POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Treść podręcznika jest zgodna z obowiązującymi standardami kształcenia dla studiów pielęgniarskich wszystkich typów. Książka jest podzielona na 12. rozdziałów, które są zakończone ćwiczeniami sprawdzającymi opanowany materiał. Autorzy kładą szczególny nacisk na uświadomienie przyszłej pielęgniarce jej roli i miejsca w systemie opieki zdrowotnej. Podkreślają znaczenie promowania zdrowia. Uwzględniają zagadnienia komunikowania się pielęgniarki z pacjentem przy wykonywaniu zabiegów diagnostycznych. pielęgnacyjnych, leczniczych i usprawniających.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 656 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-2003-383-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Rozdział 1. Zdrowie i opieka nad zdrowiem człowieka - Stefania Poznańska | 15 |
1.1. Cele operacyjne rozdziału | 15 |
1.2. Zdrowie człowieka | 15 |
1.3. Złożone uwarunkowania zdrowia i rozwoju człowieka | 19 |
1.4. Promocja zdrowia u podstaw transformacji opieki nad zdrowiem człowieka | 24 |
1.5. Współczesne programowanie „Zdrowia dla wszystkich” i pielęgniarstwo | 29 |
Rozdział 2. Pielęgniarka w opiece nad zdrowiem - Stefania Poznańska | 39 |
2.1. Cele operacyjne rozdziału | 39 |
2.2. Wybór zawodu | 39 |
2.3. Pielęgnowanie, pielęgniarka i pielęgniarstwo w przeszłości | 41 |
2.4. Pielęgniarka i pielęgniarstwo – rola zawodowa, misja i funkcje współcześnie | 45 |
2.5. Praktyka zawodowa pielęgniarek | 50 |
2.6. Kształcenie pielęgniarek i jego tendencje rozwojowe | 52 |
Rozdział 3. Filozoficzne i etyczno-deontologiczne podstawy pracy pielęgniarki - Irena Wrońska | 57 |
3.1. Cele operacyjne rozdziału | 57 |
3.2. Pojęcie filozofii człowieka i jej przedmiot | 58 |
3.3. Wybrane koncepcje filozofii człowieka | 59 |
3.4. Wpływ wybranych koncepcji filozofii człowieka na kształtowanie się myśli naukowej współczesnego pielęgniarstwa | 62 |
3.4.1. Modele opieki uwzględniające zaspokajanie potrzeb bytowych człowieka | 62 |
3.4.2. Modele opieki uwzględniające rozwój osobowościowy podopiecznych | 63 |
3.4.3. Modele opieki uwzględniające stosunki międzyludzkie pielęgniarka–podopieczny | 64 |
3.4.4. Modele rozpatrujące opiekę pielęgniarską w aspekcie systemowym | 64 |
3.4.5. Modele opieki uwzględniające oddziaływanie pól energetycznych | 65 |
3.5. Podstawowe pojęcia dotyczące moralności | 66 |
3.5.1. Pojęcia moralności, normy moralnej, morale, etosu | 66 |
3.5.2. Nauki o moralności | 67 |
3.5.3. Podstawowe nurty i twierdzenia etyki normatywnej | 68 |
3.5.3.1. Podstawowe twierdzenia etyki niezależnej | 68 |
3.5.3.2. Podstawowe twierdzenia etyki chrześcijańskiej | 70 |
3.6. Rodowód etyczny polskiego pielęgniarstwa | 71 |
3.7. Etyka zawodowa pielęgniarstwa – jej przedmiot i funkcje | 73 |
3.8. Kodeksy deontologiczne współczesnej pielęgniarki | 76 |
3.9. Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarek | 80 |
3.10. Problemy i dylematy etyczne pracy pielęgniarek | 81 |
3.10.1. Proces rozwiązywania dylematów etycznych | 83 |
Rozdział 4. Komunikowanie się w relacjach pielęgniarka–pacjent oraz we współpracy zespołowej - Stefania Poznańska | 87 |
4.1. Cele operacyjne rozdziału | 87 |
4.2. Relacje międzyludzkie i komunikowanie się | 88 |
