Formy muzyczne

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,30  39,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,3039,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowe, uzupełnione i rozszerzone wydanie książki Formy muzyczne autorstwa prof. Marka Podhajskiego – cenionego i poszukiwanego podręcznika dla wszystkich, których interesują studia z teorii muzyki. Publikacja przygotowuje studentów do świadomej percepcji dzieła muzycznego oraz jego samodzielnej analizy. Pozwala zdobyć wiedzę na temat kształtu formalnego utworów charakterystycznych dla poszczególnych epok i stylów muzycznych, elementów dzieła muzycznego i jego oddziaływania na wyraz artystyczny utworu. Poszerza wiedzę na temat zapisu nutowego, muzycznej terminologii oraz repertuaru różnych stylów muzycznych na przestrzeni wieków.
W poszczególnych wykładach autor objaśnia pojęcia formy dzieła sztuki i dzieła muzycznego, pojęcie analizy dzieła muzycznego i pojęcia pomocne przy rozważaniach analitycznych na temat środków techniki kompozytorskiej. Omawia zasady kształtowania i własności ustrojów formalnych oraz kształtowania okresowego. Osobne wykłady poświęca problematyce ronda, form wariacyjnych, fugi, muzyki wokalnej oraz sonaty klasycznej i sonat fortepianowych Ludwika van Beethovena.
W konstrukcji rozdziałów autor uwzględnia uwagi o historycznym rozwoju danej formy, jej charakterystykę, zasady jej analizy, przykłady analiz, sprawdziany. Uzupełnienie podjętych w pracy rozważań stanowi wykaz dzieł z literatury muzycznej, które wykorzystano przy prezentowaniu treści wykładów i ćwiczeń.
Książka, odzwierciedlająca autorską wizję autora w zakresie nauczania form muzycznych, a także jego doświadczenia i przemyślenia jako pedagoga, jest ważnym podręcznikiem z dziedziny teorii muzyki. Została pomyślana jako cykl wykładów adresowanych przede wszystkim do studentów wydziałów dyrygentury, kompozycji i teorii muzyki, jak również do studentów wychowania muzycznego i wydziałów instrumentalnych przy nauczaniu analizy dzieł muzycznych. Wiele wykładów, w całości lub w części, może być także z powodzeniem wykorzystywanych w nauczaniu form muzycznych w szkołach muzycznych II stopnia.


Liczba stron280
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19970-8
Numer wydania3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    3
  Wykład 1. Forma dzieła muzycznego i jej analiza    7
  1. Znaczenia terminu „forma” według Władysława Tatarkiewicza    7
  2. Pojęcie formy muzycznej    8
  3. Pojęcie analizy muzycznej    10
  4. Związki analizy z estetyką, historią muzyki, teorią kompozycji i krytyką    11
  5. Charakterystyka przyjętej metody analizy    12
  Wykład 2. Zasady organizacji materiału, faktura    14
  1. Elementy muzyczne a zasady organizacji materiału    14
  2. Materiał dźwiękowy muzyki    16
  3. Podstawowe zasady organizacji materiału    19
  4. Nadrzędne zasady organizacji materiału    22
  5. Podsumowanie    24
  6. Faktura    24
  Wykład 3. Ustroje formalne    29
  1. Motyw    29
  2. Fraza    32
  3. Zdanie    34
  4. Podsumowanie    37
  Wykład 4. Zasady kształtowania    38
  1. Zasady kształtowania a mechanizm formy    38
  2. Szeregowanie na poziomie mikroformy    39
  3. Szeregowanie na poziomie makroformy    41
  4. Rozwijanie na poziomie mikroformy    43
  5. Rozwijanie na poziomie makroformy    45
  Wykład 5. Okres, budowa okresowa, budowa okresowa w mazurkach Chopina    47
  1. Okres i jego cechy    47
  2. Klasyfikacja okresów    48
  3. Budowa okresowa    49
  4. Budowa okresowa w mazurkach Chopina    50
  Wykład 6. Analiza mazurków Chopina    57
  1. Przykłady ukształtowań okresowych w mazurkach Chopina    57
  2. Przykłady analiz    58
