Stanisław Wyspiański - obraz bohatera - 03 Rozdz. 4, cz. 2. Wokół "Akropolis": "Akropolis" (opracowanie tekstu)

-25%

Stanisław Wyspiański - obraz bohatera - 03 Rozdz. 4, cz. 2. Wokół "Akropolis": "Akropolis" (opracowanie tekstu)

Wokół inscenizacji „Akropolis” i „Chryj z Polską”

1 opinia

Format:

pdf

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

1,87  2,49

Format: pdf

1,872,49

cena zawiera podatek VAT

Książka Bogdana Toszy jest publikacją poświęconą dwóm przedstawieniom (Akropolis i Chryje z Polską), które autor wyreżyserował i wystawił na deskach Teatru Śląskiego im. S. Wyspiańskiego w Katowicach. Sam autor przyznał, „Obejmując w 1992 roku dyrekcję Teatru Śląskiego w Katowicach miałem świadomość, że to jedyny w Polsce teatr, noszący imię Stanisława Wyspiańskiego. Osoba patrona i jego myślenie o sztuce, a zwłaszcza charakteryzująca go interdyscyplinarność, narzuciły projekt programu artystycznego tej sceny na jedenaście lat”.


Inscenizacja Akropolis – tej, przez wielu uznawanej za najtrudniejszą w dorobku autora Wesela, sztuki stała się wielkim wyzwaniem dla śląskiej sceny na koniec pierwszego stulecia jej istnienia. Wpływ na decyzję o wyborze tej właśnie sztuki miał fakt wstąpienia Polski do Unii Europejskiej i intensyfikacja rozmów o korzeniach cywilizacyjnych naszego kraju. Obszar biblijny i świat mitologii Greków i Rzymian, obecne jako dwie podstawowe konstytuanty Akropolis, pozwalał teatrowi na włączenie się w istotny dialog społeczny. Przed realizatorami, a zwłaszcza reżyserem, stanęło pytanie: jak dziś wystawić ten dramat? Podstawową koncepcję rozwiązano przez budowę postaci Poety, głównie z didaskaliów utworu, inspirowanego osobą autora w okresie pisania Akropolis, jego zmaganiami z chorobą i zafascynowaniem polskością. W następnej kolejności postać Poety stała się źródłem inspiracji do napisania sztuki o Wyspiańskim. Chryje z Polską Macieja Wojtyszki zostały oparte na mało znanym fakcie z historii ojczystej, jedynego spotkania Stanisława Wyspiańskiego z Józefem Piłsudskim, które odbyło się 1 marca 1905 roku. Jego motywem przewodnim było poparcie dla idei skarbu na rzecz przyszłej armii polskiej. W nawiązanie kontaktu obu rozmówców zaangażowany był Stefan Żeromski. Wyspiański w tym okresie rozważał możliwość objęcia dyrekcji Teatru Miejskiego. Piłsudski chciał wykorzystać rewolucję lutową w Rosji dla wzniecenia kolejnego powstania w Polsce. Sztuka Macieja Wojtyszki, przedstawiając konfrontację obu bohaterów, pokazuje możliwości dialogu sztuki i polityki, ujawnia bolesne rany w historii mentalności Polaków.


WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-8012-543-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp   7  
  
  Wyspiański a Katowice — założenia projektu   9  
  
  Wokół patrona   13  
  
  Wokół repertuaru   15  
  
  Wokół Akropolis   17  
  
  Miejsce akcji. Inspiracje. Założenia scenograficzne   29  
  
  Czas akcji. Czas święty   31  
  
  Postacie. Zasada łączenia   34  
  
  Założenia muzyczne   46  
  
  Akropolis (opracowanie tekstu)   49  
  
  Joseph Beuys w perspektywie Wyspiańskiego   113  
  
  Wokół sztuki Macieja Wojtyszki Chryje z Polską. Rzecz o Stanisławie Wyspiańskim   123  
  
  Spotkanie Stanisława Wyspiańskiego z Józefem Piłsudskim   131  
  
  Stanisław Wyspiański na początku 1905 roku   139  
  
  Inne postacie historyczne w sztuce   145  
  
  Wybór scenografa i koncepcja plastyczna   153  
  
  Warstwa dźwiękowa   155  
  
  Zakończenie   157  
  
  Bibliografia   161  
  
  Summary   163  
  Zusammenfassung   165  
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia