Interpretacja danych jakościowych

Interpretacja danych jakościowych

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Cieszący się niezwykłą popularnością na zachodnich uniwersytetach podręcznik do metodologii badań jakościowych. Autor w klarowny sposób prezentuje teoretyczne i praktyczne zagadnienia związane z korzystaniem z takich metod badawczych, jak:

– obserwacja,
– analiza rozmów i wywiadów,
– analiza tekstów i dokumentów,
– analiza materiałów wizualnych.

Silverman porównuje metody analizy różnego rodzaju danych, przedstawia problemy z ocenianiem ich trafności i rzetelności. Porusza również ważne kwestie etyczne związane z pracą badacza. Każdy rozdział kończy się podsumowaniem i propozycją ćwiczeń oraz starannie dobranym zestawem dalszych lektur.


Liczba stron352
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-15158-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie do polskiego wydania (Krzysztof Tomasz Konecki)     11
  Sylwetka autora     11
  Dlaczego warto przeczytać książkę Silvermana?     11
  Czym jest socjologia jakościowa?     12
  Inspiracje     12
  Orientacja     14
  Bibliografia     19
  Słowo wstępne    21
  
  Część I. Teoria i praktyka badań jakościowych    27
  
  ROZDZIAŁ 1. Rozpoczynanie badań     29
  
  1.1. Generowanie problemu badawczego     32
  1.1.1. Co to jest problem badawczy?     33
  1.1.2. Pułapka absolutyzmu     34
  1.1.3. Wrażliwość i problemy dostępne badaniu     36
  1.2. Zróżnicowanie metod jakościowych     39
  1.2.1. Obserwacje     41
  1.2.2. Analizy tekstów     43
  1.2.3. Wywiady     44
  1.2.4. Nagrania audio i wideo     45
  1.3. Podsumowanie     49
  Główne zagadnienia     50
  Polecane lektury     50
  Ćwiczenia     50
  
  ROZDZIAŁ 2. Czym są badania jakościowe?     52
  
  2.1. Sens badań ilościowych     54
  2.2. Nonsens badań ilościowych     56
  2.3. Sens badań jakościowych     59
  2.4. Nonsens badań jakościowych     59
  2.5. Łączenie badań jakościowych i ilościowych     62
  2.6. Rodzaje badań jakościowych     65
  Główne zagadnienia     67
  Polecane lektury     67
  Ćwiczenia     68
  
  Część II. Metody     71
  
  ROZDZIAŁ 3. Etnografia i obserwacja     73
  
  3.1. Etnograficzne tematy     77
  3.1.1. Studia dotyczące plemion     77
  3.1.2. Studia subkultur     80
  3.1.3. Badania sfery publicznej     81
  3.1.4. Badania organizacji     82
  3.2. Kwestie etyczne w etnografii     84
  3.3. Kwestie metodologiczne     86
  3.3.1. Uzyskiwanie dostępu     87
  3.3.2. Poszukiwanie tożsamości przez badacza     87
  3.3.3. Definiowanie problemu badawczego     90
  3.3.4. Patrzeć i słuchać     91
  3.3.5. Rejestrowanie obserwacji     93
  3.3.6. Prowadzenie analizy danych w terenie     98
  3.4. Teoretyczny charakter etnografii     99
  3.4.1. Struktura lejka i teoria ugruntowana     100
  3.4.2. Model naturalistyczny     101
  3.4.3. Model etnometodologiczny     103
  3.5. Jedność projektu etnograficznego: podsumowanie     106
  Główne zagadnienia     107
  Polecane lektury     108
  Ćwiczenia     108
  
  ROZDZIAŁ 4. Wywiady     111
  
  4.1. Kiedy mamy do czynienia z „plemieniem” (Moerman)?     112
  4.2. Implikacje: trzy wersje danych z wywiadów     114
  4.3. Pozytywizm     115
  4.3.1. Rodzaj uzyskiwanej wiedzy     116
  4.3.2. Zadanie badawcze     117
  4.3.3. Ograniczenia pozytywizmu     118
  4.4. Emocjonalizm     118
  4.4.1. Typy uzyskiwanej wiedzy     119
  4.4.2. Przedsięwzięcie badawcze     119
  4.4.3. Ograniczenia emocjonalizmu     120
  4.4.4. Emocjonalizm: podsumowanie     122
  4.5. Konstrukcjonizm     123
  4.5.1. Typy uzyskiwanej wiedzy     123
  4.5.2. Zadanie badawcze     124
  4.5.3. Krytyka konstrukcjonizmu     125
  4.6. Kultura młodzieżowa: łączenie „co” i „jak”     126
  4.7. Ustanawianie przynależności w rozmowach młodzież-dorośli     129
  4.8. Moralne opowieści o rodzicielstwie     132
  4.9. Trzy modele: podsumowanie     138
  4.9.1. Wartość danych pochodzących z wywiadów     138
  4.9.2. „Prawda” danych pochodzących z wywiadów     138
  4.10. Trzy praktyczne pytania oraz odpowiedzi     140
  4.11. Podsumowanie     141
  Główne zagadnienia     141
  Polecane lektury     141
  Ćwiczenia     142
  
  ROZDZIAŁ 5. Teksty     145
  
  5.1. Analiza treści     149
  5.2. Struktury narracyjne     150
  5.3. Etnografia     154
  5.3.1. Akta     155
  5.3.2. Dane statystyczne     159
  5.3.3. Zapisy oficjalnych procedur     160
  5.3.4. E-maile     161
  5.4. Etnometodologia: analizy kategoryzowania przynależności     164
  5.4.1. Opowieść pilota     172
  5 .4.2. Nagłówki prasowe     173
  5.4.3. Ogłoszenia towarzyskie     175
  5.4.4. Podsumowanie     175
  5.5. Wnioski     176
  Główne zagadnienia     177
  Polecane lektury     177
  Ćwiczenia     178
  
