Skąd się bierze lekcja polskiego?

Skąd się bierze lekcja polskiego?

Scenariusze, pomysły, konteksty

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

11,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Po ponad dwudziestu latach notowania przemyśleń dydaktycznych wykładowczyni akademicka i nauczycielka nie-akademicka postanowiła zebrać w jednym tomie scenariusze, pomysły, teksty publikowane w „Polonistyce” oraz „Polonistyce. Innowacjach”. Konspektów brak. Cała książka, także jej zaczepny tytuł, jest – twórczą, a nawet prowokacyjną – dyskusją z tradycyjnymi regułami metodyki. Autorka akcentuje rolę osobowości nauczyciela-polonisty i jego kompetencji nie (tylko) jako dobrze wyedukowanego dysponenta narzędzi dydaktycznych, lecz przede wszystkim jako fascynującego, uważnego, wrażliwego pośrednika między światem dziecięcej i młodzieńczej wyobraźni a literaturą (przede wszystkim – poezją).


Książka składa się z pięciu tematycznie wyodrębnionych części: 1) Interpretacje w liczbie pojedynczej; 2) Temat i (jego) teksty; 3) Porównanie to czasem (jest) dowód; 4) Małe portrety; 5) Polonistka (bywa) recenzentką. Wskazują one na preferencje naukowe autorki: interpretację, tematologię, komparatystykę, biografistykę, przygodną kondycję wartościowania. Jednocześnie w ramie kompozycyjnej książki zaakcentowano predylekcję hermeneutyczną osoby prowadzącej badania naukowe i równocześnie stale uczącej.


Namysł nad rozpoznawalnymi osobami i tekstami przeplata się w książce z pochyleniem się nad zapomnianymi, czy też pozostającymi na marginesie szkolnych mód, przyzwyczajeń i (skostniałego) kanonu. Zapis rzeczywistych lekcji przeplata się z wyobrażeniem czy projektem. Ujęcia przekrojowe – ze studium detalu. Autentyczny zachwyt sąsiaduje z trzeźwą diagnozą.


Książkę zaadresowano jak list otwarty: szeroko i jednocześnie bardzo precyzyjnie. Do nauczycieli szkolnych i akademickich, do bibliotekarzy i doradców metodycznych, do doktorantów, studentów i maturzystów.


Liczba stron230
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3156-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie. Skąd się biorą dzieci?    7
  I. Interpretacje w liczbie pojedynczej    9
    Ósmoklasiści na tropach pradziadka (Pan od przyrody Zbigniewa Herberta)    11
    Kot i śmierć    17
    Nauczająca (erotyk)    26
    Mondo, chłopiec jak świat    31
  II. Temat i (jego) teksty    39
    Na narodziny dziecka (świat nigdy nie jest gotowy)    41
    Pieta – pogańska macocha?    49
    Nisza w gołębniku. Alkestis i mit miłości małżeńskiej    59
    Temat maturalny (wskazówki dla początkujących)    73
    Ktoś, kto zmieniając się nieustannie, zawsze pozostaje sobą    85
    Dyliżansem (ze Słowackim, Szymborską i innymi pasażerami)    99
  III. Porównanie to czasem (jest) dowód    109
    Brednia i anagram. Ojczyzna jako przeinaczenie    111
    Symbol Zagłady, materia cierpienia. Drzewo i Drewno Tadeusza Różewicza    124
    Korczak inaczej: o projektach Janusza Marciniaka i Iwony Chmielewskiej    13
  IV. Małe portrety    143
    Minuta ciszy po Wisławie Szymborskiej (wierszy pełna)    145
    Piotr Sommer – przenosiciel malin?    156
    Parenteza. Notatki do portretu Pawła Próchniaka    164
    Majdan, agora i grób    169
  V. Polonistka (bywa) recenzentką    175
    Czy powrót do szkoły bez właściwości? Notatki z lektury wspomnień Stefana Zweiga Świat wczorajszy    177
    Przeciw „tryumfowi antropomorficznej bestii” (prywatnie o „prywatnej mitologii” Zbigniewa Herberta)    183
    Dziecko – bardzo ważna książka    195
    Zamieszkać w wierszu, pozostać w obrazie    201
    Noblista w krainie dziecięcej wyobraźni    210
  Co by się stało, gdyby nie istniała „Polonistyka”? Laudacja zamiast posłowia    214
  Nota o pierwodrukach    217
  Indeks osób    219
  Where Do Polish Classes Come From? Scripts, Ideas, Contexts (summary)    227
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia