Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych

Pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych

2 oceny

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 12,90 zł  


12,90

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Treść podręcznika jest zgodna z obowiązującymi standardami kształcenia dla studiów pielęgniarskich wszystkich typów. Książka jest podzielona na 12. rozdziałów, które są zakończone ćwiczeniami sprawdzającymi opanowany materiał. Autorzy kładą szczególny nacisk na uświadomienie przyszłej pielęgniarce jej roli i miejsca w systemie opieki zdrowotnej. Podkreślają znaczenie promowania zdrowia. Uwzględniają zagadnienia komunikowania się pielęgniarki z pacjentem przy wykonywaniu zabiegów diagnostycznych. pielęgnacyjnych, leczniczych i usprawniających.


Rok wydania2006
Liczba stron656
KategoriaPielęgniarstwo
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-2003-383-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Rozdział 1. Zdrowie i opieka nad zdrowiem człowieka - Stefania Poznańska    15
  
  1.1. Cele operacyjne rozdziału     15
  1.2. Zdrowie człowieka     15
  1.3. Złożone uwarunkowania zdrowia i rozwoju człowieka     19
  1.4. Promocja zdrowia u podstaw transformacji opieki nad zdrowiem człowieka    24
  1.5. Współczesne programowanie „Zdrowia dla wszystkich” i pielęgniarstwo     29
  
  Rozdział 2. Pielęgniarka w opiece nad zdrowiem - Stefania Poznańska    39
  
  2.1. Cele operacyjne rozdziału     39
  2.2. Wybór zawodu     39
  2.3. Pielęgnowanie, pielęgniarka i pielęgniarstwo w przeszłości     41
  2.4. Pielęgniarka i pielęgniarstwo – rola zawodowa, misja i funkcje współcześnie     45
  2.5. Praktyka zawodowa pielęgniarek     50
  2.6. Kształcenie pielęgniarek i jego tendencje rozwojowe     52
  
  Rozdział 3. Filozoficzne i etyczno-deontologiczne podstawy pracy pielęgniarki - Irena Wrońska    57
  
  3.1. Cele operacyjne rozdziału     57
  3.2. Pojęcie filozofii człowieka i jej przedmiot     58
  3.3. Wybrane koncepcje filozofii człowieka     59
  3.4. Wpływ wybranych koncepcji filozofii człowieka na kształtowanie się myśli naukowej współczesnego pielęgniarstwa     62
  3.4.1. Modele opieki uwzględniające zaspokajanie potrzeb bytowych człowieka     62
  3.4.2. Modele opieki uwzględniające rozwój osobowościowy podopiecznych     63
  3.4.3. Modele opieki uwzględniające stosunki międzyludzkie pielęgniarka–podopieczny     64
  3.4.4. Modele rozpatrujące opiekę pielęgniarską w aspekcie systemowym     64
  3.4.5. Modele opieki uwzględniające oddziaływanie pól energetycznych     65
  3.5. Podstawowe pojęcia dotyczące moralności     66
  3.5.1. Pojęcia moralności, normy moralnej, morale, etosu     66
  3.5.2. Nauki o moralności     67
  3.5.3. Podstawowe nurty i twierdzenia etyki normatywnej     68
  3.5.3.1. Podstawowe twierdzenia etyki niezależnej     68
  3.5.3.2. Podstawowe twierdzenia etyki chrześcijańskiej     70
  3.6. Rodowód etyczny polskiego pielęgniarstwa     71
  3.7. Etyka zawodowa pielęgniarstwa – jej przedmiot i funkcje     73
  3.8. Kodeksy deontologiczne współczesnej pielęgniarki     76
  3.9. Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarek     80
  3.10. Problemy i dylematy etyczne pracy pielęgniarek     81
  3.10.1. Proces rozwiązywania dylematów etycznych     83
  
  Rozdział 4. Komunikowanie się w relacjach pielęgniarka–pacjent oraz we współpracy zespołowej - Stefania Poznańska    87
  
  4.1. Cele operacyjne rozdziału     87
  4.2. Relacje międzyludzkie i komunikowanie się     88
  4.3. Relacje terapeutyczne pielęgniarka–pacjent     90
  4.4. Komunikowanie się terapeutyczne pielęgniarka–pacjent     96
  4.5. Sprawności techniczne w komunikowaniu się terapeutycznym pielęgniarka–pacjent     100
  4.6. Niewłaściwości i błędy w komunikowaniu się terapeutycznym pielęgniarka–pacjent     104
  4.7. Trudności w nawiązywaniu terapeutycznej relacji i komunikowaniu się z pacjentem     107
  4.8. Współpraca zespołowa – we współczesnej opiece nad zdrowiem     109
  
  Rozdział 5. Pielęgniarstwo, jego naukowość oraz istota - Stefania Poznańska    113
  
  5.1. Cele operacyjne rozdziału     113
  5.2. Pielęgniarstwo i jego złożoność     114
  5.3. Naukowość pielęgniarstwa     116
  5.4. Założenia teoretyczne pielęgniarstwa     117
  5.4.1. Wielki model pielęgniarstwa Florence Nightingale     117
  5.4.2. Teoria pielęgniarstwa Hildegard Peplau     120
  5.4.3. Teoria pielęgniarstwa Virginii Henderson     121
  5.4.4. Teorie pielęgniarstwa Dorothei Orem     124
  5.4.5. Model pielęgniarstwa transkulturowego Madelaine Leininger     134
  5.5. Troska jako istota pielęgniarstwa     136
  
  Rozdział 6. Podstawy i założenia zindywidualizowanego pielęgnowania - Jolanta Górajek-Jóźwik    140
  
  6.1. Cele operacyjne rozdziału     140
  6.2. Pielęgniarstwo, pielęgnowanie – założenia indywidualizacji opieki nad pacjentem i środowiskiem     140
  6.2.1. Pielęgnowanie wykorzystujące teorie (modele) pielęgniarstwa     143
  6.2.2. Pielęgnowanie wykorzystujące Primary Nursing     144
  6.2.3. Pielęgnowanie wykorzystujące proces pielęgnowania     145
  6.3. Istota procesu pielęgnowania     150
  6.3.1. Pielęgnowanie skierowane na człowieka i środowisko     150
  6.3.2. Pielęgnowanie ukierunkowane na zdrowie     151
  6.4. Struktura procesu pielęgnowania – etapy i fazy     152
  6.4.1. Etap I. Rozpoznanie stanu podmiotu opieki i środowiska     153
  6.4.1.1. Faza l. Gromadzenie danych     153
  6.4.1.2. Faza 2. Analizowanie, syntetyzowanie danych     161
  6.4.1.3. Faza 3. Formułowanie rozpoznania pielęgniarskiego     162
  6.4.2. Etap II. Planowanie pielęgnowania     166
  6.4.2.1. Faza 1. Formułowanie celów opieki     166
  6.4.2.2. Faza 2. Dobieranie osób, działań, sprzętu do zadań     167
  6.4.2.3. Faza 3. Formułowanie planu opieki     168
  6.4.3. Etap III. Realizowanie planu pielęgnowania     169
  6.4.3.1. Faza 1. Przygotowanie dawcy opieki     169
  6.4.3.2. Faza 2. Przygotowanie biorcy opieki     170
  6.4.4. Etap IV. Ocenianie wyników pielęgnowania     170
  6.4.4.1. Faza 1. Analizowanie wyników     171
  6.4.4.2. Faza 2. Formułowanie oceny     171
  6.5. Charakter procesu pielęgnowania     173
  6.5.1. Komunikowanie się w procesie pielęgnowania – zakres i charakter     174
  6.5.1.1. Formy komunikowania się w procesie pielęgnowania     176
  6.5.1.2. Dokumentacja i zasady dokumentowania w procesie pielęgnowania     177
  
  Rozdział 7. Zagadnienia organizacji pracy pielęgniarskiej - Helena Lenartowicz    185
  
  7.1. Cele operacyjne rozdziału     185
  7.2. System organizacyjny     185
  7.2.1. Podstawowe założenia podejścia systemowego     186
  7.2.2. Misja, zamierzenia, cel     189
  7.2.3. Kierowanie, zarządzanie, przywództwo     190
  7.2.4. Grupa, zespół, praca zespołowa     191
  7.2.5. Funkcje kierownicze     194
  7.3. Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy     198
  7.3.1. Stanowisko pracy, elementy składowe     198
  7.3.2. Nazwa stanowiska, miejsce w strukturze, więzi     198
  7.3.3. Cele, proces pracy     199
  7.3.4. Podział pracy na zespołowym stanowisku     201
  7.3.5. Czas pracy, obciążenie fizyczno-psychiczne, przerwy w pracy     203
  7.3.6. Ocenianie pracy     206
  7.3.7. Obsada stanowiska pracy     209
  7.3.8. Obsługa stanowiska pracy     211
  7.4. Jakość opieki zdrowotnej     212
  7.4.1. Współczesne podejście do jakości     213
  7.4.2. Proces doskonalenia jakości     215
  
  Rozdział 8. Działalność pedagogiczna pielęgniarki - Wiesława Ciechaniewicz    228
  
  8.l. Cele operacyjne rozdziału     228
  8.2. Istota działalności pedagogicznej w zawodzie pielęgniarki     228
  8.2.1. Działalność pedagogiczna wśród zadań zawodowych pielęgniarki     228
  8.2.2. Funkcja wychowawcza w zawodzie pielęgniarki     229
  8.2.3. Funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki     232
  8.3. Istota oddziaływań pedagogicznych w pielęgnowaniu     233
  8.3.1. Oddziaływania wychowawcze     233
  8.3.2. Proces nauczania i uczenia się     236
  8.3.3. Proces kształtowania umiejętności     238
  8.3.4. Ogólne zasady postępowania w działalności pedagogicznej realizowanej przez pielęgniarkę     238
  8.4. Formy organizacyjne stosowane w wychowaniu, nauczaniu i uczeniu się .    239
  8.5. Metody wychowania, nauczania i uczenia się     241
  8.5.1. Metody wychowania     241
  8.5.2. Metody nauczania     242
  8.5.3. Metody uczenia się     245
  8.6. Środki dydaktyczne ułatwiające nauczanie i uczenie się     248
  8.7. Edukacja pacjenta     249
  8.7.1. Edukacja pacjenta – definicja pojęcia     249
  8.7.2. Planowanie edukacji pacjenta     250
  8.7.2.1. Ocena stanu i sytuacji pacjenta na potrzeby planowania edukacji     251
  8.7.2.2. Określenie celów edukacji     251
  8.7.2.3. Dobór treści edukacji     253
  8.7.2.4. Planowanie form, metod i środków dydaktycznych     256
  8.7.3. Ocena rezultatów edukacji pacjenta     257
  8.7.4. Uwarunkowania realizacji edukacji pacjenta     257
  8.8. Proces przygotowania opiekunów do opieki nieprofesjonalnej – zadania pielęgniarki     258
  
  Rozdział 9. Charakterystyka warunków i metod pracy pielęgniarki w wybranych zakładach opieki zdrowotnej - Kazimiera Zahradniczek, Anna Majda    262
  
  9.l. Cele operacyjne rozdziału     262
  9.2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć     263
  9.3. Zakład opieki zdrowotnej     264
  9.3.1. Szpital     264
  9.3.2. Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy     266
  9.3.3. Przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia     268
  9.3.4. Dom pomocy społecznej     269
  9.4. Prawa pacjenta     273
  9.4.1. Wprowadzenie     273
  9.4.2. Prawa pacjenta w ustawodawstwie polskim     274
  9.4.3. Prawa pacjenta w Europie na podstawie Deklaracji Promocji Praw Pacjenta Światowej Organizacji Zdrowia     276
  9.5. Przyjęcie pacjenta do szpitala i na oddział. Wypisanie pacjenta ze szpitala    281
  9.6. Bezpieczne otoczenie     283
  9.7. Oddychanie     284
  9.8. Odżywianie     301
  9.9. Wydalanie     320
  9.10. Utrzymanie właściwej temperatury ciała     322
  9.11. Czystość pacjenta     324
  9.11.1. Higiena i pielęgnacja jamy ustnej     325
  9.11.2. Utrzymanie ciała w czystości     327
  9.12. Wygoda pacjenta     333
  9.13. Pomoc przy zmianie pozycji i poruszaniu się     344
  9.14. Wypoczynek     363
  9.15. Zagadnienia dotyczące sfery seksualnej     365
  
  Rozdział 10. Udział pielęgniarki w procesie diagnozowania i leczenia - Anna Majda, Kazimiera Zahradniczek    368
  
  10.1. Cele operacyjne rozdziału     368
  10.2. Zasady wykonywania zleceń     368
  10.3. Udział pielęgniarki w badaniu pacjentów     388
  10.3.1. Badania ogólne fizykalne     389
  10.3.2. Badania ogólne dodatkowe     396
  10.3.3. Badania pomocnicze     402
  10.3.4. Badania specjalistyczne     418
  10.4. Podstawowe zasady przygotowania i podawania leków     423
  10.4.1. Podawanie leków przez przewód pokarmowy     425
  10.4.2. Podawanie leków przez układ oddechowy     428
  10.4.3. Podawanie leków przez błonę śluzową     440
  10.4.4. Podawanie leków przez skórę     441
  10.4.5. Podawanie leków drogą dotkankową przez wstrzyknięcia     447
  10.5. Udział pielęgniarki w usprawnianiu pacjentów     469
  
  Rozdział 11. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami podstawowych układów, narządów i zmysłów - Kazimiera Zahradniczek, Anna Majda    477
  
  11.1. Cele operacyjne rozdziału     477
  11.2. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu termoregulacji     477
  11.2.1. Gromadzenie informacji o pacjencie z podwyższoną temperaturą ciała     480
  11.2.1.1. Określenie stanu fizycznego     480
  11.2.1.2. Określenie stanu psychicznego     481
  11.2.1.3. Określenie stanu społecznego     482
  11.2.1.4. Wykonywanie pomiarów     482
  11.2.1.5. Analiza dokumentacji     485
  11.2.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej     485
  11.3. Pielęgnowanie pacjentów ze zmianami na skórze     489
  11.3.1. Gromadzenie informacji o pacjencie     490
  11.3.1.1. Określenie stanu fizycznego     490
  11.3.1.2. Określenie stanu psychicznego     503
  11.3.1.3. Określenie stanu społecznego     503
  11.3.1.4. Wykonywanie pomiarów     504
  11.3.1.5. Analiza dokumentacji     504
  11.3.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej     504
  11.3.3. Udział pielęgniarki w wykonywanych badaniach diagnostycznych i leczeniu     516
  11.3.4. Profilaktyka chorób ze zmianami na skórze     516
  11.4. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu pracy serca, układu krążenia oraz układu oddechowego     517
  11.4.1. Gromadzenie informacji o pacjencie     517
  11.4.1.1. Określenie stanu fizycznego     517
  11.4.1.2. Określenie stanu psychicznego     531
  11.4.1.3. Określenie stanu społecznego     531
  11.4.1.4. Wykonywanie pomiarów     532
  11.4.1.5. Analiza dokumentacji     537
  11.4.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej     537
  11.5. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu pokarmowego     544
  11.5.1. Gromadzenie informacji o pacjencie     545
  11.5.1.1. Określenie stanu fizycznego     545
  11.5.1.2. Określenie stanu psychicznego     552
  11.5.1.3. Określenie stanu społecznego     552
  11.5.1.4. Wykonywanie pomiarów     553
  11.5.1.5. Analiza dokumentacji     553
  11.5.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej     553
  11.6. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu moczowego     558
  11.6.1. Gromadzenie informacji o pacjencie     559
  11.6.1.1. Określenie stanu fizycznego     559
  11.6.1.2. Określenie stanu psychicznego     564
  11.6.1.3. Określenie stanu społecznego     565
  11.6.1.4. Wykonywanie pomiarów     566
  11.6.1.5. Analiza dokumentacji     566
  11.6.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej     566
  11.7. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu nerwowego     572
  11.7.1. Gromadzenie informacji o pacjencie     572
  11.7.1.1. Określenie stanu fizycznego – objawy neurologiczne     572
  11.7.1.2. Określenie stanu psychicznego     577
  11.7.1.3. Określenie stanu społecznego     580
  11.7.1.4. Wykonywanie badań     580
  11.7.2. Problemy pielęgnacyjne     585
  11.8. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu narządów zmysłu wzroku i słuchu     590
  11.8.1. Pielęgnowanie pacjenta z upośledzonym wzrokiem i niewidomego     590
  11.8.2. Pielęgnowanie pacjenta źle słyszącego i z całkowitą utratą słuchu     592
  
