POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
W książce zawarto prace dotyczące problematyki politycznych kontekstów i uwikłań edukacji zarówno w zakresie systemowym, jak i kontekstowo-sytuacyjnym, dające wieloaspektowy i metodologicznie zróżnicowany ogląd podejmowanych kwestii. Ten krytyczny przegląd zagadnień obejmuje trzy powiązane ze sobą kręgi tematyczne: 1) pytania o perspektywę i wyobraźnię polityczną jako warunek twórczego kształtowania idei edukacyjnych, 2) odniesienia do politycznych uwikłań edukacji w systemach totalitarnych/autorytarnych – pozwalające wychwycić i uwypuklić deficyty współczesnych konceptów edukacyjnych, 3) aktualne kwestie związane z emancypacyjną funkcją edukacji i podmiotowością w procesach edukacyjnych.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 302 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2719-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 7 |
I. PERSPEKTYWA I WYOBRAŹNIA POLITYCZNA JAKO PRZESŁANIE KSZTAŁTOWANIA IDEI EDUKACYJNYCH | 13 |
KAZIMIERZ PRZYSZCZYPKOWSKI, Ukryte przesłanie ideologii edukacyjnych | 15 |
LESZEK KOCZANOWICZ, Edukacja dla oporu czy edukacja dla konsensusu? Niekonsensualna demokracja a edukacja | 29 |
ZBIGNIEW KWIECIŃSKI, Pedagogie niewidzialne Basila Bernsteina | 47 |
ZBYSZKO MELOSIK, Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej | 57 |
EUGENIA POTULICKA, Edukacja obywatelska na świecie i w Polsce – perspektywa neoliberalizmu | 81 |
AGNIESZKA GROMKOWSKA-MELOSIK, Dyplom akademicki i kontrowersje wokół sukcesu społecznego kobiet współczesnych | 97 |
JOANNA SZAFRAN, Refleksje o edukacji in statu praesenti et spe | 111 |
II. UWIKŁANIA EDUKACJI W SYSTEMACH AUTORYTARNYCH | 131 |
BEATA ANNA POLAK, TOMASZ POLAK, Uwikłania systemowe humanistyki. Diagnoza i zarys pola badań w kontekście hipotezy wirtualnych struktur narracji | 133 |
EWA PIOTROWSKA, Ideologia – matematyka – wychowanie w polityce III Rzeszy | 153 |
ALEKSANDRA BOROŃ, Propaganda i ideologia w szkołach podstawowych w Portugalii w okresie dyktatury Salazara (1933–1974) | 169 |
BEATA ANNA POLAK, Szczęście obozów koncentracyjnych według Imre Kertésza. O nieobecności figury obozowego muzułmana w polskiej edukacji | 185 |
MARTA SENK, Wpływ działalności polskiego ruchu eugenicznego na realizację koncepcji wychowania narodowego | 207 |
III. AKTUALNOŚĆ EMANCYPACYJNEJ FUNKCJI EDUKACJI | 217 |
IZABELA CYTLAK, Le creuset français? Problemy asymilacji imigrantów w społeczeństwie francuskim. Perspektywa edukacyjna | 219 |
JOANNA JARMUŻEK, Podmiotowość w edukacji a poziom poczucia koherencji | 233 |
KATARZYNA ŚMIAŁOWICZ, Edukacja jako czynnik różnicujący kapitał społeczny kobiet i mężczyzn | 249 |
MARIUSZ DEMBIŃSKI, Perkolacja, ideologia i systemy edukacji. Próba metanarracyjnego ich uwikłania | 267 |
WYBRANA BIBLIOGRAFIA | 287 |
NOTY O AUTORACH | 299 |