POLECAMY
W podręczniku zwrócono uwagę na trzy aspekty lekkoatletyki, jako przedmiotu nauczania akademickiego: dzieje, technikę i metodykę konkurencji lekkoatletycznych.
W większości przypadków jest to już wiedza normatywna. Można ją podać czytelnikowi tylko dobrze lub źle. Bardziej dyskusyjny jest problem rozwiązań metodycznych nauczania ruchu. W tym przypadku mówi się o propozycjach bardziej lub mniej racjonalnego i skutecznego postępowania.
W podręczniku podano najczęściej własne autorskie rozwiązania zasygnalizowanego zagadnienia. Jeżeli zdarzyło się autorom wykorzystywać doświadczenia innych, to mieli obowiązek udokumentować to we właściwych odnośnikach bibliograficznych, zamieszczonych, po każdym rozdziale.
Podręcznik nie zawiera wiedzy na temat treningu sportowego. Jest ona zbyt specjalistyczna i zmienna w czasie. Powinna być (i tak jest w rzeczywistości) własnością tylko jej twórcy. Do tego nadaje się opracowania monograficzne. Czy zaproponowany sposób prezentowania zagadnień w „Lekkoatletyce” jest słuszny – ocenić mogą tylko osoby, które zadadzą sobie trud przestudiowania jej treści i wykorzystania w praktyce zawartych w niej wskazówek metodycznych.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 229 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | AWF Kraków |
ISBN-13 | 978-83-891-2158-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
SPIS TREŚCI | |
Słowo wstępne . . . | 5 |
Biegi .. . . | 13 |
1. Biegi krótkie . . | 15 |
1.1. Biegi krótkie – rys historyczny (Mariusz Ozimek) . . . . | 15 |
1.2. Technika biegów krótkich (Mariusz Ozimek) .. . . | 17 |
1.3. Metodyka nauczania biegów krótkich (Mariusz Ozimek) . . | 26 |
2. Biegi sztafetowe . . . . | 34 |
2.1. Biegi sztafetowe – rys historyczny (Mariusz Ozimek) . . . | 34 |
2.2. Technika biegów sztafetowych (Mariusz Ozimek) .. . | 35 |
2.3. Metodyka nauczania biegów sztafetowych (Mariusz Ozimek) . . | 40 |
3. Biegi przez płotki . . . . | 47 |
3.1. Biegi przez płotki – rys historyczny (Leszek Komorowski) . . | 47 |
3.2. Technika biegu przez płotki (Leszek Komorowski) . . . . . . . | 49 |
3.3. Metodyka nauczania biegu przez płotki (Leszek Komorowski) . | 53 |
4. Biegi średnie i długie . . . | 58 |
4.1. Biegi średnie i długie – rys historyczny (Edward Mleczko) . . . | 58 |
4.2. Technika biegów średnich i długich (Edward Mleczko) . . . | 60 |
4.3. Metodyka nauczania biegów średnich i długich (Wacław Mirek, Edward Mleczko) . . | 68 |
5. Biegi z przeszkodami . . . . | 77 |
5.1. Biegi z przeszkodami – rys historyczny (Edward Mleczko) . . | 77 |
5.2. Technika biegu z przeszkodami (Edward Mleczko) . . . | 78 |
5.3. Metodyka nauczania biegu z przeszkodami (Grzegorz Sobczyk) .. . | 85 |
Chód sportowy . . . . | 93 |
6. Chód sportowy . . . . | 95 |
6.1. Chód sportowy – rys historyczny (Edward Mleczko) . . . | 95 |
6.2. Technika chodu sportowego (Edward Mleczko) . . . . . . . | 97 |
6.3. Metodyka nauczania chodu sportowego (Wacław Mirek) . . . | 104 |
Skoki . . . | 107 |
8. Skok w dal . . . . . . . | 109 |
8.1. Skok w dal – rys historyczny (Joanna Gradek) . . . . | 109 |
8.2. Technika skoku w dal (Joanna Gradek) . . . | 111 |
8.3. Metodyka nauczania skoku w dal (Joanna Gradek) . . | 116 |
9. Trójskok . . . | 122 |
9.1. Trójskok – rys historyczny (Piotr Bora) .. . . | 122 |
9.2. Technika trójskoku (Piotr Bora) . . . . . . | 124 |
9.3. Metodyka nauczania trójskoku (Piotr Bora) . . . . | 128 |
10. Skok wzwyż . . . . . . | 132 |
10.1. Skok wzwyż – rys historyczny (Piotr Bora) . . . . | 132 |
10.2. Technika skoku wzwyż (Piotr Bora) . . . | 135 |
10.3. Metodyka nauczania skoku wzwyż (Piotr Bora) . . . . | 142 |
11. Skok o tyczce . . . . . | 146 |
11.1. Skok o tyczce – rys historyczny (Andrzej Mleczko) . . | 146 |
11.2. Technika skoku o tyczce (Andrzej Mleczko) . . . . | 149 |
11.3. Metodyka nauczania skoku o tyczce (Andrzej Mleczko) . . . | 153 |
Rzuty . . . | 161 |
12. Pchnięcie kulą . . . | 163 |
12.1. Pchnięcie kulą – rys historyczny (Renata Tokarz) . . | 163 |
12.2. Technika pchnięcia kulą (Renata Tokarz) . . | 165 |
12.3. Metodyka nauczania pchnięcia kulą (Renata Tokarz) . . | 168 |
13. Rzut młotem . . . . . . . | 177 |
13.1. Rzut młotem – rys historyczny (Renata Nieroda) . . | 177 |
13.2. Technika rzutu młotem (Renata Nieroda) . . . . . | 178 |
13.3. Metodyka nauczania rzutu młotem (Renata Nieroda) . . | 182 |
14. Rzut dyskiem . . . . . . . | 187 |
14.1. Rzut dyskiem – rys historyczny (Maria Mleczko) .. . . . . | 187 |
14.2. Technika rzutu dyskiem (Maria Mleczko) . . . . | 188 |
14.3. Metodyka nauczania rzutu dyskiem (Maria Mleczko) . . | 192 |
15. Rzut oszczepem . . . . | 196 |
15.1. Rzut oszczepem – rys historyczny (Ewa Orłowska) . . | 196 |
15.2. Technika rzutu oszczepem (Ewa Orłowska) . . . | 198 |
15.3. Metodyka nauczania rzutu oszczepem (Ewa Orłowska) . . | 203 |
Piśmiennictwo . . . . . | 215 |
Aneks . . . . . | 221 |
Rekordowe wyniki w 2006 r . i quo vadis lekkoatletyko? (Edward Mleczko) . . | 223 |
Zestawienie rekordów świata, Europy i Polski mężczyzn i kobiet (Edward Mleczko, Renata Nieroda) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 225 |
Prognoza wyników w konkurencjach lekkoatletycznych (Leszek Nowak) . . | 229 |