4.3. Relacje terapeutyczne pielęgniarka–pacjent | 90 |
4.4. Komunikowanie się terapeutyczne pielęgniarka–pacjent | 96 |
4.5. Sprawności techniczne w komunikowaniu się terapeutycznym pielęgniarka–pacjent | 100 |
4.6. Niewłaściwości i błędy w komunikowaniu się terapeutycznym pielęgniarka–pacjent | 104 |
4.7. Trudności w nawiązywaniu terapeutycznej relacji i komunikowaniu się z pacjentem | 107 |
4.8. Współpraca zespołowa – we współczesnej opiece nad zdrowiem | 109 |
Rozdział 5. Pielęgniarstwo, jego naukowość oraz istota - Stefania Poznańska | 113 |
5.1. Cele operacyjne rozdziału | 113 |
5.2. Pielęgniarstwo i jego złożoność | 114 |
5.3. Naukowość pielęgniarstwa | 116 |
5.4. Założenia teoretyczne pielęgniarstwa | 117 |
5.4.1. Wielki model pielęgniarstwa Florence Nightingale | 117 |
5.4.2. Teoria pielęgniarstwa Hildegard Peplau | 120 |
5.4.3. Teoria pielęgniarstwa Virginii Henderson | 121 |
5.4.4. Teorie pielęgniarstwa Dorothei Orem | 124 |
5.4.5. Model pielęgniarstwa transkulturowego Madelaine Leininger | 134 |
5.5. Troska jako istota pielęgniarstwa | 136 |
Rozdział 6. Podstawy i założenia zindywidualizowanego pielęgnowania - Jolanta Górajek-Jóźwik | 140 |
6.1. Cele operacyjne rozdziału | 140 |
6.2. Pielęgniarstwo, pielęgnowanie – założenia indywidualizacji opieki nad pacjentem i środowiskiem | 140 |
6.2.1. Pielęgnowanie wykorzystujące teorie (modele) pielęgniarstwa | 143 |
6.2.2. Pielęgnowanie wykorzystujące Primary Nursing | 144 |
6.2.3. Pielęgnowanie wykorzystujące proces pielęgnowania | 145 |
6.3. Istota procesu pielęgnowania | 150 |
6.3.1. Pielęgnowanie skierowane na człowieka i środowisko | 150 |
6.3.2. Pielęgnowanie ukierunkowane na zdrowie | 151 |
6.4. Struktura procesu pielęgnowania – etapy i fazy | 152 |
6.4.1. Etap I. Rozpoznanie stanu podmiotu opieki i środowiska | 153 |
6.4.1.1. Faza l. Gromadzenie danych | 153 |
6.4.1.2. Faza 2. Analizowanie, syntetyzowanie danych | 161 |
6.4.1.3. Faza 3. Formułowanie rozpoznania pielęgniarskiego | 162 |
6.4.2. Etap II. Planowanie pielęgnowania | 166 |
6.4.2.1. Faza 1. Formułowanie celów opieki | 166 |
6.4.2.2. Faza 2. Dobieranie osób, działań, sprzętu do zadań | 167 |
6.4.2.3. Faza 3. Formułowanie planu opieki | 168 |
6.4.3. Etap III. Realizowanie planu pielęgnowania | 169 |
6.4.3.1. Faza 1. Przygotowanie dawcy opieki | 169 |
6.4.3.2. Faza 2. Przygotowanie biorcy opieki | 170 |
6.4.4. Etap IV. Ocenianie wyników pielęgnowania | 170 |
6.4.4.1. Faza 1. Analizowanie wyników | 171 |
6.4.4.2. Faza 2. Formułowanie oceny | 171 |
6.5. Charakter procesu pielęgnowania | 173 |
6.5.1. Komunikowanie się w procesie pielęgnowania – zakres i charakter | 174 |
6.5.1.1. Formy komunikowania się w procesie pielęgnowania | 176 |
6.5.1.2. Dokumentacja i zasady dokumentowania w procesie pielęgnowania | 177 |
Rozdział 7. Zagadnienia organizacji pracy pielęgniarskiej - Helena Lenartowicz | 185 |
7.1. Cele operacyjne rozdziału | 185 |
7.2. System organizacyjny | 185 |
7.2.1. Podstawowe założenia podejścia systemowego | 186 |
7.2.2. Misja, zamierzenia, cel | 189 |
7.2.3. Kierowanie, zarządzanie, przywództwo | 190 |
7.2.4. Grupa, zespół, praca zespołowa | 191 |
7.2.5. Funkcje kierownicze | 194 |
7.3. Organizacja pielęgniarskiego stanowiska pracy | 198 |
7.3.1. Stanowisko pracy, elementy składowe | 198 |
7.3.2. Nazwa stanowiska, miejsce w strukturze, więzi | 198 |
7.3.3. Cele, proces pracy | 199 |
7.3.4. Podział pracy na zespołowym stanowisku | 201 |
7.3.5. Czas pracy, obciążenie fizyczno-psychiczne, przerwy w pracy | 203 |
7.3.6. Ocenianie pracy | 206 |
7.3.7. Obsada stanowiska pracy | 209 |
7.3.8. Obsługa stanowiska pracy | 211 |
7.4. Jakość opieki zdrowotnej | 212 |
7.4.1. Współczesne podejście do jakości | 213 |
7.4.2. Proces doskonalenia jakości | 215 |
Rozdział 8. Działalność pedagogiczna pielęgniarki - Wiesława Ciechaniewicz | 228 |
8.l. Cele operacyjne rozdziału | 228 |
8.2. Istota działalności pedagogicznej w zawodzie pielęgniarki | 228 |
8.2.1. Działalność pedagogiczna wśród zadań zawodowych pielęgniarki | 228 |
8.2.2. Funkcja wychowawcza w zawodzie pielęgniarki | 229 |
8.2.3. Funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki | 232 |
8.3. Istota oddziaływań pedagogicznych w pielęgnowaniu | 233 |
8.3.1. Oddziaływania wychowawcze | 233 |
8.3.2. Proces nauczania i uczenia się | 236 |
8.3.3. Proces kształtowania umiejętności | 238 |
8.3.4. Ogólne zasady postępowania w działalności pedagogicznej realizowanej przez pielęgniarkę | 238 |
8.4. Formy organizacyjne stosowane w wychowaniu, nauczaniu i uczeniu się . | 239 |
8.5. Metody wychowania, nauczania i uczenia się | 241 |
8.5.1. Metody wychowania | 241 |
8.5.2. Metody nauczania | 242 |
8.5.3. Metody uczenia się | 245 |
8.6. Środki dydaktyczne ułatwiające nauczanie i uczenie się | 248 |
8.7. Edukacja pacjenta | 249 |
8.7.1. Edukacja pacjenta – definicja pojęcia | 249 |
8.7.2. Planowanie edukacji pacjenta | 250 |
8.7.2.1. Ocena stanu i sytuacji pacjenta na potrzeby planowania edukacji | 251 |
8.7.2.2. Określenie celów edukacji | 251 |
8.7.2.3. Dobór treści edukacji | 253 |
8.7.2.4. Planowanie form, metod i środków dydaktycznych | 256 |
8.7.3. Ocena rezultatów edukacji pacjenta | 257 |
8.7.4. Uwarunkowania realizacji edukacji pacjenta | 257 |
8.8. Proces przygotowania opiekunów do opieki nieprofesjonalnej – zadania pielęgniarki | 258 |
Rozdział 9. Charakterystyka warunków i metod pracy pielęgniarki w wybranych zakładach opieki zdrowotnej - Kazimiera Zahradniczek, Anna Majda | 262 |
9.l. Cele operacyjne rozdziału | 262 |
9.2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć | 263 |
9.3. Zakład opieki zdrowotnej | 264 |
9.3.1. Szpital | 264 |
9.3.2. Zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy | 266 |
9.3.3. Przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia | 268 |
9.3.4. Dom pomocy społecznej | 269 |
9.4. Prawa pacjenta | 273 |
9.4.1. Wprowadzenie | 273 |
9.4.2. Prawa pacjenta w ustawodawstwie polskim | 274 |
9.4.3. Prawa pacjenta w Europie na podstawie Deklaracji Promocji Praw Pacjenta Światowej Organizacji Zdrowia | 276 |
9.5. Przyjęcie pacjenta do szpitala i na oddział. Wypisanie pacjenta ze szpitala | 281 |
9.6. Bezpieczne otoczenie | 283 |
9.7. Oddychanie | 284 |
9.8. Odżywianie | 301 |
9.9. Wydalanie | 320 |
9.10. Utrzymanie właściwej temperatury ciała | 322 |
9.11. Czystość pacjenta | 324 |
9.11.1. Higiena i pielęgnacja jamy ustnej | 325 |
9.11.2. Utrzymanie ciała w czystości | 327 |
9.12. Wygoda pacjenta | 333 |
9.13. Pomoc przy zmianie pozycji i poruszaniu się | 344 |
9.14. Wypoczynek | 363 |
9.15. Zagadnienia dotyczące sfery seksualnej | 365 |
Rozdział 10. Udział pielęgniarki w procesie diagnozowania i leczenia - Anna Majda, Kazimiera Zahradniczek | 368 |
10.1. Cele operacyjne rozdziału | 368 |
10.2. Zasady wykonywania zleceń | 368 |
10.3. Udział pielęgniarki w badaniu pacjentów | 388 |
10.3.1. Badania ogólne fizykalne | 389 |
10.3.2. Badania ogólne dodatkowe | 396 |
10.3.3. Badania pomocnicze | 402 |
10.3.4. Badania specjalistyczne | 418 |
10.4. Podstawowe zasady przygotowania i podawania leków | 423 |
10.4.1. Podawanie leków przez przewód pokarmowy | 425 |
10.4.2. Podawanie leków przez układ oddechowy | 428 |
10.4.3. Podawanie leków przez błonę śluzową | 440 |
10.4.4. Podawanie leków przez skórę | 441 |
10.4.5. Podawanie leków drogą dotkankową przez wstrzyknięcia | 447 |
10.5. Udział pielęgniarki w usprawnianiu pacjentów | 469 |
Rozdział 11. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami podstawowych układów, narządów i zmysłów - Kazimiera Zahradniczek, Anna Majda | 477 |
11.1. Cele operacyjne rozdziału | 477 |
11.2. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu termoregulacji | 477 |
11.2.1. Gromadzenie informacji o pacjencie z podwyższoną temperaturą ciała | 480 |
11.2.1.1. Określenie stanu fizycznego | 480 |
11.2.1.2. Określenie stanu psychicznego | 481 |
11.2.1.3. Określenie stanu społecznego | 482 |
11.2.1.4. Wykonywanie pomiarów | 482 |
11.2.1.5. Analiza dokumentacji | 485 |
11.2.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej | 485 |
11.3. Pielęgnowanie pacjentów ze zmianami na skórze | 489 |
11.3.1. Gromadzenie informacji o pacjencie | 490 |
11.3.1.1. Określenie stanu fizycznego | 490 |
11.3.1.2. Określenie stanu psychicznego | 503 |
11.3.1.3. Określenie stanu społecznego | 503 |
11.3.1.4. Wykonywanie pomiarów | 504 |
11.3.1.5. Analiza dokumentacji | 504 |
11.3.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej | 504 |
11.3.3. Udział pielęgniarki w wykonywanych badaniach diagnostycznych i leczeniu | 516 |
11.3.4. Profilaktyka chorób ze zmianami na skórze | 516 |
11.4. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu pracy serca, układu krążenia oraz układu oddechowego | 517 |
11.4.1. Gromadzenie informacji o pacjencie | 517 |
11.4.1.1. Określenie stanu fizycznego | 517 |
11.4.1.2. Określenie stanu psychicznego | 531 |
11.4.1.3. Określenie stanu społecznego | 531 |
11.4.1.4. Wykonywanie pomiarów | 532 |
11.4.1.5. Analiza dokumentacji | 537 |
11.4.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej | 537 |
11.5. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu pokarmowego | 544 |
11.5.1. Gromadzenie informacji o pacjencie | 545 |
11.5.1.1. Określenie stanu fizycznego | 545 |
11.5.1.2. Określenie stanu psychicznego | 552 |
11.5.1.3. Określenie stanu społecznego | 552 |
11.5.1.4. Wykonywanie pomiarów | 553 |
11.5.1.5. Analiza dokumentacji | 553 |
11.5.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej | 553 |
11.6. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu moczowego | 558 |
11.6.1. Gromadzenie informacji o pacjencie | 559 |
11.6.1.1. Określenie stanu fizycznego | 559 |
11.6.1.2. Określenie stanu psychicznego | 564 |
11.6.1.3. Określenie stanu społecznego | 565 |
11.6.1.4. Wykonywanie pomiarów | 566 |
11.6.1.5. Analiza dokumentacji | 566 |
11.6.2. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej | 566 |
11.7. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu układu nerwowego | 572 |
11.7.1. Gromadzenie informacji o pacjencie | 572 |
11.7.1.1. Określenie stanu fizycznego – objawy neurologiczne | 572 |
11.7.1.2. Określenie stanu psychicznego | 577 |
11.7.1.3. Określenie stanu społecznego | 580 |
11.7.1.4. Wykonywanie badań | 580 |
11.7.2. Problemy pielęgnacyjne | 585 |
11.8. Pielęgnowanie pacjentów z zaburzeniami w funkcjonowaniu narządów zmysłu wzroku i słuchu | 590 |
11.8.1. Pielęgnowanie pacjenta z upośledzonym wzrokiem i niewidomego | 590 |
11.8.2. Pielęgnowanie pacjenta źle słyszącego i z całkowitą utratą słuchu | 592 |
Rozdział 12. Zasady pielęgnowania pacjentów w wybranych stanach - Wiesława Ciechaniewicz, Maria Pieniążek | 596 |
12.1. Cele operacyjne rozdziału | 596 |
12.2. Ogólne zasady postępowania – znaczenie w profesjonalnym pielęgnowaniu | 596 |
12.3. Człowiek ciężko chory | 597 |
12.3.1. Określenie stanu | 597 |
12.3.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania | 598 |
12.3.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania | 599 |
12.3.4. Zasady pielęgnowania człowieka ciężko chorego | 600 |
12.4. Człowiek w stanie nagłego zagrożenia życia | 602 |
12.4.1. Określenie stanu | 602 |
12.4.2. Dane o stanie pacjenta istotne w rozpoznaniu nagłego zagrożenia życia | 603 |
12.4.3. Zasady postępowania w stanach zagrożenia życia | 604 |
12.5. Człowiek nieprzytomny | 605 |
12.5.1. Określenie stanu | 605 |
12.5.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania | 606 |
12.5.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania | 607 |
12.5.4. Zasady pielęgnowania chorego nieprzytomnego | 607 |
12.6. Człowiek cierpiący z powodu bólu | 610 |
12.6.1. Określenie stanu | 610 |
12.6.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania | 614 |
12.6.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania | 619 |
12.6.4. Zasady pielęgnowania człowieka cierpiącego z powodu bólu | 620 |
12.7. Człowiek przewlekle chory | 622 |
12.7.1. Określenie stanu | 622 |
12.7.2. Dane o stanie pacjenta istotne w planowaniu pielęgnowania | 624 |
12.7.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania | 624 |
12.7.4. Zasady pielęgnowania człowieka przewlekle chorego | 625 |
12.8. Człowiek chory o niepomyślnym rokowaniu | 627 |
12.8.1. Określenie stanu | 627 |
12.8.2. Dane o stanie chorego istotne w planowaniu pielęgnowania | 627 |
12.8.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania | 628 |
12.8.4. Zasady pielęgnowania chorego o niepomyślnym rokowaniu | 629 |
12.9. Chory umierający | 629 |
12.9.1. Określenie stanu | 629 |
12.9.2. Dane o stanie pacjenta istotne w sprawowaniu opieki | 630 |
12.9.3. Problemy opiekuńcze i cele pielęgnowania | 631 |
12.9.4. Zasady opieki i pielęgnowania człowieka umierającego | 633 |
12.9.5. Formy opieki nad człowiekiem umierającym | 634 |
12.10. Ogólne zasady pielęgnowania pacjentów w wybranych stanach wymagających profesjonalnego pielęgnowania | 635 |
Skorowidz | 640 |