Terapia zajęciowa. Kompendium

1 opinia

Redakcja:

Aneta Bac

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

53,40  89,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 89,00 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 53,40 zł  


53,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce przedstawiono obszary pracy i kompetencje terapeuty zajęciowego umożliwiające prowadzenie terapii zajęciowej w zakresie szeroko pojętej adaptacji zajęć i środowiska do potrzeb konkretnej osoby w taki sposób, aby dać jej możliwość uczestnictwa w zajęciach dla niej istotnych i ważnych, a tym samym przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu. Zawarto teoretyczne podstawy terapii zajęciowej oraz w przystępnej i syntetycznej formie omówiono możliwości i sposoby pracy z pacjentami w zależności od stwierdzonego schorzenia lub grupy wiekowej. Obecna edycja została poprawiona i wzbogacona o nowe treści, między innymi: analizę przykładowego modelu procesu terapii zajęciowej CPPF, nowe testy oceny sprawności kończyny górnej, systemy kwalifikacji w pediatrii i geriatrii, przykładowe formy praktycznych zajęć w arteterapii, choreoterapii i muzykoterapii.


Publikacja przedstawia treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Aktualne wydanie jest kompendium wiedzy dla studentów kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również przydatne dla psychologów, pedagogów i asystentów osoby niepełnosprawnej.


Rok wydania2023
Liczba stron202
KategoriaRehabilitacja
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-01-23378-5
Numer wydania2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Część I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ     1
  
  1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęcia – Edyta Janus     3
    1.1. Wprowadzenie     3
    1.2. Rys historyczny     3
    1.3. Definiowanie terapii zajęciowej     5
    1.4. Definicja zajęcia     6
    1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan     8
    1.6. Podejście Person Centered Practice     9
    1.7. Podsumowanie     11
      Pytania sprawdzające     11
  
  2. Modele praktyki w terapii zajęciowej – Marta Frankiewicz     13
    2.1. Wprowadzenie     13
    2.2. Przykładowe modele praktyki     14
      2.2.1. Person – Environment – Occupation Model (PEO)     14
        Poszczególne składowe modelu PEO     15
      2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP-E)     16
        Poszczególne składowe modelu CMOP-E     17
      2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO)     19
        Poszczególne składowe modelu MOHO     19
      2.2.4. Model Kawa     21
        Poszczególne składowe modelu Kawa     22
    2.3. Podsumowanie     24
      Pytania sprawdzające     24
  
  3. Analiza aktywności – Urszula Chrabota     25
    3.1. Wprowadzenie     25
    3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności     25
    3.3. Proces analizy aktywności     27
      3.3.1. Wybór zajęcia do analizy     28
      3.3.2. Podział czynności na etapy     28
      3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności     29
      3.3.4. Funkcje organizmu     30
      3.3.5. Struktury organizmu     31
      3.3.6. Umiejętności     31
      3.3.7. Analiza zebranych informacji     32
    3.4. Podsumowanie     33
      Pytania sprawdzające     33
  
  4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF) – Anna Misiorek     35
    4.1. Wprowadzenie     35
    4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF     36
    4.3. Etapy (kroki) procesu CPPF     38
      4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (enter/initiate)     38
      4.3.2. Określenie obszaru działania (set the stage)     40
      4.3.3. Ocena/ewaluacja (assess/evaluate)     41
      4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (agree on objectives and plan)     41
      4.3.5. Implementacja planu (implement the plan)     43
      4.3.6. Monitoring i modyfikacja (monitor and modify)     43
      4.3.7. Ewaluacja wyników (evaluate outcome)     43
      4.3.8. Zakończenie współpracy (conclude/exit)     44
    4.4. Podsumowanie     44
      Pytania sprawdzające     45
    4.5. Analiza przypadku     45
  
  5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowego – Agnieszka Smrokowska-Reichmann     51
    5.1. Wprowadzenie     51
    5.2. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego     52
    5.3. Definicja i odgraniczenie etyki     53
    5.4. Odmiany etyki     54
    5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane     55
    5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej     56
    5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego     57
    5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o kodeks etyki zawodowej sformułowany przez COTEC     57
      5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego     59
      5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne     59
      5.8.3. Model rozwiązywania problemów     60
      5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków     60
    5.9. Podsumowanie     61
      Pytania sprawdzające     62
  
