Ucieleśnienie

-22%

Ucieleśnienie

Psychiczne uwarunkowania otyłości u dzieci i osób w wieku dorastania

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,50  25,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 25,00 zł (-22%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,50 zł  


19,50

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podjęta w książce problematyka sytuuje się w obszarze psychologii klinicznej dziecka i psychologii rozwojowej. Autorka otyłość traktuje jako zaburzenie, w którego istnienie uwikłany jest komponent psychiczny, rozpatrywany w kontekście relacji matka–dziecko. Pytania sformułowane w pracy dotyczą czynników psychicznych, pozostających w związku z otyłością u dzieci i adolescentów. Książka jest adresowana do psychologów, psychoterapeutów i studentów psychologii, ale mogą z niej korzystać także lekarze.
Joanna Radoszewska – dr nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania naukowe: otyłość i zaburzenia jedzenia u dzieci i adolescentów. Autorka publikacji dotyczących psychicznych uwarunkowań powstawania i utrzymywania się otyłości i zaburzeń jedzenia. Konsultant w Zakresie Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, w odniesieniu do problemów dzieci chorych somatycznie.


Rok wydania2011
Liczba stron224
KategoriaPsychologia kliniczna i psychoterapia
WydawcaWydawnictwo Naukowe Scholar
ISBN-13978-83-7383-495-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od autorki     11
  Wstęp     13
  Rozdział 1. Wstęp do psychopatologii otyłości     15
  1.1. Wprowadzenie     15
  1.2. Kryteria diagnozy otyłości w psychologii     16
  1.3. Epidemiologia     18
  1.4. Miejsce problemu otyłości w klasyfikacjach zaburzeń     19
  1.5. Otyłość a zaburzenia odżywiania     20
  1.6. Otyłość a inne zaburzenia psychiczne     22
  Rozdział 2. Otyłość w ujęciu psychologii klinicznej     26
  2.1. Wprowadzenie     26
  2.2. Problem otyłości w ujęciu poznawczo-behawioralnym     27
  2.3. Problem otyłości w ujęciu psychoanalitycznym     31
  2.3.1. Otyłość w ujęciu Hildy Bruch     34
  2.3.1.1. Otyłość rozwojowa     35
  2.3.1.2. Otyłość reaktywna     36
  2.3.2. Podsumowanie     37
  2.4. Problem otyłości w ujęciu systemowym     37
  2.5. Problem otyłości w ujęciu społeczno-kulturowym     41
  2.6. Podsumowanie     47
  Rozdział 3. Wprowadzenie do problematyki badań     49
  3.1. Teoretyczna rama pracy     49
  3.2. Osobowe uwarunkowania psychicznego
  funkcjonowania osoby     52
  3.3. Definicje     54
  3.4. Pytania badawcze     55
  Rozdział 4. Metody badania w psychologii klinicznej     58
  4.1. Wprowadzenie     58
  4.2. Test Apercepcji dla Dzieci, wersja z postaciami zwierząt
  (CAT-A) jako metoda badania poczucia
  tożsamości dziecka     60
  4.2.1. Test Apercepcji dla Dzieci, wersja z postaciami
  zwierząt (CAT-A)     60
  4.2.2. Wymiary do analizy poczucia tożsamości dziecka     64
  4.2.2.1. Poczucie kontaktu z samym sobą     64
  4.2.2.2. Rodzaj dostępnych treści doświadczania
  siebie     66
  4.2.2.3. Poczucie odrębności psychicznej     68
  4.2.2.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie     68
  4.3. Rozmowa kliniczna jako metoda badania osoby     69
  4.3.1. Rozmowa kliniczna     69
  4.3.2. Rozmowa kliniczna jako metoda badania
  poczucia tożsamości adolescenta     71
  4.3.2.1. Opis metody     71
  4.3.3. Rozmowa kliniczna jako metoda badania
  psychicznej reprezentacji matki/ojca u dziecka     72
  4.3.4. Rozmowa kliniczna jako metoda badania
  psychicznej reprezentacji dziecka u matki     73
  4.3.4.1. O rozmowie z matkami     73
  4.3.4.2. Opis rozmowy z matką     75
  4.4. Wymiary do analizy rozmowy klinicznej     77
  4.5. Uwagi metodologiczne     81
  Rozdział 5. Poczucie tożsamości dzieci
  leczonych z powodu otyłości     82
  5.1. O dzieciach otyłych     82
  5.1.1. Zachowania jedzeniowe     82
  5.1.2. Samoocena     85
  5.1.3. Doświadczanie ciała     86
  5.1.4. Podsumowanie     87
  5.2. Metoda badania     88
  5.2.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań     88
  5.2.2. Osoby badane     88
  5.2.3. Warunki badania     89
  5.3. Sposób analizowania danych z Testu Apercepcji
  dla Dzieci, wersja z postaciami zwierząt (CAT-A)     90
  5.4. Wyniki badania. Poczucie tożsamości dziecka otyłego     91
  5.4.1. Poczucie kontaktu z samym sobą
  doświadczane przez dziecko otyłe     91
  5.4.2. Rodzaj dostępnych właściwości doświadczania siebie
  przez dziecko otyłe     95
  5.4.3. Poczucie odrębności psychicznej
  doświadczanej przez dziecko otyłe     99
  5.4.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie
  doświadczane przez dziecko otyłe     102
  5.4.5. Dziecko otyłe leczone z powodu otyłości prostej     105
  Rozdział 6. Poczucie tożsamości otyłych adolescentów     106
  6.1. Adolescencja     106
  6.2. O osobach otyłych w wieku dorastania     108
  6.2.1. Przeżywanie ciała przez otyłych adolescentów     108
  6.2.2. Samoocena     111
  6.2.3. Relacje w rodzinie     112
  6.2.4. Relacje z innymi     112
  6.2.5. Pytanie badawcze     112
  6.3. Metoda badania     113
  6.3.1. Rozmowa kliniczna     113
  6.3.2. Rozmowa kliniczna jako metoda badania
  poczucia tożsamości
  i psychicznej reprezentacji matki/ojca     114
  6.3.3. Sposób analizowania danych z rozmowy     114
  6.4. Osoby badane     115
  6.4.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań     115
  6.4.2. Osoby badane     115
  6.4.3. Warunki badania     116
  6.5. Wyniki badania. Poczucie tożsamości otyłej osoby
  w wieku dorastania     117
  6.5.1. Poczucie kontaktu z samym sobą
  doświadczane przez otyłą osobę w wieku dorastania     117
  6.5.2. Rodzaj właściwości doświadczania siebie     120
  6.5.3. Poczucie odrębności psychicznej     127
  6.5.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie     130
  6.5.5. Kto to jest otyła osoba w wieku dorastania?     133
  6.6. Wyniki badania. Psychiczna reprezentacja matki
  u osoby w wieku dorastania     134
  6.6.1. Dostęp do psychicznej reprezentacji matki     135
  6.6.2. Rodzaje treści w reprezentacji matki     138
  6.6.3. Odrębność psychiczna reprezentacji matki     143
  6.6.4. Ciągłość w czasie reprezentacji matki     145
  6.6.5. Kim jest matka dla otyłego nastolatka?     148
  6.7. Wyniki badania. Psychiczna reprezentacja ojca
  u osoby w wieku dorastania     149
  6.7.1. Dostęp do psychicznej reprezentacji ojca     150
  6.7.2. Rodzaje treści w reprezentacji ojca     153
  6.7.3. Odrębność psychiczna reprezentacji ojca     156
  6.7.4. Ciągłość w czasie psychicznej reprezentacji ojca     159
  6.8. Kim jest ojciec otyłego adolescenta?     161
  Rozdział 7. Psychiczna reprezentacja otyłego nastolatka
  u matki     163
  7.1. O matkach dzieci otyłych     163
  7.2. Pytania badawcze     166
  7.3. Metoda badania     167
  7.3.1. Rozmowa kliniczna jako metoda badania
  reprezentacji psychicznej dziecka u matki     167
  7.3.2. Sposób analizowania danych z rozmowy     167
  7.4. Osoby badane     168
  7.4.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań     168
  7.4.2. Osoby badane     168
  7.4.3. Warunki badania     169
  7.5. Wyniki badania: psychiczna reprezentacja dziecka
  u matki     170
  7.5.1. Dostęp do reprezentacji dziecka     170
  7.5.2. Rodzaj treści reprezentacji dziecka     171
  7.5.3. Odrębność reprezentacji dziecka     177
  7.5.4. Ciągłość w czasie reprezentacji dziecka     180
  7.6. Wyniki badania: psychiczna reprezentacja siebie
  jako matki     182
  7.6.1. Dostęp do reprezentacji siebie jako matki     182
  7.6.2. Rodzaj treści reprezentacji siebie jako matki     184
  7.6.3. Odrębność reprezentacji siebie jako matki     186
  7.6.4. Ciągłość w czasie reprezentacji siebie jako matki     188
  7.6.5. Kim jest otyły nastolatek w oczach swojej matki?
  Jak doświadcza siebie jego matka?     191
  Rozdział 8. Ucieleśnienie     195
  8.1. Wprowadzenie     195
  8.2. Kontekst ucieleśniania – matka     196
  8.3. Relacja dziecka otyłego z matką     199
  8.4. Uwagi końcowe     200
  Bibliografia     203
  Indeks nazwisk     214
  Indeks rzeczowy     219
RozwińZwiń