Interpretacja danych jakościowych

Interpretacja danych jakościowych

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Cieszący się niezwykłą popularnością na zachodnich uniwersytetach podręcznik do metodologii badań jakościowych. Autor w klarowny sposób prezentuje teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z korzystaniem z takich metod badawczych, jak:

– obserwacja,
– analiza rozmów i wywiadów,
– analiza tekstów i dokumentów,
– analiza materiałów wizualnych.

Silverman porównuje metody analizy różnego rodzaju danych, przedstawia problemy z ocenianiem ich trafności i rzetelności. Porusza również ważne kwestie etyczne związane z pracą badacza. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem i propozycją ćwiczeń oraz starannie dobranym zestawem dalszych lektur.


Liczba stron352
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15158-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie do polskiego wydania (Krzysztof Tomasz Konecki)    11
  Sylwetka autora    11
  Dlaczego warto przeczytać książkę Silvermana?    11
  Czym jest socjologia jakościowa?    12
  Inspiracje    12
  Orientacja    14
  Bibliografia    19
  Słowo wstępne    21
  Część I. Teoria i praktyka badań jakościowych    27
  ROZDZIAŁ 1. Rozpoczynanie badań    29
  1.1. Generowanie problemu badawczego    32
  1.1.1. Co to jest problem badawczy?    33
  1.1.2. Pułapka absolutyzmu    34
  1.1.3. Wrażliwość i problemy dostępne badaniu    36
  1.2. Zróżnicowanie metod jakościowych    39
  1.2.1. Obserwacje    41
  1.2.2. Analizy tekstów    43
  1.2.3. Wywiady    44
  1.2.4. Nagrania audio i wideo    45
  1.3. Podsumowanie    49
  Główne zagadnienia    50
  Polecane lektury    50
  Ćwiczenia    50
  ROZDZIAŁ 2. Czym są badania jakościowe?    52
  2.1. Sens badań ilościowych    54
  2.2. Nonsens badań ilościowych    56
  2.3. Sens badań jakościowych    59
  2.4. Nonsens badań jakościowych    59
  2.5. Łączenie badań jakościowych i ilościowych    62
  2.6. Rodzaje badań jakościowych    65
  Główne zagadnienia    67
  Polecane lektury    67
  Ćwiczenia    68
  Część II. Metody    71
  ROZDZIAŁ 3. Etnografia i obserwacja    73
  3.1. Etnograficzne tematy    77
  3.1.1. Studia dotyczące plemion    77
  3.1.2. Studia subkultur    80
  3.1.3. Badania sfery publicznej    81
  3.1.4. Badania organizacji    82
  3.2. Kwestie etyczne w etnografii    84
  3.3. Kwestie metodologiczne    86
  3.3.1. Uzyskiwanie dostępu    87
  3.3.2. Poszukiwanie tożsamości przez badacza    87
  3.3.3. Definiowanie problemu badawczego    90
  3.3.4. Patrzeć i słuchać    91
  3.3.5. Rejestrowanie obserwacji    93
  3.3.6. Prowadzenie analizy danych w terenie    98
  3.4. Teoretyczny charakter etnografii    99
  3.4.1. Struktura lejka i teoria ugruntowana    100
  3.4.2. Model naturalistyczny    101
  3.4.3. Model etnometodologiczny    103
  3.5. Jedność projektu etnograficznego: podsumowanie    106
  Główne zagadnienia    107
  Polecane lektury    108
  Ćwiczenia    108
  ROZDZIAŁ 4. Wywiady    111
  4.1. Kiedy mamy do czynienia z „plemieniem” (Moerman)?    112
  4.2. Implikacje: trzy wersje danych z wywiadów    114
  4.3. Pozytywizm    115
  4.3.1. Rodzaj uzyskiwanej wiedzy    116
  4.3.2. Zadanie badawcze    117
  4.3.3. Ograniczenia pozytywizmu    118
  4.4. Emocjonalizm    118
  4.4.1. Typy uzyskiwanej wiedzy    119
  4.4.2. Przedsięwzięcie badawcze    119
  4.4.3. Ograniczenia emocjonalizmu    120
  4.4.4. Emocjonalizm: podsumowanie    122
  4.5. Konstrukcjonizm    123
  4.5.1. Typy uzyskiwanej wiedzy    123
  4.5.2. Zadanie badawcze    124
  4.5.3. Krytyka konstrukcjonizmu    125
  4.6. Kultura młodzieżowa: łączenie „co” i „jak”    126
  4.7. Ustanawianie przynależności w rozmowach młodzież-dorośli    129
  4.8. Moralne opowieści o rodzicielstwie    132
  4.9. Trzy modele: podsumowanie    138
  4.9.1. Wartość danych pochodzących z wywiadów    138
  4.9.2. „Prawda” danych pochodzących z wywiadów    138
  4.10. Trzy praktyczne pytania oraz odpowiedzi    140
  4.11. Podsumowanie    141
  Główne zagadnienia    141
  Polecane lektury    141
  Ćwiczenia    142
  ROZDZIAŁ 5. Teksty    145
  5.1. Analiza treści    149
  5.2. Struktury narracyjne    150
  5.3. Etnografia    154
  5.3.1. Akta    155
  5.3.2. Dane statystyczne    159
  5.3.3. Zapisy oficjalnych procedur    160
