Nauka administracji

-17%

Nauka administracji

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

42,33  51,00

Format: pdf

Cena początkowa: 51,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 39,27 zł  


42,33

w tym VAT

Podręcznik prezentuje oryginalne podejście do wykładu jednego z podstawowych przedmiotów studiów na wydziałach prawa i administracji. Realizacja celów nauki administracji została ukazana przez zastosowanie metody modelowania rzeczywistości administracyjnej i posłużenie się pojęciem - narzędziem w postaci układu administracyjnego. Ujęcie to jest w zasadzie niespotykane w literaturze dostępnej na rynku wydawniczym.


W opracowaniu omówiono następujące zagadnienia:


istotę administracji publicznej i jej status,
formy działania, funkcje oraz kontrolę administracji publicznej,
modele układów administracyjnych i ich usprawnianie,
teorię zmian w administracji publicznej.


Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona dla studentów i pracowników naukowo-dydaktycznych uczelni wyższych, które w programie studiów mają naukę administracji, a także dla osób zatrudnionych w podmiotach administracji publicznej.


Rok wydania2017
Liczba stron228
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8107-443-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WYKAZ SKRÓTÓW | str.    9
  
  ROZDZIAŁ I
  ISTOTA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | str.    11
  1. Pojęcie administracji publicznej | str.    11
  2. Podmioty administrujące i ich organy | str.    14
  3. Organ administracji publicznej i urząd tego organu | str.    18
  4. Koncentracja - dekoncentracja i centralizacja - decentralizacja administracji publicznej | str.    22
  5. Kompetencja organu administracji publicznej | str.    24
  6. System administracji publicznej (więzi między organami) | str.    25
  7. Administracja publiczna jako zjawisko. Układ administracyjny | str.    28
  Literatura | str.    30
  
  ROZDZIAŁ II
  STATUS NAUKI ADMINISTRACJI | str.    32
  1. Nauki o administracji | str.    32
  2. Różnorodność koncepcji nauki administracji | str.    34
  3. Nauka administracji jako samoistna dyscyplina naukowa | str.    36
  4. Metody badawcze w nauce administracji | str.    37
  5. Modelowanie rzeczywistości administracyjnej | str.    41
  Literatura | str.    42
  
  ROZDZIAŁ III
  ZNACZENIE I UDZIAŁ CZŁOWIEKA W WYKONYWANIU ADMINISTRACJI | str.    44
  1. Wprowadzenie | str.    44
  2. Obszary działania | str.    45
  3. Koncepcje ustrojowe służby publicznej - rozwiązania prawne | str.    47
  4. Determinanty ustrojowe służby publicznej | str.    50
  4.1. Polityka | str.    51
  4.2. Doświadczenia historyczne | str.    54
  4.3. Postrzeganie prawa | str.    55
  4.4. Postawy ludzkie | str.    55
  4.5. Czynnik ekonomiczny | str.    56
  5. Stosunek do obywatela | str.    57
  5.1. Wprowadzenie | str.    57
  5.2. Regulacje prawne | str.    58
  5.3. Systemy etyczne | str.    59
  6. Instytucje wspierające kształcenie kadr urzędniczych | str.    60
  7. Pragmatyki urzędnicze - ujęcie aksjologiczno-normatywne | str.    62
  7.1. Wprowadzenie | str.    62
  7.2. Dobór osób | str.    63
  7.3. Nawiązanie stosunku pracy | str.    63
  7.4. Instrumenty jakościowe | str.    64
  7.5. Definiowanie obowiązków | str.    65
  7.6. Uprawnienia | str.    65
  7.7. Odpowiedzialność dyscyplinarna | str.    66
  8. Korpusy pracownicze | str.    67
  8.1. Służba cywilna | str.    74
  8.2. Pracownicy urzędów państwowych | str.    75
  8.3. Pracownicy samorządowi | str.    76
  8.4. Pracownicy Najwyższej Izby Kontroli | str.    77
  Literatura | str.    78
  
  ROZDZIAŁ IV
  PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI | str.    79
  1. Uwagi wstępne | str.    79
  1.1. Problem definicji | str.    81
  1.2. Ewolucja prawnych form działania administracji | str.    84
  1.3. Problem związania administracji prawem | str.    85
  2. Systematyka prawnych form działania administracji | str.    86
  3. Rodzaje prawnych form działania administracji | str.    93
  3.1. Akty normatywne administracji i akty generalne stosowania prawa | str.    93
  3.1.1. Akty normatywne | str.    93
  3.1.2. Akty generalne stosowania prawa | str.    95
  3.2. Akty administracyjne | str.    95
  3.3. Przyrzeczenie administracyjne | str.    99
  3.4. Polecenia służbowe | str.    101
  3.5. Porozumienia administracyjne | str.    102
  3.6. Umowy | str.    105
  3.6.1. Umowy cywilnoprawne | str.    106
  3.6.2. Umowa publicznoprawna (administracyjna) | str.    108
  3.7. Ugody administracyjne | str.    112
  3.8. Czynności materialno-techniczne | str.    114
  3.9. Działania społeczno-organizatorskie | str.    117
  Literatura | str.    118
  
  ROZDZIAŁ V
  FUNKCJE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | str.    121
  1. Uwagi wstępne | str.    121
  2. Typologie funkcji administracji | str.    123
  3. Rodzaje funkcji administracji publicznej | str.    126
  3.1. Funkcja policyjna (porządkowa) | str.    126
  3.2. Funkcja reglamentacyjna | str.    128
  3.3. Funkcja nadzorcza | str.    130
  3.4. Funkcja administracji świadczącej | str.    131
  3.5. Funkcja regulacyjna | str.    133
  Literatura | str.    136
  
  ROZDZIAŁ VI
  KONTROLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | str.    138
  1. Definiowanie kontroli | str.    138
  2. Przedmiot kontroli | str.    141
  3. Cechy kontroli | str.    142
  4. Formy kontroli | str.    144
  5. Klasyfikacje kontroli | str.    146
  6. Postępowanie kontrolne | str.    147
  7. Kontrola funkcjonalna oraz instytucjonalna | str.    148
  8. Organy kontroli zewnętrznej | str.    150
  8.1. Najwyższa Izba Kontroli | str.    151
  8.2. Sądy administracyjne | str.    152
  9. Kontrola społeczna | str.    153
  Literatura | str.    154
  
  ROZDZIAŁ VII
  MODELE UKŁADÓW ADMINISTRACYJNYCH I ICH USPRAWNIANIE | str.    156
  1. Układ administracyjny i jego uwarunkowania | str.    156
  1.1. Pojęcie układu administracyjnego | str.    156
  1.2. Elementy konstrukcyjne układu administracyjnego | str.    157
  1.3. Ramy konwencjonalne zachowań osób w układach administracyjnych | str.    159
  1.4. Ramy faktyczne zachowań osób w układach administracyjnych | str.    161
  1.5. Podstawowe kryteria wyróżniania układów administracyjnych | str.    162
  1.5.1. Kryterium podmiotowe | str.    163
  1.5.2. Kryterium przedmiotowe | str.    164
  1.5.3. Kryterium czasowe | str.    165
  1.5.4. Kryterium miejsca w systemie organizacyjnym administracji | str.    165
  1.6. Systemowe uwarunkowania układów administracyjnych | str.    166
  1.6.1. Systemowe uwarunkowanie aksjologiczne | str.    167
  1.6.2. Systemowe uwarunkowanie organizacyjne | str.    168
  1.6.3. Systemowe uwarunkowanie normatywne prawne | str.    169
  1.6.4. Systemowe uwarunkowania ekonomiczne | str.    170
  1.7. Pozasystemowe uwarunkowania układów administracyjnych | str.    171
  1.7.1. Pozasystemowe uwarunkowania polityczne | str.    172
  1.7.2. Pozasystemowe uwarunkowania kulturowe | str.    173
  1.7.3. Pozasystemowe uwarunkowania etyczne | str.    174
  1.7.4. Inne pozasystemowe uwarunkowania układów administracyjnych | str.    174
  2. Modele administracji publicznej | str.    175
  2.1. Model fenomenologiczny | str.    176
  2.2. Model aksjologiczny | str.    182
  2.3. Model normatywny prawny | str.    186
  2.4. Model normatywny etyczny | str.    191
  2.5. Model prakseologiczny | str.    194
  2.6. Model idealny | str.    197
  3. Podstawowe cechy struktury organizacyjnej i funkcjonowania układów administracyjnych | str.    198
  3.1. Organizacyjne więzi prawne | str.    198
  3.2. Pozaorganizacyjne więzi prawne | str.    201
  3.3. Instytucjonalna rozpiętość kierowania | str.    202
  3.4. Czynniki potencjalnej rozpiętości kierowania w instytucji | str.    204
  3.5. Zasięg kierowania | str.    205
  3.6. Pojęcie funkcji organicznych, koniecznych i zbędnych | str.    206
  4. Procesy optymalizowania układów administracyjnych | str.    207
  4.1. Optymalizacja struktury | str.    207
  4.2. Optymalizacja ze względu na wartości i cele | str.    208
  4.3. Optymalizacja funkcji | str.    209
  4.4. Optymalizacja ze względu na kadry | str.    209
  4.5. Optymalizacja ze względu na koszty | str.    210
  Literatura | str.    211
  
  ROZDZIAŁ VIII
  ADMINISTRACJA W DZIAŁANIU - ZAGADNIENIA PODSTAWOWE | str.    212
  1. Teoria zmian w administracji | str.    212
  2. Administracja jako czynnik zmian społecznych | str.    215
  3. Podstawowe zagrożenia dysfunkcji administracji | str.    217
  Literatura    219
  
  SKOROWIDZ | str.    221
  
  AUTORZY | str.    227
RozwińZwiń