EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Cukrzyca stanowi jeden z najpoważniejszych problemów współczesnej medycyny. Zmiana stylu życia, w tym zmniejszenie aktywności fizycznej i zarazem zwiększone spożycie produktów o dużej wartości kalorycznej, to główne przyczyny narastającej światowej epidemii cukrzycy.
Istotnym elementem pracy pielęgniarek i położnych jest ciągłe poszerzanie wiedzy z zakresu pielęgniarstwa diabetologicznego oraz zwrócenie uwagi na znaczenie edukacji i przestrzeganie zasad jej prowadzenia.
Zaktualizowany podręcznik, stworzony przez zespół autorów z wieloletnim doświadczeniem i praktyką, systematyzuje wiedzę w zakresie pielęgniarstwa opieki diabetologicznej. Nowe wydanie zostało wzbogacone o kilka dodatkowych tematów, takich jak: praktyka pielęgniarska oparta na dowodach (Evidence Based Practice – EBP), uprawnienia pielęgniarki i położnej, ordynowanie wyrobów medycznych oraz bezpieczeństwo pacjenta.
Publikacja adresowana jest do studentów pielęgniarstwa i położnictwa, uczestników studiów podyplomowych, specjalistycznych kursów czy szkoleń oraz profesjonalistów, którzy na co dzień pracują z pacjentami z cukrzycą.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 510 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5905-2 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. CUKRZYCA JAKO CHOROBA SPOŁECZNA I CYWILIZACYJNA– Renata Wójcik | 1 |
1.1. Organizacja ośrodków diabetologicznych | 1 |
1.1.1. Organizacja opieki nad dorosłym chorym na cukrzycę | 1 |
1.1.2. Organizacja opieki diabetologicznej dla dzieci i młodzieży chorych na cukrzycę | 3 |
1.2. Epidemiologia cukrzycy | 3 |
1.3. Podział cukrzycy, etiologia i patogeneza | 5 |
1.4. Koszty społeczne leczenia cukrzycy | 9 |
1.5. Współpraca pielęgniarki w zespole terapeutycznym | 10 |
Piśmiennictwo | 12 |
2. POSTĘPOWANIE TERAPEUTYCZNE W CUKRZYCY 15 | |
2.1. Metody niefarmakologiczne | 15 |
2.1.1. Odżywianie – Grażyna Korzeniewska, Danuta Gajewska | 15 |
2.1.2. Wysiłek fizyczny – Beata Stepanow | 53 |
2.2. Metody farmakologiczne | 65 |
2.2.1. Leczenie lekami doustnymi – Ewa Kostrzewa-Zabłocka | 65 |
2.2.2. Leczenie insuliną – Alicja Szewczyk, Renata Koczan, Renata Seredyn | 79 |
Piśmiennictwo | 114 |
3. OPIEKA PIELĘGNIARSKA NAD PACJENTEM Z CUKRZYCĄ 117 | |
3.1. Samokontrola w cukrzycy – Teresa Benbenek-Klupa, Ewa Targońska-Piekutowska. | 117 |
3.1.1. Monitorowanie glikemii | 120 |
3.2. Ostre powikłania cukrzycy –Cecylia Olszak, Elżbieta Nowicka, Dorota Herbut | 135 |
3.2.1. Hipoglikemia | 135 |
3.2.2. Stany ostrego niedoboru insuliny – śpiączki hiperglikemiczne | 146 |
3.3. Przewlekłe powikłania cukrzycy | 160 |
3.3.1. Retinopatia cukrzycowa – Agnieszka Wróblewska, Halina Mazur | 160 |
3.3.2. Nefropatia cukrzycowa – Agnieszka Karczewska, Krystyna Ośródek | 171 |
3.3.3. Choroby naczyniowe mózgu w przebiegu cukrzycy – Cecylia Olszak, Elżbieta Nowicka, Dorota Herbut | 179 |
3.3.4. Kardiomiopatia – Cecylia Olszak, Elżbieta Nowicka, Dorota Herbut | 183 |
3.3.5. Zmiany skórne – Małgorzata Krajewska | 189 |
3.3.6. Paradontoza – Elżbieta Kościńska | 201 |
3.4. Zespół stopy cukrzycowej | 203 |
3.4.1. Zasady rozpoznawania – Mirosława Młynarczuk | 203 |
3.4.2. Wykaz badań stosowanych w diagnostyce i monitorowaniu zespołu stopy cukrzycowej – Mirosława Młynarczuk | 218 |
3.4.3. Edukacja z zakresu profilaktyki stopy cukrzycowej – Justyna Kapuściok | 226 |
3.5. Opieka pielęgniarska nad dziećmi chorymi na cukrzycę w środowisku nauczania i wychowania – Alicja Szewczyk | 241 |
3.5.1. Zadania rodzica dziecka z cukrzycą w szkole | 241 |
3.5.2. Sytuacje szczególne | 244 |
3.5.3. Szkolny kodeks praw dziecka z cukrzycą | 251 |
3.6. Opieka pielęgnacyjno-położnicza w przebiegu ciąży – Grażyna Bączek, Ewelina Adamczyk-Brożyna | 252 |
3.6.1. Cukrzyca przedciążowa. Opieka nad kobietą w okresie przedkoncepcyjnym, w czasie ciąży, opieka okołoporodowa i w czasie połogu | 253 |
