POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem niniejszej pracy jest związek ambiwalencji postaw z przejawianiem się oporu względem instytucji edukacyjnej. Szkoła wraz z charakterystycznymi dla niej zjawiskami i relacjami społecznymi jest tym typem instytucji, z którym mało kto nie zetknął się w przebiegu własnej historii doświadczeń, a zatem mało kto nie ma ukonstytuowanych postaw wobec szkoły i szkolnego środowiska. Poza tym, jak każda organizacja społeczna, ma ona określone cele i funkcje, w związku z którymi formułuje wymagania i oczekiwania wobec jednostek w niej uczestniczących. Może to pozostawać w konflikcie z ich indywidualnymi interesami i wywoływać opór. Jednak postawa tych uczestników wobec źródła wymagań czy nacisków, która towarzyszy sprzeciwianiu się, nie musi przebiegać zgodnie z kierunkiem negatywnych przeżyć związanych z samym oporem. Może być bowiem zależna od wielu innych czynników i w rezultacie rozwijać się w ambiwalentną postać. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy uczestnictwo w tej instytucji jest dobrowolne, np. w przypadku nauczycieli, kandydatów do tego zawodu czy w ogóle studentów szkół wyższych.
[...] Prezentowane w pracy badania skoncentrowane są przede wszystkim na analizie relacji zachodzącej między instytucją edukacyjną a funkcjonującą w jej ramach jednostką. Ich przedmiotem jest więc, używając określenia Joanny Rutkowiak (2009), opór w aspekcie instytucjonalno-interakcyjnym (Ze Wstępu).
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-236-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 5 |
CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE | 11 |
1. Postawy | 11 |
1.1. Pojęcie | 11 |
1.2. Charakterystyka terminu | 14 |
1.3. Uwarunkowania i mechanizm działania postaw | 16 |
1.4. Kategoria ambiwalencji | 19 |
1.5. Charakterystyka ambiwalencji postaw | 26 |
1.6. Świadomość jako warunek ambiwalencji postaw | 28 |
1.7. Pomiar ambiwalencji postaw | 31 |
2. Konteksty pojęcia oporu | 32 |
2.1. Opór w psychoanalizie | 32 |
2.2. Opór w filozofii marksowskiej i poststrukturalizmie Michela Foucaulta | 35 |
2.2.1. Filozofia marksowska | 35 |
2.2.2. Filozofia Michela Foucaulta | 42 |
2.3. Psychologiczny kontekst oporu | 46 |
2.3.1. Teoria reaktancji | 46 |
2.3.2. Teoria psychologicznej zmiany ukierunkowania | 47 |
2.3.3. Tradycja badań nad oporem w polskiej literaturze psychologicznej | 49 |
2.3.4. Kategoria buntu i buntowniczości | 54 |
2.3.5. Opór w kontekście zachowań problemowych u dorastających | 56 |
2.3.6. Posłuszeństwo i opór wobec autorytetu i władzy w świetle eksperymentu Stanleya Milgrama | 57 |
2.3.7. Zagadnienie oporu w psychoterapii | 60 |
2.3.8. Kategoria oporu w kontekście prób taksonomizowania zjawisk związanych z wpływem interpersonalnym | 62 |
2.3.9. Zagadnienie oporu w kontekście kolejności urodzenia | 64 |
2.4. Socjologiczny kontekst oporu | 67 |
2.4.1. Opór w funkcjonalistycznym ujęciu Roberta Mertona i interakcjonistycznej perspektywie Ervinga Goffmana | 68 |
2.4.2. Rewolucja | 70 |
2.4.3. Opór w perspektywie teorii relatywnej deprywacji | 72 |
2.4.4. Nieposłuszeństwo obywatelskie | 75 |
2.4.5. Kontestacja | 78 |
2.4.6. Opór w kontekście zagadnienia dewiacji społecznej | 83 |
3. Opór w edukacji | 86 |
3.1. Szkoła jako instytucja i miejsce ujawniania oporu | 87 |
3.2. Szkoła i opór w perspektywie teorii organizacji | 89 |
3.2.1. Atrybuty organizacji oraz typy organizacyjnego uczestnictwa | 92 |
3.2.2. Opór jako rodzaj zachowań organizacyjnych | 96 |
3.3. Opór w edukacji jako odpowiedź na instytucjonalną władzę i ograniczenia | 100 |
3.3.1. Zjawisko oporu na tle funkcji szkoły | 100 |
3.3.2. Teoria oporu w edukacji | 105 |
3.4. Konstrukt oporu w pedagogice i socjologii edukacji | 108 |
3.4.1. Sposoby definiowania oporu w edukacji | 108 |
3.4.2. Typy i formy oporu | 113 |
CZĘŚĆ II. BADANIA WŁASNE | 125 |
1. Wpływ postaw niejawnych oraz poczucia instytucjonalnej presji na akceptację szkoły u przyszłych nauczycieli | 125 |
1.1. Problemy badawcze | 126 |
1.2. Narzędzia | 126 |
1.3. Osoby badane | 131 |
1.4. Procedura | 131 |
1.5. Wyniki | 132 |
1.6. Podsumowanie i wnioski | 136 |
2. Poczucie dystansu wobec szkoły oraz gotowość do podejmowania samodoskonalenia zawodowego w sytuacji konfliktu nastawień | 138 |
2.1. Problemy badawcze | 140 |
2.2. Narzędzia | 141 |
2.3. Osoby badane | 147 |
2.4. Procedura | 147 |
2.5. Wyniki | 150 |
2.6. Podsumowanie i wnioski | 165 |
3. Ambiwalencja postaw i indywidualny opór a konformizm wobec środowiska szkoły wyższej | 172 |
3.1. Problemy badawcze | 173 |
3.2. Narzędzia | 174 |
3.3. Osoby badane | 184 |
3.4. Procedura | 186 |
3.5. Wyniki | 186 |
3.6. Podsumowanie i wnioski | 203 |
4. Związki pomiędzy indywidualnym oporem, kreatywnością i ambiwalencją postaw wobec instytucji szkoły wyższej | 210 |
4.1. Problemy badawcze | 211 |
4.2. Narzędzia | 212 |
4.3. Osoby badane | 214 |
4.4. Procedura badania | 214 |
4.5. Wyniki | 215 |
4.6. Podsumowanie i wnioski | 218 |
5. Rola poczucia instytucjonalnej presji w szkole wyższej w wyzwalaniu gotowości do podejmowania wobec niej transformatywnych działań | 221 |
5.1. Problemy badawcze | 222 |
5.2. Narzędzia | 222 |
5.3. Osoby badane | 223 |
5.4. Procedura badania | 223 |
5.5. Wyniki | 224 |
5.6. Podsumowanie i wnioski | 226 |
Zakończenie | 229 |
Bibliografia | 235 |
Abstract | 251 |
Aneks | 257 |