POLECAMY
Format:
ibuk
Główny obiekt narracji teoretycznej i metodologicznej monografii stanowią relacje partnerskie doświadczane w skryptach biograficznych młodzieży studiującej z wybranych uczelni Polski i Czech (grupa czterystu studentów i dwudziestu par heteroseksualnych). Fenomen współczesnego uczucia nazywanego miłością przemienił się w proces terapeutycznych relacji. W nurcie pedagogiki społecznej zamanifestowano transgresję ogólnej odpowiedzialności za powodzenie lub niepowodzenie w jednostkowych relacjach z silną potrzebą uznania. Ogólnodostępne „dopalacze Ego”, promujące domenę selfie ergo sum zmieniają jakość relacji międzyludzkich w kierunku życzeniowej, wirtualnej relacji krótkiego trwania, bardzo konkurencyjnej dla związku rodzinnego i realnego. Nieustanna admiracja własnej osoby doprowadza do dewaluacji pojęcia wspólnotowości i namiętności w związkach międzyludzkich, nobilituje jednostkę osamotnioną, dla której projekt My – zwany partnerstwem jest kolejnym zintelektualizowanym zadaniem podziwianym i eksponowanym w epoce Ja. Dewaluacja pojęcia My i lansowanie jednostkowych pragnień może prowadzić do zjawisk nieobojętnych pedagogice społecznej, a związanych z konwersją kapitału społecznego kobiet na ich kapitał seksualny, takich jak: seksting, sponsoring, cyberpornografia. Źródła tych problemów nie należy szukać wyłącznie w psychologii osobowości, ale w całych strukturach społecznych odpowiedzialnych za miłości w epoce Ja.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3304-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Przedmowa | 17 |
Rozdział | 1 |
Społeczne i kulturowe napięcia wokół pary | 21 |
1.1. Socjobiologiczne i ewolucyjne uwarunkowania życia we dwoje | 22 |
1.2. Miłość w triadzie napięć: religia – prawo – obyczaj | 32 |
1.3. Trajektorie rodzinne i związkowe | 51 |
Rozdział | 2 |
Emocjonalny kapitalizm a miłość w epoce Ja | 60 |
2.1. Komparatystyka teorii przemian w relacjach intymnych. (Nie)czysta relacja Anthony’ego Giddensa versus czysty dialog Martina Bubera | 63 |
2.2. Kultura terapii i zwierzeń jako enklawa pop-miłości | 73 |
2.3. Inwersja sfer intymnych w kulturze flirtu i uwodzenia | 89 |
Rozdział | 3 |
Związki partnerskie uwikłane w narcyzm kulturowy | 108 |
3.1. Dewaluacja My i nobilitacja Ja w związkach: Exodus i „Niezwykła miłość – niezwykli partnerzy” | 113 |
3.2. Autyzm medialny a autyzm emocjonalny w relacjach partnerskich | 120 |
3.3. Konwersja kapitału społecznego na kapitał seksualny wśród kobiet | 124 |
Rozdział | 4 |
Młodzież akademicka w zwierciadle rodziny i związków | 132 |
4.1. Percepcja wartości życia rodzinnego i partnerskiego wśród młodzieży akademickiej | 137 |
4.2. Analiza wybranych badań nad orientacjami życiowymi młodzieży studiującej | 144 |
Rozdział | 5 |
Autorski projekt badań nad kulturowymi wzorami relacji miłosnych w biografiach młodzieży studiującej | 151 |
5.1. Metodologiczne inspiracje badawcze | 152 |
5.2. Zwiad badawczy w wybranych uczelniach europejskich | 157 |
5.3. Metodologiczne założenia badań właściwych | 165 |
Rozdział | 6 |
Relacje partnerskie w skryptach wybranej młodzieży polskiej i czeskiej. Raport z badań | 188 |
6.1. Aktorzy skryptów oraz ich struktura społeczno-demograficzna | 190 |
6.2. Determinanty różnicujące i obrazujące relacje partnerskie w opiniach badanych | 201 |
6.3. Autobiografia par. Między indywidualnością a „prozą życia” | 223 |
6.4. Podsumowanie wyników badań | 249 |
Zakończenie | 252 |
Bibliografia | 257 |
Aneks | 269 |
Love in the time of Me. A sociopedagogical study (Summary) | 283 |