  Część II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM     63
  
  6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządu ruchu – Paulina Aleksander-Szymanowicz     65
    6.1. Wprowadzenie     65
    6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządu ruchu     66
      6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu     66
      6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu     67
      6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej     67
    6.3. Wybrane obszary interwencji     71
      6.3.1. Lokomocja     72
      6.3.2. Higiena osobista     72
      6.3.3. Przygotowywanie posiłków     73
    6.4. Opis przypadku     73
      6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego     73
      6.4.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego     75
    6.5. Podsumowanie     76
      Pytania sprawdzające     77
  
  7. Terapia zajęciowa w pediatrii – Aleksandra Kulis     79
    7.1. Wprowadzenie     79
    7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii     80
    7.3. Wybrane obszary interwencji     83
    7.4. Opis przypadku     86
    7.5. Podsumowanie     88
      Pytania sprawdzające     88
  
  8. Terapia zajęciowa w geriatrii – Aneta Bac     91
    8.1. Wprowadzenie     91
    8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii     92
    8.3. Wybrane obszary interwencji     94
      8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej     94
        Zapobieganie upadkom     95
        Higiena osobista     95
        Przygotowanie posiłków     96
        Robienie zakupów     96
        Trening pamięci     97
        Transfery     97
        Przeciwdziałanie wykluczeniom i samowykluczeniom społecznym     98
      8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną     98
        Stadium I choroby otępiennej     98
        Stadium II choroby otępiennej     99
        Stadium III choroby otępiennej.    100
    8.4. Opis przypadku     100
    8.5. Podsumowanie     102
      Pytania sprawdzające     102
  
  9. Terapia zajęciowa w psychiatrii – Dorota Kurbiel     105
    9.1. Wprowadzenie     105
    9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii     106
    9.3. Wybrane obszary interwencji     108
    9.4. Opis przypadku     109
    9.5. Podsumowanie     111
      Pytania sprawdzające     112
  
  10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – Paweł Żychowicz     113
    10.1. Wprowadzenie     113
    10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną     115
    10.3. Wybrane obszary interwencji     117
      10.3.1. Czynności dnia codziennego     117
      10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie     118
      10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne     119
    10.4. Opis przypadku     124
    10.5. Podsumowanie     126
      Pytania sprawdzające     126
  
  Część III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ     129
  
  11. Arteterapia – Marek Pokutycki     131
    11.1. Pojęcia i definicje arteterapii     131
    11.2. Rys historyczny arteterapii     134
    11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka     136
      11.3.1. Kontekst społeczny     136
      11.3.2. Kontekst psychologiczny     138
      11.3.3. Kontekst fizyczny     139
    11.4. Podsumowanie     140
      Pytania sprawdzające     141
    11.5. Przykładowa forma zajęć: „grafika – drukowanie liści”     141
  
  12. Choreoterapia – Katarzyna Filar-Mierzwa     147
    12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii     147
    12.2. Rys historyczny choreoterapii     148
    12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka     149
      12.3.1. Kontekst fizyczny     149
      12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny     150
    12.4. Zastosowanie choreoterapii     151
    12.5. Muzyka w choreoterapii     152
    12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta     152
    12.7. Podsumowanie     154
      Pytania sprawdzające     154
    12.8. Choreoterapia – ilustracja praktyczna     154
  
  13. Muzykoterapia – Anna Bukowska     159
    13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii     159
    13.2. Rys historyczny muzykoterapii     160
    13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka     161
      13.3.1. Kontekst fizyczny     161
      13.3.2. Kontekst psychologiczny     162
      13.3.3. Kontekst społeczny     162
    13.4. Zastosowanie muzykoterapii     162
      13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii     162
      13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii     163
      13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne     164
    13.5. Muzyka w muzykoterapii     166
    13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta     167
    13.7. Podsumowanie     168
      Pytania sprawdzające     164
    13.8. Muzykoterapia – ilustracja praktyczna     164
  
  Słowniczek pojęć     173
  
  Skorowidz     179
RozwińZwiń