O serii Niezbędnik badacza (Uwe Flick) | 9 |
Wprowadzenie do serii Niezbędnik badacza | 9 |
Czym są badania jakościowe? | 10 |
W jaki sposób prowadzi się badania jakościowe? | 11 |
Przegląd Niezbędnika badacza | 13 |
O tej książce (Uwe Flick) | 17 |
Przedmowa | 19 |
Cel książki | 19 |
Struktura książki | 20 |
Zakres tematyczny książki | 21 |
Podziękowania | 25 |
Rozdział 1. Wprowadzenie do badań z zastosowaniem techniki wywiadu | 27 |
Trzy fragmenty wywiadów | 28 |
Badania z zastosowaniem techniki wywiadu w historii i naukach społecznych | 32 |
Zagadnienia metodologiczne i etyczne | 37 |
Rozdział 2. Epistemologiczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów | 41 |
Sposób rozumienia w wywiadzie jakościowym | 42 |
Świat życia | 42 |
Znaczenie | 42 |
Jakościowy | 43 |
Opisowy | 43 |
Swoistość | 44 |
Naiwność badawcza | 44 |
Zogniskowanie | 44 |
Niejasność | 45 |
Zmiana | 45 |
Wrażliwość | 45 |
Interakcja | 46 |
Pozytywne doświadczenie | 46 |
Asymetria władzy w wywiadzie jakościowym | 47 |
Wywiad badawczy: między dialogiem filozoficznym a wywiadem terapeutycznym | 48 |
Badacz jako górnik lub jako podróżnik | 53 |
Epistemologiczne koncepcje wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadu | 55 |
Rozdział 3. Etyczne problemy związane z prowadzeniem wywiadów | 59 |
Prowadzenie wywiadów jako działanie etyczne | 60 |
Problemy etyczne w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu | 61 |
Wskazówki etyczne | 63 |
Świadoma zgoda | 64 |
Poufność | 65 |
Konsekwencje | 67 |
Rzetelność badacza | 67 |
Mikro- i makroetyka w badaniach z wykorzystaniem techniki wywiadu | 69 |
Rozdział 4. Planowanie badań z wykorzystaniem techniki wywiadu | 73 |
Siedem etapów procesu badawczego | 74 |
Konceptualizacja | 78 |
Cel badania | 79 |
Wiedza na temat badanego problemu | 80 |
Konceptualizacja badania nad ocenianiem | 83 |
Projektowanie badania | 83 |
Projektowanie badania nad ocenianiem | 84 |
Czasowy wymiar projektu | 84 |
Ilu respondentów potrzebuję? | 87 |
Kiedy nie prowadzić wywiadów | 90 |
Metody mieszane | 91 |
Zasoby i wiedza specjalistyczna | 93 |
Prowadzenie wywiadu: między metodą a rzemiosłem | 94 |
Rozdział 5. Prowadzenie wywiadu | 99 |
Wywiad na temat oceniania przeprowadzony na zajęciach | 100 |
Przygotowanie scenerii wywiadu | 105 |
Scenariusz wywiadu | 106 |
Pytania badacza | 111 |
Sztuka dopytywania | 115 |
Rozdział 6. Rodzaje wywiadów | 119 |
Podmioty badania | 120 |
Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami innych kultur | 120 |
Prowadzenie wywiadów z dziećmi | 121 |
Prowadzenie wywiadów z przedstawicielami elit | 123 |
Rodzaje wywiadów | 124 |
Wywiady faktograficzne | 124 |
Wywiady konceptualne | 125 |
Zogniskowane wywiady grupowe (fokusy) | 126 |
Wywiady narracyjne | 127 |
Wywiady dyskursywne | 129 |
Wywiady konfrontacyjne | 130 |
Rozdział 7. Jakość wywiadu | 135 |
Wywiad Hamleta | 136 |
Jakość wywiadu | 138 |
Kwalifikacje osoby prowadzącej wywiad | 139 |
Typowe zarzuty wobec jakości badań z zastosowaniem techniki wywiadu | 143 |
Pytania sugerujące | 147 |
Napięcie między odpowiedzialnością naukową a etyczną | 149 |
Rozdział 8. Transkrypcja wywiadów | 153 |
Język mówiony i pisany | 154 |
Rejestrowanie wywiadów | 155 |
Transkrypcja wywiadów | 156 |
Czas i środki potrzebne do sporządzenia transkrypcji | 156 |
Rzetelność i trafność transkrypcji | 160 |
Rzetelność | 160 |
Trafność | 161 |
Komputerowe narzędzia do analizy wywiadów | 162 |
Rozdział 9. Analiza wywiadów | 167 |
Analiza wywiadów zorientowana na znaczenie | 171 |
Włączenie analizy wywiadów do projektu badań jakościowych | 168 |
Typy analizy | 170 |
Kodowanie znaczenia | 172 |
Analiza treści | 172 |
Kondensacja znaczenia | 174 |
Interpretacja znaczenia | 176 |
Analiza wywiadów zorientowana na język | 178 |
Analiza lingwistyczna | 178 |
Analiza konwersacyjna | 180 |
Analiza narracyjna | 181 |
Analiza dyskursu | 182 |
Dekonstrukcja | 184 |
Analiza wywiadów jako brikolaż | 186 |
Analiza wywiadów jako lektura teoretyczna | 188 |
Rozdział 10. Weryfikacja i uogólnianie wiedzy uzyskanej za pomocą wywiadów | 193 |
Obiektywność wiedzy w badaniach jakościowych | 194 |
Rzetelność i trafność wiedzy uzyskiwanej w wywiadach | 196 |
Trafność jako jakość rzemiosła | 197 |
Ustalać trafność to kontrolować '2E | 198 |
Ustalać trafność to podawać w wątpliwość | 198 |
Ustalać trafność to teoretyzować | 199 |
Trafność komunikacyjna i pragmatyczna | 200 |
Uogólnianie wyników badań jakościowych | 202 |
Rozdział 11. Przedstawianie wiedzy uzyskanej w badaniu | 207 |
Różni odbiorcy raportów z wywiadów | 208 |
Doskonalenie raportów z wywiadów | 209 |
Wzbogacanie raportów z wywiadów | 212 |
Rozdział 12. Udoskonalanie jakości wywiadu | 217 |
Uczenie się rzemiosła prowadzenia wywiadów | 218 |
Wartość wiedzy uzyskanej w wywiadzie | 222 |
Epistemologiczne i etyczne koncepcje wiedzy | 223 |
Wiedza pragmatyczna | 225 |
Wiedza sytuacyjna | 226 |
Wiedza wytworzona | 226 |
Wiedza językowa | 227 |
Wiedza konwersacyjna | 227 |
Słowniczek | 231 |
Bibliografia | 237 |
Indeks nazwisk | 243 |
| |