POLECAMY
-20%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Cechą dzisiejszej humanistycznej edukacji powinien się stać polisemiczny wymiar interpretacji współczesnych zjawisk. Szkolnej polonistyce powinny towarzyszyć pluralizm i synkretyzm, a także wyważone proporcje między ekspansywną cyberkulturą a tradycją, która ciągle jeszcze jest fundamentem wiedzy. Jestem za edukacją, która pojmuje istotę poezji, ma świadomość sztuki i właściwie rozpoznaje nowe formy nowoczesności. W takim oto rozumieniu niniejszy tom – będący wielopłaszczyznową, interdyscyplinarną dyskusją, dialogiem wielowymiarowym – scala rozproszone, przywraca pojęciu nowoczesności wymiar pozytywnego, konstruktywnego, twórczego i kreatywnego działania.
Ze Wstępu prof. dr hab. Anny Pilch
Niniejszy tom przynosi wiele istotnych dla edukacji polonistycznej – czy szerzej: humanistycznej – spostrzeżeń, od zorientowanych antropologicznie, w których pojawia się refleksja nad miejscem oraz rolą szkoły (dawniej i dziś) w doświadczeniu kolejnych pokoleń i epok, po zagadnienia związane z formami i treściami kształcenia, zarówno literackiego, jak i językowego.
Z recenzji dr hab. Elżbiety Wichrowskiej, prof. UW
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3533-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
CZĘŚĆ I. PYTANIA O NOWOCZESNOŚĆ I TRADYCJĘ | 17 |
Barbara Myrdzik, Tradycja i nowoczesność – proces czy opozycja? Refleksje na marginesie czytania tekstów kultury | 19 |
Włodzimierz Paszyński, Staroświecka nowoczesność – o potrzebie konserwatyzmu we współczesnej szkole | 27 |
Dorota Heck, O potrzebie (mitu) tradycji w historii literatury | 33 |
CZĘŚĆ II. PROBLEMY I PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ SZKOŁY | 43 |
Marta Rusek, Szkoła jako miejsce antropologiczne. Świadectwa literackie | 45 |
Stanisław Bortnowski, Nowoczesna lekcja – co to właściwie znaczy? | 57 |
Martyna Bala-Chrupek, O zaletach i wadach e-podręcznika w nauczaniu polonistycznym | 67 |
Ewa Bem-Wiśniewska, Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty | 77 |
Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy | 87 |
CZĘŚĆ III. KSZTAŁCENIE LITERACKIE W NOWOCZESNEJ SZKOLE | 99 |
Grzegorz Leszczyński, Zestaw lektur: fabryka analfabetów | 101 |
Marcin Cieński, Nowoczesne (szkolne) ujęcie literatury oświecenia. Między perspektywą europejską a polską: o konsekwencjach wyboru dominanty | 119 |
Ewa Paczoska, Dziewiętnastowieczność i modernizm w dydaktyce szkolnej | 127 |
Andrzej Zieniewicz, Dwudziestowieczność jako zagadnienie dydaktyczne | 135 |
Jarosław Klejnocki, Dwa słowa o (nie)obecności poezji lingwistycznej w szkole | 145 |
Krzysztof Biedrzyck, Stanisław Barańczak – nowoczesny | 149 |
Anna Włodarczyk, Pluralizm etyki interpretacji tekstu literackiego – ponowoczesne kategorie interpretacyjne | 157 |
CZĘŚĆ IV. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE W NOWOCZESNEJ SZKOLE | 173 |
Jadwiga Kowalikowa, W poszukiwaniu wykładników nowoczesności w kształceniu językowym, metodologii ich badania i metodyki wprowadzania w obręb procesów dydaktycznych | 175 |
Wojciech Strokowski, Jak unowocześnić szkolne nauczanie składni? Refleksje metodologiczno-metodyczne | 187 |
Renata Przybylska, Język polski w aspekcie kulturoznawczym w nauczaniu akademickim | 203 |
CZĘŚĆ V. NOWE MEDIA W NOWOCZESNEJ SZKOLE | 209 |
Andrzej Hejmej, Transpozycje intermedialne i literatura nowoczesna | 211 |
Joanna Budkiewicz-Żeberska, Magdalena Trysińska, Aksjologia świata dziecięcego, czyli o potrzebie edukacji medialnej w nowoczesnej szkole | 221 |
Katarzyna Maciejak, Językowe wyznaczniki kodu ograniczonego w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego Niesamowity świat Gumballa) | 241 |
Anna Janus-Sitarz, Po co googleinteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej | 261 |
Witold Bobiński, Przyszłość jest filmem | 269 |