POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
W książce przedstawiono obszary pracy i kompetencje terapeuty zajęciowego umożliwiające prowadzenie terapii zajęciowej w zakresie szeroko pojętej adaptacji zajęć i środowiska do potrzeb konkretnej osoby w taki sposób, aby dać jej możliwość uczestnictwa w zajęciach dla niej istotnych i ważnych, a tym samym przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu społecznemu. Zawarto teoretyczne podstawy terapii zajęciowej oraz w przystępnej i syntetycznej formie omówiono możliwości i sposoby pracy z pacjentami w zależności od stwierdzonego schorzenia lub grupy wiekowej. Obecna edycja została poprawiona i wzbogacona o nowe treści, między innymi: analizę przykładowego modelu procesu terapii zajęciowej CPPF, nowe testy oceny sprawności kończyny górnej, systemy kwalifikacji w pediatrii i geriatrii, przykładowe formy praktycznych zajęć w arteterapii, choreoterapii i muzykoterapii.
Publikacja przedstawia treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Aktualne wydanie jest kompendium wiedzy dla studentów kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również przydatne dla psychologów, pedagogów i asystentów osoby niepełnosprawnej.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 202 |
Kategoria | Rehabilitacja |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-01-23378-5 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Część I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ | 1 |
1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęcia – Edyta Janus | 3 |
1.1. Wprowadzenie | 3 |
1.2. Rys historyczny | 3 |
1.3. Definiowanie terapii zajęciowej | 5 |
1.4. Definicja zajęcia | 6 |
1.5. Zajęcie, zdrowie, dobrostan | 8 |
1.6. Podejście Person Centered Practice | 9 |
1.7. Podsumowanie | 11 |
Pytania sprawdzające | 11 |
2. Modele praktyki w terapii zajęciowej – Marta Frankiewicz | 13 |
2.1. Wprowadzenie | 13 |
2.2. Przykładowe modele praktyki | 14 |
2.2.1. Person – Environment – Occupation Model (PEO) | 14 |
Poszczególne składowe modelu PEO | 15 |
2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP-E) | 16 |
Poszczególne składowe modelu CMOP-E | 17 |
2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO) | 19 |
Poszczególne składowe modelu MOHO | 19 |
2.2.4. Model Kawa | 21 |
Poszczególne składowe modelu Kawa | 22 |
2.3. Podsumowanie | 24 |
Pytania sprawdzające | 24 |
3. Analiza aktywności – Urszula Chrabota | 25 |
3.1. Wprowadzenie | 25 |
3.2. Znaczenie i cele analizy aktywności | 25 |
3.3. Proces analizy aktywności | 27 |
3.3.1. Wybór zajęcia do analizy | 28 |
3.3.2. Podział czynności na etapy | 28 |
3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności | 29 |
3.3.4. Funkcje organizmu | 30 |
3.3.5. Struktury organizmu | 31 |
3.3.6. Umiejętności | 31 |
3.3.7. Analiza zebranych informacji | 32 |
3.4. Podsumowanie | 33 |
Pytania sprawdzające | 33 |
4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF) – Anna Misiorek | 35 |
4.1. Wprowadzenie | 35 |
4.2. Poszczególne elementy procesu CPPF | 36 |
4.3. Etapy (kroki) procesu CPPF | 38 |
4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (enter/initiate) | 38 |
4.3.2. Określenie obszaru działania (set the stage) | 40 |
4.3.3. Ocena/ewaluacja (assess/evaluate) | 41 |
4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (agree on objectives and plan) | 41 |
4.3.5. Implementacja planu (implement the plan) | 43 |
4.3.6. Monitoring i modyfikacja (monitor and modify) | 43 |
4.3.7. Ewaluacja wyników (evaluate outcome) | 43 |
4.3.8. Zakończenie współpracy (conclude/exit) | 44 |
4.4. Podsumowanie | 44 |
Pytania sprawdzające | 45 |
4.5. Analiza przypadku | 45 |
5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowego – Agnieszka Smrokowska-Reichmann | 51 |
5.1. Wprowadzenie | 51 |
5.2. Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego | 52 |
5.3. Definicja i odgraniczenie etyki | 53 |
5.4. Odmiany etyki | 54 |
5.5. Etyka ogólna a etyki stosowane | 55 |
5.6. Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej | 56 |
5.7. Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego | 57 |
5.8. Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o kodeks etyki zawodowej sformułowany przez COTEC | 57 |
5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego | 59 |
5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne | 59 |
5.8.3. Model rozwiązywania problemów | 60 |
5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków | 60 |
5.9. Podsumowanie | 61 |
Pytania sprawdzające | 62 |
Część II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM | 63 |
6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządu ruchu – Paulina Aleksander-Szymanowicz | 65 |
6.1. Wprowadzenie | 65 |
6.2. Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządu ruchu | 66 |
6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu | 66 |
6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu | 67 |
6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej | 67 |
6.3. Wybrane obszary interwencji | 71 |
6.3.1. Lokomocja | 72 |
6.3.2. Higiena osobista | 72 |
6.3.3. Przygotowywanie posiłków | 73 |
6.4. Opis przypadku | 73 |
6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego | 73 |
6.4.2. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego | 75 |
6.5. Podsumowanie | 76 |
Pytania sprawdzające | 77 |
7. Terapia zajęciowa w pediatrii – Aleksandra Kulis | 79 |
7.1. Wprowadzenie | 79 |
7.2. Metody i narzędzia oceny w pediatrii | 80 |
7.3. Wybrane obszary interwencji | 83 |
7.4. Opis przypadku | 86 |
7.5. Podsumowanie | 88 |
Pytania sprawdzające | 88 |
8. Terapia zajęciowa w geriatrii – Aneta Bac | 91 |
8.1. Wprowadzenie | 91 |
8.2. Metody i narzędzia oceny w geriatrii | 92 |
8.3. Wybrane obszary interwencji | 94 |
8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej | 94 |
Zapobieganie upadkom | 95 |
Higiena osobista | 95 |
Przygotowanie posiłków | 96 |
Robienie zakupów | 96 |
Trening pamięci | 97 |
Transfery | 97 |
Przeciwdziałanie wykluczeniom i samowykluczeniom społecznym | 98 |
8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną | 98 |
Stadium I choroby otępiennej | 98 |
Stadium II choroby otępiennej | 99 |
Stadium III choroby otępiennej. | 100 |
8.4. Opis przypadku | 100 |
8.5. Podsumowanie | 102 |
Pytania sprawdzające | 102 |
9. Terapia zajęciowa w psychiatrii – Dorota Kurbiel | 105 |
9.1. Wprowadzenie | 105 |
9.2. Metody i narzędzia oceny w terapii zajęciowej w psychiatrii | 106 |
9.3. Wybrane obszary interwencji | 108 |
9.4. Opis przypadku | 109 |
9.5. Podsumowanie | 111 |
Pytania sprawdzające | 112 |
10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – Paweł Żychowicz | 113 |
10.1. Wprowadzenie | 113 |
10.2. Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną | 115 |
10.3. Wybrane obszary interwencji | 117 |
10.3.1. Czynności dnia codziennego | 117 |
10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie | 118 |
10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne | 119 |
10.4. Opis przypadku | 124 |
10.5. Podsumowanie | 126 |
Pytania sprawdzające | 126 |
Część III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ | 129 |
11. Arteterapia – Marek Pokutycki | 131 |
11.1. Pojęcia i definicje arteterapii | 131 |
11.2. Rys historyczny arteterapii | 134 |
11.3. Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka | 136 |
11.3.1. Kontekst społeczny | 136 |
11.3.2. Kontekst psychologiczny | 138 |
11.3.3. Kontekst fizyczny | 139 |
11.4. Podsumowanie | 140 |
Pytania sprawdzające | 141 |
11.5. Przykładowa forma zajęć: „grafika – drukowanie liści” | 141 |
12. Choreoterapia – Katarzyna Filar-Mierzwa | 147 |
12.1. Pojęcia i definicje choreoterapii | 147 |
12.2. Rys historyczny choreoterapii | 148 |
12.3. Oddziaływanie terapii tańcem na organizm człowieka | 149 |
12.3.1. Kontekst fizyczny | 149 |
12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny | 150 |
12.4. Zastosowanie choreoterapii | 151 |
12.5. Muzyka w choreoterapii | 152 |
12.6. Choreoterapia a potrzeby pacjenta | 152 |
12.7. Podsumowanie | 154 |
Pytania sprawdzające | 154 |
12.8. Choreoterapia – ilustracja praktyczna | 154 |
13. Muzykoterapia – Anna Bukowska | 159 |
13.1. Pojęcia i definicje muzykoterapii | 159 |
13.2. Rys historyczny muzykoterapii | 160 |
13.3. Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka | 161 |
13.3.1. Kontekst fizyczny | 161 |
13.3.2. Kontekst psychologiczny | 162 |
13.3.3. Kontekst społeczny | 162 |
13.4. Zastosowanie muzykoterapii | 162 |
13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii | 162 |
13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii | 163 |
13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne | 164 |
13.5. Muzyka w muzykoterapii | 166 |
13.6. Muzykoterapia a potrzeby pacjenta | 167 |
13.7. Podsumowanie | 168 |
Pytania sprawdzające | 164 |
13.8. Muzykoterapia – ilustracja praktyczna | 164 |
Słowniczek pojęć | 173 |
Skorowidz | 179 |