – przykłady kompilacji instrukcji    264
  Podstawowe pliki nagłówkowe i biblioteki języka C    267
  Dodatek A. Najważniejsze komunikaty kompilatora o błędach    269
  Dodatek B. Przykłady zadań testowych    273
  Bibliografia    277
  Indeks    279
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia