Rytuał przejścia. Młodzież szkolna na progu edukacyjnym

Rytuał przejścia. Młodzież szkolna na progu edukacyjnym

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem badań, których wyniki zaprezentowano w monografii, jest analiza przez pryzmat antropologicznej kategorii rytuału przejścia sytuacji uczniów znajdujących się na progu edukacyjnym. Trzy etapy longituidalnych badań odpowiadały trzem tezom rytuału (faza wyłączenia – koniec trzeciej klasy gimnazjum, faza liminalna – początek pierwszej klasy szkoły ponadgimnazjalnej, faza włączenia – koniec nauki w pierwszej klasie szkoły ponadgimnazjalnej). Poszukiwano odpowiedzi na pytanie, jaki jest profil przejścia adolescentów z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej ze względu na wybrane subiektywne aspekty tożsamości osobowej, orientacje temporalne i edukacyjne plany na przyszłość, obraz siebie w roli ucznia, stosunek do szkoły, poziom identyfikacji ze szkołą, wyobrażenia i oczekiwania względem siebie w roli ucznia i względem szkoły oraz stosunek do zmiany. Wyniki badań ukazują współczesne oblicze szkolnych obrzędów przejścia oraz przemian tożsamości uczniów w tym okresie i prowadzą do konstatacji o znaczącej roli środowiska szkolnego w kreowaniu doświadczeń sprzyjających rozwojowi adolescentów, których status się zmienia.


Liczba stron304
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3338-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  ROZDZIAŁ 1 Rytuał – ustalenia teoretyczne    15
    1.1 Cechy dystynktywne rytuału    15
    1.2 Dylematy wokół pojęcia „rytuał”    20
    1.3 Rytualizacja współczesności    27
    1.4 Rytuał w badaniach szkoły – w stronę antropologii edukacji    33
  ROZDZIAŁ 2 Rytuały przejścia – przegląd teorii antropologicznych    39
    2.1 Teoria rytuałów przejścia Arnolda van Gennepa    40
    2.2 Victora Turnera recepcja trójfazowej teorii rytuałów przejścia    49
    2.3 Rytuał jako działanie symboliczne a zmiana społeczna w ujęciu Clifforda Geertza    55
  ROZDZIAŁ 3 Wybrane aspekty relacji między pojęciami „tożsamość” i „rytuał”    63
    3.1 Modele tożsamości a rozumienie pojęcia „rytuał”. W stronę ujęcia interakcyjnego    64
    3.2 Tożsamość liminalna wśród innych ujęć tożsamości współczesnego człowieka. Inspiracje teorią rytuałów przejścia    73
  ROZDZIAŁ 4 Przemiany tożsamości współczesnej dorastającej młodzieży z perspektywy teorii rytuałów przejścia    84
    4.1 Cechy charakterystyczne okresu adolescencji w dynamicznie zmieniającym się świecie    84
    4.2 Dorastanie jako moratoryjna i rytualna droga wchodzenia w dorosłość    93
  ROZDZIAŁ 5 Szkoła i progi edukacyjne z perspektywy kategorii „rytuał przejścia”    101
    5.1 Selekcyjny wymiar rytuałów przejścia a progi szkolne    102
    5.2 Stan i perspektywy badań nad szkołą z wykorzystaniem kategorii „rytuał przejścia”    112
  ROZDZIAŁ 6 Metodologiczne podstawy badań własnych oraz charakterystyka badanych uczniów    119
    6.1 Przedmiot i cele badań    119
    6.2 Problemy i hipotezy badawcze    124
    6.3 Zmienne, ich kategorie i wskaźniki    133
    6.4 Podejście badawcze, metoda badań, techniki i narzędzia badawcze    137
    6.5 Teren i organizacja procesu badawczego    144
    6.6 Charakterystyka badanej próby w świetle wybranych zmiennych socjodemograficznych    146
  ROZDZIAŁ 7 Przebieg rytuału przejścia z gimnazjum do szkoły średniej w badaniach wzdłuż czasu    151
    7.1 Poczucie „Ja” i obraz siebie jako ucznia w trzech fazach przejścia z gimnazjum do szkoły średniej    152
    7.2 Szkoła, czas i zmiana w doświadczeniach uczniów w trzech fazach przejścia z gimnazjum do szkoły średniej    185
    7.3 Uwarunkowania osobowe, rodzinne i szkolne przebiegu przejścia z jednego szczebla edukacyjnego na kolejny    205
  ROZDZIAŁ 8 Profile przejścia z gimnazjum do szkoły średniej. Trzy fazy rytuału?    222
  Zakończenie    261
  Aneks    271
  Bibliografia    283
  The rite of passage. School-age youth and educational stages Summary    303
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia