POLECAMY
-22%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Podjęta w książce problematyka sytuuje się w obszarze psychologii klinicznej dziecka i psychologii rozwojowej. Autorka otyłość traktuje jako zaburzenie, w którego istnienie uwikłany jest komponent psychiczny, rozpatrywany w kontekście relacji matka–dziecko. Pytania sformułowane w pracy dotyczą czynników psychicznych, pozostających w związku z otyłością u dzieci i adolescentów. Książka jest adresowana do psychologów, psychoterapeutów i studentów psychologii, ale mogą z niej korzystać także lekarze.
Joanna Radoszewska – dr nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania naukowe: otyłość i zaburzenia jedzenia u dzieci i adolescentów. Autorka publikacji dotyczących psychicznych uwarunkowań powstawania i utrzymywania się otyłości i zaburzeń jedzenia. Konsultant w Zakresie Psychologii Klinicznej Dziecka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, w odniesieniu do problemów dzieci chorych somatycznie.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 224 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-495-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od autorki | 11 |
Wstęp | 13 |
Rozdział 1. Wstęp do psychopatologii otyłości | 15 |
1.1. Wprowadzenie | 15 |
1.2. Kryteria diagnozy otyłości w psychologii | 16 |
1.3. Epidemiologia | 18 |
1.4. Miejsce problemu otyłości w klasyfikacjach zaburzeń | 19 |
1.5. Otyłość a zaburzenia odżywiania | 20 |
1.6. Otyłość a inne zaburzenia psychiczne | 22 |
Rozdział 2. Otyłość w ujęciu psychologii klinicznej | 26 |
2.1. Wprowadzenie | 26 |
2.2. Problem otyłości w ujęciu poznawczo-behawioralnym | 27 |
2.3. Problem otyłości w ujęciu psychoanalitycznym | 31 |
2.3.1. Otyłość w ujęciu Hildy Bruch | 34 |
2.3.1.1. Otyłość rozwojowa | 35 |
2.3.1.2. Otyłość reaktywna | 36 |
2.3.2. Podsumowanie | 37 |
2.4. Problem otyłości w ujęciu systemowym | 37 |
2.5. Problem otyłości w ujęciu społeczno-kulturowym | 41 |
2.6. Podsumowanie | 47 |
Rozdział 3. Wprowadzenie do problematyki badań | 49 |
3.1. Teoretyczna rama pracy | 49 |
3.2. Osobowe uwarunkowania psychicznego | |
funkcjonowania osoby | 52 |
3.3. Definicje | 54 |
3.4. Pytania badawcze | 55 |
Rozdział 4. Metody badania w psychologii klinicznej | 58 |
4.1. Wprowadzenie | 58 |
4.2. Test Apercepcji dla Dzieci, wersja z postaciami zwierząt | |
(CAT-A) jako metoda badania poczucia | |
tożsamości dziecka | 60 |
4.2.1. Test Apercepcji dla Dzieci, wersja z postaciami | |
zwierząt (CAT-A) | 60 |
4.2.2. Wymiary do analizy poczucia tożsamości dziecka | 64 |
4.2.2.1. Poczucie kontaktu z samym sobą | 64 |
4.2.2.2. Rodzaj dostępnych treści doświadczania | |
siebie | 66 |
4.2.2.3. Poczucie odrębności psychicznej | 68 |
4.2.2.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie | 68 |
4.3. Rozmowa kliniczna jako metoda badania osoby | 69 |
4.3.1. Rozmowa kliniczna | 69 |
4.3.2. Rozmowa kliniczna jako metoda badania | |
poczucia tożsamości adolescenta | 71 |
4.3.2.1. Opis metody | 71 |
4.3.3. Rozmowa kliniczna jako metoda badania | |
psychicznej reprezentacji matki/ojca u dziecka | 72 |
4.3.4. Rozmowa kliniczna jako metoda badania | |
psychicznej reprezentacji dziecka u matki | 73 |
4.3.4.1. O rozmowie z matkami | 73 |
4.3.4.2. Opis rozmowy z matką | 75 |
4.4. Wymiary do analizy rozmowy klinicznej | 77 |
4.5. Uwagi metodologiczne | 81 |
Rozdział 5. Poczucie tożsamości dzieci | |
leczonych z powodu otyłości | 82 |
5.1. O dzieciach otyłych | 82 |
5.1.1. Zachowania jedzeniowe | 82 |
5.1.2. Samoocena | 85 |
5.1.3. Doświadczanie ciała | 86 |
5.1.4. Podsumowanie | 87 |
5.2. Metoda badania | 88 |
5.2.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań | 88 |
5.2.2. Osoby badane | 88 |
5.2.3. Warunki badania | 89 |
5.3. Sposób analizowania danych z Testu Apercepcji | |
dla Dzieci, wersja z postaciami zwierząt (CAT-A) | 90 |
5.4. Wyniki badania. Poczucie tożsamości dziecka otyłego | 91 |
5.4.1. Poczucie kontaktu z samym sobą | |
doświadczane przez dziecko otyłe | 91 |
5.4.2. Rodzaj dostępnych właściwości doświadczania siebie | |
przez dziecko otyłe | 95 |
5.4.3. Poczucie odrębności psychicznej | |
doświadczanej przez dziecko otyłe | 99 |
5.4.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie | |
doświadczane przez dziecko otyłe | 102 |
5.4.5. Dziecko otyłe leczone z powodu otyłości prostej | 105 |
Rozdział 6. Poczucie tożsamości otyłych adolescentów | 106 |
6.1. Adolescencja | 106 |
6.2. O osobach otyłych w wieku dorastania | 108 |
6.2.1. Przeżywanie ciała przez otyłych adolescentów | 108 |
6.2.2. Samoocena | 111 |
6.2.3. Relacje w rodzinie | 112 |
6.2.4. Relacje z innymi | 112 |
6.2.5. Pytanie badawcze | 112 |
6.3. Metoda badania | 113 |
6.3.1. Rozmowa kliniczna | 113 |
6.3.2. Rozmowa kliniczna jako metoda badania | |
poczucia tożsamości | |
i psychicznej reprezentacji matki/ojca | 114 |
6.3.3. Sposób analizowania danych z rozmowy | 114 |
6.4. Osoby badane | 115 |
6.4.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań | 115 |
6.4.2. Osoby badane | 115 |
6.4.3. Warunki badania | 116 |
6.5. Wyniki badania. Poczucie tożsamości otyłej osoby | |
w wieku dorastania | 117 |
6.5.1. Poczucie kontaktu z samym sobą | |
doświadczane przez otyłą osobę w wieku dorastania | 117 |
6.5.2. Rodzaj właściwości doświadczania siebie | 120 |
6.5.3. Poczucie odrębności psychicznej | 127 |
6.5.4. Poczucie własnej ciągłości w czasie | 130 |
6.5.5. Kto to jest otyła osoba w wieku dorastania? | 133 |
6.6. Wyniki badania. Psychiczna reprezentacja matki | |
u osoby w wieku dorastania | 134 |
6.6.1. Dostęp do psychicznej reprezentacji matki | 135 |
6.6.2. Rodzaje treści w reprezentacji matki | 138 |
6.6.3. Odrębność psychiczna reprezentacji matki | 143 |
6.6.4. Ciągłość w czasie reprezentacji matki | 145 |
6.6.5. Kim jest matka dla otyłego nastolatka? | 148 |
6.7. Wyniki badania. Psychiczna reprezentacja ojca | |
u osoby w wieku dorastania | 149 |
6.7.1. Dostęp do psychicznej reprezentacji ojca | 150 |
6.7.2. Rodzaje treści w reprezentacji ojca | 153 |
6.7.3. Odrębność psychiczna reprezentacji ojca | 156 |
6.7.4. Ciągłość w czasie psychicznej reprezentacji ojca | 159 |
6.8. Kim jest ojciec otyłego adolescenta? | 161 |
Rozdział 7. Psychiczna reprezentacja otyłego nastolatka | |
u matki | 163 |
7.1. O matkach dzieci otyłych | 163 |
7.2. Pytania badawcze | 166 |
7.3. Metoda badania | 167 |
7.3.1. Rozmowa kliniczna jako metoda badania | |
reprezentacji psychicznej dziecka u matki | 167 |
7.3.2. Sposób analizowania danych z rozmowy | 167 |
7.4. Osoby badane | 168 |
7.4.1. Metoda pozyskiwania uczestników badań | 168 |
7.4.2. Osoby badane | 168 |
7.4.3. Warunki badania | 169 |
7.5. Wyniki badania: psychiczna reprezentacja dziecka | |
u matki | 170 |
7.5.1. Dostęp do reprezentacji dziecka | 170 |
7.5.2. Rodzaj treści reprezentacji dziecka | 171 |
7.5.3. Odrębność reprezentacji dziecka | 177 |
7.5.4. Ciągłość w czasie reprezentacji dziecka | 180 |
7.6. Wyniki badania: psychiczna reprezentacja siebie | |
jako matki | 182 |
7.6.1. Dostęp do reprezentacji siebie jako matki | 182 |
7.6.2. Rodzaj treści reprezentacji siebie jako matki | 184 |
7.6.3. Odrębność reprezentacji siebie jako matki | 186 |
7.6.4. Ciągłość w czasie reprezentacji siebie jako matki | 188 |
7.6.5. Kim jest otyły nastolatek w oczach swojej matki? | |
Jak doświadcza siebie jego matka? | 191 |
Rozdział 8. Ucieleśnienie | 195 |
8.1. Wprowadzenie | 195 |
8.2. Kontekst ucieleśniania – matka | 196 |
8.3. Relacja dziecka otyłego z matką | 199 |
8.4. Uwagi końcowe | 200 |
Bibliografia | 203 |
Indeks nazwisk | 214 |
Indeks rzeczowy | 219 |