Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji

-20%

Nowoczesność w polonistycznej eduk@cji

Pytania, problemy, perspektywy

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

31,92  39,90

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 39,90 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 31,92 zł  


31,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Cechą dzisiejszej humanistycznej edukacji powinien się stać polisemiczny wymiar interpretacji współczesnych zjawisk. Szkolnej polonistyce powinny towarzyszyć pluralizm i synkretyzm, a także wyważone proporcje między ekspansywną cyberkulturą a tradycją, która ciągle jeszcze jest fundamentem wiedzy. Jestem za edukacją, która pojmuje istotę poezji, ma świadomość sztuki i właściwie rozpoznaje nowe formy nowoczesności. W takim oto rozumieniu niniejszy tom – będący wielopłaszczyznową, interdyscyplinarną dyskusją, dialogiem wielowymiarowym – scala rozproszone, przywraca pojęciu nowoczesności wymiar pozytywnego, konstruktywnego, twórczego i kreatywnego działania.


Ze Wstępu prof. dr hab. Anny Pilch



Niniejszy tom przynosi wiele istotnych dla edukacji polonistycznej – czy szerzej: humanistycznej – spostrzeżeń, od zorientowanych antropologicznie, w których pojawia się refleksja nad miejscem oraz rolą szkoły (dawniej i dziś) w doświadczeniu kolejnych pokoleń i epok, po zagadnienia związane z formami i treściami kształcenia, zarówno literackiego, jak i językowego.


Z recenzji dr hab. Elżbiety Wichrowskiej, prof. UW


Rok wydania2013
Liczba stron290
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3533-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  
  CZĘŚĆ I. PYTANIA O NOWOCZESNOŚĆ I TRADYCJĘ    17
  
  Barbara Myrdzik, Tradycja i nowoczesność – proces czy opozycja? Refleksje na marginesie czytania tekstów kultury     19
  Włodzimierz Paszyński, Staroświecka nowoczesność – o potrzebie konserwatyzmu we współczesnej szkole     27
  Dorota Heck, O potrzebie (mitu) tradycji w historii literatury     33
  
  CZĘŚĆ II. PROBLEMY I PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ SZKOŁY    43
  
  Marta Rusek, Szkoła jako miejsce antropologiczne. Świadectwa literackie     45
  Stanisław Bortnowski, Nowoczesna lekcja – co to właściwie znaczy?     57
  Martyna Bala-Chrupek, O zaletach i wadach e-podręcznika w nauczaniu polonistycznym     67
  Ewa Bem-Wiśniewska, Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty     77
  Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy     87
  
  CZĘŚĆ III. KSZTAŁCENIE LITERACKIE W NOWOCZESNEJ SZKOLE    99
  
  Grzegorz Leszczyński, Zestaw lektur: fabryka analfabetów     101
  Marcin Cieński, Nowoczesne (szkolne) ujęcie literatury oświecenia. Między perspektywą europejską a polską: o konsekwencjach wyboru dominanty     119
  Ewa Paczoska, Dziewiętnastowieczność i modernizm w dydaktyce szkolnej     127
  Andrzej Zieniewicz, Dwudziestowieczność jako zagadnienie dydaktyczne     135
  Jarosław Klejnocki, Dwa słowa o (nie)obecności poezji lingwistycznej w szkole     145
  Krzysztof Biedrzyck, Stanisław Barańczak – nowoczesny     149
  Anna Włodarczyk, Pluralizm etyki interpretacji tekstu literackiego – ponowoczesne kategorie interpretacyjne     157
  
  CZĘŚĆ IV. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE W NOWOCZESNEJ SZKOLE    173
  
  Jadwiga Kowalikowa, W poszukiwaniu wykładników nowoczesności w kształceniu językowym, metodologii ich badania i metodyki wprowadzania w obręb procesów dydaktycznych     175
  Wojciech Strokowski, Jak unowocześnić szkolne nauczanie składni? Refleksje metodologiczno-metodyczne     187
  Renata Przybylska, Język polski w aspekcie kulturoznawczym w nauczaniu akademickim     203
  
  CZĘŚĆ V. NOWE MEDIA W NOWOCZESNEJ SZKOLE    209
  
  Andrzej Hejmej, Transpozycje intermedialne i literatura nowoczesna     211
  Joanna Budkiewicz-Żeberska, Magdalena Trysińska, Aksjologia świata dziecięcego, czyli o potrzebie edukacji medialnej w nowoczesnej szkole     221
  Katarzyna Maciejak, Językowe wyznaczniki kodu ograniczonego w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego Niesamowity świat Gumballa)     241
  Anna Janus-Sitarz, Po co googleinteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej     261
  Witold Bobiński, Przyszłość jest filmem     269
RozwińZwiń