INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Swoją pracę autorka poświęciła niezwykle istotnemu zagadnieniu, jakim jest rozmowa dziecka z dorosłym. W specyfikę takiego kontaktu wpisana jest zarówno asymetria relacji jej uczestników, jak i asymetria umiejętności, a także nawyków językowych, intencji, odmienności widzenia świata oraz siebie w nim. Nie można też zapomnieć o ulotności i niepowtarzalności zjawiska, jakim jest rozmowa. Pytanie zatem o to, jakiej komunikacji doświadcza dziecko, porozumiewając się z dorosłym, dotyczy struktury, przebiegu, interakcyjności i relacji, ale także: wyjaśnienia, przekazu i odbioru znaczeń czy tworzenia sfery afektywnej. Odpowiedź na pytanie, czego doświadcza dziecko w trakcie rozmowy z dorosłym, ma kluczowe znaczenie dla właściwych relacji nauczyciela i ucznia w młodszym wieku szkolnym. Cel pracy, jaki sobie autorka postawiła, to taki opis rozmowy dziecka z dorosłym, który pozwala na odkrycie jej poszczególnych elementów i zależności między nimi. Praca ma charakter prezentacji materiałowej. Kategorie opisu są ilustrowane, a przykłady wypowiedzi dobrane z zebranych rozmów między dzieckiem a dorosłym, odbywających się w różnych sytuacjach, miejscach i na różny temat.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-2355-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
Ebook dostępny na rozdziały
Dziecko i dorosły w rozmowieINNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 7 |
1. Teoretyczne podstawy badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . | 13 |
1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w teorii i modelach komunikacji. | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 13 |
1.1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w rozmowie dziecka | |
i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . . . | 13 |
1.1.2. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej. . . . . | 15 |
1.1.3. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej w aspekcie | |
lingwistycznym . . . . . . . . . . . . . . . | 18 |
1.1.4. Wspólnota komunikacyjna w komunikacji bezpośredniej i interpersonalnej | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . | 21 |
1.1.5. Kompetencje komunikacyjne w porozumiewaniu się interpersonalnym | |
bezpośrednim . . . . . . . . . . . . . . | 28 |
1.2. Dialog, dyskurs, rozmowa w analizie komunikowania się dziecka i dorosłego | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 30 |
1.3. Rozmowa jako forma komunikacji bezpośredniej . . . . . . . | 37 |
1.4. Dziecko i dorosły w diadzie rozmawiającej . . . . . . . . . | 47 |
1.4.1. Dziecko jako uczestnik diady w rozmowie z dorosłym. . . . | 50 |
1.4.2. Dorosły jako uczestnik diady w rozmowie z dzieckiem . . . | 54 |
1.4.3. Przestrzeń rozmowy w diadzie dziecko — dorosły . . . . . | 58 |
1.5. Język w przestrzeni diady rozmawiającej . . . . . . . . . . | 61 |
1.5.1. Język i mówienie w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . . | 61 |
1.5.2. Komunikacja i użycie języka w rozmowie dziecka z dorosłym . | 66 |
1.5.3. Potoczność tekstu w codziennych rozmowach dziecka i dorosłego | 71 |
2. Metodologia badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . . . . | 75 |
2.1. Orientacja teoretyczna badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . | 75 |
2.2. Założenia i problemy badawcze. Cele badań. Kategorie i ich wskaźniki . | 82 |
2.2.1. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego — kategorie analiz i problemy | |
szczegółowe . . . . . . . . . . . . . . | 84 |
2.2.2. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego — | |
kategorie analiz i problemy szczegółowe . . . . . . . . | 85 |
2.2.3. Odniesienia edukacyjne w rozmowie dziecka i dorosłego — kategorie | |
analiz i problemy szczegółowe . . . . . . . . . | 85 |
2.2.4. Kategorie i wskaźnikowania jednostek opisu rozmowy dziecka | |
i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . . . | 86 |
2.3. Metody badań, modele badawcze, matryce . . . . . . . . . | 87 |
2.4. Cechy kontekstowe i sposób gromadzenia danych w badaniach rozmowy | |
dziecka i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . | 92 |
3. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego. Aspekt diadyczny, interakcyjny i pragmatyczno- | |
językowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 99 |
3.1. Otwarcie rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . . . . | 101 |
3.2. Zamknięcie rozmowy w reprezentacjach wypowiedzi dziecka i dorosłego | 112 |
3.3. Determinanty rozmowy w reprezentacji wypowiedzi dziecka i dorosłego: | |
przyzwolenie i nastawienie, zamiana ról nadawcy i odbiorcy. . . | 117 |
3.4. Wymiar lingwistyczny rozmów dziecka i dorosłego w reprezentowanych | |
wypowiedziach . . . . . . . . . . . . . . . . . | 124 |
4. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego. . . . . . . | 135 |
4.1. Doświadczanie komunikacji — założenia teoretyczne . . . . . . | 135 |
4.2. Rozmowa dziecka i dorosłego jako źródło komunikacji. Kategorie doświadczane | |
i wartości kategorialne. . . . . . . . . . . . | 139 |
4.3. Doświadczanie interakcji w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . | 141 |
4.4. Doświadczanie relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . . | 151 |
4.5. Doświadczanie asymetrii relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . . | 160 |
4.6. Doświadczanie skuteczności przekazu w rozmowie dziecka i dorosłego . | 169 |
4.7. Strategie grzeczności w rozmowie dziecka z dorosłym. . . . . . | 174 |
5. Edukacyjne odniesienia doświadczania komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego | 178 |
5.1. Wymiar edukacyjny komunikowania się dziecka i dorosłego . . . . | 178 |
5.2. Sfera afektywna w rozmowie dziecka i dorosłego w aspekcie szkolnej | |
komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 183 |
5.3. Doświadczanie odbioru i przekazu znaczeń w rozmowie dziecka i dorosłego | |
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 198 |
5.4. Doświadczanie kierowania w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . | 203 |
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 219 |
Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 223 |
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 267 |
Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 280 |
Zusammenfassung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . | 282 |