Ambiwalencja i opór. Nauczyciele i studenci wobec szkoły

-20%

Ambiwalencja i opór. Nauczyciele i studenci wobec szkoły

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,00  26,25

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,25 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,00 zł  


21,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem niniejszej pracy jest związek ambiwalencji postaw z przejawianiem się oporu względem instytucji edukacyjnej. Szkoła wraz z charakterystycznymi dla niej zjawiskami i relacjami społecznymi jest tym typem instytucji, z którym mało kto nie zetknął się w przebiegu własnej historii doświadczeń, a zatem mało kto nie ma ukonstytuowanych postaw wobec szkoły i szkolnego środowiska. Poza tym, jak każda organizacja społeczna, ma ona określone cele i funkcje, w związku z którymi formułuje wymagania i oczekiwania wobec jednostek w niej uczestniczących. Może to pozostawać w konflikcie z ich indywidualnymi interesami i wywoływać opór. Jednak postawa tych uczestników wobec źródła wymagań czy nacisków, która towarzyszy sprzeciwianiu się, nie musi przebiegać zgodnie z kierunkiem negatywnych przeżyć związanych z samym oporem. Może być bowiem zależna od wielu innych czynników i w rezultacie rozwijać się w ambiwalentną postać. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy uczestnictwo w tej instytucji jest dobrowolne, np. w przypadku nauczycieli, kandydatów do tego zawodu czy w ogóle studentów szkół wyższych.
[...] Prezentowane w pracy badania skoncentrowane są przede wszystkim na analizie relacji zachodzącej między instytucją edukacyjną a funkcjonującą w jej ramach jednostką. Ich przedmiotem jest więc, używając określenia Joanny Rutkowiak (2009), opór w aspekcie instytucjonalno-interakcyjnym (Ze Wstępu).


Rok wydania2014
Liczba stron288
KategoriaSocjologia edukacji
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku
ISBN-13978-83-7467-236-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    5
  
  CZĘŚĆ I. PODSTAWY TEORETYCZNE    11
  1. Postawy    11
  1.1. Pojęcie    11
  1.2. Charakterystyka terminu    14
  1.3. Uwarunkowania i mechanizm działania postaw    16
  1.4. Kategoria ambiwalencji    19
  1.5. Charakterystyka ambiwalencji postaw    26
  1.6. Świadomość jako warunek ambiwalencji postaw    28
  1.7. Pomiar ambiwalencji postaw    31
  
  2. Konteksty pojęcia oporu    32
  2.1. Opór w psychoanalizie    32
  2.2. Opór w filozofii marksowskiej i poststrukturalizmie Michela Foucaulta    35
  2.2.1. Filozofia marksowska    35
  2.2.2. Filozofia Michela Foucaulta    42
  2.3. Psychologiczny kontekst oporu    46
  2.3.1. Teoria reaktancji    46
  2.3.2. Teoria psychologicznej zmiany ukierunkowania    47
  2.3.3. Tradycja badań nad oporem w polskiej literaturze psychologicznej    49
  2.3.4. Kategoria buntu i buntowniczości    54
  2.3.5. Opór w kontekście zachowań problemowych u dorastających     56
  2.3.6. Posłuszeństwo i opór wobec autorytetu i władzy w świetle eksperymentu Stanleya Milgrama    57
  2.3.7. Zagadnienie oporu w psychoterapii    60
  2.3.8. Kategoria oporu w kontekście prób taksonomizowania zjawisk związanych z wpływem interpersonalnym    62
  2.3.9. Zagadnienie oporu w kontekście kolejności urodzenia    64
  2.4. Socjologiczny kontekst oporu    67
  2.4.1. Opór w funkcjonalistycznym ujęciu Roberta Mertona i interakcjonistycznej perspektywie Ervinga Goffmana    68
  2.4.2. Rewolucja    70
  2.4.3. Opór w perspektywie teorii relatywnej deprywacji    72
  2.4.4. Nieposłuszeństwo obywatelskie    75
  2.4.5. Kontestacja    78
  2.4.6. Opór w kontekście zagadnienia dewiacji społecznej    83
  
  3. Opór w edukacji    86
  3.1. Szkoła jako instytucja i miejsce ujawniania oporu    87
  3.2. Szkoła i opór w perspektywie teorii organizacji    89
  3.2.1. Atrybuty organizacji oraz typy organizacyjnego uczestnictwa     92
  3.2.2. Opór jako rodzaj zachowań organizacyjnych    96
  3.3. Opór w edukacji jako odpowiedź na instytucjonalną władzę i ograniczenia    100
  3.3.1. Zjawisko oporu na tle funkcji szkoły    100
  3.3.2. Teoria oporu w edukacji    105
  3.4. Konstrukt oporu w pedagogice i socjologii edukacji    108
  3.4.1. Sposoby definiowania oporu w edukacji    108
  3.4.2. Typy i formy oporu    113
  
  CZĘŚĆ II. BADANIA WŁASNE    125
  1. Wpływ postaw niejawnych oraz poczucia instytucjonalnej presji na akceptację szkoły u przyszłych nauczycieli    125
  1.1. Problemy badawcze    126
  1.2. Narzędzia    126
  1.3. Osoby badane    131
  1.4. Procedura    131
  1.5. Wyniki    132
  1.6. Podsumowanie i wnioski    136
  
  2. Poczucie dystansu wobec szkoły oraz gotowość do podejmowania samodoskonalenia zawodowego w sytuacji konfliktu nastawień    138
  2.1. Problemy badawcze    140
  2.2. Narzędzia    141
  2.3. Osoby badane    147
  2.4. Procedura    147
  2.5. Wyniki    150
  2.6. Podsumowanie i wnioski    165
  
  3. Ambiwalencja postaw i indywidualny opór a konformizm wobec środowiska szkoły wyższej    172
  3.1. Problemy badawcze    173
  3.2. Narzędzia    174
  3.3. Osoby badane    184
  3.4. Procedura    186
  3.5. Wyniki    186
  3.6. Podsumowanie i wnioski    203
  
  4. Związki pomiędzy indywidualnym oporem, kreatywnością i ambiwalencją postaw wobec instytucji szkoły wyższej    210
  4.1. Problemy badawcze    211
  4.2. Narzędzia    212
  4.3. Osoby badane    214
  4.4. Procedura badania    214
  4.5. Wyniki    215
  4.6. Podsumowanie i wnioski    218
  
  5. Rola poczucia instytucjonalnej presji w szkole wyższej w wyzwalaniu gotowości do podejmowania wobec niej transformatywnych działań    221
  5.1. Problemy badawcze    222
  5.2. Narzędzia    222
  5.3. Osoby badane    223
  5.4. Procedura badania    223
  5.5. Wyniki    224
  5.6. Podsumowanie i wnioski    226
  
  Zakończenie    229
  Bibliografia    235
  Abstract    251
  Aneks    257
RozwińZwiń