POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Zbiór esejów z różnych dziedzin psychologii, a także antropologii kulturowej, paleogeografii i geologii, socjologii, filozofii politycznej, filozofii religii, teologii, historii, orientalistyki, kulturoznawstwa, leksykografii, pedagogiki, genetyki i archeologii, inspirowanych teorią czynności Profesora Tadeusza Tomaszewskiego i powiązanym z nią modelem sytuacji. Autorzy pokazują, co współczesna nauka wnosi do rozumienia pojęcia sytuacji i co niemal pół wieku po ukazaniu się tekstu Profesora (Człowiek w sytuacji, PWN, 1975) możemy powiedzieć nowego o człowieku w wielości sytuacji, których jest on podmiotem.
Oddając do rąk Czytelnika tę monografię, chcemy zwrócić uwagę na jeszcze jeden, ważny aspekt: otóż w warunkach, gdy aktualność obowiązujących paradygmatów naukowych zmienia się sezonowo, propozycja Tadeusza Tomaszewskiego może być przykładem pożytku z trwałości ustaleń opartych na rzetelnej wiedzy. Możliwość odniesienia się do nich (czy to na zasadzie aprobaty, czy negacji) staje się argumentem na rzecz wartości tradycji w nauce.
[…] monografia […] pobudza ciekawość, ale i ją zaspokaja w dużym stopniu. Pozwala także stawiać nowe pytania, a w nauce sytuacje takie należą do najcenniejszych. Okazuje się też, […], że koncepcja czynności i związana z nią koncepcja sytuacji Tomaszewskiego pozostaje użytecznym narzędziem wyjaśniania […] nie tylko złożonych zjawisk psychologicznych, że jest heurystycznie płodna i pojemna, ponieważ wolna od zbędnego psychologizmu. Widać też, jakie dyscypliny naukowe mogłyby najwięcej wnieść, ale i najwięcej skorzystać z zastosowania pojęć teorii aktywności człowieka w sytuacji. (Z recenzji prof. dr hab. Zofii Ratajczak)
Eseje zebrane w tomie Człowiek w sytuacji tematycznie wzajemnie ze sobą korespondują, układają się w zróżnicowany dyskurs ukazujący, jak cenne we współczesnej humanistyce jest podejście wielodyscyplinarne. (Z recenzji prof. dr. hab. Adama Grzelińskiego)
*********
Humans in Situations – Not Only from a Psychologist’s Perspective. Studies Inspired by the Theory of Tadeusz Tomaszewski
A collection of essays from various fields of psychology, as well as cultural anthropology, paleogeography and geology, sociology, political philosophy, philosophy of religion, theology, history, oriental studies, cultural studies, lexicography, pedagogy, genetics and archeology – inspired by Professor Tadeusz Tomaszewski’s theory of activity and related to the underlying situational model. The authors demonstrate what contemporary science brings to the understanding of the concept of a situation, and now, nearly half a century after the publication of Professor Tomaszewski’s text (Humans in situation, PWN 1975) what new insights we have about a human being in the multiplicity of situations he or she finds themselves in.
*********
Prof. zw. dr hab. Barbara Bokus – psycholog, psycholingwista. Prowadzi badania dotyczące rozwoju kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej człowieka. Szczególnie interesuje się dyskursem narracyjnym, procesami konstruowania wspólnego znaczenia w różnych układach interakcyjnych, metaforyczną konceptualizacją pojęć oraz rozumieniem wypowiedzi ironicznych przez dzieci i dorosłych. Inicjatorka i redaktor naczelna (w latach 1997–2014) czasopisma Psychology of Language and Communication (obecnie honorowa redaktor naczelna). Kierownik Katedry Psychologii Poznawczej na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Profesor wizytujący w SWPS Uniwersytecie Humanistycznospołecznym. Współtwórca Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych (MISH) na Uniwersytecie Warszawskim, w latach 1994–2008 zastępca Dyrektora Kolegium MISH UW. Współtwórca Programu Akademia »Artes Liberales« (AAL). Kierownik Międzyuczelnianego Programu Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich AAL. Członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk. W latach 2014–2018 prezes Zarządu Fundacji na Rzecz Rozwoju Polskiej Psychologii im. Tadeusza Tomaszewskiego. Członek Rady Konsultacyjnej International Pragmatics Association (IPrA). Autorka, współautorka i redaktor naukowy wielu książek i artykułów, zob. http://psych.uw.edu.pl/o-nas/pracownicy/prof-dr-hab-barbara-bokus/
