POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Inspirację do podjęcia prezentowanego tematu stanowiła teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, zgodnie z którą poznawczą kompetencję czy sprawność człowieka najlepiej opisuje się w kategoriach zbioru zdolności, talentów czy też umiejętności umysłowych, nazywanych inteligencjami. Wybrane zagadnienia teoretyczne zestawiono w pracy z fragmentami z badań, a rozważania definicyjne poprowadzono wokół pojawiających się w opracowaniu pojęć i zagadnień. Omówiono przykłady inicjatyw silnie ukierunkowanych na indywidualizację procesu kształcenia, dobrych praktyk i miejsc, które stanowią inspirację do działania i są wzorami godnymi naśladowania, oraz poruszono kwestię zdolności i uzdolnień uczniów.
Zasadniczą część pracy stanowi opis wyników badań własnych, na które składa się analiza danych pochodzących z badań ankietowych oraz danych uzyskanych na podstawie badań diagnostycznych, prowadzonych w klasach pierwszych szkoły podstawowej.
Publikacja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców – teoretyków i praktyków – badaczy, nauczycieli, studentów kierunków humanistycznych czy społecznych.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 222 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-432-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 9 |
1. Indywidualizacja procesu kształcenia w edukacji wczesnoszkolnej / | 13 |
1.1. Międzyludzkie różnice indywidualne — perspektywa psychologiczna i pedagogiczna | |
/ | 14 |
1.2. Rozważania definicyjne / | 17 |
1.2.1. Proces kształcenia / | 17 |
1.2.2. Indywidualizacja i różnicowanie procesu kształcenia / | 20 |
2. Polityka oświatowa a indywidualizacja procesu kształcenia / | 28 |
2.1. Projekt MEN „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I—III” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (projekt systemowy) / | 29 |
2.2. „Ja i my” — program nauczania wraz z indywidualizacją procesu kształcenia i wychowania uczniów klas I—III / | 32 |
2.3. Inne wybrane programy i projekty edukacyjne realizowane w klasach I—III szkoły podstawowej / | 34 |
2.4. Uniwersytety dziecięce jako szansa na indywidualizację procesu kształcenia / | 38 |
2.5. Eksploratoria — parki (muzea) edukacyjne w służbie indywidualizacji procesu kształcenia / | 42 |
3. Zdolności i uzdolnienia uczniów / | 49 |
3.1. Zdolności, uzdolnienia, talent — rozważania definicyjne / | 50 |
3.2. Wybrane możliwości diagnozy zdolności kierunkowych uczniów / | 53 |
3.3. Zdolności i inne czynniki a osiągnięcia szkolne uczniów / | 58 |
4. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera / | 64 |
4.1. Założenia teorii inteligencji wielorakich Gardnera / | 64 |
4.2. Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera na świecie — wybrane przykłady / | 72 |
4.3. Zastosowanie teorii inteligencji wielorakich Gardnera w Polsce — wybrane przykłady / | 78 |
4.4. Programy edukacji elementarnej oparte na teorii inteligencji wielorakich Gardnera / | 80 |
4.5. Teoria inteligencji wielorakich Gardnera w kontekście wybranych badań empirycznych / | 82 |
5. Koncepcja metodologiczna badań własnych / | 91 |
5.1. Charakterystyka badań własnych i ich cele / | 91 |
5.2. Problematyka badań / | 93 |
5.3. Zmienne i ich wskaźniki / | 96 |
5.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze / | 101 |
5.5. Przebieg badań, charakterystyka terenu badań i próby badawczej / | 104 |
5.6. Sposoby analizy otrzymanych wyników / | 105 |
6. Czynniki determinujące zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 107 |
6.1. Zakres indywidualizacji procesu kształcenia ze względu na zdolności kierunkowe uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 107 |
6.2. Dodatkowe wykształcenie nauczycieli a zakres indywidualizacji z uwzględnieniem zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 119 |
6.3. Staż pracy nauczycieli a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w aspekcie zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 123 |
6.4. Stopień awansu zawodowego nauczycieli a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w kontekście zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 126 |
6.5. Zakres diagnozy zdolności kierunkowych a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 128 |
6.6. Udział klasy/szkoły w dodatkowych programach/projektach edukacyjnych a zakres indywidualizacji procesu kształcenia w kontekście zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 135 |
6.7. Liczebność klasy a zakres indywidualizacji procesu kształcenia z uwzględnieniem zdolności kierunkowych uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 139 |
6.8. Wybrane programy edukacji wczesnoszkolnej i pakiety edukacyjne, na jakich pracują uczniowie, a zakres indywidualizacji procesu kształcenia / | 141 |
6.9. Wyposażenie sali lekcyjnej w media i materiały dydaktyczne a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 145 |
6.10. Wielkość miejscowości (liczba ludności) a zakres indywidualizacji procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej / | 147 |
6.11. Podsumowanie wyników badań ankietowych / | 148 |
7. Osiągnięcia w obszarach poszczególnych zdolności kierunkowych uczniów klas pierwszych uczestniczących w badaniu i czynniki mogące je determinować / | 150 |
7.1. Zdolności kierunkowe reprezentowane przez uczniów klas pierwszych uczestniczących w badaniu / | 150 |
7.2. Zakres indywidualizacji procesu kształcenia ze względu na zdolności kierunkowe uczniów a osiągnięcia szkolne uczniów / | 160 |
7.3. Płeć uczniów a osiągnięcia szkolne / | 169 |
7.4. Profile inteligencji wielorakich nauczycieli klas pierwszych uczestniczących w badaniu a osiągnięcia szkolne uczniów / | 172 |
8. Podsumowanie i wnioski z analizy wyników badań własnych / | 177 |
Aneksy / | 186 |
Bibliografia / | 205 |
Shrnutí / | 217 |
Summary / | 219 |