Rada szkoły

-24%

Rada szkoły

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

28,88  38,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 38,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 24,32 zł  


28,88

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka przedstawia funkcjonowanie rad szkół (wskaźnika szkolnej demokracji) w publicznych szkołach podstawowych. Jest to spojrzenie na rady szkoły z punktu widzenia wszystkich podmiotów biorących udział w życiu szkoły, a więc nie tylko dyrekcji i nauczycieli, ale także uczniów oraz rodziców – członków rady szkoły. Analizie poddano strukturę i funkcjonowanie rad szkół, jak również motywy ich powstania i perspektywy rozwoju.


Przez pryzmat działalności rady szkoły ukazano tym samym drogę do współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli w publicznej szkole podstawowej. Zwieńczeniem pracy jest z kolei próba zarysowania optymalnego modelu rady szkoły i określenie warunków jego realizacji w praktyce.


Książka naświetla zagadnienie dotychczas pomijane w literaturze pedagogicznej. Może zatem wypełnić poważną lukę w naszej wiedzy o stanie demokratyzacji szkolnictwa publicznego.


Publikacja jest przeznaczona głównie dla nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców i uczniów, ale także dla władz oświatowych i samorządowych. Może być również cenną pomocą na kierunkach studiów kształcących przyszłych pedagogów.


Rok wydania2009
Liczba stron214
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-107-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. Demokracja a koncepcja demokratyzacji szkoły    13
    Wprowadzenie    13
    1.1. Współczesne koncepcje demokracji    13
    1.2. Normatywne i empiryczne definiowanie demokracji    16
    1.3. Niektóre bariery demokratyzacji państwa i szkoły    18
    1.4. Demokratyzacja szkoły – uwarunkowania historyczne i prawne    22
    1.5. Demokratyzacja a uspołecznienie szkoły    23
    1.6. Demokracja i demokratyzacja szkoły – własne ujęcie terminów badawczych    24
    Konkluzje    25
  Rozdział 2. Demokratyzacja szkoły publicznej w kontekście przemian ustrojowych w Polsce    27
    Wprowadzenie    27
    2.1. Transformacja ustrojowa w Polsce a pojęcie demokracji    27
    2.2. Szkoła publiczna a idea demokratyzacji szkoły    30
    2.3. Argumenty za demokratyzacją szkoły według Bogusława Śliwerskiego (oraz autorów amerykańskich)    33
    Konkluzje    36
  Rozdział 3. Założenia a rzeczywistość istnienia i funkcjonowania rady szkoły (stan prawny przed 1 września 1999 r.)    39
    Wprowadzenie    39
    3.1. Moc sprawcza rady szkoły    41
    3.2. Aspekty demokratyzacji życia szkoły w założeniach dotyczących funkcjonowania rady szkoły    42
    3.3. Skład rady szkoły    44
    3.4. Funkcjonowanie rad szkół przed 1 września 1999 r.    47
    Konkluzje – różne ujęcia rady szkoły    49
  Rozdział 4. Podstawy metodologiczne badań    53
    4.1. Cele badań    53
    4.2. Problemy badawcze    53
    4.3. Metoda badań i techniki badawcze    55
    4.4. Organizacja badań, charakterystyka terenu badań    59
  Rozdział 5. Dyrektorzy szkół a rada szkoły    63
    Wprowadzenie; charakterystyka dyrektorów, szkół i środowiska    63
    5.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery    66
    5.2. Skład rady szkoły oraz zadania (rola) jej członków    72
    5.3. Działalność rady szkoły; współpraca z dyrektorem, zmiany w szkole wprowadzone przez radę    75
      5.3.1. Finanse w radzie szkoły    76
      5.3.2. Polityka kadrowa w szkole    77
      5.3.3. Zmiana warunków do rozwoju uczniów    78
      5.3.4. Przestrzeganie prawa w szkole    78
    5.4. Osiągnięcia rady szkoły i ocena jej działalności    79
      5.4.1. Współpraca szkoły z rodzicami    81
    5.5. Funkcjonowanie rad szkół – argumenty za i przeciw; perspektywy przed radami szkoły    83
      5.5.1. Zmiany (udoskonalenia) w działalności rad szkół    84
      5.5.2. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty    85
    Wnioski    87
  Rozdział 6. Nauczyciele a rada szkoły    89
    Wprowadzenie; charakterystyka nauczycieli, szkół i środowiska    89
    6.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery    91
    6.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja    95
    6.3. Współpraca rady szkoły z dyrektorem    100
    6.4. Charakterystyka działalności rady szkoły; zmiany w szkole wprowadzone przez radę    101
      6.4.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły    102
      6.4.2. Zmiany kadrowe w szkole    103
      6.4.3. Przestrzeganie prawa w szkole    103
      6.4.4. Zmiany wprowadzone w szkole przez radę a finanse rady    104
      6.4.5. Rada szkoły a współpraca szkoły z rodzicami    105
    6.5. Ocena działalności rady szkoły przez nauczycieli – jej członków    107
      6.5.1. Stopień zadowolenia nauczycieli z udziału w radzie    108
      6.5.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady szkoły    110
    6.6. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty    112
    Wnioski    115
  Rozdział 7. Uczniowie a rada szkoły    119
    Wprowadzenie; charakterystyka uczniów    119
    7.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery    120
    7.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja    123
    7.3. Charakterystyka działalności rady szkoły    129
      7.3.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły    130
      7.3.2. Zmiany kadrowe w szkole    131
      7.3.3. Przestrzeganie prawa w szkole    131
      7.3.4. Zmiany w szkole wprowadzone przez radę    132
    7.4. Ocena działalności rady szkoły i jej osiągnięcia    133
      7.4.1. Stopień zadowolenia uczniów z udziału w radzie    135
      7.4.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady    137
    7.5. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty    139
    Wnioski    141
  Rozdział 8. Rodzice a rada szkoły    143
    Wprowadzenie; charakterystyka rodziców, szkół i środowiska    143
    8.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery    145
    8.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja    148
    8.3. Charakterystyka działalności rady szkoły    153
      8.3.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły    155
      8.3.2. Zmiany kadrowe w szkole    156
      8.3.3. Przestrzeganie prawa w szkole    157
      8.3.4. Zmiany wprowadzone w szkole przez radę a finanse rady    158
      8.3.5. Współpraca szkoły z rodzicami    160
    8.4. Ocena działalności rady szkoły przez rodziców – jej członków    161
      8.4.1. Stopień zadowolenia rodziców z udziału w radzie szkoły    163
      8.4.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady    164
    8.5. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty    166
    Wnioski    169
  Rozdział 9. Co z tą radą?    171
    9.1. Funkcjonowanie rad szkół w kontekście procesów demokratyzacji szkoły    171
      9.1.1. Motywy powstania rady szkoły    172
      9.1.2. Struktura    174
      9.1.3. Działalność    177
    9.2. Ocena i perspektywy; rada szkoły – zarodek czy porażka demokracji w szkole?    183
    9.3. Typy rad szkół – cechy charakterystyczne – konkluzje    187
    9.4. Kierunki pracy różnych agend, czyli w którą stronę?    194
    9.5. Wnioski, interpretacje, pytania    199
  Zakończenie; rada szkoły – czy(-li) pozorowanie demokracji?    204
  Wykaz literatury    207
RozwińZwiń