Prof. zw. dr hab. Ewa Kosowska – filolog i kulturoznawca, członek Komitetu Nauk o Kulturze Polskiej Akademii Nauk, w latach 2013–2017 prezes Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Pracuje w Zakładzie Teorii i Historii Kultury w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Uczestniczy w pracach rad naukowych czołowych polskich czasopism kulturoznawczych. Zajmuje się problemami z obszaru teorii i historii kultury, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości wykorzystywania tekstu literackiego w badaniach antropologiczno-kulturowych. Autorka i redaktor naukowy kilkunastu książek oraz licznych artykułów. Opublikowała m.in.: Postać literacka jako tekst kultury. Rekonstrukcja antropologicznego modelu szlachcianki na podstawie „Potopu” Henryka Sienkiewicza (1990), Negocjacje i kompromisy. Antropologia polskości Henryka Sienkiewicza (2002), Antropologia literatury (2003), Antropologia kultury – antropologia literatury (red., 2005), Stąd do Teksasu (2006), Antropologia kultury – antropologia literatury. Na tropach koligacji (red., 2007), Wstyd w kulturze (red., 1998, 2008), Eurosarmata. O postawach i wyborach Henryka Sienkiewicza (2013), zob. http://inksi.us.edu.pl/struktura/pracownicy/ewa-kosowska/
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 470 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3446-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Barbara Bokus, Ewa Kosowska | |
Człowiek w sytuacji. Wprowadzenie do lektury | 11 |
Część I. Kontekst sytuacyjny, kontekst kulturowy, ekosystem | |
Wiesław Łukaszewski | |
Sytuacja psychologiczna i zmiana psychologiczna | 29 |
Ewa Kosowska | |
Kontekst sytuacyjny a kontekst kulturowy | 42 |
Maria Łanczont, Teresa Madeyska | |
Przyrodnicze elementy egzystencjalnej i behawioralnej sytuacji łowcy paleolitycznego (na przykładzie badań na północno-wschodnim przedpolu Karpat) | 59 |
Część II. O sprawczej sile sytuacji, wpływie ideologii oraz wyznacznikach niezależności podmiotu od nacisków sytuacji | |
Maria Materska | |
Sprawcza siła sytuacji | 75 |
Janusz Reykowski | |
Definicje społecznych sytuacji zadaniowych a ideologia | 83 |
Iwona Jakubowska-Branicka | |
Człowiek w niewoli nienawistnych narracji | 100 |
Maria Jarymowicz | |
Podmiotowość w sytuacjach przemian społecznych. Emocje jako wyznaczniki niezależności podmiotu od nacisków sytuacji | 118 |
Anna Ziębińska-Witek | |
Człowiek w sytuacji granicznej w kontekście ekspozycji muzealnych | 145 |
Część III. Człowiek wśród ludzi, rzeczy i informacji | |
Adam Bartoszek | |
Jednostka w sytuacji definiowania społecznych zobowiązań – socjologiczny fenomen interakcji w przestrzeni międzyludzkiej | 159 |
Janusz Kirenko, Anna Bieganowska-Skóra | |
Człowiek w sytuacji niepełnosprawności – nowe spojrzenie | 187 |
Andrzej Waśkiewicz | |
Ludzie pośród rzeczy. Ilu ich potrzebują, by żyć ze sobą zgodnie? | 199 |
Michał Bilewicz, Ewa Romańczuk | |
Człowiek w sytuacji deprywacji. Badanie uprzedzeń w kontekście kryzysu gospodarczego w Hiszpanii | 216 |
Maria Ledzińska | |
Człowiek w obliczu przeciążenia informacyjnego: o sytuacjach trudnych w dobie przemian ogólnoświatowych | 232 |
Część IV. O sytuacji człowieka wiary – spojrzenie teologa, filozofa religii, historyka starożytności, arabisty | |
Ksiądz Andrzej Draguła | |
Człowiek w sytuacji. Wyznaczniki teologiczne | 255 |
Zbigniew Mikołejko | |
Droga do Emaus: człowiek w sytuacji zwątpienia | 267 |
Przemysław Piwowarczyk | |
Strategie kontaktu z sacrum w sytuacji niepewności i zagrożenia (na podstawie chrześcijańskich źródeł z obszaru późnoantycznego Egiptu) | 286 |
Katarzyna Pachniak | |
Muzułmanie w Europie a dżihadystyczny islam | 302 |
Część V. Człowiek w sytuacji: analiza referencyjna wypowiedzi | |
Anna Gomóła | |
Człowiek w sytuacji. Uwagi do manifestu Juliana Ochorowicza Naprzód! | 321 |
Józef Maciuszek | |
Jak kontekst wpływa na znaczenie przekazu; o rozumieniu pośrednich i niedosłownych wypowiedzi (metafory, ironia, pośrednie akty mowy, wieloznaczności) | 338 |
Ewa Rudnicka | |
Słownik – refleksje nad sytuacją zadaniową | 360 |
Grażyna Czetwertyńska | |
Sytuacja nauczycieli języka polskiego i wiedzy o Polsce w szkołach polskich za granicą | 383 |
Rafał Godoń | |
Sytuacyjność doświadczenia pedagogicznego | 395 |
Część VII. Człowiek jako przedmiot badania i człowiek | |
jako podmiot badający | |
Magdalena Fikus | |
Człowiek wobec genów | 407 |
Karol Szymczak | |
Sytuacja badacza z perspektywy archeologa – uwikłania nie tylko terminologiczne | 417 |
*** | |
Łukasz Tanaś | |
Profesor Tadeusz Tomaszewski z perspektywy młodego pokolenia psychologów | 431 |
*** | |
Barbara Bokus, Ewa Kosowska | |
About the book Humans in situations not only from a psychologist’s perspective. Studies inspired by the theory of Tadeusz Tomaszewski | 441 |
*** | |
Indeks osób | 459 |