  5.3.4. E-maile    161
  5.4. Etnometodologia: analizy kategoryzowania przynależności    164
  5.4.1. Opowieść pilota    172
  5 .4.2. Nagłówki prasowe    173
  5.4.3. Ogłoszenia towarzyskie    175
  5.4.4. Podsumowanie    175
  5.5. Wnioski    176
  Główne zagadnienia    177
  Polecane lektury    177
  Ćwiczenia    178
  ROZDZIAŁ 6. Rozmowa naturalna    183
  6.1. Dlaczego warto wykorzystywać taśmy?    185
  6.2. Transkrypcja kaset audio    187
  6.3. Analiza konwersacyjna    190
  6.3.1. Trzy podstawowe założenia    190
  6.3.2. Podejmowanie kolejek i naprawa    191
  6.3.3. Konwersacyjne otwarcia i pary przyległych    192
  6.3.4. Mowa instytucjonalna    194
  6.3.5. Prowadzenie analizy konwersacyjnej    199
  6.4. Analiza dyskursu    200
  6.4.1. Co to jest analiza dyskursu?    201
  6.4.2. Repertuar interpretacyjny    202
  6.4.3. Stopień zaangażowania    205
  6.4.4. Scenariusze    206
  6.5. Porównanie analizy konwersacyjnej i analizy dyskursu    209
  6.6. Wnioski    210
  Główne zagadnienia    211
  Polecane lektury    211
  Ćwiczenia    211
  ROZDZIAŁ 7. Obrazy wizualne    214
  7.1. Przykłady danych wizualnych    216
  7.1.1. Przystanek autobusowy    216
  7.1.2. Kreskówki    217
  7.1.3. Atlas gwiazd    218
  7.2. Semiotyka    218
  7.3. Etnometodologia i analiza konwersacyjna    223
  7.3.1. Zdroworozsądkowa geografia    223
  7 .3.2. Wykorzystanie zasobów wizualnych i mechanicznych    226
  7.4. Wnioski    233
  Główne zagadnienia    234
  Polecane lektury    234
  Ćwiczenia    235
  CZĘŚĆ III. Implikacje    237
  ROZDZIAŁ 8. Wiarygodność badań jakościowych    239
  8.1. Czy wiarygodność ma znaczenie?    239
  8.1.1. Krytycy wiarygodności naukowej    240
  8.1.2. Pytania kluczowe dla oceny badania    241
  8.1.3. Problem anegdotyzmu    242
  8.1.4. Czym jest nauka społeczna?    243
  8.2. Rzetelność    245
  8.2.1. Czy rzetelność to problem?    246
  8.2.2. Rzetelność a obserwacja    247
  8.2.3. Rzetelność a tekst    248
  8.2.4. Rzetelność a wywiad    249
  8.2.5. Rzetelność a transkrypcja danych audio i wideo    250
  8.2.6. Rzetelność: podsumowanie    251
  8.3. Trafność    252
  8.3.1. Trafność w badaniach ilościowych    252
  8.3.2. Żądanie uznania trafności w badaniach jakościowych    253
  Przykład 8.1. Klinika onkologiczna    262
  Przykład 8.2. Kliniki przeprowadzające badania na obecność wirusa HIV    265
  8.3.3. Trafność: podsumowanie    268
  8.4. Ogólność    269
  8.4.1. Łączenie badań jakościowych z ilościowymi pomiarami w populacji    271
  8.4.2. Celowy dobór próby    272
  8.4.3. Teoretyczny dobór próby    273
  8.5. Wnioski    275
  Główne zagadnienia    276
  Polecane lektury    276
  Ćwiczenia    276
  ROZDZIAŁ 9. Sens i etyka badań jakościowych    280
  9.1. Trzy role przedstawiciela nauk społecznych    282
  9.1.1. Uczony    284
  9.1.2. Doradca państwowy    285
  9.1.3. Stronnik    287
  9.2. Odbiorcy badań jakościowych    289
  9.2.1. Decydenci polityczni jako odbiorcy    290
  9.2.2. Praktycy jako odbiorcy    291
  9.2.3. Ogół jako odbiorca    291
  9.3. Etyka w badaniach jakościowych    292
  9.4. Wkład jakościowej nauki społecznej    294
  9.4.1. Dyskusja nad polityką społeczną    295
  9.4.2. Zwiększanie możliwości    297
  9.4.3. Tworzenie nowych perspektyw    298
  9.5. Szczególna rola badań jakościowych: podsumowanie    303
  9.6. Wnioski    304
  Główne zagadnienia    306
  Polecane lektury    306
  ĆWiczenia    306
  ROZDZIAŁ 10. Możliwości badań jakościowych: podsumowanie    308
  10.1. Korzystaj z danych niewywołanych (pojawiających się naturalnie)    309
  10.2. Unikaj przyjmowania punktu widzenia aktorów za wyjaśnienie    311
  10.3. Badaj wewnętrzne powiązania między elementami    314
  10.4. Próbuj przeprowadzać badania płodne teoretycznie    316
  10.5. Zwracaj się do szerszego grona odbiorców    318
  10.6. Rozpoczynaj od pytania „jak?”, a potem pytaj „dlaczego?”    321
  10.7. Badaj zjawiska rozproszone    323
  10.8. Odróżniaj badania jakościowe od dziennikarstwa    325
  10.9. Uwagi końcowe    326
  Główne zagadnienia    326
  Polecane lektury    327
  Ćwiczenia    327
  Załącznik. Uproszczone symbole transkrypcji    328
  Słownik terminów    329
  Bibliografia    334
  Indeks nazwisk    344
  Indeks rzeczowy    348
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia