INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka podejmuje problematykę wysokiego poziomu zainteresowania oraz szacunku, jakimi we współczesnym świecie cieszą się przekazy o tematyce naukowej. W poszczególnych rozdziałach kwestia ta poddawana jest interdyscyplinarnym analizom, uwzględniającym m.in. kontekst popkulturowy, metodologiczny, społeczny i psychologiczny. Punkt kulminacyjny rozprawy stanowi prezentacja koncepcji silnie scjentystycznego światopoglądu (określonego mianem
scjentoteizmu) oraz jego psychologicznych podstaw i korelatów. Książka adresowana jest do psychologów i przedstawicieli innych dyscyplin społecznych, a także wszystkich osób zainteresowanych tematyką wpływu nauki, naukowców i najnowszych odkryć naukowych na funkcjonowanie jednostki i społeczeństwa.
Recenzja książki ukazała się:
- na stronach czasopisma internetowego „Sprawy Nauki” nr 3 (208) marzec 2016 (recenzja dostępna pod adresem: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3273:nauka-obiekt-kultu&catid=286&Itemid=30);
- w czasopiśmie „Forum Akademickie” nr 3/2016, s. 69 (Mariusz Karwowski: Wiedza na ołtarze!).
Artykuł o książce ukazał się w czasopiśmie „Gazeta Uniwersytecka UŚ” nr 10 (240) lipiec–wrzesień 2016, s. 14–15 (Maria Sztuka: "Dlaczego jedni ufają naukowcom, a inni mają ich za kuglarzy?", artykuł dostępny pod adresem: http://gazeta.us.edu.pl/node/283913).
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-628-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Przedmowa / | 9 |
Wstęp / | 11 |
Rozdział 1 | |
Współczesne sposoby prezentowania nauki w kanałach kultury popularnej / | 19 |
Wprowadzenie / | 19 |
Nauka w telewizji / | 21 |
Ekspert na śniadanie / | 22 |
Naukowy zawrót głowy / | 25 |
Nauka w reklamie / | 27 |
Nauka w prasie i literaturze popularnonaukowej / | 30 |
Nauka w Internecie / | 35 |
„Kopalnia wiedzy”, czyli krótko i na temat / | 36 |
Między memami a wiedzą bezużyteczną / | 39 |
Racjonalista.pl — strona WWW i styl życia / | 41 |
Podsumowanie / | 44 |
Rozdział 2 | |
Jak działa nauka? Wybrane koncepcje metodologiczne / | 47 |
Wprowadzenie / | 47 |
Pozytywizm Augusta Comte’a / | 50 |
Naukowy ekskluzywizm / | 52 |
Systemowość / | 52 |
Finalizacja rozwoju ludzkości i jej zjednoczenie pod szyldem nauki / | 53 |
Świeckie odkupienie / | 53 |
Neopozytywizm Koła Wiedeńskiego / | 54 |
Empiryzm / | 55 |
Pozytywizm / | 55 |
Fizykalizm / | 56 |
Uwolnienie nauki od terminów metafizycznych / | 57 |
Sądy syntetyczne w matematyce / | 58 |
Nauka a szczęście ludzkości / | 59 |
Cztery filary współczesnej refleksji nad funkcjonowaniem nauki — Popper, Kuhn, Lakatos, Feyerabend / | 61 |
Karl Raimund Popper / | 61 |
Thomas Kuhn / | 67 |
Imre Lakatos / | 73 |
Paul Feyerabend / | 77 |
Nauka oczami naukowców / | 81 |
Edward O. Wilson / | 81 |
Richard Dawkins / | 86 |
Rozdział 3 | |
Uprawianie i recepcja nauki w perspektywie psychologicznej / | 91 |
Wprowadzenie / | 91 |
Aktywna psychologia nauki / | 93 |
Jak możliwa jest nauka / | 93 |
Obróbka termiczna pokarmów / | 94 |
Wydłużona niedojrzałość mózgu / | 97 |
Kultura jako agregat nauki / | 99 |
Intuicyjny naukowiec / | 102 |
Uprawianie nauki w perspektywie dyscyplin społecznych / | 104 |
Dlaczego nauka jest trudna / | 111 |
Receptywna psychologia nauki / | 119 |
Społeczna psychologia nauki receptywnej / | 119 |
Poznawcza psychologia nauki receptywnej / | 125 |
Rozdział 4 | |
Scjentoteizm — definicja, charakterystyka i uwarunkowania zjawiska / | 135 |
Wprowadzenie / | 135 |
Identyfikacja nieporozumień na temat nauki oparta na modelu Pascala Boyera / | 138 |
Nieporozumienie 1: Nauka udziela odpowiedzi na pytania metafizyczne / | 140 |
Nieporozumienie 2: Wypowiedzi naukowców mówią o obiektywnej prawdzie / | 141 |
Nieporozumienie 3: Nauka pozwala uwolnić się od lęku i niepokoju / | 143 |
Nieporozumienia 4 i 5: Nauka daje niepodważalne wyjaśnienia zjawisk występujących w przyrodzie oraz opis działania ludzkiej psychiki / | 145 |
Nieporozumienie 6: Nauka daje odpowiedzi na pytania o kwestie ostateczne / | 147 |
Nieporozumienie 7: Nauka daje nadzieję na ostateczne zjednoczenie ludzkości / | 148 |
Nieporozumienie 8: Twierdzenia nauki są oparte na niepodważalnych założeniach / | 150 |
Nieporozumienie 9: Nauka stoi na szczycie drabiny dociekań, w związku z czym badanie nauki jest nieracjonalne / | 152 |
Scjentoteizm — konceptualizacja pojęcia / | 153 |
Czym jest scjentoteizm? / | 153 |
Scjentoteizm jako światopogląd / | 155 |
Przejawy scjentoteizmu / | 160 |
Psychologiczne uwarunkowania scjentoteizmu / | 164 |
Typologia umysłu w modelu Junga—Nosala / | 164 |
Potrzeba poznawczego domknięcia w koncepcjach Arie Kruglanskiego i Małgorzaty Kossowskiej / | 170 |
Orientacje temporalne w koncepcji Philipa Zimbardo i Johna Boyda / | 174 |
Potrzeba poznania w koncepcji Johna Cacioppo i Richarda Petty’ego / | 176 |
Przekonania na temat źródeł natury człowieka — koncepcja Marzeny Żmudy-Trzebiatowskiej / | 178 |
Zakończenie / | 181 |
Bibliografia / | 185 |
Indeks osobowy / | 199 |
Summary / | 205 |
Zusammenfassung / | 207 |