INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Tematem książki jest współczesna latynoamerykańska myśl dekolonialna, której zasadniczym elementem jest krytyka europocentrycznego dyskursu nowoczesności. Projekt latynoamerykański oferuje nową konceptualizację nowoczesności i dąży do zmiany paradygmatów. To odróżnia go zdecydowanie od wszystkich innych propozycji krytycznych wobec zachodniej nowoczesności. Chodzi o zwrot dekolonialny, którego celem nie jest osiągnięcie niedokończonego projektu nowoczesności, jak sugeruje Habermas, tylko pełnej i niedokończonej dekolonizacji. W odróżnieniu od europocentrycznej narracji, która nowoczesność łączy z oświeceniem i rewolucją francuską, dla badaczy z Ameryki Łacińskiej punktem wyjścia refleksji nad nowoczesnością jest rok 1492, który zainicjował początek nowoczesnego systemu-świata. To w tym systemie, którego filarami są kolonializm i kapitalizm, Europa narzuca się jako centrum świata. Było to możliwe, ponieważ dominacji politycznej i ekonomicznej towarzyszyła kontrola podmiotowości i kultury, a w szczególności wiedzy. Dlatego zasadniczą kategorią analityczną omawianego projektu jest „kolonialność”, jako węzłowy punkt epistemologiczny od jakiego podważa się relacje między władzą i wiedzą w świecie nowożytnym. Proponowane ujęcie nowoczesności w relacji do kontynentu latynoamerykańskiego, który był pierwszą peryferią Europy i jako pierwszy został poddany okcydentalizacji, pozwala zrozumieć jak Zachód stał się Zachodem dzięki Ameryce.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 362 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2574-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Nowoczesność w debacie latynoamerykańskiej | 15 |
1.1. Ameryka Łacińska i nowoczesność | 15 |
1.2. Genealogia studiów latynoamerykańskich | 33 |
1.3. Postokcydentalizm w Ameryce Łacińskiej | 40 |
1.4. Krytyka europocentryzmu jako krytyka nowoczesności | 61 |
Rozdział 2. Kolonialność jako ciemna strona nowoczesności | 72 |
2.1. Paradygmat nowoczesność/kolonialność | 72 |
2.2. Kolonialność władzy i dominacja globalna | 89 |
2.3. Kolonialność wiedzy i rasizm epistemiczny | 111 |
2.4. Kolonialność bycia i negacja „Innego” | 138 |
Rozdział 3. Kolonialność a tożsamość latynoamerykańska | 163 |
3.1. Kolonialność spojrzenia: „Inny” jako kanibal | 163 |
3.2. Tożsamość latynoamerykańska jako problem | 182 |
3.3. Dialektyka „estar” i esencja tego, co (latyno)amerykańskie | 223 |
3.4. Tożsamość kreolsko-metyska jako rozwiązanie | 241 |
Rozdział 4. Ku epistemologii dekolonialności | 278 |
4.1. Transnowoczesność Enrique Dussela | 278 |
4.2. Epistemologia graniczna Waltera Mignolo | 288 |
4.3. Interkulturowość Catheriny Walsh | 299 |
4.4. Epistemologia Południa Boaventury de Sousy Santosa | 307 |
Zakończenie | 318 |
Bibliografia | 323 |
Indeks osób | 346 |
Indeks rzeczowy | 355 |
Modernity, coloniality and identity: The Latin American perspective (Summary) | 361 |