POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Nowatorska publikacja z zakresu polskiej i bułgarskiej chrematonimii przedstawia funkcjonowanie firmonimów na szyldach – wizualnych nośnikach informacji i reklamy – w polskich i bułgarskich miastach (m.in. Warszawie, Sofii, Poznaniu, Płowdiwie) w latach 2016-2019. Obiektem zainteresowań autora stały się zwłaszcza szyldy z nazwami lokali gastronomicznych, stanowiące bardzo liczny, jak i różnorodny oraz wyróżniający element pejzażu miast. Podstawą wyboru nazewnictwa były w równej mierze kompetencje zawodowe, jak i zainteresowania badawcze autora, który analizował nie tylko firmonimy jako takie, ale również ich design, zwracając uwagę na fakt, że nazwa i nośnik, na którym została ona ukazana, wzajemnie się warunkują i dopełniają. Autor wskazuje też na znaczenie, jakie w przypadku nazw polskich i bułgarskich odgrywa różnica alfabetów, co wpływa na odbiór zawartych w firmonimie treści. W książce przedstawione zostały również podobieństwa i różnice w kreowaniu i projektowaniu szyldów (pokazano określone tendencje występujące w Polsce i Bułgarii) oraz różnice w ich postrzeganiu przez odbiorców.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3922-2 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział pierwszy. Czym są firmonimy? | 13 |
1.1. Firmonimy – problemy terminologiczne i stan badań | 13 |
1.2. Może morze, Черно море – motywacja firmonimów | 41 |
1.3. Pierożak, Котка и мишка – struktura firmonimów | 52 |
Rozdział drugi. Historia i rozwój szyldów | 65 |
2.1. Początki ulicznej komunikacji wizualnej | 65 |
2.2. Czym jest szyld? | 75 |
2.3. Oczekiwania wobec współczesnych szyldów | 90 |
Rozdział trzeci. O designie szyldów w przestrzeni miejskiej | 95 |
3.1. TypoPolo, TypoBulgo, duchoszyldy | 95 |
3.2. Firmonimy uwikłane w design | 103 |
3.3. Orto/grafia, typo/grafia | 125 |
Rozdział czwarty. Firmonimy i ich konteksty | 135 |
4.1. Firmonim jako tekst | 135 |
4.2. Konteksty firmonimiczne | 140 |
4.3. Nowy kontekst projektowy | 156 |
Rozdział piąty. Studium przypadku | 171 |
5.1. Zarys rozwoju polskiej i bułgarskiej gastronomii | 171 |
5.2. Firmonimy polskie | 180 |
5.3. Firmonimy bułgarskie | 202 |
Zakończenie | 227 |
Bibliografia | 235 |
Spis ilustracji | 257 |
Spis tabel i diagramów | 262 |
Wykaz skrótów | 263 |
Indeks firmonimów | 265 |
Indeks nazwisk | 277 |
Summary | 283 |
Резюме | 285 |