Obraz, słowo, gest

-33%

Obraz, słowo, gest

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,73  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-33%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,73 zł  


26,73

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Czy wiesz, co widzisz? Czy widzisz, co wiesz? Książka odpowiada na pytanie, jak radzi sobie odbiorca, widz i słuchacz w procesie komunikacji, podczas którego docierają do niego bodźce werbalne i niewerbalne. Autorka ukazuje procesy, które pozwalają nam wykorzystywać wszelkie środki znaczeniotwórcze (np. słowa czy gesty) do porozumiewania się, nawet wtedy, gdy robimy to poza świadomą kontrolą. Przywołane w książce koncepcje językoznawcze, neurobiologiczne, psychologiczne i filozoficzne stanowią podstawę tezy o nieuchronnym rozumieniu znaków niewerbalnych na równi z werbalnymi, a liczne badania eksperymentalne wnikliwie tu opisane są tego dowodami.


Głównym tematem książki jest gest i jego usytuowanie wśród werbalnych i obrazowych środków komunikacji; usytuowanie na równi z nimi. Autorka dowodzi, że gest nie tylko wzmacnia przekaz werbalny i jego np. perswazyjność, lecz także jest pełnoprawnym środkiem komunikacji «współtworzącym semantykę interakcji komunikacyjnej». Dowodząc, uruchamia nie tylko kontekst językoznawczy czy neurobiologiczny, lecz także filozoficzny, antropologiczny czy psychologiczny. Kiedyś, dawno temu, swego rodzaju rewolucji w językoznawstwie i teorii komunikacji dokonała książka Johna Austina How To Do Things With Words, pokazując, że komunikatu nie można oddzielać od szeroko pojętego kontekstu, składającego się na akt mowy. Książka Anety Załazińskiej poszerza ten kontekst (i akt mowy) o gest, który na nowo definiuje. Pod tym względem także ma charakter rewolucyjny.
Z recenzji Michała Rusinka


Książka w naukowy sposób obala wiele mitów dotyczących komunikacji niewerbalnej, a jednocześnie – wykorzystując najnowsze badania z zakresu komunikacji międzyludzkiej – udowadnia, że gesty i słowa stanowią nierozerwalny związek w procesie porozumiewania się ludzi.


Rok wydania2016
Liczba stron178
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-9442-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  
  Oddziaływanie obrazów – tekstowość i wyobrażeniowość    21
  
  Konceptualizacja. Pojęcia i przedpojęciowość. Nieświadome mechanizmy mentalne    25
  
  Percepcja wzrokowa i myślenie w ujęciu Rudolfa Arnheima    39
  Psychologia postaci a percepcja wzrokowa    43
  Pamięć a percepcja wzrokowa    47
  Dynamika i statyczność    48
  Ruch i ciało    50
  Pojęcia wizualne    53
  Kontekstowość postrzeżeń    54
  Myślenie obrazami    55
  Rola języka w myśleniu    59
  Teoria Hansa Beltinga    65
  
  Co neurobiologia mózgu może powiedzieć o umyśle?    67
  Zmysł wzroku a percepcja gestów    69
  Percepcja słuchowa    72
  Integracja wzroku i słuchu    75
  Wzrok a słuch    77
  Ruch    82
  Czynniki wpływające na percepcję    84
  
  Aktywna percepcja    87
  Ciało i myślenie ucieleśnione    90
  Ucieleśnienie, poznanie, ruch, obserwacja, interakcja    90
  Obserwacja a działanie    93
  
  Rozumienie komunikacji    99
  
  Intencjonalność według Johna R. Searle’a    115
  
  Komunikacyjne właściwości gestów    121
  
  Podsumowanie    155
  
  Bibliografia    161
  
  Indeks nazwisk    173
RozwińZwiń