  ROZDZIAŁ 6. Rozmowa naturalna     183
  
  6.1. Dlaczego warto wykorzystywać taśmy?     185
  6.2. Transkrypcja kaset audio     187
  6.3. Analiza konwersacyjna     190
  6.3.1. Trzy podstawowe założenia     190
  6.3.2. Podejmowanie kolejek i naprawa     191
  6.3.3. Konwersacyjne otwarcia i pary przyległych     192
  6.3.4. Mowa instytucjonalna     194
  6.3.5. Prowadzenie analizy konwersacyjnej     199
  6.4. Analiza dyskursu     200
  6.4.1. Co to jest analiza dyskursu?     201
  6.4.2. Repertuar interpretacyjny     202
  6.4.3. Stopień zaangażowania     205
  6.4.4. Scenariusze     206
  6.5. Porównanie analizy konwersacyjnej i analizy dyskursu     209
  6.6. Wnioski     210
  Główne zagadnienia     211
  Polecane lektury     211
  Ćwiczenia     211
  
  ROZDZIAŁ 7. Obrazy wizualne     214
  
  7.1. Przykłady danych wizualnych     216
  7.1.1. Przystanek autobusowy     216
  7.1.2. Kreskówki     217
  7.1.3. Atlas gwiazd     218
  7.2. Semiotyka     218
  7.3. Etnometodologia i analiza konwersacyjna     223
  7.3.1. Zdroworozsądkowa geografia     223
  7 .3.2. Wykorzystanie zasobów wizualnych i mechanicznych     226
  7.4. Wnioski     233
  Główne zagadnienia     234
  Polecane lektury     234
  Ćwiczenia     235
  
  CZĘŚĆ III. Implikacje     237
  
  ROZDZIAŁ 8. Wiarygodność badań jakościowych     239
  
  8.1. Czy wiarygodność ma znaczenie?     239
  8.1.1. Krytycy wiarygodności naukowej     240
  8.1.2. Pytania kluczowe dla oceny badania     241
  8.1.3. Problem anegdotyzmu     242
  8.1.4. Czym jest nauka społeczna?     243
  8.2. Rzetelność     245
  8.2.1. Czy rzetelność to problem?     246
  8.2.2. Rzetelność a obserwacja     247
  8.2.3. Rzetelność a tekst     248
  8.2.4. Rzetelność a wywiad     249
  8.2.5. Rzetelność a transkrypcja danych audio i wideo     250
  8.2.6. Rzetelność: podsumowanie     251
  8.3. Trafność     252
  8.3.1. Trafność w badaniach ilościowych     252
  8.3.2. Żądanie uznania trafności w badaniach jakościowych     253
  Przykład 8.1. Klinika onkologiczna     262
  Przykład 8.2. Kliniki przeprowadzające badania na obecność wirusa HIV     265
  8.3.3. Trafność: podsumowanie     268
  8.4. Ogólność     269
  8.4.1. Łączenie badań jakościowych z ilościowymi pomiarami w populacji     271
  8.4.2. Celowy dobór próby     272
  8.4.3. Teoretyczny dobór próby     273
  8.5. Wnioski     275
  Główne zagadnienia     276
  Polecane lektury     276
  Ćwiczenia     276
  
  ROZDZIAŁ 9. Sens i etyka badań jakościowych     280
  
  9.1. Trzy role przedstawiciela nauk społecznych     282
  9.1.1. Uczony     284
  9.1.2. Doradca państwowy     285
  9.1.3. Stronnik     287
  9.2. Odbiorcy badań jakościowych     289
  9.2.1. Decydenci polityczni jako odbiorcy     290
  9.2.2. Praktycy jako odbiorcy     291
  9.2.3. Ogół jako odbiorca     291
  9.3. Etyka w badaniach jakościowych     292
  9.4. Wkład jakościowej nauki społecznej     294
  9.4.1. Dyskusja nad polityką społeczną     295
  9.4.2. Zwiększanie możliwości     297
  9.4.3. Tworzenie nowych perspektyw     298
  9.5. Szczególna rola badań jakościowych: podsumowanie     303
  9.6. Wnioski     304
  Główne zagadnienia     306
  Polecane lektury     306
  ĆWiczenia     306
  
  ROZDZIAŁ 10. Możliwości badań jakościowych: podsumowanie     308
  
  10.1. Korzystaj z danych niewywołanych (pojawiających się naturalnie)     309
  10.2. Unikaj przyjmowania punktu widzenia aktorów za wyjaśnienie     311
  10.3. Badaj wewnętrzne powiązania między elementami     314
  10.4. Próbuj przeprowadzać badania płodne teoretycznie     316
  10.5. Zwracaj się do szerszego grona odbiorców     318
  10.6. Rozpoczynaj od pytania „jak?”, a potem pytaj „dlaczego?”     321
  10.7. Badaj zjawiska rozproszone     323
  10.8. Odróżniaj badania jakościowe od dziennikarstwa     325
  10.9. Uwagi końcowe     326
  Główne zagadnienia     326
  Polecane lektury     327
  Ćwiczenia     327
  
  Załącznik. Uproszczone symbole transkrypcji     328
  Słownik terminów     329
  Bibliografia     334
  Indeks nazwisk     344
  Indeks rzeczowy     348
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia