INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Celami niniejszej monografii są przedstawienie zakresu zastosowań technologii informatycznych i telekomunikacyjnych w miejskim transporcie zbiorowym oraz wskazanie, jak technologie informatyczne przyczyniają się nie tylko do poprawy konkurencyjności tego sektora usług, lecz również jak mogą i powinny zmienić się realizowane procesy czy modele rozwiązań. W pracy sformułowano hipotezy zakładające, że wdrażanie narzędzi informatycznych i sama transformacja cyfrowa stanowią wielokierunkowy, złożony proces adaptacji rynkowej miejskiego transportu zbiorowego, mający na celu poprawę jego konkurencyjności oraz dostosowanie do otoczenia rynkowego. Podczas przygotowania monografii wykorzystano analizę literatury przedmiotu opisującą same rozwiązania technologiczne, ale również przedstawiającą dobrą praktykę ich wdrażania i zastosowania. Sięgnięto także po wieloletnie obserwacje poczynione w trakcie pracy praktycznej w podmiocie organizującym miejski transport zbiorowy, w tym również z wdrożenia dużego projektu informatycznego zarządzania miejskim transportem zbiorowym.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 202 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7875-844-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
1. Technologie informatyczne i telekomunikacyjne jako czynnik innowacji, redefinicji i wdrażania nowych rozwiązań w miejskim transporcie zbiorowym | 17 |
1.1. Kluczowe dla transportu technologie informatyczne i telekomunikacyjne | 17 |
1.2. Technologie informatyczne i telekomunikacyjne jako czynniki zmian w systemach miejskiego transportu zbiorowego | 25 |
1.3. Rozwiązania informatyczne w miejskim transporcie zbiorowym jako podsystem inteligentnego miasta oraz systemów o zasięgu ponadmiejskim | 30 |
1.3.1. Miejski transport zbiorowy jako podsystem transportu miejskiego oraz systemów o zasięgu regionalnym, krajowym i międzynarodowym | 30 |
1.3.2. Transport miejski jako jeden z podsystemów inteligentnych miast | 33 |
1.3.3. Inteligentne miasta, regiony, państwa oraz społeczeństwa | 37 |
1.4. Rozwiązania informatyczne jako czynnik zmian zasad wynagradzania operatorów świadczących usługi przewozowe | 47 |
1.5. Rozwiązania informatyczne jako czynnik zmian zasad publicznego finansowania miejskiego transportu zbiorowego | 52 |
1.6. Informatyczne wspomaganie rozliczeń integracji taryfowej miejskiego transportu zbiorowego | 55 |
1.7. Dynamiczne zarządzanie ofertą przewozową | 56 |
2. Technologie informatyczne w sprzedaży usług miejskiego transportu zbiorowego | 59 |
2.1. Elektroniczne karty miejskie oraz karty płatnicze | 59 |
2.2. Aplikacje na urządzeniach mobilnych | 71 |
2.3. Automaty biletowe jako bezobsługowa sprzedaż na przystankach lub w pojazdach | 82 |
2.4. Mobilność jako usługa kierunkiem zmian w systemach transportu miejskiego | 87 |
2.4.1. Przesłanki wdrażania zintegrowanej usługi mobilności | 87 |
2.4.2. MaaS jako rozwiązanie informatyczne, integracja systemów oraz aplikacji związanych z mobilnością | 91 |
3. Narzędzia informatyczne w badaniach i prognozach popytu na usługi miejskiego transportu zbiorowego | 98 |
3.1. Modele i prognozy pasażerskiego ruchu miejskiego | 98 |
3.1.1. Przesłanki wykorzystania prognoz pasażerskiego ruchu miejskiego | 98 |
3.1.2. Zasady budowy oraz zastosowanie modeli ruchu miejskiego | 102 |
3.1.3. Narzędzia informatyczne wykorzystywane do makroskopowego modelowania ruchu | 107 |
3.1.4. Korzyści wykorzystania systemów modelowania ruchu w miastach | 111 |
3.2. Automatyczne systemy liczenia pasażerów w miejskim transporcie zbiorowym | 112 |
3.2.1. Przesłanki identyfikacji wielkości przewozów w miejskim transporcie zbiorowym | 112 |
3.2.2. Pomiary tradycyjne oraz z wykorzystaniem systemów automatycznego liczenia | 114 |
3.2.3. Technologie oraz rozwiązania w zakresie automatycznego liczenia pasażerów | 116 |
3.2.4. Struktura systemu automatycznego pomiaru liczby pasażerów | 124 |
4. Podaż usług miejskiego transportu zbiorowego | 128 |
4.1. Planowanie oferty przewozowej transportu zbiorowego | 128 |
4.2. Systemy uprzywilejowania ruchu pojazdów miejskiego transportu zbiorowego | 131 |
4.3. Zarządzanie dyspozytorskie w miejskim transporcie zbiorowym | 137 |
4.4. Systemy informacji pasażerskiej | 144 |
4.5. Systemy monitoringu wizyjnego dworców, punktów przesiadkowych oraz wybranych przystanków i pojazdów transportu zbiorowego | 150 |
5. Ocena efektywności projektu informatycznego | 153 |
5.1. Projekty informatyczne jako przedsięwzięcia inwestycyjne | 153 |
5.2. Identyfikacja kosztów związanych z wdrożeniem systemu informatycznego | 160 |
5.3. Koszty w okresie eksploatacji systemu informatycznego | 165 |
5.4. Identyfikacja korzyści związanych z wdrożeniem i eksploatacją systemu informatycznego | 167 |
5.5. Źródła finansowania projektów informatycznych | 171 |
5.6. Stałe wynagrodzenie ryczałtowe oraz formuły uzależniające wysokość wynagrodzenia od uzyskanych efektów | 173 |
Podsumowanie | 177 |
Bibliografia | 183 |
Spis rysunków | 201 |
Spis tabel | 202 |