Nowa psychologia dysleksji

1 ocena

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

66,60  74,00 (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 44,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowa psychologia dysleksji nie jest drugim wydaniem Psychologii dysleksji, ale jej całkowicie nową wersją. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikom najnowszych zmian w rozumieniu zjawiska, wyników nowych badań i aktualnych trendów dotyczących diagnozy i terapii tego zaburzenia.
W Nowej psychologii dysleksji w porównaniu z jej pierwszą wersją czytelnik znajdzie:
• rozbudowaną tematykę ryzyka dysleksji, zwłaszcza z uwzględnieniem rodzinnego ryzyka, dotychczas rzadko w Polsce omawianego,
• część poświęconą mechanizmom czytania oraz prezentację modelu nabywania czytania i pisania w języku polskim,
• rozbudowaną część dotyczącą diagnozowania i interwencji, szczególnie omówienie narzędzi diagnostycznych i procedur diagnozowania.
Na nowo spojrzymy na dysleksję z perspektywy modelu biopsychospołecznego, modyfikując stosowany wcześniej model opisu zaburzeń rozwojowych autorstwa Uty Frith (1985), m.in. poprzez wprowadzenie modelu wieloczynnikowego Bruce’a F. Penningtona (2009).


Nowa psychologia dysleksji to doskonałe kompendium najbardziej aktualnej wiedzy na temat trudności w czytaniu i pisaniu. Odpowiada na zapotrzebowanie społeczne, głównie ze strony profesjonalistów pracujących z dziećmi, którzy z różnych powodów nie mogą w sposób optymalny realizować zadań stawianych przed nimi przez system edukacji. Jest to także książka ważna dla osób pracujących w obszarze nauki – stanowi bowiem doskonały, systematyczny przegląd współczesnych badań nad dysleksją, na podstawie starannie wyselekcjonowanej, bogatej literatury. Z lektury monografii wyłania się złożony obraz omawianego zaburzenia. Jednym z pierwszych problemów jest konieczność uporządkowania wiedzy na temat zjawiska dysleksji rozwojowej, choćby ze względu na niejednolitą terminologię oraz zróżnicowane sposoby definiowania, co Autorka realizuje systematycznie i skrupulatnie.
Z recenzji dr hab. Anety R. Borkowskiej, prof. UMCS


Rok wydania2019
Liczba stron296
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20904-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  Od autorki     11
  Podziękowania     12
  Rozdział 1. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych     13
    1.1. Zaburzenia neurorozwojowe a zaburzenia uczenia się     13
    1.2. Dysleksja na tle zaburzeń neurorozwojowych w międzynarodowych klasyfikacjach    20
    1.3. Krótka historia badań nad dysleksją u dzieci     25
  Rozdział 2. Nabywanie czytania i pisania     35
    2.1. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej     36
    2.2. Nabywanie umiejętności czytania przez dziecko     38
    2.3. Model nabywania czytania i pisania w języku polskim     41
    2.4. Podsumowanie     50
  Rozdział 3. Dysleksja jako zaburzenie komunikacji językowej     51
    3.1. W poszukiwaniu definicji     51
    3.2. Modele opisu dysleksji     66
    3.3. Rozpowszechnienie zjawiska dysleksji     71
    3.4. Dysleksja a zaburzenia rozwoju językowego    76
    3.5. Dysleksja a IQ     85
  Rozdział 4. Metodologia badań nad zjawiskiem dysleksji 93
    4.1. Interdyscyplinarny charakter badań nad dysleksją    94
    4.2. Procedury badawcze stosowane w badaniach     98
    4.3. Podsumowanie     109
  Rozdział 5. Uwarunkowania dysleksji 113
    5.1. Podłoże biologiczne dysleksji     113
    5.2. Najważniejsze patomechanizmy     132
  Rozdział 6. Obraz kliniczny dysleksji     177
    6.1. Objawy dysleksji     177
    6.2. Podtypy dysleksji    185
    6.3. Dysleksja a funkcjonowanie społeczno-emocjonalne     193
  Rozdział 7. Ryzyko dysleksji 211
    7.1. Ryzyko poznawczo-behawioralne     213
    7.2. Rodzinne ryzyko dysleksji    215
    7.3. Wczesne uwarunkowania dysleksji     219
    7.4. Ryzyko dysleksji a rozwój mowy     220
    7.5. Podsumowanie     223
  Rozdział 8. Diagnoza dysleksji     225
    8.1. Przedmiot diagnozy – pojęcie dysleksji     225
    8.2. Podstawy postępowania diagnostycznego w dysleksji     226
    8.3. Diagnoza dysleksji w oparciu o międzynarodowe klasyfikacje ICD i DSM     229
    8.4. Diagnoza funkcjonalna w przypadku dysleksji     232
    8.5. Zasady diagnozowania dysleksji     234
    8.6. Podstawowe elementy i cele postępowania diagnostycznego    236
    8.7. Diagnozowanie dysleksji na etapie edukacji podstawowej – na przykładzie baterii Dysleksja 3 i Dysleksja 5 Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego     239
    8.8. Główne kierunki zaleceń postdiagnostycznych     251
  Rozdział 9. Diagnoza ryzyka dysleksji     253
    9.1. Ocena nauczycielska – diagnoza przesiewowa     254
    9.2. Diagnoza specjalistyczna ryzyka dysleksji     267
  Rozdział 10. Główne formy wsparcia osób z dysleksją 295
    10.1. Wspomaganie problemów z komunikacją     297
    10.2. Wczesny kontakt z czytaniem     299
    10.3. Specjalne potrzeby edukacyjne – dostosowania dla dzieci z dysleksją i jej ryzykiem    299
    10.4. Terapia specjalistyczna w przypadku dysleksji i jej ryzyka     306
    10.5. Wykorzystanie nowoczesnych technologii     316
  Zakończenie     325
  Bibliografia     331
  Indeks rzeczowy     375
  Spis rycin     379
  Spis tabel     381
  O Autorce     383
RozwińZwiń