POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
W podręczniku omówiono istotę diagnozy pielęgniarskiej i jej miejsce w procesie pielęgnowania.
Opisano historię klasyfikacji diagnoz pielęgniarskich w kraju i na świecie. Szczególną uwagę zwrócono na dwie najbardziej znane taksonomie: Północnoamerykańskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego oraz Międzynarodową Klasyfikację Praktyki Pielęgniarskiej.
Wiele miejsca poświęcono także systemom informatycznym w medycynie i opiece oraz ich znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania praktycznego pielęgniarstwa.
Całość zamykają rozdziały dotyczące wymogów komunikowania się w pielęgniarstwie oraz przygotowania pielęgniarek do korzystania z dostępnych systemów klasyfikacji i kategoryzacji diagnoz pielęgniarskich.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5233-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Pielęgniarstwo i jego filozofia (Jolanta Górajek-Jóźwik) | 11 |
1.1. Przeszłość i teraźniejszość rodzimego pielęgniarstwa | 13 |
1.2. Teraźniejszość i przyszłość rodzimego pielęgniarstwa | 15 |
1.3. Filozofia pielęgniarstwa | 16 |
Bibliografia | 17 |
2. Pielęgniarstwo i pielęgniarka wobec nowych wyzwań (Zofia Kawczyńska-Butrym) | 19 |
3. Czym jest diagnoza? (Zofia Kawczyńska-Butrym) | 23 |
Bibliografia | 25 |
4. Miejsce diagnozy w pielęgniarstwie (Jolanta Górajek-Jóźwik) | 26 |
4.1. Założenia indywidualizacji opieki pielęgniarskiej | 26 |
4.1.1. Teorie (koncepcje) pielęgniarstwa | 27 |
4.1.2. Primary Nursing | 29 |
4.1.3. Proces pielęgnowania | 31 |
4.2. Istota diagnozy pielęgniarskiej | 32 |
4.2.1. Od danych o podmiocie opieki do diagnozy pielęgniarskiej | 33 |
4.2.2. Od diagnozy potrzeb i problemów do diagnozy stanu | 34 |
4.2.3. Od słownego zapisu do systemu informatycznego | 35 |
4.3. Miejsce diagnozy w pielęgniarstwie | 36 |
4.3.1. Diagnoza w procesie pielęgnowania | 37 |
4.3.2. Diagnoza w teoriach (koncepcjach) opieki pielęgniarskiej, Primary Nursing i procesie pielęgnowania | 38 |
Bibliografia | 39 |
5. Historia klasyfikacji i kategoryzacji diagnoz pielęgniarskich | 41 |
5.1. Stany Zjednoczone (Jolanta Górajek-Jóźwik) | 41 |
5.1.1. Początki diagnozy pielęgniarskiej | 42 |
5.1.2. Biuro Informacyjne do spraw Diagnozy Pielęgniarskiej | 43 |
5.1.3. Pierwsza konferencja na temat diagnozy pielęgniarskiej | 43 |
5.1.4. łnocnoamerykańskie Towarzystwo Diagnoz Pielęgniarskich – NANDA | 44 |
5.1.5. Minimalny zbiór danych do diagnozy pielęgniarskiej | 44 |
5.1.6. Pierwsza taksonomia diagnoz pielęgniarskich | 45 |
5.1.7. „Nursing Diagnosis” | 45 |
5.1.8. Integracja działań na rzecz dokumentowania gromadzonych danych | 45 |
5.2. Europa (Małgorzata Kisilowska) | 47 |
5.2.1. Europejska Klasyfikacja Opieki Pielęgniarskiej | 48 |
5.2.2. System ujednoliconego języka pielęgniarskiego, terminologia referencyjna i standard ISO | 48 |
5.2.3. Towarzystwo Wspólnych Europejskich Diagnoz, Działań i Wyników Pielęgniarskich (ACENDIO) | 51 |
