Polskie i bułgarskie firmonimy w perspektywie komunikacyjno-wizualnej

Polskie i bułgarskie firmonimy w perspektywie komunikacyjno-wizualnej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Nowatorska publikacja z zakresu polskiej i bułgarskiej chrematonimii przedstawia funkcjonowanie firmonimów na szyldach – wizualnych nośnikach informacji i reklamy – w polskich i bułgarskich miastach (m.in. Warszawie, Sofii, Poznaniu, Płowdiwie) w latach 2016-2019. Obiektem zainteresowań autora stały się zwłaszcza szyldy z nazwami lokali gastronomicznych, stanowiące bardzo liczny, jak i różnorodny oraz wyróżniający element pejzażu miast. Podstawą wyboru nazewnictwa były w równej mierze kompetencje zawodowe, jak i zainteresowania badawcze autora, który analizował nie tylko firmonimy jako takie, ale również ich design, zwracając uwagę na fakt, że nazwa i nośnik, na którym została ona ukazana, wzajemnie się warunkują i dopełniają. Autor wskazuje też na znaczenie, jakie w przypadku nazw polskich i bułgarskich odgrywa różnica alfabetów, co wpływa na odbiór zawartych w firmonimie treści. W książce przedstawione zostały również podobieństwa i różnice w kreowaniu i projektowaniu szyldów (pokazano określone tendencje występujące w Polsce i Bułgarii) oraz różnice w ich postrzeganiu przez odbiorców.


Rok wydania2021
Liczba stron290
KategoriaJęzykoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3922-2
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  Rozdział pierwszy. Czym są firmonimy?     13
  1.1. Firmonimy – problemy terminologiczne i stan badań     13
  1.2. Może morze, Черно море – motywacja firmonimów     41
  1.3. Pierożak, Котка и мишка – struktura firmonimów     52
  Rozdział drugi. Historia i rozwój szyldów     65
  2.1. Początki ulicznej komunikacji wizualnej     65
  2.2. Czym jest szyld?     75
  2.3. Oczekiwania wobec współczesnych szyldów     90
  Rozdział trzeci. O designie szyldów w przestrzeni miejskiej     95
  3.1. TypoPolo, TypoBulgo, duchoszyldy     95
  3.2. Firmonimy uwikłane w design     103
  3.3. Orto/grafia, typo/grafia     125
  Rozdział czwarty. Firmonimy i ich konteksty     135
  4.1. Firmonim jako tekst     135
  4.2. Konteksty firmonimiczne     140
  4.3. Nowy kontekst projektowy     156
  Rozdział piąty. Studium przypadku     171
  5.1. Zarys rozwoju polskiej i bułgarskiej gastronomii     171
  5.2. Firmonimy polskie     180
  5.3. Firmonimy bułgarskie     202
  Zakończenie     227
  Bibliografia     235
  Spis ilustracji     257
  Spis tabel i diagramów     262
  Wykaz skrótów     263
  Indeks firmonimów     265
  Indeks nazwisk     277
  Summary     283
  Резюме     285
RozwińZwiń