  – Mazurek a-moll op. 7 nr 2    59
  – Mazurek B-dur op. 17 nr 1    60
  – Mazurek a-moll op. 17 nr 4    61
  – Mazurek cis-moll op. 30 nr 4    61
  – Mazurek h-moll op. 33 nr 4    62
  – Mazurek cis-moll op. 41 nr 1    63
  – Mazurek cis-moll op. 50 nr 3    64
  3. Analizy dokonywane samodzielnie przez studentów    65
  Sprawdzian I. Zagadnienia terminologiczne, okresowość    67
  Wykład 7. Formy ronda    71
  l. Wstępne formy ronda    71
  2. Cechy formy ronda    72
  3. Współczynniki formy ronda    75
  4. Typy formalne ronda z punktu widzenia historycznego    75
  5. Charakterystyka typów formalnych    76
  – rondo starofrancuskie    76
  – małe rondo klasyczne    77
  – wielkie rondo klasyczne    77
  – rondo sonatowe    77
  – typ mieszany ronda klasycznego    80
  – rondo epoki romantyzmu    81
  – rondo nowsze    81
  Wykład 8. Analiza form ronda    83
  l. Zasady analizy    83
  2. Przykłady analiz:    84
  – rondo z Sonaty c-moll op. 13, cz. II, L. van Beethovena    84
  – rondo z Sonaty c-moll op. 13, cz. III, L. van Beethovena    86
  – Rondo c-moll op. 1 F. Chopina    92
  Sprawdzian II. Rondo    95
  Wykład 9. Formy wariacyjne    97
  l. Pojęcie i cechy form wariacyjnych    97
  2. Typy wariacji    98
  3. Charakterystyka typów wariacji    99
  4. Uwagi o historycznym rozwoju form wariacyjnych    103
  Wykład 10. Analiza form wariacyjnych    105
  l. Zasady analizy    105
  2. Przykłady analiz:    106
  – W.A. Mozart Sonata fortepianowa A-dur KV 331, cz. I    106
  – M. Reger Wariacje i fuga na temat Mozarta op. 132    110
  – N. Paganini Kaprys nr 24 op. 1    118
  – W. Lutosławski Wariacje na temat Paganiniego    123
  – D. Buxtehude Passacaglia organowa d-moll    132
  – J.S. Bach Passacaglia organowa c-moll    135
  – W. Lutosławski Passacaglia z Koncertu na orkiestrę    138
  Sprawdzian III. Formy wariacyjne    143
  Wykład 11. Fuga    146
  l. Rozwój fugi przed J.S. Bachem    146
  2. Fugi J.S. Bacha    148
  3. Fuga, jej rodzaje, elementy budowy    150
  4. Charakterystyka jednotematowej fugi Bachowskiej    150
  – temat    150
  – odpowiedź    157
  – kontrapunkt    160
  – łączniki    163
  – przekształcenia tematyczne    165
  – ekspozycja    172
  – formy fugi jednotematowej    173
  Wykład 12. Analiza fug jednotematowych    176
  1. Zasady analizy    176
  2. Przykłady analiz:    178
  – Fuga E-dur (z I t. Das wohltemperierte Klavier)    178
  – Fuga F-dur    179
  – Fuga g-moll    180
  – Fuga d-moll    180
  – Fuga dis-moll    181
  Sprawdzian IV. Fuga    184
  Wykład 13. Rozwój pieśni chóralnej – rys historyczny    189
  1. Wprowadzenie    189
  2. Pieśń chóralna XVIII wieku    190
  3. Pieśń chóralna w okresie romantyzmu    191
  4. Pieśń chóralna XX wieku    193
  5. Rozwój pieśni chóralnej w Polsce    195
  Wykład 14. Zasady analizy utworu wokalno-instrumentalnego i pieśni chóralnej a cappella    203
  1. Zasady analizy utworu wokalno-instrumentalnego    203
  2. Zasady analizy pieśni chóralnej a cappella    206
  Wykład 15. Analiza wybranych pieśni chóralnych a cappella    208
  – J.A. Maklakiewicz Kołysanka    208
  – T. Szeligowski Pod okapem śniegu    216
  – S. Wiechowicz Na glinianym wazoniku    225
  Sprawdzian V. Pieśń chóralna    237
  Wykład 16. Forma sonatowa    240
  1. Cechy formy sonatowej    240
  – Uwagi wstępne    240
  – Omówienie cech formy sonatowej    242
  – Rekapitulacja rozważań    251
  2. Sonaty fortepianowe Beethovena    254
  3. Zasady analizy formy sonatowej    255
  4. Analiza wybranych sonat fortepianowych Beethovena    256
  Sprawdzian VI. Forma sonatowa    335
  Pozycje literatury muzycznej wykorzystane w wykładach i ćwiczeniach    337
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia