POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Badania fokusowe, inaczej zogniskowane wywiady grupowe, to jedna z najbardziej popularnych metod badawczych, stosowanych szeroko w badaniach socjologicznych, psychologicznych i marketingowych. Autorka w książce pokazuje, jak zaplanować i efektywnie przeprowadzić takie badania. Daje wskazówki, jak zapanować nad dyskusją w grupie, a także przedstawia możliwości i ograniczenia tej konkretnej metody badawczej.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17690-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
O serii Niezbędnik badacza (Uwe Flick) | 9 |
Wprowadzenie do serii Niezbędnik badacza | 9 |
Czym są badania jakościowe? | 10 |
W jaki sposób prowadzi się badania jakościowe? | 11 |
Przegląd Niezbędnika badacza | 13 |
O tej książce (Uwe Flick) | 17 |
Podziękowania | 19 |
Rozdział 1. Wprowadzenie do badań fokusowych | 21 |
Definicja grupy fokusowej | 23 |
Struktura książki | 24 |
Historyczni poprzednicy | 27 |
Media radiowo-telewizyjne, marketing i public relations | 28 |
Działalność badawczo-rozwojowa organizacji | 29 |
Podejścia uczestniczące i nastawione na rozwój społeczności lokalnych | 30 |
Badania w dziedzinie służby zdrowia i nauk społecznych | 31 |
Zaangażowanie i debata w ramach dyscyplin | 34 |
Stosowanie się do wskazówek | 35 |
Główne stanowiska wobec badań fokusowych | 37 |
Rozdział 2. Prawidłowe i niewłaściwe zastosowanie badań fokusowych | 43 |
Stosowanie grup fokusowych w fazie wstępnej badań opartych na metodach mieszanych | 44 |
Tematy „delikatne” | 47 |
Kiedy nie stosować grup fokusowych | 48 |
Docieranie do narracji | 48 |
Docieranie do „nastawień” | 49 |
Docieranie do „niechętnych” | 49 |
Docieranie do osób „trudnych do uchwycenia” lub zmarginalizowanych oraz zgłębianie doświadczeń | 51 |
Ocena korzyści i kosztów | 53 |
Aktualność i istotność | 54 |
Pytania „Dlaczego nie?” | 55 |
Rozdział 3. Podstawy badań fokusowych | 63 |
Grupy fokusowe jako metoda badań jakościowych: możliwości i wyzwania | 64 |
Tradycje badań jakościowych – którą wybrać? | 72 |
Dodatkowe korzyści wynikające ze stosowania grup fokusowych | 74 |
Rozdział 4. Projekt badawczy | 81 |
Wywiady indywidualne czy grupy fokusowe | 82 |
Podejścia oparte na metodach mieszanych | 85 |
Triangulacja | 88 |
Miejsce badań | 90 |
Dopasowanie moderatora do grupy | 92 |
Rekrutacja | 96 |
Rekrutacja a kwestie etyczne | 96 |
Rozdział 5. Dobór próby | 103 |
Zasady doboru próby w badaniach jakościowych | 104 |
Skład grupy | 106 |
Liczba i rozmiar grup | 107 |
Operat losowania i możliwości porównawcze | 108 |
Rola przypadku | 112 |
Powrót w teren i losowanie drugiego stopnia | 114 |
Grupy istniejące wcześniej | 116 |
Odróżnianie wypowiedzi „publicznych” od wypowiedzi „prywatnych” | 118 |
Dobór próby a kwestie etyczne | 119 |
Rozdział 6. Praktyczne aspekty planowania i prowadzenia badań fokusowych | 127 |
Przygotowanie miejsca badań | 128 |
Nagrywanie i transkrybowanie | 129 |
Robienie notatek | 131 |
Decyzje dotyczące transkrypcji | 133 |
Rozpoczęcie badań | 135 |
Umiejętności moderatorów | 136 |
Jak poradzić sobie z trudnymi sytuacjami | 137 |
Opracowywanie i wykorzystywanie scenariuszy dyskusji | 139 |
Ustalanie kolejności pytań i ćwiczeń | 140 |
Rodzaje materiałów stymulujących | 142 |
Opracowywanie materiałów stymulujących w celu ułatwienia zadań analitycznych | 143 |
Robienie bilansu i sprawdzanie materiałów stymulujących podczas badań pilotażowych | 146 |
Wykorzystywanie grup fokusowych w tworzeniu materiałów stymulujących | 148 |
Rozdział 7. Etyka i zaangażowanie | 153 |
Wpływ uczestnictwa w badaniach fokusowych | 154 |
Debriefing | 158 |
Szczególne okoliczności i wyzwania | 159 |
Wrażliwe grupy | 159 |
Badania międzykulturowe | 162 |
Rozdział 8. Generowanie danych | 169 |
Badanie sposobów formułowania poglądów | 170 |
Stymulowanie debaty | 172 |
Docieranie do ram kulturowych | 173 |
Poszukiwanie wyjaśnień | 178 |
Kierowanie dyskusją | 180 |
Wychwytywanie wskazówek | 181 |
Myślenie porównawcze i przewidywanie analizy | 183 |
Rozdział 9. Wstępna analiza danych | 187 |
Generowanie danych | 188 |
Generowanie tymczasowej ramy kodowania | 190 |
Teoria ugruntowana | 193 |
Korygowanie ramy kodowania | 195 |
Modelowanie ram kodowania | 198 |
Rozdział 10. Analityczne wyzwania w badaniach fokusowych | 207 |
Wykorzystywanie interakcji i dynamiki grupy do celów analizy | 208 |
Ciągłe porównywanie: różnice między- i wewnątrzgrupowe | 209 |
Identyfikacja schematów | 210 |
Skład grupy jako źródło danych pomocne w wyjaśnianiu różnic | 213 |
Wykorzystywanie dynamiki grupy jako źródła danych w analizie | 216 |
Uczestnicy badań fokusowych jako „współbadacze” | 217 |
Badanie złożonych kwestii | 219 |
Podobieństwa między grupami: zgłębianie zaskakujących kwestii | 221 |
Milczenie | 223 |
Pochodzenie i wykształcenie jako źródło danych | 224 |
Rozdział 11. Pełne wykorzystanie potencjału badań fokusowych | 229 |
Ograniczenia i możliwości | 230 |
Prezentowanie wyników badań fokusowych | 232 |
Możliwość przenoszenia wyników badań fokusowych | 234 |
Możliwości dalszego rozwoju | 235 |
„Wirtualne” badania fokusowe – przyszłość? | 236 |
Podsumowanie | 239 |
Słowniczek | 243 |
Bibliografia | 249 |
Indeks nazwisk | 267 |