Dziecko i dorosły w rozmowie

Doświadczanie komunikacji. Odniesienia edukacyjne

6 ocen

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

25,54  33,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 33,60 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,50 zł  


25,54

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Swoją pracę autorka poświęciła niezwykle istotnemu zagadnieniu, jakim jest rozmowa dziecka z dorosłym. W specyfikę takiego kontaktu wpisana jest zarówno asymetria relacji jej uczestników, jak i asymetria umiejętności, a także nawyków językowych, intencji, odmienności widzenia świata oraz siebie w nim. Nie można też zapomnieć o ulotności i niepowtarzalności zjawiska, jakim jest rozmowa. Pytanie zatem o to, jakiej komunikacji doświadcza dziecko, porozumiewając się z dorosłym, dotyczy struktury, przebiegu, interakcyjności i relacji, ale także: wyjaśnienia, przekazu i odbioru znaczeń czy tworzenia sfery afektywnej. Odpowiedź na pytanie, czego doświadcza dziecko w trakcie rozmowy z dorosłym, ma kluczowe znaczenie dla właściwych relacji nauczyciela i ucznia w młodszym wieku szkolnym. Cel pracy, jaki sobie autorka postawiła, to taki opis rozmowy dziecka z dorosłym, który pozwala na odkrycie jej poszczególnych elementów i zależności między nimi. Praca ma charakter prezentacji materiałowej. Kategorie opisu są ilustrowane, a przykłady wypowiedzi dobrane z zebranych rozmów między dzieckiem a dorosłym, odbywających się w różnych sytuacjach, miejscach i na różny temat.


Rok wydania2014
Liczba stron286
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-2355-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    7
  1. Teoretyczne podstawy badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . .    13
  1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w teorii i modelach komunikacji.
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    13
  1.1.1. Komunikacja interpersonalna bezpośrednia w rozmowie dziecka
  i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . . .    13
  1.1.2. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej. . . . .    15
  1.1.3. Modele komunikacji interpersonalnej bezpośredniej w aspekcie
  lingwistycznym . . . . . . . . . . . . . . .    18
  1.1.4. Wspólnota komunikacyjna w komunikacji bezpośredniej i interpersonalnej
  . . . . . . . . . . . . . . . . .    21
  1.1.5. Kompetencje komunikacyjne w porozumiewaniu się interpersonalnym
  bezpośrednim . . . . . . . . . . . . . .    28
  1.2. Dialog, dyskurs, rozmowa w analizie komunikowania się dziecka i dorosłego
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    30
  1.3. Rozmowa jako forma komunikacji bezpośredniej . . . . . . .    37
  1.4. Dziecko i dorosły w diadzie rozmawiającej . . . . . . . . .    47
  1.4.1. Dziecko jako uczestnik diady w rozmowie z dorosłym. . . .    50
  1.4.2. Dorosły jako uczestnik diady w rozmowie z dzieckiem . . .    54
  1.4.3. Przestrzeń rozmowy w diadzie dziecko — dorosły . . . . .    58
  1.5. Język w przestrzeni diady rozmawiającej . . . . . . . . . .    61
  1.5.1. Język i mówienie w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . .    61
  1.5.2. Komunikacja i użycie języka w rozmowie dziecka z dorosłym .    66
  1.5.3. Potoczność tekstu w codziennych rozmowach dziecka i dorosłego    71
  2. Metodologia badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . . . .    75
  2.1. Orientacja teoretyczna badań rozmowy dziecka i dorosłego . . . .    75
  2.2. Założenia i problemy badawcze. Cele badań. Kategorie i ich wskaźniki .    82
  2.2.1. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego — kategorie analiz i problemy
  szczegółowe . . . . . . . . . . . . . .    84
  2.2.2. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego —
  kategorie analiz i problemy szczegółowe . . . . . . . .    85
  2.2.3. Odniesienia edukacyjne w rozmowie dziecka i dorosłego — kategorie
  analiz i problemy szczegółowe . . . . . . . . .    85
  2.2.4. Kategorie i wskaźnikowania jednostek opisu rozmowy dziecka
  i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . . . .    86
  2.3. Metody badań, modele badawcze, matryce . . . . . . . . .    87
  2.4. Cechy kontekstowe i sposób gromadzenia danych w badaniach rozmowy
  dziecka i dorosłego . . . . . . . . . . . . . . .    92
  3. Struktura rozmowy dziecka i dorosłego. Aspekt diadyczny, interakcyjny i pragmatyczno-
  językowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    99
  3.1. Otwarcie rozmowy dziecka i dorosłego . . . . . . . . . .    101
  3.2. Zamknięcie rozmowy w reprezentacjach wypowiedzi dziecka i dorosłego    112
  3.3. Determinanty rozmowy w reprezentacji wypowiedzi dziecka i dorosłego:
  przyzwolenie i nastawienie, zamiana ról nadawcy i odbiorcy. . .    117
  3.4. Wymiar lingwistyczny rozmów dziecka i dorosłego w reprezentowanych
  wypowiedziach . . . . . . . . . . . . . . . . .    124
  4. Doświadczanie komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego. . . . . . .    135
  4.1. Doświadczanie komunikacji — założenia teoretyczne . . . . . .    135
  4.2. Rozmowa dziecka i dorosłego jako źródło komunikacji. Kategorie doświadczane
  i wartości kategorialne. . . . . . . . . . . .    139
  4.3. Doświadczanie interakcji w rozmowie dziecka i dorosłego . . . .    141
  4.4. Doświadczanie relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . . . . .    151
  4.5. Doświadczanie asymetrii relacji w rozmowie dziecka i dorosłego . .    160
  4.6. Doświadczanie skuteczności przekazu w rozmowie dziecka i dorosłego .    169
  4.7. Strategie grzeczności w rozmowie dziecka z dorosłym. . . . . .    174
  5. Edukacyjne odniesienia doświadczania komunikacji w rozmowie dziecka i dorosłego    178
  5.1. Wymiar edukacyjny komunikowania się dziecka i dorosłego . . . .    178
  5.2. Sfera afektywna w rozmowie dziecka i dorosłego w aspekcie szkolnej
  komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . . .    183
  5.3. Doświadczanie odbioru i przekazu znaczeń w rozmowie dziecka i dorosłego
  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    198
  5.4. Doświadczanie kierowania w rozmowie dziecka i dorosłego . . . .    203
  Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    219
  Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    223
  Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    267
  Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    280
  Zusammenfassung . . . . . . . . . . . . . . . . . . .    282
RozwińZwiń