INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka przedstawia funkcjonowanie rad szkół (wskaźnika szkolnej demokracji) w publicznych szkołach podstawowych. Jest to spojrzenie na rady szkoły z punktu widzenia wszystkich podmiotów biorących udział w życiu szkoły, a więc nie tylko dyrekcji i nauczycieli, ale także uczniów oraz rodziców – członków rady szkoły. Analizie poddano strukturę i funkcjonowanie rad szkół, jak również motywy ich powstania i perspektywy rozwoju.
Przez pryzmat działalności rady szkoły ukazano tym samym drogę do współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli w publicznej szkole podstawowej. Zwieńczeniem pracy jest z kolei próba zarysowania optymalnego modelu rady szkoły i określenie warunków jego realizacji w praktyce.
Książka naświetla zagadnienie dotychczas pomijane w literaturze pedagogicznej. Może zatem wypełnić poważną lukę w naszej wiedzy o stanie demokratyzacji szkolnictwa publicznego.
Publikacja jest przeznaczona głównie dla nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców i uczniów, ale także dla władz oświatowych i samorządowych. Może być również cenną pomocą na kierunkach studiów kształcących przyszłych pedagogów.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-107-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Demokracja a koncepcja demokratyzacji szkoły | 13 |
Wprowadzenie | 13 |
1.1. Współczesne koncepcje demokracji | 13 |
1.2. Normatywne i empiryczne definiowanie demokracji | 16 |
1.3. Niektóre bariery demokratyzacji państwa i szkoły | 18 |
1.4. Demokratyzacja szkoły – uwarunkowania historyczne i prawne | 22 |
1.5. Demokratyzacja a uspołecznienie szkoły | 23 |
1.6. Demokracja i demokratyzacja szkoły – własne ujęcie terminów badawczych | 24 |
Konkluzje | 25 |
Rozdział 2. Demokratyzacja szkoły publicznej w kontekście przemian ustrojowych w Polsce | 27 |
Wprowadzenie | 27 |
2.1. Transformacja ustrojowa w Polsce a pojęcie demokracji | 27 |
2.2. Szkoła publiczna a idea demokratyzacji szkoły | 30 |
2.3. Argumenty za demokratyzacją szkoły według Bogusława Śliwerskiego (oraz autorów amerykańskich) | 33 |
Konkluzje | 36 |
Rozdział 3. Założenia a rzeczywistość istnienia i funkcjonowania rady szkoły (stan prawny przed 1 września 1999 r.) | 39 |
Wprowadzenie | 39 |
3.1. Moc sprawcza rady szkoły | 41 |
3.2. Aspekty demokratyzacji życia szkoły w założeniach dotyczących funkcjonowania rady szkoły | 42 |
3.3. Skład rady szkoły | 44 |
3.4. Funkcjonowanie rad szkół przed 1 września 1999 r. | 47 |
Konkluzje – różne ujęcia rady szkoły | 49 |
Rozdział 4. Podstawy metodologiczne badań | 53 |
4.1. Cele badań | 53 |
4.2. Problemy badawcze | 53 |
4.3. Metoda badań i techniki badawcze | 55 |
4.4. Organizacja badań, charakterystyka terenu badań | 59 |
Rozdział 5. Dyrektorzy szkół a rada szkoły | 63 |
Wprowadzenie; charakterystyka dyrektorów, szkół i środowiska | 63 |
5.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 66 |
5.2. Skład rady szkoły oraz zadania (rola) jej członków | 72 |
5.3. Działalność rady szkoły; współpraca z dyrektorem, zmiany w szkole wprowadzone przez radę | 75 |
5.3.1. Finanse w radzie szkoły | 76 |
5.3.2. Polityka kadrowa w szkole | 77 |
5.3.3. Zmiana warunków do rozwoju uczniów | 78 |
5.3.4. Przestrzeganie prawa w szkole | 78 |
5.4. Osiągnięcia rady szkoły i ocena jej działalności | 79 |
5.4.1. Współpraca szkoły z rodzicami | 81 |
5.5. Funkcjonowanie rad szkół – argumenty za i przeciw; perspektywy przed radami szkoły | 83 |
5.5.1. Zmiany (udoskonalenia) w działalności rad szkół | 84 |
5.5.2. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 85 |
Wnioski | 87 |
Rozdział 6. Nauczyciele a rada szkoły | 89 |
Wprowadzenie; charakterystyka nauczycieli, szkół i środowiska | 89 |
6.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 91 |
6.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja | 95 |
6.3. Współpraca rady szkoły z dyrektorem | 100 |
6.4. Charakterystyka działalności rady szkoły; zmiany w szkole wprowadzone przez radę | 101 |
6.4.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły | 102 |
6.4.2. Zmiany kadrowe w szkole | 103 |
6.4.3. Przestrzeganie prawa w szkole | 103 |
6.4.4. Zmiany wprowadzone w szkole przez radę a finanse rady | 104 |
6.4.5. Rada szkoły a współpraca szkoły z rodzicami | 105 |
6.5. Ocena działalności rady szkoły przez nauczycieli – jej członków | 107 |
6.5.1. Stopień zadowolenia nauczycieli z udziału w radzie | 108 |
6.5.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady szkoły | 110 |
6.6. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 112 |
Wnioski | 115 |
Rozdział 7. Uczniowie a rada szkoły | 119 |
Wprowadzenie; charakterystyka uczniów | 119 |
7.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 120 |
7.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja | 123 |
7.3. Charakterystyka działalności rady szkoły | 129 |
7.3.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły | 130 |
7.3.2. Zmiany kadrowe w szkole | 131 |
7.3.3. Przestrzeganie prawa w szkole | 131 |
7.3.4. Zmiany w szkole wprowadzone przez radę | 132 |
7.4. Ocena działalności rady szkoły i jej osiągnięcia | 133 |
7.4.1. Stopień zadowolenia uczniów z udziału w radzie | 135 |
7.4.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady | 137 |
7.5. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 139 |
Wnioski | 141 |
Rozdział 8. Rodzice a rada szkoły | 143 |
Wprowadzenie; charakterystyka rodziców, szkół i środowiska | 143 |
8.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 145 |
8.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja | 148 |
8.3. Charakterystyka działalności rady szkoły | 153 |
8.3.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły | 155 |
8.3.2. Zmiany kadrowe w szkole | 156 |
8.3.3. Przestrzeganie prawa w szkole | 157 |
8.3.4. Zmiany wprowadzone w szkole przez radę a finanse rady | 158 |
8.3.5. Współpraca szkoły z rodzicami | 160 |
8.4. Ocena działalności rady szkoły przez rodziców – jej członków | 161 |
8.4.1. Stopień zadowolenia rodziców z udziału w radzie szkoły | 163 |
8.4.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady | 164 |
8.5. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 166 |
Wnioski | 169 |
Rozdział 9. Co z tą radą? | 171 |
9.1. Funkcjonowanie rad szkół w kontekście procesów demokratyzacji szkoły | 171 |
9.1.1. Motywy powstania rady szkoły | 172 |
9.1.2. Struktura | 174 |
9.1.3. Działalność | 177 |
9.2. Ocena i perspektywy; rada szkoły – zarodek czy porażka demokracji w szkole? | 183 |
9.3. Typy rad szkół – cechy charakterystyczne – konkluzje | 187 |
9.4. Kierunki pracy różnych agend, czyli w którą stronę? | 194 |
9.5. Wnioski, interpretacje, pytania | 199 |
Zakończenie; rada szkoły – czy(-li) pozorowanie demokracji? | 204 |
Wykaz literatury | 207 |