  Rozdział 12. Zasady pielęgnowania pacjentów w wybranych stanach - Wiesława Ciechaniewicz, Maria Pieniążek    596
  
  12.1. Cele operacyjne rozdziału     596
  12.2. Ogólne zasady postępowania – znaczenie w profesjonalnym pielęgnowaniu    596
  12.3. Człowiek ciężko chory     597
  12.3.1. Określenie stanu     597
  12.3.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania     598
  12.3.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania     599
  12.3.4. Zasady pielęgnowania człowieka ciężko chorego     600
  12.4. Człowiek w stanie nagłego zagrożenia życia     602
  12.4.1. Określenie stanu     602
  12.4.2. Dane o stanie pacjenta istotne w rozpoznaniu nagłego zagrożenia życia     603
  12.4.3. Zasady postępowania w stanach zagrożenia życia     604
  12.5. Człowiek nieprzytomny     605
  12.5.1. Określenie stanu     605
  12.5.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania     606
  12.5.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania     607
  12.5.4. Zasady pielęgnowania chorego nieprzytomnego     607
  12.6. Człowiek cierpiący z powodu bólu     610
  12.6.1. Określenie stanu     610
  12.6.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania     614
  12.6.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania     619
  12.6.4. Zasady pielęgnowania człowieka cierpiącego z powodu bólu     620
  12.7. Człowiek przewlekle chory     622
  12.7.1. Określenie stanu     622
  12.7.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania     624
  12.7.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania     624
  12.7.4. Zasady pielęgnowania człowieka przewlekle chorego     625
  12.8. Człowiek chory o niepomyślnym rokowaniu     627
  12.8.1. Określenie stanu     627
  12.8.2. Dane o stanie chorego istotne w planowaniu pielęgnowania     627
  12.8.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania     628
  12.8.4. Zasady pielęgnowania chorego o niepomyślnym rokowaniu     629
  12.9. Chory umierający     629
  12.9.1. Określenie stanu     629
  12.9.2. Dane o stanie pacjenta istotne w sprawowaniu opieki     630
  12.9.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania     631
  12.9.4. Zasady opieki i pielęgnowania człowieka umierającego     633
  12.9.5. Formy opieki nad człowiekiem umierającym     634
  12.10. Ogólne zasady pielęgnowania pacjentów w wybranych stanach wymagających profesjonalnego pielęgnowania     635
  
  Skorowidz     640
RozwińZwiń