5.2.4. „International Journal of Nursing Terminologies and Classifications” | 52 |
5.3. Polska (Jolanta Górajek-Jóźwik, Zofia Kawczyńska-Butrym) | 52 |
5.3.1. Pielęgniarstwo akademickie wobec diagnozy pielęgniarskiej | 55 |
Bibliografia | 58 |
6. Zapotrzebowanie na systemy informatyczne w medycynie (Marian Jędrych, Barbara Jodłowska-Jędrych) | 61 |
6.1. System informatyczny | 63 |
6.2. Zapotrzebowanie na systemy informatyczne w opiece zdrowotnej | 66 |
6.2.1. Zapotrzebowanie na systemy przesyłania i przetwarzania sygnał. | 66 |
6.2.2. Zapotrzebowanie na systemy obrazowania | 67 |
6.2.3. Zapotrzebowanie na systemy diagnozowania i systemy wspomagające podejmowanie decyzji | 70 |
6.2.4. Zapotrzebowanie na systemy bezprzewodowe i telemedyczne | 70 |
6.2.5. Zapotrzebowanie na systemy do zbierania i przesyłania danych | 71 |
6.2.6. Zapotrzebowanie na systemy baz danych | 71 |
6.2.7. Zapotrzebowanie na systemy automatyzacji analiz i obliczeń | 71 |
6.2.8. Zapotrzebowanie na systemy leczenia i kontroli | 72 |
6.3. Zapotrzebowanie na systemy informatyczne w opiece zdrowotnej uwzględniające podział funkcjonalny i organizacyjny jednostki | 72 |
6.4. Zapotrzebowanie na systemy informatyczne w działalności naukowo-badawczej i edukacji | 78 |
6.5. Systemy informatyczne wykorzystywane w opiece zdrowotnej | 81 |
Bibliografia | 83 |
7. Informatyka w pielęgniarstwie (Mirosław J. Jarosz) | 84 |
7.1. Informatyka w naukach biomedycznych | 84 |
7.2. Informatyka zdrowotna | 85 |
7.2.1. Informatyka kliniczna | 86 |
7.3. Formalizacja języka medycznego | 92 |
7.3.1. Przykłady standardów formalizacji języka medycznego | 94 |
7.4. Informatyka pielęgniarska | 97 |
7.4.1. Informatyka pielęgniarska jako specjalność zawodowa | 98 |
Bibliografia | 99 |
8. Pielęgniarski system informatyczny (Mirosław J. Jarosz) | 101 |
8.1. Szpitalny system informatyczny | 101 |
8.2. Funkcje pielęgniarskiego systemu informatycznego | 104 |
8.3. Budowa pielęgniarskiego systemu informatycznego | 106 |
8.3.1. Komputery | 106 |
8.3.2. Sieci informatyczne | 107 |
8.3.3. Oprogramowanie | 107 |
8.4. Wdrażanie pielęgniarskiego systemu informatycznego | 109 |
8.4.1. Fazy wdrażania systemu informatycznego | 109 |
8.4.2. Fazy integrowania systemu informatycznego | 111 |
Bibliografia | 113 |
9. Założenia i istota klasyfikacji NANDA (Jolanta Górajek-Jóźwik) | 114 |
9.1. Klasyfikacja NANDA – podstawy | 114 |
9.2. Klasyfikacja NANDA – struktura | 115 |
9.3. Klasyfikacja NANDA – założenia | 115 |
9.4. Klasyfikacja NANDA – praktyka | 117 |
Bibliografia | 117 |
10. Założenia i istota ICNP (Małgorzata Kisilowska) | 118 |
10.1. Początki i rozwój ICNP | 119 |
10.2. Założenia ICNP | 124 |
10.3. Konstrukcja ICNP wersja Beta | 126 |
10.4. Konstrukcja ICNP wersja 1 | 130 |
10.5. Proces rewizji i aktualizacji ICNP | 142 |
Bibliografia | 144 |
11. Doświadczenia z wykorzystaniem ICNP | 146 |
11.1. W skali świata i Europy (Małgorzata Kisilowska) | 146 |
11.1.1. Wspólny projekt ICN i Fundacji W.K. Kellogga | 147 |
11.1.2. Weryfikacja terminologii w świetle krajowych uwarunkowań praktyki pielęgniarskiej | 148 |