3.6.2. Opieka nad kobietą w ciąży chorą na cukrzycę ciążową | 260 |
3.7. Opieka okołooperacyjna u chorych na cukrzycę –Elżbieta Nowicka, Cecylia Olszak, Dorota Herbut | 270 |
Piśmiennictwo | 290 |
4. Edukacja chorych na cukrzycę | 297 |
4.1. Wprowadzenie – Elżbieta Kościńska | 297 |
4.2. Cele, funkcje i znaczenie edukacji terapeutycznej – Elżbieta Kościńska | 298 |
4.2.1. Edukacja formalna i nieformalna | 303 |
4.2.2. Zespół edukacyjny we współczesnym systemie ochrony zdrowia | 305 |
4.2.3. Etapy edukacji terapeutycznej w cukrzycy | 307 |
4.2.4. Metody i formy procesu uczenia się | 310 |
4.2.5. Czynniki determinujące efektywność uczenia się–nauczania | 315 |
4.2.6. Zakres edukacji | 320 |
4.3. Modele edukacji zdrowotnej w cukrzycy | 321 |
4.3.1. Wprowadzenie – Elżbieta Kościńska | 321 |
4.3.2. Model u dzieci i młodzieży – Alicja Szewczyk | 323 |
4.3.3. Model u osób dorosłych – Elżbieta Kościńska | 329 |
4.3.4. Model u seniorów – Elżbieta Kościńska | 330 |
4.3.5. Model u osób słabowidzących i niewidomych – Elżbieta Nowicka, Cecylia Olszak, Dorota Herbut | 332 |
4.3.6. Modele edukacji – przykłady dobrych praktyk – Ewa Kobos | 346 |
Piśmiennictwo | 362 |
5. ZAGADNIENIA PSYCHOLOGICZNE W OPIECE NAD PACJENTEM Z CUKRZYCĄ – Joanna Pietrusińska-Nunziati 365 | |
5.1. Psychologia chorego somatycznie | 365 |
5.2. Specyfika cukrzycy w ujęciu psychologicznym | 366 |
5.2.1. Czynniki emocjonalne w przebiegu i w leczeniu cukrzycy | 366 |
5.2.2. Cukrzyca z perspektywy psychologicznej | 366 |
5.3. Psychologiczna sytuacja osoby z cukrzycą | 369 |
5.3.1. Reakcja pacjenta na rozpoznanie cukrzycy | 369 |
5.3.2. Postępowanie w pierwszej fazie choroby | 370 |
5.3.3. Emocjonalne reakcje na chorobę | 370 |
5.3.4. Zaburzenia emocjonalne i zachowania towarzyszące cukrzycy | 371 |
5.4. Cukrzyca typu 1 w życiu i rozwoju dziecka | 374 |
5.4.1. Dynamika adaptacji rodziny do choroby | 374 |
5.4.2. Cukrzyca w różnych okresach życia dziecka | 375 |
5.4.3. Rozwój dzieci i młodzieży z cukrzycą | 376 |
5.4.4. Rodzina wobec przewlekłej choroby dziecka | 377 |
5.4.5. Sygnały emocjonalnej adaptacji do cukrzycy u dzieci i młodzieży | 377 |
5.5. Współpraca z pacjentem w opiece diabetologicznej | 379 |
5.5.1. Zmiana paradygmatu w terapii cukrzycy: od przedmiotu do podmiotu leczenia | 379 |
5.5.2. Psychologiczne znaczenie wiedzy o chorobie | 380 |
5.5.3. Komunikacja z pacjentem chorym na cukrzycę | 382 |
5.5.4. Psychologiczne błędy w postępowaniu wobec pacjenta z cukrzycą | 383 |
5.6. Jakość życia osób z cukrzycą | 384 |
Piśmiennictwo | 388 |
6. PROGRAMY PROFILAKTYCZNE I TERAPEUTYCZNE W CUKRZYCY – Ewa Kostrzewa-Zabłocka 389 | |
6.1. Schemat programu zdrowotnego | 390 |
Piśmiennictwo | 397 |
7. PODSTAWY PIELĘGNIARSTWA OPARTEGO NA FAKTACH W PRAKTYCE PIELĘGNIARKI DIABETOLOGICZNEJ – Ewa Kobos 399 | |
7.1. Praktyka oparta na dowodach (Evidence Based Practice) | 399 |
7.2. Pytanie istotne klinicznie PICO(T) – kluczowy krok w EBP | 401 |
7.3. Przeszukiwanie baz danych | 405 |
7.3.1. Analiza sytuacji klinicznej, budowanie pytania PICOT dla potrzeb wyszukiwania dowodów | 405 |
7.3.2. Określanie poziomów dowodów i rodzajów badań | 407 |
7.3.3. Wybór zasobów | 434 |
7.3.4. Wyszukiwanie wyników badań z użyciem słów kluczowych | 438 |
7.4. Przegląd wyników wyszukiwania, ocena krytyczna | 445 |
7.5. Wykorzystanie dowodów | 447 |
Piśmiennictwo | 448 |
8. WYROBY MEDYCZNE ORDYNOWANE PRZEZ PIELĘGNIARKI PACJENTOM ZE DIAGNOZOWANĄ CUKRZYCĄ – Mariola Pietrzak, Zofia Sienkiewicz 451 | |
Piśmiennictwo | 476 |
9. BEZPIECZEŃSTWO PACJENTA W OPIECE DIABETOLOGICZNEJ – Józefa Czarnecka 479 | |
Piśmiennictwo | 485 |
10. TOWARZYSTWA NAUKOWE I STOWARZYSZENIA W DIABETOLOGII – Alicja Szewczyk | 487 |
10.1 Towarzystwa naukowe i stowarzyszenia polskie | 487 |
10.2. Towarzystwa naukowe i stowarzyszenia zagraniczne | 489 |
11. AKTY PRAWNE ZWIĄZANE Z OPIEKĄ PIELĘGNIARSKĄ – Alicja Szewczyk 491 | |
SKOROWIDZ | 495 |