11.1.3. Wdrożenia | 155 |
11.1.4. Projekt Telenurse | 157 |
11.1.5. Ośrodki ICNP | 157 |
11.2. W skali Polski (Danuta Zarzycka, Jolanta Górajek-Jóźwik) | 159 |
11.2.1. Założenia procedury weryfikacyjno-wdrożeniowej | 160 |
11.2.2. Charakterystyka uczestników procedury weryfikacyjno-wdrożeniowej | 161 |
11.2.3. Organizacja procedury weryfikacyjno-wdrożeniowej | 162 |
11.2.4. Wyniki postępowania weryfikacyjno-wdrożeniowego i ich omówienie | 162 |
11.2.5. Użyteczność międzynarodowej klasyfikacji praktyki pielęgniarskiej | 168 |
Bibliografia | 171 |
12. Przetwarzanie informacji i transmitowanie danych (Mirosław J. Jarosz) | 173 |
12.1. Pojęcia podstawowe | 173 |
12.2. Podmioty sektora zdrowia i ich wzajemne relacje | 173 |
12.3. Miejsce (środowisko) przetwarzania informacji i transmisji danych | 176 |
12.3.1. Przetwarzanie i transmitowanie danych w środowisku szpitalnym i jego otoczeniu | 176 |
12.3.2. Przetwarzanie i transmitowanie danych w środowisku ambulatoryjnym i jego otoczeniu | 177 |
12.3.3. Przetwarzanie i transmitowanie danych w warunkach terenowych | 178 |
12.4. Sieci komunikacyjne w sektorze zdrowia | 179 |
12.4.1. Typy sieci komunikacyjnych | 179 |
12.4.2. Aktywności w sektorze zdrowia wymagające przetwarzania informacji i transmitowania danych | 180 |
12.5. Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące sieci komunikacyjnych | 182 |
12.5.1. Charakterystyka transmitowanych danych | 183 |
12.5.2. Rodzaj sieci informatycznej a specyfika podmiotu sektora zdrowia | 184 |
12.6. Telemedycyna | 185 |
12.7. Obszary zastosowań przetwarzania i transmitowania danych w sektorze zdrowia | 186 |
Bibliografia | 187 |
13. Komunikowanie się na potrzeby diagnozowania i diagnozy (Małgorzata Marć) | 188 |
13.1. Podstawy komunikacji między ludźmi | 188 |
13.2. Komunikacja w pielęgniarstwie | 190 |
13.3. Komunikacja pomiędzy pielęgniarką a pacjentem | 191 |
13.4. Sposoby i metody gromadzenia danych o podmiocie opieki | 193 |
13.4.1. Obserwacja pielęgniarska | 193 |
13.4.2. Wywiad | 195 |
13.4.3. Analiza dokumentów pacjenta | 198 |
13.5. Dotyk jako specyficzna forma komunikowania się | 200 |
13.6. Komunikacja między pielęgniarką a własną grupą zawodową i zespołem terapeutycznym | 202 |
Bibliografia | 203 |
14. Przygotowanie pielęgniarek na potrzeby diagnozowania i diagnozy (Wiesława Ciechaniewicz) | 205 |
14.1. Kompetencje pielęgniarek w zakresie diagnozowania i stawiania diagnozy | 205 |
14.2. Proces kształcenia pielęgniarek na potrzeby diagnozowania | 207 |
14.2.1. Podstawowe założenia procesu kształcenia | 207 |
14.2.2. Istota formułowania diagnozy pielęgniarskiej | 209 |
14.2.3. Umiejętność wykorzystania klasyfikacji diagnoz pielęgniarskich | 209 |
14.2.4. Metody kształcenia wykorzystywane w przygotowaniu pielęgniarek do diagnozowania | 211 |
14.3. Uwarunkowania wdrażania systemu klasyfikacji diagnoz pielęgniarskich do praktyki | 213 |
Bibliografia | 215 |
Ważniejsze bazy danych | 216 |
Skorowidz | 217 |